Spring naar bijdragen

Basisloon voor iedereen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Klopt.

Een beetje naar het basis idee van het communisme. In elk geval de ongecompliceerde versie die ik daarvan had op de basisschool. Als er geen drang meer is om te presteren wordt men inactief - het geld komt er toch wel.

Nee, dit idee is nog slechter dan het communisme. In het communisme word er tenminste nog van je verwacht dat je gaat werken. De salarissen worden alleen evenredig verdeeld over alle werkers. Met een 'universeel basisinkomen' hoef je niet eens te gaan werken. Gewoon lekker thuis zitten, doen waar je zin in hebt, want het geld komt toch wel binnen.

Alleen is dat de andere kant, niet de insteek van het idee. De basis hiervan valt meer te vinden in een sociale rechtvaardigheid. Waar ik me in kan vinden. Verder denk ik wel dat in NL men niet direct honger hoeft te leiden en soms ook gaat het ook om een verkeerd bestedingspatroon.

Daarom hebben we het minimumloon. Voor 1 uur werken zou je in Nederland 2-3 dagen kunnen eten. Maak daar een 40-uren werkweek van en je hebt een klein apartementje met geld over. Alleen als je niet kan werken krijg je een uitkering, daar is wel geld voor, maar die groep is volgens mij vele malen kleiner dan de groep mensen die eigenlijk liever thuis op de bank zit dan dat ze aan het werk gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk best vreemd om te lezen dit. Iedereen geeft zo hoog op over het belang van werk: sociale contacten, brede horizon, ontplooiïng van eigen talenten, mogelijkheid tot heiliging, noem maar op. Maar uiteindelijk blijkt geld dan toch de enige drijfveer te zijn om mensen aan het werk te krijgen? Stel dat dit idee doorgevoerd zou worden, dan zullen alle passies en goede arbeidsmotivaties in één keer verdwijnen? Iemand die graag arts wil worden, wil inééns geen arts meer zijn en iemand die graag met mensen werkt zit dan inééns liever op de bank? Ik vraag me af of dat wel echt zo is. Ik denk dat mensen zich uiteindelijk wel beseffen dat er een samenleving draaiende gehouden moet worden, dat er voedsel verbouwd moet worden en dat er zieken verzorgd moeten worden.

Het probleem met deze theorie is dan natuurlijk wel dat de smerige, onpopulaire baantjes nog maar weinig animo zullen krijgen. Terwijl ze meestal wél gedaan moeten worden. Iedereen zal vooral voor de populaire, leuk verdienende banen willen gaan, maar dan kan dus niet altijd. Er moet dan dus wél een manier zijn waarop men toch werknemers voor die vervelende baantjes krijgt. Een optie is het aan het werk zetten van gedetineerden, maar als daar er niet genoeg van zijn, dan is er meer nodig. Bovendien vraagt dat ook weer extra beveiliging en alles. Men kan ook iedere burger verplichten om minimaal één periode in zijn leven zulk werk te doen, dus een soort dienstplicht, maar zijn er dan wel genoeg burgers voor al die baantjes om die dienstplicht niet te lang te laten duren? Men kan deze baantjes ook vorstelijk belonen, maar dat kan dan weer in conflict komen met het beginsel loon naar werken. Het zal dan dus een combinatie van oplossingen moeten zijn.

De theorie vind ik op zich wel heel mooi en heel galant. Men zet jouw zomaar op deze wereld, zonder dat je erom vroeg, dus is het niet vreemd als men jou dan wel zo min mogelijk verplichtingen wil opleggen. We zullen dan vanzelf wel merken of we écht wel het belang van werk zien, zoals wij zo graag zeggen te doen. Maar er zitten dus nog wel wat haken en ogen aan, die je zonder een behoorlijke bureaucratie niet zomaar oplost. Vaak stranden eenvoudige, mooie ideeën toch wel op de grillige, weerbarstige werkelijkheid, waarin mensen zich nu eenmaal niet aan ideeën houden en dezen graag misbruiken of uitbuiten voor eigen gewin. Wat je dus ook doet, er zal altijd bureaucratie bij komen kijken en er zullen altijd (onverwachte) problemen opdoemen die je niet zomaar even oplost. Zulke ideeën werken helaas enkel bij mensen die het beste willen halen uit zulke ideeën willen halen en dat wil niet iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Het invoeren van een basisuitkering voor iedereen zou enorm veel bureaucratie schelen. En er zijn meer goede argumenten.

In Nederland hoeft in principe niemand van de honger te sterven. Werkenden betalen belasting om mensen die om welke reden dan ook niet kunnen werken – vanwege ziekte, ouderdom of gebrek aan werk bijvoorbeeld – aan een inkomen te helpen.

In de loop der jaren heeft dit systeem zich ontwikkeld tot een uiterst ingewikkeld stelsel uitgevoerd door meerdere ministeries en overheden, zo ingewikkeld dat er jarenlange studie voor nodig is om alle finesses te begrijpen.

http://www.visionair.nl/politiek-en-maa ... -iedereen/

Om welke reden dan ook niet kunnen werken - vanwege ziekte, ouderdom of gebrek aan werk OF omdat sommige mensen gewoon niet willen werken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid