Spring naar bijdragen

Heidense invloeden christendom?


Aanbevolen berichten

warningM.pngAdmod note:
Discussie afgesplitst van 'Matt. 28:19 en de Triniteit'. Hier verder over mogelijke heidense invloeden in het christendom.


Is heidense leer als Bijbels promoten, dan niet slinks?

Maken twee kwaden soms een goed?

38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij de boze niet weerstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;
40 En zo iemand met u richten wil, en uw rok nemen, laat hem ook de mantel;
41 En zo wie u zal dwingen één mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen.
42 Geeft hem, die iets van u bidt, en keert u niet af van hem, die van u lenen wil.
Dus is het goed om een leer, die niet uit de Bijbel afkomstig is, als Bijbels te promoten? Kerstmius is toch een duidelijk voorbeeld?

Waarom begin je nou over kerstmis? Is de vraag je misschien niet duidelijk? Indien je mijn vraag begrijpt graag per ommegaande een antwoord van je.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Maken twee kwaden soms een goed?

38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.

39 Maar Ik zeg u, dat gij de boze niet weerstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;

40 En zo iemand met u richten wil, en uw rok nemen, laat hem ook de mantel;

41 En zo wie u zal dwingen één mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen.

42 Geeft hem, die iets van u bidt, en keert u niet af van hem, die van u lenen wil.

Dus is het goed om een leer, die niet uit de Bijbel afkomstig is, als Bijbels te promoten? Kerstmius is toch een duidelijk voorbeeld?

Waarom begin je nou over kerstmis? Is de vraag je misschien niet duidelijk? Indien je mijn vraag begrijpt graag per ommegaande een antwoord van je.

Je weet toch, dat kerstmis overal mee te maken heeft, en dat het volkomen legitiem is om, als je het over "is Jezus God?" hebt, over kerst te beginnen? Snap je dat dan niet? :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je weet toch, dat kerstmis overal mee te maken heeft, en dat het volkomen legitiem is om, als je het over "is Jezus God?" hebt, over kerst te beginnen? Snap je dat dan niet?

Nu dwaal je wel heel erg af

kerstmis is een heidens feest, dat God onmogelijk kan accepteren Jezus is onmogelijk God hoevaak moet dat nog uitgelegt worden, volgens moet je het nu toch weten.

je moet verder zelf weten of je kerstmis viert daar heb ik of FT niets over te zeggen maar we moeten je wel waarschuwen voor het occultisme dat erin besloten zit

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je weet toch, dat kerstmis overal mee te maken heeft, en dat het volkomen legitiem is om, als je het over "is Jezus God?" hebt, over kerst te beginnen? Snap je dat dan niet?

Nu dwaal je wel heel erg af

kerstmis is een heidens feest, dat God onmogelijk kan accepteren Jezus is onmogelijk God hoevaak moet dat nog uitgelegt worden, volgens moet je het nu toch weten.

je moet verder zelf weten of je kerstmis viert daar heb ik of FT niets over te zeggen maar we moeten je wel waarschuwen voor het occultisme dat erin besloten zit

kerstmis is ingevoerdt om het heidense zonnewendefeest te een hak te zetten

beiden vallen op dezelfde datum.

als klap op de vuurpijl wordt er nog een fallus aanbeden :?

ik neem aan dat de meesten wel weten wat een fallus is

de kerstboom , noch de fallus aanbidding hebben ook maar iets met de Bijbel te maken

Link naar bericht
Deel via andere websites
kerstmis is ingevoerdt om het heidense zonnewendefeest te een hak te zetten

beiden vallen op dezelfde datum.

als klap op de vuurpijl wordt er nog een fallus aanbeden

ik neem aan dat de meesten wel weten wat een fallus is

de kerstboom , noch de fallus aanbidding hebben ook maar iets met de Bijbel te maken

dank voor de info, van de fallus wist ik niet

Link naar bericht
Deel via andere websites
kerstmis is ingevoerdt om het heidense zonnewendefeest te een hak te zetten

beiden vallen op dezelfde datum.

als klap op de vuurpijl wordt er nog een fallus aanbeden

ik neem aan dat de meesten wel weten wat een fallus is

de kerstboom , noch de fallus aanbidding hebben ook maar iets met de Bijbel te maken

dank voor de info, van de fallus wist ik niet

alstublieft

zie ook:

http://setapart.punt.nl/?id=648179&r=1

ook ik wil benadrukken dat ik niemand afkeur die kerst viert

het is een fijne, warme tijd, en ik denk vaak terug aan die tijd dat mijn ouders met ons, mijn zus en ik, kerst vierden. gezellig bij de open haard, en vader vondt het een plicht om kerstverhalen voor te lezen. met zijn allen eten, aan een mooi gedekte tafel met een laken die moeder xelf had gemaakt. heerlijk

helaas is dat alleen nog een herrinering, die langzaam vervaagt ;(

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je weet toch, dat kerstmis overal mee te maken heeft, en dat het volkomen legitiem is om, als je het over "is Jezus God?" hebt, over kerst te beginnen? Snap je dat dan niet?

Nu dwaal je wel heel erg af

kerstmis is een heidens feest, dat God onmogelijk kan accepteren Jezus is onmogelijk God hoevaak moet dat nog uitgelegt worden, volgens moet je het nu toch weten.

je moet verder zelf weten of je kerstmis viert daar heb ik of FT niets over te zeggen maar we moeten je wel waarschuwen voor het occultisme dat erin besloten zit

tja christenen zien in veel zaken het occultisme, terwijl het woord gewoon verborgen betekent; het schijnt een nogal beladen [vervloekt] woord te zijn.

net zoals mystiek, dat grotendeels verdwenen [gedelete] is.

men hecht meer waarde aan een boekgeloof.

en kerstfeest?

--de Sol Invictus - de wedergeboorte van de Onoverwinnelijke Zon [Het Licht] op 25 december - [Constantijn] - Jezus als De Zon - Het Licht.

in de vroeg christelijke iconografie wordt Christus afgebeeld met een zonnekroon, in de zonnestrijdwagen van Apollon-Helios met de titel van "zon van gerechtigheid"

--de maagdelijke geboorte is trouwens ook niet christelijk van oorsprong - en komt in veel oudere religies al voor - en zo is er nog wel meer - Pasen b.v.[vruchtbaarheidsfeest]

allemaal zaken die het christendom [christenen waren tenslotte uit de 'heidenen'] overgenomen heeft van andere culturen en mystieke religies en er een eigen betekenis aan heeft gegeven.

zo kon het Christendom zich ook veel sneller verspreiden, want de meeste thema's waren al bekend.[bij Mithras bv.]

mede verwijderde men zich zo ook van het Jodendom, wat de bedoeling was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je weet toch, dat kerstmis overal mee te maken heeft, en dat het volkomen legitiem is om, als je het over "is Jezus God?" hebt, over kerst te beginnen? Snap je dat dan niet?

Nu dwaal je wel heel erg af

kerstmis is een heidens feest, dat God onmogelijk kan accepteren Jezus is onmogelijk God hoevaak moet dat nog uitgelegt worden, volgens moet je het nu toch weten.

je moet verder zelf weten of je kerstmis viert daar heb ik of FT niets over te zeggen maar we moeten je wel waarschuwen voor het occultisme dat erin besloten zit

tja christenen zien in veel zaken het occultisme, terwijl het woord gewoon verborgen betekent; het schijnt een nogal beladen [vervloekt] woord te zijn.

net zoals mystiek, dat grotendeels verdwenen [gedelete] is.

men hecht meer waarde aan een boekgeloof.

en kerstfeest?

--de Sol Invictus - de wedergeboorte van de Onoverwinnelijke Zon [Het Licht] op 25 december - [Constantijn] - Jezus als De Zon - Het Licht.

in de vroeg christelijke iconografie wordt Christus afgebeeld met een zonnekroon, in de zonnestrijdwagen van Apollon-Helios met de titel van "zon van gerechtigheid"

--de maagdelijke geboorte is trouwens ook niet christelijk van oorsprong - en komt in veel oudere religies al voor - en zo is er nog wel meer - Pasen b.v.[vruchtbaarheidsfeest]

allemaal zaken die het christendom [christenen waren tenslotte uit de 'heidenen'] overgenomen heeft van andere culturen en mystieke religies en er een eigen betekenis aan heeft gegeven.

zo kon het Christendom zich ook veel sneller verspreiden, want de meeste thema's waren al bekend.[bij Mithras bv.]

mede verwijderde men zich zo ook van het Jodendom, wat de bedoeling was.

als jij tijd hebt, kan je dan Mithras meer uitleggen?

heb even gegoogled op het woord, en kan, bij eerste indruk, alleen sugereren dat Jezus een soort van link heeft met de god Mithras

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je weet toch, dat kerstmis overal mee te maken heeft, en dat het volkomen legitiem is om, als je het over "is Jezus God?" hebt, over kerst te beginnen? Snap je dat dan niet?

Nu dwaal je wel heel erg af

kerstmis is een heidens feest, dat God onmogelijk kan accepteren Jezus is onmogelijk God hoevaak moet dat nog uitgelegt worden, volgens moet je het nu toch weten.

je moet verder zelf weten of je kerstmis viert daar heb ik of FT niets over te zeggen maar we moeten je wel waarschuwen voor het occultisme dat erin besloten zit

en het kapot slaan van een Pinata? Is dat ook een heidens feest, of zou ik dat ipv kerst kunnen gaan vieren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
kerstmis is ingevoerdt om het heidense zonnewendefeest te een hak te zetten

beiden vallen op dezelfde datum.

als klap op de vuurpijl wordt er nog een fallus aanbeden

ik neem aan dat de meesten wel weten wat een fallus is

de kerstboom , noch de fallus aanbidding hebben ook maar iets met de Bijbel te maken

dank voor de info, van de fallus wist ik niet

nee, en christenen wisten dat ook niet. Geloof toch niet elke fantasie van mensen die graag het christendom willen zwartmaken. Kom op zeg, zo goedgelovig ben je toch ook weer niet? Maran heeft op dit forum ondertussen wel aangetoond, dat ze vooral geïnteresseerd is in zonder enig bewijs standpunten neerknallen. En als je dan tegengas geeft, hoor je niks meer. Totdat iets soortgelijks even later elders weer opduikt. Kritisch onderzoek graag!

Link naar bericht
Deel via andere websites
kerstmis is ingevoerdt om het heidense zonnewendefeest te een hak te zetten

beiden vallen op dezelfde datum.

als klap op de vuurpijl wordt er nog een fallus aanbeden

ik neem aan dat de meesten wel weten wat een fallus is

de kerstboom , noch de fallus aanbidding hebben ook maar iets met de Bijbel te maken

dank voor de info, van de fallus wist ik niet

nee, en christenen wisten dat ook niet. Geloof toch niet elke fantasie van mensen die graag het christendom willen zwartmaken. Kom op zeg, zo goedgelovig ben je toch ook weer niet? Maran heeft op dit forum ondertussen wel aangetoond, dat ze vooral geïnteresseerd is in zonder enig bewijs standpunten neerknallen. En als je dan tegengas geeft, hoor je niks meer. Totdat iets soortgelijks even later elders weer opduikt. Kritisch onderzoek graag!

als je in google intikt:

fallussymbool kerstboom

dan zie je heel veel sites die aantonen dat de piek een heel andere betekenis heeft

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus is het goed om een leer, die niet uit de Bijbel afkomstig is, als Bijbels te promoten? Kerstmius is toch een duidelijk voorbeeld?

Waarom begin je nou over kerstmis? Is de vraag je misschien niet duidelijk? Indien je mijn vraag begrijpt graag per ommegaande een antwoord van je.

Je weet toch, dat kerstmis overal mee te maken heeft, en dat het volkomen legitiem is om, als je het over "is Jezus God?" hebt, over kerst te beginnen? Snap je dat dan niet? :E

Ja, de vraag die te alle tijde blijft staan: wat is er met kerst mis, oftewel wat is er mis met kerst?

Link naar bericht
Deel via andere websites

dank voor de info, van de fallus wist ik niet

nee, en christenen wisten dat ook niet. Geloof toch niet elke fantasie van mensen die graag het christendom willen zwartmaken. Kom op zeg, zo goedgelovig ben je toch ook weer niet? Maran heeft op dit forum ondertussen wel aangetoond, dat ze vooral geïnteresseerd is in zonder enig bewijs standpunten neerknallen. En als je dan tegengas geeft, hoor je niks meer. Totdat iets soortgelijks even later elders weer opduikt. Kritisch onderzoek graag!

als je in google intikt:

fallussymbool kerstboom

dan zie je heel veel sites die aantonen dat de piek een heel andere betekenis heeft

de kerstboom heeft niks met het christendom te maken, het is een stukje (heidens) volksgeloof/traditie. Ergens in de late middeleeuwen is men voor het eerst bomen als versiering gaan gebruiken. Misschien omdat zo'n boom in vroeger tijden voor e.o.a. heidens ritueel werd gebruikt, maar dat is niet eens zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu dwaal je wel heel erg af

kerstmis is een heidens feest, dat God onmogelijk kan accepteren Jezus is onmogelijk God hoevaak moet dat nog uitgelegt worden, volgens moet je het nu toch weten.

je moet verder zelf weten of je kerstmis viert daar heb ik of FT niets over te zeggen maar we moeten je wel waarschuwen voor het occultisme dat erin besloten zit

tja christenen zien in veel zaken het occultisme, terwijl het woord gewoon verborgen betekent; het schijnt een nogal beladen [vervloekt] woord te zijn.

net zoals mystiek, dat grotendeels verdwenen [gedelete] is.

men hecht meer waarde aan een boekgeloof.

en kerstfeest?

--de Sol Invictus - de wedergeboorte van de Onoverwinnelijke Zon [Het Licht] op 25 december - [Constantijn] - Jezus als De Zon - Het Licht.

in de vroeg christelijke iconografie wordt Christus afgebeeld met een zonnekroon, in de zonnestrijdwagen van Apollon-Helios met de titel van "zon van gerechtigheid"

--de maagdelijke geboorte is trouwens ook niet christelijk van oorsprong - en komt in veel oudere religies al voor - en zo is er nog wel meer - Pasen b.v.[vruchtbaarheidsfeest]

allemaal zaken die het christendom [christenen waren tenslotte uit de 'heidenen'] overgenomen heeft van andere culturen en mystieke religies en er een eigen betekenis aan heeft gegeven.

zo kon het Christendom zich ook veel sneller verspreiden, want de meeste thema's waren al bekend.[bij Mithras bv.]

mede verwijderde men zich zo ook van het Jodendom, wat de bedoeling was.

als jij tijd hebt, kan je dan Mithras meer uitleggen?

heb even gegoogled op het woord, en kan, bij eerste indruk, alleen sugereren dat Jezus een soort van link heeft met de god Mithras

je zou eens hier kunnen kijken. Helaas voor fans van samenzweringen, de oosterse Mithras van voor de tijd van Jezus lijkt in de verste verte niet op Jezus. De Romeinse Mithras van ruim na de tijd van Jezus, wel een beetje. Als er al creatief is overgenomen, dan is dat van het Christendom naar de Mithras-religie in het romeinse rijk na Jezus' tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ironisch eigenlijk: het WTG smult van dit soort samenzweringsverhalen, zolang het over de Triniteit gaat, en haalt allerlei 'experts' (lees: fantasten) aan die dit soort theorieën produceren. Maar diezelfde bronnen hebben ook de creatiefste verzinselen over Jezus' geboorte, Zijn wonderen etc, en vinden Hem meestal niet meer dan een mythe.

Je moet er maar van houden, zulke vrienden. Je citeert ze, als ze in je straatje passen, in de kruistocht tegen het christendom, en je doet alsof ze niet bestaan, op het moment dat blijkt dat ze zo ongeveer alles ontkennen wat je gelooft. :?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Minder Zeitgeist kijken maran.

tja christenen zien in veel zaken het occultisme, terwijl het woord gewoon verborgen betekent; het schijnt een nogal beladen [vervloekt] woord te zijn.

net zoals mystiek, dat grotendeels verdwenen [gedelete] is.

men hecht meer waarde aan een boekgeloof.

Spannend... jij spreekt voor alle christenen uit alle denominaties?

en kerstfeest?

--de Sol Invictus - de wedergeboorte van de Onoverwinnelijke Zon [Het Licht] op 25 december - [Constantijn] - Jezus als De Zon - Het Licht.

Jezus wordt nergens 'de zon' genoemd hoor. Wel 'de Zoon'. Ik snap dat dat soms wat verwarrend is. Meer dan een suggestieve link kun je niet maken.

in de vroeg christelijke iconografie wordt Christus afgebeeld met een zonnekroon, in de zonnestrijdwagen van Apollon-Helios met de titel van "zon van gerechtigheid"

Misschien een enkele keer, dat dat voorkomt. En dan is het al betwijfelbaar of het echt over Jezus gaat. Sommige Romeinse christenen maakten graag een mix van hun religie. Dat zegt niet dat ze het hele christendom met zich mee hadden.

--de maagdelijke geboorte is trouwens ook niet christelijk van oorsprong - en komt in veel oudere religies al voor - en zo is er nog wel meer - Pasen b.v.[vruchtbaarheidsfeest]

Dus?

allemaal zaken die het christendom [christenen waren tenslotte uit de 'heidenen'] overgenomen heeft van andere culturen en mystieke religies en er een eigen betekenis aan heeft gegeven.

zo kon het Christendom zich ook veel sneller verspreiden, want de meeste thema's waren al bekend.[bij Mithras bv.]

mede verwijderde men zich zo ook van het Jodendom, wat de bedoeling was.

Tja. Helaas zijn de meerderheid van die claims ongefundeerd en suggestief. Er is slechts het bewijs van een gemiddelde Discovery-documentaire: het lijkt er op dus het is zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
en kerstfeest?

--de Sol Invictus - de wedergeboorte van de Onoverwinnelijke Zon [Het Licht] op 25 december - [Constantijn] - Jezus als De Zon - Het Licht.

Jezus wordt nergens 'de zon' genoemd hoor. Wel 'de Zoon'. Ik snap dat dat soms wat verwarrend is. Meer dan een suggestieve link kun je niet maken.

Tja. Helaas zijn de meerderheid van die claims ongefundeerd en suggestief. Er is slechts het bewijs van een gemiddelde Discovery-documentaire: het lijkt er op dus het is zo.

wat vindt je van de opvatting dat het zonnewende feest vervangen is door het kerstfeest?

beide dezelfde data. denk ook aan jul feesten

wat vindt je van de opvatting dat Constantijn met alle mogelijke middelen een staatsreligie wilde maken van het Christendom, om zo zijn rijk tot een geheel te maken?

beide stellingen zijn gewoon op internet terug te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enola Gay schreef:

als jij tijd hebt, kan je dan Mithras meer uitleggen?

heb even gegoogled op het woord, en kan, bij eerste indruk, alleen sugereren dat Jezus een soort van link heeft met de god Mithras

het Mithraïsme is veel ouder dan het Christendom en was een van de vele religies o.a. in het Romeinse Rijk.

dit in tegenstelling tot wat christelijke apologeten willen doen geloven.

deze ontkennen de geschiedenis, hun eigen geschiedenis en negeren bewust zo tevens de achtergronden van het christendom.

en presenteren dit alsof deze uit de lucht is komen vallen.

dat er geen enkele link is met de mysterie-godsdiensten, of dat het christendom er eerder was dan het Mithraïsme en en dat het Mithraïsme al deze zaken overgenomen zou hebben van het Christendom en nog meer van dergelijke [doorzichtige] onzin.

het Christendom heeft dan ook veel meer gemeen met de mysterie-religies [Paulus] dan met het jodendom.

op een gegeven moment stonden deze 2 religies tegenover elkaar.

uiteindelijk werd het Mithraïsme gekerstend [Constantijn, die een zonnegod aanbidder was]

door een nieuwe godsdienst tot staatsgodsdienst te maken kon hij zijn macht behouden en tevens uitoefenen.

de overeenkomsten tussen Jezus en Mithras zijn dan ook kenmerkend .

Jezus werd geboren in een stal en Mitras in een grot [vandaar dat Clemens van Alexandrië het nog over een grot heeft]

- natuurlijk met wat aanpassingen [Jezus kreeg in het NT een joods tintje door te linken aan het OT ]- er werden teksten gezocht, die toepasbaar zouden kunnen zijn op Jezus als zijnde de Messias, die in het OT voorspeld was en die veelal uit zijn verband gerukt werden.

om zo nog binding te kunnen houden met het uitverkoren volk en er ook nog deel van kunnen uitmaken.

tevens - hoe vreemd - werd dit ook gebruikt om de Joden te bekeren en erger nog: ze de schuld te geven van de dood van Jezus.

erger kan het bijna niet.

zoals iedereen weet is de visie van de Joden op de Messias een geheel andere dan de visie van de mysterie-godsdiensten, die een Heiland verwachtten.

er zijn vele interessante linken over de geschiedenis [trouwens ook veel boeken]

http://www.thomasevangelie.nl/gesch01.htm

en:

Waarschijnlijk zou Mithras alle andere Goden in het Romeinse Rijk verdrongen hebben als keizer Constantijn niet voor het christendom had gekozen.

Het was de vroege katholieke Kerk dan ook een doorn in het oog dat er, zelfs onder dreiging van de doodstraf, maar geen einde kwam aan de Mirthras-verering. Op zijn geboortedag 25 december werd Mithras alom, ook door de christenen, geëerd met groene kransen aan de muur.

Het feest van Kerstmis is door de christelijke Kerk met opzet op geplaatst, ter kerstening van het feest van de geboorte van Mithras op . Mithras werd volgens de verhalen op de dag van de winterzonnewende geboren in een stal en kort daarop als verlosser herkent door drie door een ster geleidde koningen. Rond het jaar 340 kondigde paus Julius I (337-352) af dat de christenen voortaan op het geboortefeest van Mithras, de geboorte van Jezus Christus moesten vieren. Lacunes in het bijbelverhaal werden aangevuld met elementen uit het verhaal van de Mithras-geboorte.

Mitras liet zich niet zomaar wegpoetsen. Vandaar dat kerkvader Augustinus (354-430) zich genoodzaakt zag te benadrukken dat met Kerstmis niet de geboorte van de god Mithras, maar van de God Jezus gevierd werd'. Het is waarschijnlijk dat de op 13 mei 384 te Maastricht gestorven Sint Servatius zijn kerstmis op 25 december vierde, maar zeker is het niet, gezien het feit Jeruzalem er pas in het jaar 550, onder protest, toe overgaat. In Rome klaagde paus Leo de Grote (440-461) dat christenen bij het betreden van de Sint Pieterskerk nog altijd Mithras-rituelen uitvoerden.

De naam Mithras was Perzische voor 'contract'., maar de Perzen zelf noemden hem 'de bemiddelaar' of 'boodschapper'. Mithras stond klem tussen de ene ware god en de macht van de duisternis. Die duisternis moet eerst door Mithras overwonnen zijn, voor hij in het jaar 208 voor Christus ten hemel kan stijgen. De profeet is dan 64 jaar..

http://www.mokumtv.nl/holland1.html

in plaats van dit alles te ontkennen [en er zelfs over te liegen] lijkt het mij veel leerzamer de verbanden te zien met het verleden - dat brengt mensen dichter bij elkaar dan wanneer men net doet alsof men de Enige Ware Religie heeft.

wie zijn geschiedenis ontkent of niet kent heeft geen toekomst en zal zich steeds weer moeten verdedigen [met o.a. apologetische leugens] en zo zal de geschiedenis zich herhalen en worden we nooit wijzer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
en kerstfeest?

--de Sol Invictus - de wedergeboorte van de Onoverwinnelijke Zon [Het Licht] op 25 december - [Constantijn] - Jezus als De Zon - Het Licht.

Jezus wordt nergens 'de zon' genoemd hoor. Wel 'de Zoon'. Ik snap dat dat soms wat verwarrend is. Meer dan een suggestieve link kun je niet maken.

Tja. Helaas zijn de meerderheid van die claims ongefundeerd en suggestief. Er is slechts het bewijs van een gemiddelde Discovery-documentaire: het lijkt er op dus het is zo.

wat vindt je van de opvatting dat het zonnewende feest vervangen is door het kerstfeest?

beide dezelfde data. denk ook aan jul feesten

Dat is geen opvatting, maar gewoon een feit. Zoals je zelf waar kunt nemen, zit kerst in de buurt van de kortste dag van het jaar, en wordt het daarna steeds 'lichter' (meer daguren). De overname van het zonnewendefeest zie ik als een handigheid. Symbolisch sluit het ook min of meer aan: Christus als Licht der Wereld. Maar voor de rest heeft het kerstfeest wat dat betreft geen inhoudelijke betekenis; het is niet zo bijv. dat het vieren van kerst garandeert dat 'de zon weer terug komt' of dat de lente er aan komt of iets in die trant. Het christendom heeft de datum gejat, dat is alles. Als je voor de rest wilt speculeren, dan kom je inderdaad bij (ongefundeerde) opvattingen uit.

wat vindt je van de opvatting dat Constantijn met alle mogelijke middelen een staatsreligie wilde maken van het Christendom, om zo zijn rijk tot een geheel te maken?

Een zeer logische gedachte, waar ik ook zeker niet blind voor ben. Ik weet niet wat je verstaat onder 'met alle mogelijke middelen', maar dat Constantijn op een zeker vlak puur politiek heeft gehandeld en bijv. ook de Sol Invictus cultus (en de keizerverering!) in stand heeft gehouden of op z'n minst heeft getolereerd, zal ik zeker niet ontkennen. Politieke factoren zijn niet weg te wissen, waarom zou iemand dat willen? Maar doet dat dan af aan religieuze argumenten? Ik denk het niet.

beide stellingen zijn gewoon op internet terug te vinden.

Ik kan op het internet zowel alles vinden wat ik wil, en alles wat ik niet wil. Wat dat betreft is het de meest betrouwbare bron die ik kan gebruiken. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa schreef:

Zoals je zelf waar kunt nemen, zit kerst in de buurt van de kortste dag van het jaar, en wordt het daarna steeds 'lichter' (meer daguren).

De overname van het zonnewendefeest zie ik als een handigheid. Symbolisch sluit het ook min of meer aan: Christus als Licht der Wereld. Maar voor de rest heeft het kerstfeest wat dat betreft geen inhoudelijke betekenis; het is niet zo bijv. dat het vieren van kerst garandeert dat 'de zon weer terug komt' of dat de lente er aan komt of iets in die trant. Het christendom heeft de datum gejat, dat is alles.

Jatten mag dat? stelen is toch verboden volgens de bijbel?

maar helemaal juist, het zonnewendefeest is op zich een prachtig feest met een mooie betekenis.

we gaan weer naar het licht, de donkere dagen zijn voorbij, gestorven als het ware; we kunnen uitzien naar nieuw leven etc.

maar vind je het niet vreemd dat er niet eens een preciese datum bekend is van de geboorte van Jezus, maar dat men nu juist die datum van het zonnewendefeest heeft overgenomen?

zou het niet duidelijker zijn geweest als men wel een datum wist te noemen van Jezus' geboorte?

kennelijk weet niemand die datum. - notabene van iemand die zo belangrijk is voor het christendom...geeft ook te denken.

waarom dan die datum kiezen van de Sol Invictus, een titel die voor 3 verschillende goden werd gebruikt in het Romeinse Rijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid