Spring naar bijdragen

Is God een man, vrouw of "het"?


Aanbevolen berichten

Heel soms vraag ik me af "wat" God is, man, vrouw of "het"?. Dat komt omdat er altijd "Hij" geschreven en gezegd wordt. Maar kan het ook een vrouw zijn of is hij gewoon een hogere macht en is het gewoon taalkundig dat Hij een "hij" is? :| (net als dat een schip altijd met zij wordt aangesproken bv)

Vraag me af hoe jullie er over denken? en is er ook een verklaring voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk bij deze kwestie altijd aan die tekst uit Genesis waar over "de mens" (mannelijk woord) gesproken wordt als "beeld van God - mannelijk en vrouwelijk":

Gen 1:27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep Hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep Hij de mensen.

De mens (als man EN vrouw) weerspiegelt God... Dus niet een man of een vrouw... Beiden weerspiegelen God in samenwerking met elkaar... En toch hebben beiden afzonderlijk ook "iets van God weg"...

Zou God in de bijbel als "mannelijk" aangeduid worden omdat het woord "God" (Elohiem) een mannelijk woord is. Net als "mens" dat in het Nederlands is?

Maar als we iemand als "mens" aanduiden denken we ook niet direct "dat is DUS een man"...

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is Geest en het lijkt me dat een Geest onzijdig is of zowel mannelijk als vrouwelijk, m.a.w. Allesomvattend en/of abstract....een Kracht.

Jesaja 66:13

Zoals een moeder haar kind troost,

zo zal Ik u troosten:

in Jeruzalem zult u getroost worden.

in sommige [of veel] religies is er naast God ook een Godin [al sinds de mensheid ] , maar in de 3 Abrahamitische religies ziet men God over het algemeen als een persoon [mannelijk] .

in het oude Kanaän werden godinnen en ook priesteressen als zeer belangrijk gezien.

maar daar kwam een einde aan ten tijde van Mozes en het werd een mannenzaak - priesteressen werden daarna niet meer toegelaten bij de Hebreeën

en daarmee werd tevens de positie van de vrouw aan banden gelegd :( maar dit terzijde [off-topic]

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de tijden dat die heilige boeken werden geschreven was het feminisme zacht uitgedrukt 'nog niet echt doorgebroken'. Vandaar dat 'Hij...' overal.... (overigens is dat in grote delen van de wereld nog steeds bedroevend gesteld)

met de komst van het monotheïsme [jodendom, christendom en islam] werd de vrouw als minderwaardig en ondergeschikt aan de man neergezet; met als doel: een volledige macho-cultuur.

voordien was dat geheel anders en bekleedden vrouwen vaak hoge posities.

Godinnen en ook vrouwen werden vereerd als gevers van het leven....[nu vereert de RKK alleen nog Maria]

dus het feminisme hoefde niet ingevoerd te worden - het speelde geen rol, mannen en vrouwen waren gelijk.

er was geen strijd.

Maria Magdalena b.v. schijnt de belangrijkste apostel van Jezus te zijn geweest, [Jezus kuste haar] maar de RKK heeft haar neergezet als een hoer. ;(

dat geeft toch te denken.

de Kerk werd door mannen gedomineerd en vrouwen werden als minderwaardig of als heksen gezien en behandeld....etc....ouwe koek. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook niet dat er een labeltje van sekse op God te plakken valt. De Bijbel gebruikt zowel vrouwelijke als mannelijke metaforen. Toch is Hij vaak voorgesteld als een bebaarde man, waarschijnlijk op basis van het visioen van Daniël:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:9 Ik zag dat er tronen werden neergezet en dat er een oude wijze plaatsnam. Zijn kleed was wit als sneeuw, zijn hoofdhaar als zuivere wol. Zijn troon bestond uit vuurvlammen, de wielen uit laaiend vuur. 10 Een rivier van vuur welde op en stroomde voor hem uit. Duizend maal duizenden dienden hem, tienduizend maal tienduizenden stonden voor hem. Het hof nam plaats en de boeken werden geopend. 11 Ik zag hoe het dier werd gedood vanwege de grootspraak van de horen, ik zag hoe zijn lichaam werd vernietigd en aan de vlammen werd prijsgegeven. 12 De andere dieren werd wel hun macht ontnomen, maar hun werd nog enige tijd van leven gegund. 13 In mijn nachtelijke visioenen zag ik dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die eruitzag als een mens. Hij naderde de oude wijze en werd voor hem geleid. 14 Hem werden macht, eer en het koningschap verleend, en alle volken en naties, welke taal zij ook spraken, dienden hem. Zijn heerschappij was een eeuwige heerschappij die nooit ten einde zou komen, zijn koningschap zou nooit te gronde gaan.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik denk dat God beide is, mannelijk en vrouwelijk. Ook in de beweringen die hiervoor genoemd worden terug te vinden. Al bij genesis, mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen, naar zijn evenbeeld.

Ik denk dat wij ook een mannelijk en vrouwelijke ziel of geest "zijn", dat alleen ons lichaam 1 geslacht heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid