Spring naar bijdragen

EO-Jongerendag: mis je doel niet!


Aanbevolen berichten

EO-Jongerendag: mis je doel niet!
Door: Ursa

 

Zaterdag 9 juni was het dan zover: de 38e EO-Jongerendag! Ondanks dat het weer niet meezat, werd in de Gelredome in Arnhem een groots spektakel opgevoerd. Credible.nl was er bij voor verslag en foto’s. Foto’s vind je hier: http://www.credible.nl/content/eo-jongerendag-2012

In de trein was het al te merken: de EO-Jongerendag! Vaders met tienerdochters, tieners met pakketten ontbijtkoek, theologische discussies: iedereen ging er op zijn manier naar toe. De laatste paar jaren had de EO-Jongerendag een wat later programma, van 13:30 tot 21:00 u. Dit jaar inclusief een pauze voor de voetbalwedstrijd Nederland-Denemarken, die die avond gespeeld zou worden. De  sfeer zat er al goed in in het stadion tijdens de spetterende openingsact.

Het thema van dit jaar was ‘Made for You’, en spreker Wim Grandia wist dit op een duidelijke en aansprekende manier te brengen. Grandia was in de afgelopen week opgetrommeld om Martin Brand te vervangen, die nog moest herstellen van een hartstilstand. Gelukkig gaat het met Martin al een stuk beter: http://www.martinbrand.nu/ Het viel me op dat hij slechts kort benoemd werd; ook werd er niet speciaal voor hem gebeden. De kern van Grandia’s verhaal was dat wij zijn gemaakt met een doel, en dat doel moeten we niet missen. Zonde is letterlijk: je doel missen. Een leven van God los is doelloos aldus Grandia. Door Jezus’ lijden en sterven kunnen wij weer het doel van ons leven bereiken en Gods heerlijkheid weerspiegelen. Hij roept zijn toehoorders op te gaan staan en voor Jezus te kiezen, of weer voor Hem te kiezen. Veel jongeren (Grandia: ‘duizenden’) staan op en laten voor zich bidden. Mij persoonlijk is het wat te snel, te gemaakt. Maar uiteraard kunnen de mensen door naar de EO Nazorg om te praten over hun keuze.

Rapper Shonlock weet ondanks een flitsende performance het publiek nog niet in beweging te krijgen. De jongeren zijn hier om te praisen, en dat doen ze ook graag onder leiding van Kees Kraayenoord. Ondertussen is ook de Amerikaanse band Casting Crowns gearriveerd. Deze achtkoppige band heeft het van kerkband tot internationale faam en verschillende albums geschopt. Ze zijn echter altijd gewoon gebleven, zeggen ze zelf. Lead singer Mark Hall is jeugdleider in zijn eigen kerk en geeft daar nog elke week les. Muziek begint voor hen inhoudelijk. Hall: ‘Geloven is een relatie, dat wordt duidelijk in je hele leven.’ Hun performance is dan ook inhoudelijk en gericht op aanbidding, Hall leidt de liederen in tot een meeslepend geheel.

En passant kom ik ook onze Vlaamse collega’s van http://www.breeze.be/ tegen. Ze vertellen over de situatie in België: er zijn wel evangelische basisscholen maar geen bijzondere middelbare scholen. Seculariteit is erg sterk aanwezig. Deze jonge christelijke beweging telt een achterban van ca. 2000 christelijke jongeren, en poogt op een moderne manier jongeren in contact te brengen. In november organiseren ze awards voor beste voorbeelden voor de jeugd.

Voetbal

De artiesten en Kees wisselen elkaar af. Ook is er ruimte voor een collecte, waarin Manuel Venderbos iedereen oproept de EO-Jongerendag mogelijk te blijven maken. Dan is het tijd voor het pauze-onderdeel: de voetbalwedstrijd tussen Nederland en Denemarken. De EO heeft er voor gekozen de wedstrijd in z’n geheel uit te zenden, een hap in het programma van zes tot acht uur. Buiten peil ik de stemming over de voetbalwedstrijd. Niemand is echt negatief. Wel vinden sommigen het tijdvulling en hadden ze liever praise gehad. Annemarie en Janita vinden het jammer dat het buitenprogramma niet zo uitgebreid is. Het programma trekt echter tijdens de wedstrijd genoeg mensen, als het gaat om zangles of speeddaten of even bijkomen van de warme Gelredome. Adriaan is gekomen voor de sfeer en om God te ervaren, vol te zijn van de Heilige Geest. God ervaart hij door andere mensen heen. Een ander noemt het voetbal juist weer als positief, omdat het ook weer mensen aantrekt die anders thuis zouden blijven. Binnen is de stemming goed te merken. Ogenschijnlijk in een oogwenk maakt het gevarieerde publiek plaats voor een oranje massa. Een heel ander beeld heeft Wiard, die namens VPRO jongeren aanwezig is. Wel christelijk opgevoed maar geen christen meer, biedt de EO-Jongerendag voor hem zowel herkenning als verbazing. Dat er een gebedsruimte is waar continu gebeden word ‘tegen de invloeden van satan’ doet bij hem de wenkbrauwen fronsen. Hij vindt het wel mooi aanwezig te zijn en is benieuwd naar de verandering van tienduizenden praisende jongeren naar schreeuwende voetbalsupporters.

De christelijke jongeren blijken echter een rustig publiek. De echte diehards hebben zich in oranje uitgedost en staan op het veld met spanning de wedstrijd te volgen. Na de 0-1 achterstand lijkt de stemming wat in te zakken. In de tweede helft moedigen ze de spelers nog wel aan, maar helaas, het mocht niet baten: Nederland gaat met verlies naar huis.

Na de voetbalwedstrijd volgt er een wat abrupte overgang en is het vervolgens aan de Londense jongens van LZ7 om iedereen weer op te peppen, waar ze goed in slagen. Het Engelse duo LZ7 is vooral bekend van de single samen met Matt Redman, ‘twentyseven million’, waarmee ze aandacht willen vragen voor de problemen rond mensenhandel en moderne slavernij. Voorman Lintz West: ‘ Leven met God doe je in ups en downs. Het is belangrijk om ook in je ups bij God te blijven. Voor mij is God aanbidden bezig zijn op het podium.’ Negen uur en het is voor de jongeren weer tijd naar huis te gaan, een enerverende dag achter de rug. Al met al voor mij persoonlijk ook een bijzondere ervaring, en erg tof om een keer te hebben meegemaakt!

 

Links:

EO-Jongerendag: http://www.eo.nl/algemeen/eojongerendag/
Casting Crowns: https://castingcrowns.com/
LZ7: http://www.lz7.co.uk/
Shonlock: http://shonlock.com/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leuk verslag. Wat sprak je het meeste aan?

De getuigenis van de artiesten, zowel voor de pers als on stage. Dat ze zich bewust zijn van hun voorbeeldfunctie en de jongeren ook echt iets willen meegeven, laten zien van hun eigen relatie met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad een mooi verslag!

Ik kan me de reactie van Wiard ook voorstellen, wanneer men bidt tegen invloeden van de satan, en invloeden van buiten.

Preken over "je doel missen" zijn populair en vanuit het christen zijn begrijp ik het maar tegelijkertijd zegt het en zegt Gandria dat een leven zonder God doelloos is. Dat klinkt mooi maar je zegt dan dat mensen die niet als christen leven een doelloos leven leiden.

Vinden jullie dat ook ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Preken over "je doel missen" zijn populair en vanuit het christen zijn begrijp ik het maar tegelijkertijd zegt het en zegt Gandria dat een leven zonder God doelloos is. Dat klinkt mooi maar je zegt dan dat mensen die niet als christen leven een doelloos leven leiden.

Vinden jullie dat ook ?

Ik weet niet of het populair is om daarover te (s)preken. Ik denk dat het voor een deel ook prikkelend bedoeld is, om mensen zich te doen afvragen: 'wat mis ik dan als ik God niet heb?' En Jezus zelf is behoorlijk exclusief: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven.' Daar moet je iets mee als mens. Want we zijn inderdaad geschapen om God te dienen. Iets anders dan dat is je doel missen. Ik denk wel dat het een boodschap is die zowel voor christenen als niet-christenen prikkelend is, het is niet vrijblijvend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kern van Grandia’s verhaal was dat wij zijn gemaakt met een doel, en dat doel moeten we niet missen. Zonde is letterlijk: je doel missen. Een leven van God los is doelloos aldus Grandia.

onder een 'leven van God los' versta ik iets anders dan een leven zonder God.

zo'n uitspraak geeft de indruk dat atheïsten of humanisten b.v. een losbandig leven zouden leiden. :|

zou hij dat bedoeld hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites
onder een 'leven van God los' versta ik iets anders dan een leven zonder God.

zo'n uitspraak geeft de indruk dat atheïsten of humanisten b.v. een losbandig leven zouden leiden. :|

zou hij dat bedoeld hebben?

@Maran volgens mij heeft hij niet bedoeld dat een humanist of atheist een losbandig leven leidt.De meeste humanisten leven meer vanuit: "heb u naaste lief" dan veel christenen en dan nog niet eens uit plichtsgevoel.

~~Zonder God leven~~ wordt w.s bedoeld en ik kan dat niet als doelloos zien, al weet ik dat het voor mijzelf wel zo is. Ik heb God nodig heb ik gemerkt maar ik weet dat dat niet voor iedereen geldt. Hun leven als doelloos zien, nee integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inderdaad een mooi verslag!

Ik kan me de reactie van Wiard ook voorstellen, wanneer men bidt tegen invloeden van de satan, en invloeden van buiten.

Preken over "je doel missen" zijn populair en vanuit het christen zijn begrijp ik het maar tegelijkertijd zegt het en zegt Gandria dat een leven zonder God doelloos is. Dat klinkt mooi maar je zegt dan dat mensen die niet als christen leven een doelloos leven leiden.

Vinden jullie dat ook ?

Het komt denk ik weer voort uit het boekje Doelgericht leven van Rick Warren. Dat is ook lange tijd zeer populair geweest binnen met name de evangelische stroming. Ik denk dat de EOJD er ook op gericht is om te prikkelen en daarbij horen prikkelende uitspraken. Zeer waarschijnlijk komt het merendeel van de bezoekers meer voor de muziek en artiesten, dan voor een dergelijke overdenking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid