Spring naar bijdragen

Basisloon voor iedereen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Het invoeren van een basisuitkering voor iedereen zou enorm veel bureaucratie schelen. En er zijn meer goede argumenten.

In Nederland hoeft in principe niemand van de honger te sterven. Werkenden betalen belasting om mensen die om welke reden dan ook niet kunnen werken – vanwege ziekte, ouderdom of gebrek aan werk bijvoorbeeld – aan een inkomen te helpen.

In de loop der jaren heeft dit systeem zich ontwikkeld tot een uiterst ingewikkeld stelsel uitgevoerd door meerdere ministeries en overheden, zo ingewikkeld dat er jarenlange studie voor nodig is om alle finesses te begrijpen.

http://www.visionair.nl/politiek-en-maa ... -iedereen/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dat basisloon moet voldoende hoog zijn, anders kunnen zieken, mensen die niet kunnen werken door hun lichamelijke toestand niet overleven.

Dus dat basisloon moet voldoende zijn.

Waarom zou een doorsnee-mens dan nog gaan werken? Je verdient voldoende?

En als je wat luxe wilt, hoeft niet veel te zijn, dan werkt er per huishouden (bevoorbeeld) een persoon halftijds, zodat je je wat extra's kan permitteren.

En wie gaat die basislonen betalen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

En wie gaat die basislonen betalen?

De Nederlandse staat gaat het basisinkomen betalen.

Naast de invoering van een onvoorwaardelijk basisinkomen worden ook andere wijzigingen aangebracht. De uitkeringen, bij- en toeslagen en subsidies zullen komen te vervallen. De pensioenfondsen zijn niet meer nodig en alle overheidsinstanties die zich nu bezig houden met uitkeringen, ziektewet, subsidies en ga zo maar door, zullen allemaal komen te vervallen.

Bron: http://www.sopn.nl/over-sopn/212-sopn-e ... komen.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft wel wat aantrekkelijke punten, maar zou je dan niet veel mensen krijgen die samen een woongroep vormen (lage woonlasten) en vervolgens alleen nog maar leuke dingen gaan doen? (je kunt je eeuwig bezighouden met zaken die niet zoveel geld kosten)

Goed, die mensen kunnen dan niet duur op vakantie en niet in een nieuwe Audi gaan rijden, maar ze hebben ook geen stress en zorgen. Als teveel mensen dit gaan kiezen dan verliezen we denk ik teveel productiviteit.

Maak je het basisinkomen te laag, dan is het te weinig voor zieken en gehandicapten en ouderen, en dan schiet het zijn doel voorbij omdat je dan alsnog weer allerlei extra regelingen voor die groepen moet maken...

Maak je het te hoog dan krijg je teveel niet werkenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oplossing gratis geld voor iedereen :) . Ik weet niet of het eerlijk is als iedereen hetzelfde basisloon krijgt. Ieders prive situatie is anders. Een vrijgezelle man kan van dit bedrag misschien nog rondkomen. Een vrouw met 4 kinderen weer niet!

Uiteraard kan je ook nog een staatslot kopen en duimen dat je de 15 miljoen wint, maar die kans is ook maar minimaal:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geen goed plan, dit is slecht voor het aantal hoger opgeleiden in Nederland. Als iedereen hetzelfde krijgt waarom zou je dan nog zo hard je best doen?

Dan heb je het plan niet begrepen. het is basisloon. Je bent nog steeds vrij om daarboven nog €5000 per maand extra te gaan verdienen en met een hoge opleiding heb je meer kans om dat ooit te bereiken dan met geen opleiding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap het punt niet. In feite hebben we in Nederland in de praktijk al een soort van 'basisinkomen': de sociale zekerheid. Niemand hoeft zonder geld te komen zitten. Alleen is het versnipperd en ingewikkeld, maar dat kan niet anders.

Ten eerste, je moet altijd rekening houden met iemands omstandigheden. Een alleenstaande moeder van vier kinderen heeft meer geld nodig dan een vrijgezel zonder kinderen.

Ten tweede, alleen een basisinkomen verstrekken is onhoudbaar; je moet ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen aan het werk gaan. Als je namelijk geen prikkels in het systeem inbouwt om mensen te laten werken, loop je het risico dat er mensen zijn die niets doen om aan een baan te komen. En als die mensen er veel zijn, wordt het systeem onhoudbaar. Je kunt alleen een genereuze welvaartsstaat behouden als er genoeg mensen zijn die werken.

Ten derde, je hebt verschillende uitkeringen nodig. Je kunt een arbeidsongeschikte niet hetzelfde behandelen als iemand in de bijstand, bijvoorbeeld. Iemand die volledig arbeidsongeschikt is kan namelijk niet werken, veel mensen (hoewel niet allemaal) in de bijstand kunnen dat wel. Dus moet je mensen in de bijstand prikkelen om te solliciteren, terwijl je dat niet moet doen bij volledig arbeidsongeschikten.

Ten vierde, je kunt wel zeggen dat je vindt dat iedereen hetzelfde basisinkomen moet krijgen (dus dat rijkere WW'ers of arbeidsongeschikten net zoveel geld moeten krijgen als armeren), maar dat vind ik ook nogal eenzijdig. Stel, je hebt iemand die jarenlang keihard heeft gewerkt en mede daarom een hoger inkomen heeft (en dan hoeft hij niet eens heel rijk te zijn, het gaat gewoon om bovenmodaal). Dan heeft hij zijn hele leven aangepast aan dat inkomen. Hij heeft dus een wat duurder huis, hij heeft een wat duurdere auto, hij heeft zijn kinderen op pianoles, enzovoorts, enzovoorts.

Nou raakt die persoon zijn baan kwijt. Als ik de redenatie van dat basisinkomen begrijp, zou die persoon dus geen recht hebben op een hogere WW. Hij zou dus ineens een veel lager (basis)inkomen krijgen tot hij een nieuwe baan vindt. Kortom, hij kan zijn hypotheek niet meer betalen en moet verhuizen naar een goedkopere woning, zijn auto is te duur, zijn kinderen moeten van pianoles, enzovoorts. Dat is een enorme klap voor het gezin. Volgens mij is daarom de WW ingesteld: zodat mensen die hun baan kwijtraken niet meteen hun leven om hoeven te gooien. Pas als iemand langere tijd werkloos is, zal hij in de bijstand terecht komen en heeft hij dus kans dat zijn inkomen terugvalt en moet hij zijn leven aanpassen. Maar het is niet nodig zoveel van een familie te vragen als hij alleen maar tijdelijk werkloos is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De SOPN verklaart niet hoe ze al deze kosten denkt te gaan betalen. Wil je iedere NL'er een bedrag per maand geven, moet daar ook wat tegenover staan. Lijkt me een niet haalbare kaart, vanwege de kosten die het met zich meebrengt. Het opheffen van de diensten, zoals SOPN, voorstelt dekt niet de benodigde miljarden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Tijdens een protest wat ik mede organiseerde kreeg ik hierover een pamflet in handen gedrukt. Morgen eens opsnorren en inscannen! Interessant onderwerp in elk geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Prachtig idee. Dan zeg ik gelijk mijn baan op en doe het wel met wat minder luxe of ga 1 dag of 2 dagen in de week werken. Met mij zullen miljoenen dat doen en dus dondert het hele systeem in elkaar, maar goed dat is niet mijn probleem. De staat lost dat dan maar weer op.

_O_

Eigenlijk was die oplossing van van Kooten en de Bie nog gewoon het beste: geen gezeik, iedereen rijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Prachtig idee. Dan zeg ik gelijk mijn baan op en doe het wel met wat minder luxe of ga 1 dag of 2 dagen in de week werken. Met mij zullen miljoenen dat doen en dus dondert het hele systeem in elkaar, maar goed dat is niet mijn probleem. De staat lost dat dan maar weer op.

Ja, het is volledig utopisch om het in te voeren, maar ach je moet wat om wat stemmen te trekken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet geweten dat SOPN ook blijkbaar in Wit-Rusland actief is... ;)

Mensen kom je overal tegen :) Ik leef in dissidentschap zullen we maar zeggen ;)

Hier sprak ik over, de flyer kan ik zo even niet vinden. Het "UBI", Universeel basisinkomen. De brochure van de vereniging waarvan ik wat mensen gesproken heb: http://basisinkomen.nl/wp/publicaties/basisinkomen_goed_voor_de_mens/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet geweten dat SOPN ook blijkbaar in Wit-Rusland actief is... ;)

Mensen kom je overal tegen :) Ik leef in dissidentschap zullen we maar zeggen ;)

Hier sprak ik over, de flyer kan ik zo even niet vinden. Het "UBI", Universeel basisinkomen. De brochure van de vereniging waarvan ik wat mensen gesproken heb: http://basisinkomen.nl/wp/publicaties/basisinkomen_goed_voor_de_mens/

Erg leuk allemaal, maar zoals Thorgrem al zei zal niemand nog gaan werken als ze gewoon rond kunnen komen van het geld dat ze onvoorwaardelijk krijgen van de overheid. Misschien af en toe een paar weekjes ergens freelancen om een nieuwe TV te kopen, maar meer ook niet. Waar moet al dat geld dan vandaan gaan komen? Het valt niet uit de lucht, in tegenstelling tot wat enkele leden op dit forum denken :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt.

Een beetje naar het basis idee van het communisme. In elk geval de ongecompliceerde versie die ik daarvan had op de basisschool. Als er geen drang meer is om te presteren wordt men inactief - het geld komt er toch wel.

Alleen is dat de andere kant, niet de insteek van het idee. De basis hiervan valt meer te vinden in een sociale rechtvaardigheid. Waar ik me in kan vinden. Verder denk ik wel dat in NL men niet direct honger hoeft te leiden en soms ook gaat het ook om een verkeerd bestedingspatroon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid