Spring naar bijdragen

verschillen en overeenkomsten


Aanbevolen berichten

In een ander topic:

Hoe komen mensen er toch bij dat de Kerk heidense leer zou verkondigen of bagatelliseren? Alles wat zij leert is puur christelijk. Wij vereren geen Wodan, Zeus, of wie dan ook, maar enkel de Drie-ene God. Dat sommige heidense leringen al voorafschaduwingen van het Evangelie lijken te kennen en sommige volken met hun wijsheden zelfs een glimp van Gods Wezen lijken te omschrijven, geeft enkel maar aan hoe juist en hoe waar de christelijke Leer is, dat zij op indirecte wijze door de heidenen al gekend werd, opdat zij God tastenderwijs zouden vinden (vgl. Hand 17, 22-31). Nee, de Kerk is puur en alleen christelijk en spreekt alle talen.

Ik was het met hem eens:

Juist door de vele overeenkomsten tussen de heidense geloven en het Christendom was het gemakkelijk om te kerstenen. Veel heidenen hadden al legenden en sagen van opgehangen goden, goden die zichzelf aan zichzelf offerden, babies die te vondeling in water worden gelegd, goden die kinderen verwekken bij stervelingen, drie-eenheden. Juist door die overeenkomsten heb ik altijd het idee gehad dat we allemaal uit dezelfde bron putten en daarom ook de drang hebben goed te willen doen. Die overeenkomsten geeft mij deste meer de reden om in vrede met elkaar samen te leven en er openlijk over te discussieren zonder elkaar de ver- of beoordelen.

Nu wil ik wel eens weten hoe jullie hier nu over denken. We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn, zolang we on topic blijven en lief zijn naar elkaar toe. Graag lief, open en eerlijk met elkaar discussiëren :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die overeenkomsten geeft mij deste meer de reden om in vrede met elkaar samen te leven en er openlijk over te discussieren zonder elkaar de ver- of beoordelen

Ik heb niet de indruk dat er zoveel oorlog gevoerd wordt tegen/met paganisten, om de simpele reden dat die laatste groep vrij klein is, verspreid over een aantal landen en nergens een staatsgodsdienst.

Je impliceert een zekere mate van "plagiaat" aan de kant van het Christendom, en dat pligiaat zou het de heidenen makkelijker moeteb maken het christendom te accepteren en vica versa, maar je merkt dat dat niet het geval is? Of begrijp ik je verkeerd?

Aangezien ik geen Christen ben kan ik niet zeggen hoe zij er over denken, maar als atheïst kan ik alleen maar zeggen dat de heidense Goden voor mij net zo fictief zijn als de Abramistische goden. En potentieel even gevaarlijke denkbeelden kunnen uitdragen, alhoewel ik mij makkelijker in paganistische visies kan vinden dan in Christelijke.

Hoe ik daar persoonlijk mee omga? Ik ben met een Paganiste gaan samenwonen, alhoewel haar paganisme minder de doorslag gaf dan andere van haar lichamelijke en geestelijke aspecten. het geeft ons iets om over te praten....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die overeenkomsten geeft mij deste meer de reden om in vrede met elkaar samen te leven en er openlijk over te discussieren zonder elkaar de ver- of beoordelen

Ik heb niet de indruk dat er zoveel oorlog gevoerd wordt tegen/met paganisten, om de simpele reden dat die laatste groep vrij klein is, verspreid over een aantal landen en nergens een staatsgodsdienst.

Als ik me niet vergis, bleek tijdens de laatste telling bleek dat 1/4 van de Schotse bevolking Pagan zou zijn. Ik zal de exacte cijfers opvragen. Hoe dat zich verhoudt met Nederland of de rest van Europa weet ik niet. Wat ik wil zeggen is dat de groep groter is dan hij lijkt. Tevens is hier onlangs een New Age winkel geopend en de lokale Chriselijke gemeenschap liep met leuzen en spandoeken te demonstreren dat dit duivelswerk niet kan hier in Largs. Ze blokkeerden zelfs de ingang toen ik naar binnen wilde. Nu weet ik wel degelijk dat het misschien maar een paar fundementalistische fanatiekelingen zijn, maar het geeft een beetje het beeld weer. Nogmaals, ik weet niet hoe dat in Nederland zou gaan.
Je impliceert een zekere mate van "plagiaat" aan de kant van het Christendom, en dat pligiaat zou het de heidenen makkelijker moeteb maken het christendom te accepteren en vica versa, maar je merkt dat dat niet het geval is? Of begrijp ik je verkeerd?
Ja dat begrijp je verkeerd. Ik doelde nergens op plagiaat. Ik doelde echt op toevalligheden en overeenkomsten.
Aangezien ik geen Christen ben kan ik niet zeggen hoe zij er over denken, maar als atheïst kan ik alleen maar zeggen dat de heidense Goden voor mij net zo fictief zijn als de Abramistische goden. En potentieel even gevaarlijke denkbeelden kunnen uitdragen, alhoewel ik mij makkelijker in paganistische visies kan vinden dan in Christelijke.

Hoe ik daar persoonlijk mee omga? Ik ben met een Paganiste gaan samenwonen, alhoewel haar paganisme minder de doorslag gaf dan andere van haar lichamelijke en geestelijke aspecten. het geeft ons iets om over te praten....

Dat is ook heel belangrijk. Ik hoop dat de antwoorden duidelijk waren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu wil ik wel eens weten hoe jullie hier nu over denken.

Met Robert eens. Ik geloof dat het christendom nog steeds het ware geloof is. Dat haar boodschap ook dezelfde gebleven.

Dat andere religies en levensbeschouwingen ook wat van die waarheid kunnen bezitten doet daar voor mij niks van af. En in de geschiedenis bleek wel bepaalde van die tradities mooi aan te sluiten of zelfs het christendom te verrijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu wil ik wel eens weten hoe jullie hier nu over denken.

Met Robert eens. Ik geloof dat het christendom nog steeds het ware geloof is. Dat haar boodschap ook dezelfde gebleven.

Dat andere religies en levensbeschouwingen ook wat van die waarheid kunnen bezitten doet daar voor mij niks van af. En in de geschiedenis bleek wel bepaalde van die tradities mooi aan te sluiten of zelfs het christendom te verrijken.

Mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu wil ik wel eens weten hoe jullie hier nu over denken. We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn, zolang we on topic blijven en lief zijn naar elkaar toe. Graag lief, open en eerlijk met elkaar discussiëren :)

Ten diepste geloof ik dat de bron verschillend is en ik geloof niet dat een heidens geloof een goede bron is, in tegenstelling tot het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En potentieel even gevaarlijke denkbeelden kunnen uitdragen

Ik vind het jammer dat mensen het christendom vaak hebben beschouwd als potentieel gevaar. Volgens de Bijbel moeten christenen vredelievend zijn en een zegen voor de omgeving. Er zijn de afgelopen eeuwen wel uitwassen geweest, maar dat waren uitwassen die niet representatief zijn voor het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik me niet vergis, bleek tijdens de laatste telling bleek dat 1/4 van de Schotse bevolking Pagan zou zijn. Ik zal de exacte cijfers opvragen. Hoe dat zich verhoudt met Nederland of de rest van Europa weet ik niet. Wat ik wil zeggen is dat de groep groter is dan hij lijkt. Tevens is hier onlangs een New Age winkel geopend en de lokale Chriselijke gemeenschap liep met leuzen en spandoeken te demonstreren dat dit duivelswerk niet kan hier in Largs.

Als zou blijken dat 1/4e-deel van Nederland pagan zou zijn, zou ik zeer verbaasd zijn. Ik denk dat het om een veel kleiner deel gaat.

Demonstreren van mensen die zichzelf christelijk noemen met leuzen en spandoeken, zie ik niet als christelijk. Dergelijke daden zie ik als 'vleselijk' en ik zie demonstraties niet als christelijk. 'Christelijk' zie ik als daden als gebed, Bijbel lezen, God aanbidden enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid