Spring naar bijdragen

Hoe zien jullie de hemel voor je?


Aanbevolen berichten

Je werkt er als christen je hele leven lang naartoe, dus ik neem aan dat de meesten van jullie een bepaald beeld hebben van de hemel. Het paradijs, het eeuwige geluk. En een tweetal vraagjes om de discussie een beetje gaande te houden:

1. Kan je verdrietig zijn in de hemel? Als je als ouder in de hemel bent en neerkijkt op je kinderen die niet in God geloven en niet naar de hemel gaan als het zo ver is, kan je dan verdrietig zijn? Zou het nog steeds een paradijs zijn zonder de mensen waar je het meest van houd?

2. Hoe zou een dagelijkse dag in de hemel eruit zien? Afgezien van de 'mogelijkheid' dat er geen sprake meer is van dagen zoals wij die kennen, wat zou je in die eeuwigheid doen? Zou je kunnen slapen? Of word je nooit moe? Als je wel moe kan worden, zou je dan ook nog steeds pijn kunnen voelen? Zou je in dat geval anderen pijn kunnen doen in de hemel? Ik neem aan dat je die behoefte dan niet meer hebt, omdat...nouja...je bent in de hemel :P Maar een eeuwigheid is lang. Er kan veel gebeuren in een eeuwigheid. Als een engel al kan vallen, hoe zou dat dan zitten met een normale mens?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je werkt er als christen je hele leven lang naartoe, dus ik neem aan dat de meesten van jullie een bepaald beeld hebben van de hemel.

Zo ervaar ik dat niet. Ik ben ook eigenlijk niet bezig met die hemel.

1. Kan je verdrietig zijn in de hemel?

Het schijnt van niet. Maar het zou best kunnen zijn dat dit slaat op het vooruitzicht de nieuwe hemel en nieuwe aarde. **

Als je als ouder in de hemel bent en neerkijkt op je kinderen die niet in God geloven en niet naar de hemel gaan als het zo ver is, kan je dan verdrietig zijn? Zou het nog steeds een paradijs zijn zonder de mensen waar je het meest van houd?

Interessante vraag. Zeker als je nagaat dat God verdriet kent en je natuurlijk in katholieke traditie mensen in de hemel hebt die bewogen met ons zijn en natuurlijk van al die verhalen uit de volksdevotie met heiligen (denk aan huilende Madonna's). Nu los van of dat nou waar is, men linkt kennelijk daar wel verdriet er aan. Dus best een boeiende vraag. :)

2. Hoe zou een dagelijkse dag in de hemel eruit zien?

Waarom zou er een dagelijkse dag bestaan?

Afgezien van de 'mogelijkheid' dat er geen sprake meer is van dagen zoals wij die kennen, wat zou je in die eeuwigheid doen?

Precies. Wie zegt namelijk dat er een vorm van tijd bestaat zoals we die op aarde kennen? Wie zegt dat er überhaupt tijd bestaat?

Zou je kunnen slapen? Of word je nooit moe? Als je wel moe kan worden, zou je dan ook nog steeds pijn kunnen voelen?

Ik ben er niet geweest, maar het zou best kunnen dat moe worden en slapen geen betekenis meer hebben.

Zou je in dat geval anderen pijn kunnen doen in de hemel? Ik neem aan dat je die behoefte dan niet meer hebt, omdat...nouja...je bent in de hemel :P

Je geeft het antwoord al. :P Als je die sterke behoefte zou willen hebben en houden, dan zul je denk ik op een andere plek zitten bij anderen die dat ook hebben. ;)

Maar een eeuwigheid is lang. Er kan veel gebeuren in een eeuwigheid.

Hangt af van je kijk op het hemelse concept van tijd.

Als een engel al kan vallen, hoe zou dat dan zitten met een normale mens?

Daar gaat de vraag evenzeer op over die kwestie van tijd. Als onze beleving van tijd daar niet op gaat verklaart dat meteen wel waarom er geen nieuwe gevallen engelen erbij komen in de verhalen en tevens waarom er geen hoop van redding is voor demonen.

Oja, je vraag. ;) Ik denk dat het 't zelfde is dat er geen engelen meer zullen vallen als dat er geen mensen meer verloren gaan, als dat er geen mensen (en engelen) meer in de hel gered kunnen worden. Het is de staat van wie je bent.

(** Inconsistent met rest van mijn betoog. ;) )

Als je kijkt naar wat er in de Bijbel staat, dan is het hiernamaals kennelijk totaal anders dan wat we hier kennen, zodat men het niet kan beschrijven en slechts kan duidelijk maken met symboliek dat het er een fijne plek is, of juist weer niet. En dat het kennelijk totaal anders is dan wat we kennen, dat het eeuwig zal zijn, in aanwezigheid of afwezigheid van God.

Hoe het praktisch dan in elkaar zit: Dat zullen we dan pas zien. Er vroeg wel eens iemand aan Jezus over een praktisch dilemma en zijn antwoord was dat in de hemel het allemaal anders is. Zo zal het met de rest ook wel zijn vermoed ik.

Wat me niet tegenhoud om er over na te denken, maar ik vind het dan eigenlijk spannender om over het concept van tijd te filosoferen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst er zijn twee soorten christenen,

1. De christenen die bezig zijn een ticket te verdienen voor de hemel.

2. De christenen die het belangrijker vinden om bepaalde normen en waarden te handhaven gebaseerd op de bijbel in zijn geheel.

Hoe ik de hemel zie, geen idee, er valt niet echt een voorstelling van te maken. Elk menselijk idee van de hemel valt wel onderuit te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Net als Olorin ben ik ook weinig bezig met de Hemel, ik kan me er geen voorstelling van maken ook niet van een Hel. Wel toen mijn ouders stierven toen gaf dat troost de Hemel; geen rouw, geen pijn geen tranen. Dat is voor mij het belangrijkste, niet eeuwig zingen maar geen rouw geen pijn geen tranen.

Gouden straten een metafoor net als brandend en knarsentandend voor een hel. De nieuwe aarde voelt voor mij wel weer aantrekkelijk, maar wat voor mij aantrekkelijk voelt is niet zozeer een christelijke leer.

Jezus is voor mij het belangrijkste en niet voor de toekomst maar voor het hier en nu, is dat een christelijke leer; geen idee ws niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De dagelijkse dag was meer bij wijze van spreken. Wat zou je doen in de hemel? Iedereen heeft het altijd over het gaan naar de hemel, en hoe dat de grootste schat is die je maar kan krijgen, maar wat als je er eenmaal bent? Heb je je daar ooit een voorstelling van gemaakt?

Om eerlijk te zijn ben ik net als Olorin meer bezig met het hier en nu. Geloven is voor mij ook niet zozeer uitzien naar wat nog komt, maar eerder een weten dat God is, welke consequenties dat heeft, wat Hij wil en hoe ik dat kan 'leven'. Om daarmee, paradoxaal genoeg, al een beetje in de buurt te komen van dat nieuwe leven.

Waar ik aan denk bij de hemel, of de nieuwe aarde is: perfectie. Niet alleen zijn we dan zelf perfect en in staat God te dienen zoals Hij dat bedoeld heeft, ook kennen we elkaar dan door en door. De beperkte eindigheid van dit leven, lijden, onbegrip: het komt ten einde. Ik weet niet hoe het zal zijn, het blijft speculeren. Maar aan de hemel denk ik in termen als gelukzaligheid, samen zijn en delen, gelukkige eenvoud.

Wellicht dat er herinnering is, en ook verdriet. Er zijn teksten in de Bijbel die daar op wijzen. Bijv.: 'Hij zal alle tranen van uw ogen afwissen'. Naast dat dit een erg mooi, persoonlijk en misschien figuurlijk beeld is, suggereert het dat er op de nieuwe aarde nog tranen zijn om leed in het verleden. Ik denk dus niet dat we 'geformatteerd' worden.

Als ik samen ben met andere christenen proef ik al iets van dat 'hemelse', dat je met iedereen het geloof deelt en kunt delen en samen God kunt eren. Net als in de kerk zouden na enige tijd strubbelingen ontstaan, en zonde en egoïsme zijn niet afwezig geweest. Maar toch proef je iets van dat samenzijn met mensen van allerlei achtergronden en kerken, en toch zoveel kunnen delen. Op de nieuwe aarde zal dat alleen maar meer en beter zijn.

Ik denk ook dat er genoeg uitdagingen zullen zijn. Misschien moet de nieuwe aarde ook wel eerst ontdekt, ontgonnen en bebouwd worden. Misschien gaan we wel gewoon door met uitvinden, technische ontwikkeling enzovoort. Ik weet het niet. Wel kan de mens en ikzelf dan tot volle potentie en bloei komen zonder de 'taint' van de zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind het heel interessant, als kind stelde ik me de hemel altijd vol wolken voor die je dan als springkussen kon gebruiken.

Naarmate je ouder wordt verdwijnt dat beeld en heb je niet echt meer een idee wat je kan verwachten, nou staat er wel in de bijbel een beschrijving.

openbaring 21

1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’

[...]

9 Een van de zeven engelen met de offerschalen die gevuld waren met de laatste zeven plagen kwam op me af en zei: ‘Ik wil je de bruid laten zien, de vrouw van het lam.’ 10 Ik raakte in vervoering, en hij nam mij mee naar een heel hoge berg en liet me de heilige stad Jeruzalem zien, die uit de hemel neerdaalde, bij God vandaan. 11 De stad schitterde door Gods luister, met een schittering als van een edelsteen, als een kristalheldere jaspis. 12 Ze had een grote, hoge muur met twaalf poorten en bij elke poort stond een engel. Op de poorten waren namen geschreven: de namen van de twaalf stammen van Israëls zonen. 13 Vanuit het oosten gezien waren er drie poorten, vanuit het noorden drie, vanuit het zuiden drie en vanuit het westen drie. 14 De stadsmuur had twaalf grondstenen, met daarop de namen van de twaalf apostelen van het lam. 15 Degene die met mij sprak had een gouden meetstok om daarmee de stad, de poorten en de muur op te meten. 16 De stad was vierkant, even lang als breed. Hij mat de stad met zijn meetstok: twaalfduizend stadie, zowel in de lengte als in de breedte en in de hoogte. 17 Hij mat de stadsmuur: honderdvierenveertig el, in gewone mensenmaat, die ook engelenmaat is. 18 De muur was gemaakt van jaspis, en de stad zelf was van zuiver goud, helder als glas. 19 De grondstenen van de stadsmuur waren versierd met allerlei edelstenen. De eerste was van jaspis, de tweede van lazuur, de derde kornalijn, de vierde smaragd, 20 de vijfde sardonyx, de zesde sarder, de zevende olivijn, de achtste aquamarijn, de negende topaas, de tiende turkoois, de elfde granaat en de twaalfde amethist. 21 De twaalf stadspoorten waren twaalf parels, elke poort een parel op zich. De straten van de stad waren van zuiver goud en schitterden als glas. 22 Maar een tempel zag ik niet in de stad, want God, de Heer, de Almachtige, is haar tempel, met het lam.

maar zelfs na zoiets gelezen te hebben kan ik me zelf niet echt een voorstelling ervan maken :)

en omdat je ook best wel wat nummers over de hemel hebt, zet ik er daar ook nog twee van bij

(ik heb trouwens geen idee hoe ik dat filmpje hier rechtstreeks in kan krijgen, sorry dus dat het via een linkje is)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je werkt er als christen je hele leven lang naartoe, dus ik neem aan dat de meesten van jullie een bepaald beeld hebben van de hemel. Het paradijs, het eeuwige geluk. En een tweetal vraagjes om de discussie een beetje gaande te houden:

1. Kan je verdrietig zijn in de hemel? Als je als ouder in de hemel bent en neerkijkt op je kinderen die niet in God geloven en niet naar de hemel gaan als het zo ver is, kan je dan verdrietig zijn? Zou het nog steeds een paradijs zijn zonder de mensen waar je het meest van houd?

2. Hoe zou een dagelijkse dag in de hemel eruit zien? Afgezien van de 'mogelijkheid' dat er geen sprake meer is van dagen zoals wij die kennen, wat zou je in die eeuwigheid doen? Zou je kunnen slapen? Of word je nooit moe? Als je wel moe kan worden, zou je dan ook nog steeds pijn kunnen voelen? Zou je in dat geval anderen pijn kunnen doen in de hemel? Ik neem aan dat je die behoefte dan niet meer hebt, omdat...nouja...je bent in de hemel :P Maar een eeuwigheid is lang. Er kan veel gebeuren in een eeuwigheid. Als een engel al kan vallen, hoe zou dat dan zitten met een normale mens?

Gans het Christendom is fundamenteel gebaseerd op de zekerheid van een opstanding na de dood.

In tegenstelling tot de goddeloze die geen hoop en zekerheid heeft na de dood en enkel in de huidige “prachtige †;) wereld leeft, heeft de Christen- gelovige door de opstanding van Christus de zekerheid dat ook hij eens zal opstaan en eeuwig leven hebben.

Paulus zegt het aldus :

Indien er geen opstanding der doden is, dan is ook Christus niet opgewekt. 14 En indien Christus niet is opgewekt, dan is immers onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof. 15 Dan blijken wij ook valse getuigen van God te zijn, want dan hebben wij tegen God in getuigd, dat Hij de Christus opgewekt heeft, die Hij toch niet heeft opgewekt, indien er geen doden opgewekt worden. 16 Immers, indien er geen doden opgewekt worden, dan is Christus ook niet opgewekt; 17 en indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zonder vrucht, dan zijt gij nog in uw zonden. 18 Dan zijn ook zij, die in Christus ontslapen zijn, verloren. 19 Indien wij alleen voor dit leven onze hoop op Christus gebouwd hebben, zijn wij de beklagenswaardigste van alle mensen. 20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn. 21 Want, dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens. 22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

In onze huidige wereld zijn er zowel Gods getrouwe als Gods ontrouwe mensen aanwezig maar in de toekomstige wereld zullen enkel zij aanwezig zijn die Gods systeem (geboden) aanvaard hebben

Dit betekent dan ook dat alle wezens die het eeuwig leven ontvangen hebben volledig ten dienst van elkaar leven en er dus geen egoïsme, haat, leugen,… lijden en dood meer aanwezig zal zijn.

Zoals het was bij Adam zal men in de mogelijkheid zijn om met alle schepsels te communiceren , de bekwaamheid hebben om Gods schepping (wetmatigheden) van atoom tot heelal tot het diepste te kunnen bestuderen, er ten volle van genieten en de eigen capaciteiten onbeperkt uit te leven.

Maar dit alles is nog geen fractie van wat God voor de mens in petto heeft daarom schrijft Paulus:

Maar, gelijk geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben (1 Kor 2:9)

Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben. ( 1 Kor 13:12)

De Opstanding van Christus is dan ook voor mij het bewijs dat Gods beloften steeds volbracht worden en Christus’ belofte ook bewaarheid zal worden als Hij zegt :

Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben ( joh 14:3)

De manier waarop en de plaats waar de verlosten tot hun eigenlijke bestemming komen wordt op verscheidene plaatsen in Gods woord verduidelijkt.

1) Bij het sterven van het individu ( het wezen , de ziel) wordt deze totaal ontbonden in de oorspronkelijke (onbewuste) bestanddelen waaruit hij was samengesteld.

2) Bij de terugkomst van Christus is er de opstanding ( herschepping) van hen die in Christus gestorven zijn en dezen gaan de Here tegemoet in de lucht

13 Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere (mensen), die geen hoop hebben. 14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.

15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.18 Vermaant elkander dus met deze woorden. (1 Tessalonicenzen4: 13-18)

3)Gedurende een bepaalde periode ( duizend jaar) verblijven zij ( de verlosten) met Christus in de hemelse gewesten en oordelen alle opstandige schepselen “Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak? 3 Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen?†( 1 Korintiërs 6).

4) Na deze “ duizend “ jaar komen de verlosten samen met Christus terug naar de aarde , de overige doden worden herschapen , ondergaan hun oordeel en sterven nu de eeuwige dood , samen met Satan en de gevallen engelen. Door het vernietigen van de oude schepping die vergaat in zijn elementen door vuur, ontstaat een nieuwe hemel en een nieuwe aarde die nu de eeuwige verblijfplaats is waarop de verlosten zullen wonen.

“Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden. (2 Petrus 3:10

En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is. 3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn, 4 en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. 5 En Hij, die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide: Schrijf, want deze woorden zijn getrouw en waarachtig. 6 En Hij sprak tot mij: Zij zijn geschied. Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Ik zal de dorstige geven uit de bron van het water des levens om niet. 7 Wie overwint, zal deze dingen beërven, en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn. 8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood. (Openbaring 21: 1-8 )

Alhoewel ik graag leef toch voel ik mij meer en meer net als hen, beschreven in Hebreeën 11 :13-16) een vreemdeling en bijwoner op deze aarde. Hoe ouder ik wordt hoe meer ik verlangend en vol verwachting uitzie naar de ontmoeting en het samenzijn met mijn Heer en Heiland.

Uw vraag betreffende hetgeen de gestorven op vandaag in de hemel beleven is Bijbels irrelevant daar Gods woord duidelijk leert dat dezen op vandaag “slapen†m.a.w in een onbewuste toestand zijn en pas BIJ DE WEDERKOMST VAN CHRISTUS samen met Hem naar de Hemelse gewesten te vertrekken om dan later ( na de duizend jaar) uiteindelijk terug te keren naar hun verblijfplaats “ de Nieuwe aardeâ€

“De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten †6 Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedt (Predik 9:5)

Wat uw opmerking betreft i.v.m. een mogelijke terugval of opstand tegen God.

Daar nu door het verlossingsplan het duidelijk bewijs van zowel de rechtvaardigheid van God zelf, alsook van Zijn systeem geleverd is voor alle schepsels; zal dan ook een volgende opstand tegen Gods systeem in de eeuwigheid niet meer voorkomen te meer daar de letterlijke littekens van het offer voor eeuwig aanwezig blijven in de handen en voeten van onze Verlosser.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als Adam en Eva niet gezondigd hadden, dan hadden ze nu nog geleefd. Het was Gods oorspronkelijk voornemen dat mensen voor eeuwig op aarde zouden leven. Adam en Eva kregen de opdracht om samen met hun nageslacht het paradijs over de hele aarde uit te breiden. - Gen.1:28.

Door de zondeval is er een kink in de kabel gekomen, zou je kunnen zeggen. Maar ik geloof dat het nog steeds Gods voornemen is dat heel de aarde een paradijs wordt. Gods voornemen is nog steeds hetzelfde, alleen de route ernaar toe is gewijzigd. Als God had gewild dat iedereen uiteindelijk naar de hemel zou gaan, dan had hij net zo goed alleen engelen kunnen scheppen.

Nu lezen we in het NT natuurlijk over een hemelse roeping. Jezus sprak er over met zijn apostelen. - Joh.14:2. Bernard heeft hierboven er ook al over geschreven. Een bijzonder groot voorrecht, maar ook een grote verantwoordelijkheid. In Opb.5:9,10 lees je wat degenen gaan doen die naar de hemel gaan; ze zullen samen met Jezus als koningen en priesters over de aarde gaan regeren. Zij zullen de mensheid tot volmaaktheid brengen en ervoor zorgen dat de hele aarde weer een paradijs wordt.

Jezus sprak namelijk niet alleen over een hemelse roeping, maar hij zei ook: "Gelukkig zijn de zachtaardigen, want zij zullen de aarde beërven". - Matth.5:5.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als Adam en Eva niet gezondigd hadden, dan hadden ze nu nog geleefd. Het was Gods oorspronkelijk voornemen dat mensen voor eeuwig op aarde zouden leven. Adam en Eva kregen de opdracht om samen met hun nageslacht het paradijs over de hele aarde uit te breiden. - Gen.1:28.

Door de zondeval is er een kink in de kabel gekomen, zou je kunnen zeggen. Maar ik geloof dat het nog steeds Gods voornemen is dat heel de aarde een paradijs wordt. Gods voornemen is nog steeds hetzelfde, alleen de route ernaar toe is gewijzigd. Als God had gewild dat iedereen uiteindelijk naar de hemel zou gaan, dan had hij net zo goed alleen engelen kunnen scheppen.

Nu lezen we in het NT natuurlijk over een hemelse roeping. Jezus sprak er over met zijn apostelen. - Joh.14:2. Bernard heeft hierboven er ook al over geschreven. Een bijzonder groot voorrecht, maar ook een grote verantwoordelijkheid. In Opb.5:9,10 lees je wat degenen gaan doen die naar de hemel gaan; ze zullen samen met Jezus als koningen en priesters over de aarde gaan regeren. Zij zullen de mensheid tot volmaaktheid brengen en ervoor zorgen dat de hele aarde weer een paradijs wordt.

Jezus sprak namelijk niet alleen over een hemelse roeping, maar hij zei ook: "Gelukkig zijn de zachtaardigen, want zij zullen de aarde beërven". - Matth.5:5.

Even een verduidelijking.

Nergens lees ik in Gods woord dat zij (de verlosten) over de aarde zullen regeren als koningen en priesters gedurende hun verblijf in de hemelse gewesten.

Trouwens het heeft ook geen zin want als gevolg van de zeven plagen met als climax de komst van Christus is de aarde verwoest en leeg.

Want de mensen zijn ofwel met Christus opgevaren ofwel gedood ( openbaring19) en wachtende op hun opstanding na de duizend jaar

De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren ( Openbaring 20:5)

Wat wel in Gods woord geschreven staat betreffende diegenen die God en zijn systeem gedurende hun aards bestaan trouw zijn geweest is:

Zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. (20:5Openb.)

In de Bijbelse tekst is er is dus geen sprake van een priesterschap (middelaarschap) maar van een koningschap.

Dit is ook logisch want de middelaarstaak van Christus is op dat ogenblik voorbij en nu treedt Hij op als de Koning der koningen. Waarbij het koningschap van Christus betrekking heeft op zijn oordelende taak .

Als dan de verlosten met Christus zullen heersen als koningen heeft dit uitsluitend betrekking op hetgeen Paulus zei in verband met het oordeel dat de verlosten samen met Christus zullen vellen over de verlorenen:

“Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak? 3 Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen?†( 1 Korintiërs 6

Nergens is er ook sprake van het feit dat de verlosten “de mensheid tot volmaaktheid zullen brengen en ervoor zorgen dat de hele aarde weer een paradijs wordtâ€

Wat er wel in Gods Woord staat, is dat na die duizend jaar het Christus is , en niet de mens, die zowel het oordeel uitvoert, als de paradijselijke toestand herstelt.

Waarbij alle opstandelingen worden vernietigd en er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde gemaakt wordt ,waarop een wondermooie stad, nedergedaald uit de hemelse gewesten, zal te vinden zijn.

En Hij, die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide: Schrijf, want deze woorden zijn getrouw en waarachtig. 6 En Hij sprak tot mij: Zij zijn geschied. Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Ik zal de dorstige geven uit de bron van het water des levens om niet. 7 Wie overwint, zal deze dingen beërven, en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn (openb: 21:5 )

De verlosten zijn hierbij de erfgenamen niet diegenen die medewerken aan het vervolmaken van de mensheid, dat alles heeft Christus volbracht, en het is dan ook Hij alleen die ALLE DINGEN nieuw maakt tot welzijn voor zijn getrouwen, "de zachtaardigen die de aarde beërvenâ€

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is de hemel? Jezus leerde dat niemand is opgevaren naar de hemel dan degene die uit de hemel neergedaald is (Joh 3,13) dus als wij naar de hemel gaan zijn we dan ook neergedaald? :)

meent u dat nu ernstig met dergelijke opmerkingen of is het eens willen interessant doen!!??

lees je Gods woord echt enkelals zinnetjes volledig uit hun verband en ontsnapt een onderscheid in tijd (namelijk het tijdstip dat iets geschreven of gezegd wordt en hetgeen in de toekomst nog moet geschieden) volkomen aan uw aandacht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een verduidelijking.

Nergens lees ik in Gods woord dat zij (de verlosten) over de aarde zullen regeren als koningen en priesters gedurende hun verblijf in de hemelse gewesten.

In Opb.5:9,10 die ik hierboven heb aangehaald staat het. Ook in Opb.20:6 en in 1 Petrus 2:9.

Trouwens het heeft ook geen zin want als gevolg van de zeven plagen met als climax de komst van Christus is de aarde verwoest en leeg.

Daar hebben we in een ander topic pas al een discussie over gehad. Als het oordeel wordt voltrokken, zullen alleen goddelozen vernietigd worden. - Zie 2 Petrus 3:7.

Er is niets mis met de aarde op zich. Na de schepping zei God dat het "zeer goed" was. Als je zelf een mooi huis verhuurt aan mensen, maar zij maken er een puinhoop van; steek je dan het huis in brand om het probleem op te lossen? Niet echt logisch. Het probleem is ook opgelost als je de rotzooimakers eruit zet en het huis verhuurt aan mensen die er wel respectvol mee om kunnen gaan.

Als je in Openbaring 21:4 leest "de dood zal niet meer zijn", dan was er dus eerst wel de dood. De mensheid zal niet naar een nieuwe planeet verhuizen. Onze prachtige aarde zal nieuw gemaakt worden in de zin dat ze gereinigd zal worden van alle slechtheid en onder leiding van een nieuwe regering met Jezus als koning en priester en zijn mede-regeerders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is de hemel? Jezus leerde dat niemand is opgevaren naar de hemel dan degene die uit de hemel neergedaald is (Joh 3,13) dus als wij naar de hemel gaan zijn we dan ook neergedaald? :)

meent u dat nu ernstig met dergelijke opmerkingen of is het eens willen interessant doen!!??

lees je Gods woord echt enkelals zinnetjes volledig uit hun verband en ontsnapt een onderscheid in tijd (namelijk het tijdstip dat iets geschreven of gezegd wordt en hetgeen in de toekomst nog moet geschieden) volkomen aan uw aandacht

Het is mij bittere ernst meneer en als ik interessant zou willen doen denkt u dan echt dat ik daar de anonimiteit van een forum voor op zoek? Er zijn efficiëntere manieren, zoals rondrijden in een peperdure wagen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is de hemel? Jezus leerde dat niemand is opgevaren naar de hemel dan degene die uit de hemel neergedaald is (Joh 3,13) dus als wij naar de hemel gaan zijn we dan ook neergedaald? :)

Nee, Hij is neergedaald en de Geest is uitgestort. We zijn hier in het Koninkrijk der hemelen overgeplaatst en uit God geboren, maar dat is wat anders dan nedergedaald.

13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des Mensen.

Dat zei Hij toen Hij nog niet gestorven was. Toen was er nog niemand naar de hemel gegaan, maar zaten ze in Abrahams schoot. Met de hemelvaart werden er mensen opgewekt en gingen ze mee naar de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is de hemel? Jezus leerde dat niemand is opgevaren naar de hemel dan degene die uit de hemel neergedaald is (Joh 3,13) dus als wij naar de hemel gaan zijn we dan ook neergedaald? :)

Nee, Hij is neergedaald en de Geest is uitgestort. We zijn hier in het Koninkrijk der hemelen overgeplaatst en uit God geboren, maar dat is wat anders dan nedergedaald.

13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des Mensen.

Dat zei Hij toen Hij nog niet gestorven was. Toen was er nog niemand naar de hemel gegaan, maar zaten ze in Abrahams schoot. Met de hemelvaart werden er mensen opgewekt en gingen ze mee naar de hemel.

klopt helemaal, bijbels gezien.

zonder de bijbel gebruikmakende, heb je dan ook een eigen mening??

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Kan je verdrietig zijn in de hemel? Als je als ouder in de hemel bent en neerkijkt op je kinderen die niet in God geloven en niet naar de hemel gaan als het zo ver is, kan je dan verdrietig zijn? Zou het nog steeds een paradijs zijn zonder de mensen waar je het meest van houd?

nee geen verdriet.

jij gaat er blijkbaar vanuit dat de hemel nu al is voor de overledenen. Maar in de bijbel staat dat deze wereld het uiteindelijk volmaakt zal zijn en het paradijs. ik geloof dat dood, dood is, tot God terug komt.

2. Hoe zou een dagelijkse dag in de hemel eruit zien? Afgezien van de 'mogelijkheid' dat er geen sprake meer is van dagen zoals wij die kennen, wat zou je in die eeuwigheid doen? Zou je kunnen slapen? Of word je nooit moe? Als je wel moe kan worden, zou je dan ook nog steeds pijn kunnen voelen? Zou je in dat geval anderen pijn kunnen doen in de hemel? Ik neem aan dat je die behoefte dan niet meer hebt, omdat...nouja...je bent in de hemel Maar een eeuwigheid is lang. Er kan veel gebeuren in een eeuwigheid. Als een engel al kan vallen, hoe zou dat dan zitten met een normale mens?

geen pijn nee, dan zijn ook wij volmaakt.

Als uiteindelijk alles gebeurt is en de wereld en wij volmaakt zijn, is het kwaad er niet meer en zullen wij ook die verleiding dan niet meer hebben. Daarom dat de wereld nu zijn gang gaat, achteraf zullen wij terug kijken en zien wat de gevolgen allemaal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid