Spring naar bijdragen

"God straft direct"


Aanbevolen berichten

Had net de radio aan staan, hoor ik in het nieuws dat een inbreker om het leven is gekomen bij de inbraak in een woning(ik dacht meteen:"Zo, God straft direct" :D ), hij is aangevallen door de bewoners, die overigens zelf ook met verwondingen in het ziekenhuis waren beland.

Echter, het verbaasde me dat de bewoners wél voor verhoor mee moesten naar het buro, maar niet gearresteerd werden. Niet dat ik er voor zou zijn om die mensen te laten arresteren, integendeel; je mag jezelf hier in NL al niet eens meer verdedigen tegen een inbreker want dan ben jij de crimineel :|

Hebben jullie dat ook weleens, van die momenten dat je denkt:"Gerechtigheid, God straft direct!" of is het jullie persoonlijk weleens overkomen?(zoals bij mij, ik riep iets wat God verboden heeft en meteen stootte ik mijn hoofd :D)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tess83 schreef:

Had net de radio aan staan, hoor ik in het nieuws dat een inbreker om het leven is gekomen bij de inbraak in een woning(ik dacht meteen:"Zo, God straft direct" :D ), hij is aangevallen door de bewoners, die overigens zelf ook met verwondingen in het ziekenhuis waren beland.

die gedachte is menselijk, alhoewel ik niet geloof dat God straft, maar meer denk in de trant van: "boontje komt om zijn loontje"....

wel enigszins vergelijkbaar wellicht :D

Echter, het verbaasde me dat de bewoners wél voor verhoor mee moesten naar het buro, maar niet gearresteerd werden. Niet dat ik er voor zou zijn om die mensen te laten arresteren, integendeel; je mag jezelf hier in NL al niet eens meer verdedigen tegen een inbreker want dan ben jij de crimineel :|

dat ze naar het bureau moesten voor verhoor is wel begrijpelijk, want de ware toedracht zal onderzocht moeten worden, zolang deze onduidelijk is.

vaak zijn dingen niet wat ze lijken op het eerste gezicht.

maar ik geeft je gelijk dat de verhoudingen wel vaak zoek zijn en dat het slachtoffer zef als crimineel neergezet wordt.

stel: er komt iemand bij mij aan de deur, die mij overvalt en mijn huis binnendringt met duidelijk kwade bedoelingen en ik sla hem zijn hersens in met een stok.

ben ik dan een crimineel of sta ik in mijn recht? :?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als hij jou duidelijk aanviel sta je in je recht, want je verdedigt jezelf (zonder bedoeling de ander te doden, dat is een ongelukkige bijkomstigheid.)

Waren zijn kwade bedoelingen iets anders, bijvoorbeeld diefstal, dan ben je zelf ook crimineel. Je mag mensen niet doodslaan, ook niet als ze je proberen te beroven. De staat heeft het monopolie op geweld zoals dat heet.

In zulke scenario's zal het slachtoffer sowieso meegenomen worden door de politie, omdat de recherche zal moeten onderzoeken wat er precies gebeurd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Had net de radio aan staan, hoor ik in het nieuws dat een inbreker om het leven is gekomen bij de inbraak in een woning(ik dacht meteen:"Zo, God straft direct" :D ), hij is aangevallen door de bewoners, die overigens zelf ook met verwondingen in het ziekenhuis waren beland.

Echter, het verbaasde me dat de bewoners wél voor verhoor mee moesten naar het buro, maar niet gearresteerd werden. Niet dat ik er voor zou zijn om die mensen te laten arresteren, integendeel; je mag jezelf hier in NL al niet eens meer verdedigen tegen een inbreker want dan ben jij de crimineel :|

Hebben jullie dat ook weleens, van die momenten dat je denkt:"Gerechtigheid, God straft direct!" of is het jullie persoonlijk weleens overkomen?(zoals bij mij, ik riep iets wat God verboden heeft en meteen stootte ik mijn hoofd :D)

Nee ik heb weleens na zo'n bericht en vooral de reacties daarop dat ik denk dat de wereld aan onnozelheid ten onder gaat.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quest schreef:

Nee ik heb weleens na zo'n bericht en vooral de reacties daarop dat ik denk dat de wereld aan onnozelheid ten onder gaat.

dat is sowieso waar; men schijnt niets te leren, ondanks - of dankzij?- alle kennis.

sterker nog: de mens gaat aan zichzelf ten onder.

maar ja, dat is ook geen nieuws.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat God direct straft; maar wel dat hij het kan doen indien hij dat wil.

Ik denk dat het veel meer in de natuur ligt die God aan de mens heeft toegedicht. Als je iemand anders kwaad aanricht, kun je dat niet zonder jezelf ook kwaad te doen. Geluk kun je ook nooit op de kap van iemand anders bouwen. En dat is omdat de god de mens zo heeft gemaakt dat een mens zichzelf lief heeft en zichzelf moet kunnen respecteren en liefhebben om ook anderen te kunnen respecteren en lief te hebben. Als je andere continue kwaad doet, dan kun je jezelf niet liefhebben en straf je dus ook jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

natuurlijk kan God direct straffen, denk maar aan ananias en saffira:

handelingen 5

1 Een zekere Ananias verkocht samen met zijn vrouw Saffira eveneens een stuk grond, 2 maar hield een deel van de opbrengst achter – ook zijn vrouw wist daarvan – en bracht de rest van het geld naar de apostelen. 3 Maar Petrus zei: ‘Ananias, waarom heb je je door Satan laten misleiden en heb je de heilige Geest bedrogen door een deel van de opbrengst van het stuk grond achter te houden? 4 Je had het immers niet hoeven te verkopen, en nu je het wel verkocht hebt, had je met de opbrengst toch kunnen doen wat je wilde? Wat heeft je bezield om je zo te gedragen? Niet de mensen heb je bedrogen, maar God zelf.’ 5 Bij het horen van deze woorden viel Ananias neer en stierf, en iedereen wie dit ter ore kwam schrok hevig. 6 Enkele jongemannen wikkelden hem in een lijkwade, droegen hem naar buiten en begroeven hem.

7 Ongeveer drie uur later kwam zijn vrouw binnen, die niet wist wat er gebeurd was. 8 Petrus vroeg haar: ‘Zeg me, heb je het stuk grond voor dit bedrag verkocht?’ Ze antwoordde: ‘Ja, voor dit bedrag.’ 9 Daarop zei Petrus: ‘Hoe heb je durven besluiten om de Geest van de Heer te trotseren? Kijk, degenen die je man begraven hebben staan voor de deur, en ze zullen ook jou naar je graf dragen.’ 10 Onmiddellijk viel ze voor zijn voeten neer en stierf. Toen de jongemannen binnenkwamen, troffen ze haar dood aan. Ze droegen haar naar buiten en begroeven haar bij haar man. 11 De hele gemeente en allen die hiervan hoorden, werden door grote schrik bevangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Had net de radio aan staan, hoor ik in het nieuws dat een inbreker om het leven is gekomen bij de inbraak in een woning(ik dacht meteen:"Zo, God straft direct" :D )

Vind je dat dan leuk? Want als je dat leuk vind ben je zondig bezig. En dan volg je niet de wet van liefde. Als dat waar ben, ben je hetzelfde als deze inbreker.

'Heb uw naasten lief.'
Ik wilde nog een andere tekst qoute, maar kan het niet vinden. Wat ik je zeg moet je niet opvatten als een oordeel. Uit liefde vertel ik je wat beter is.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Had net de radio aan staan, hoor ik in het nieuws dat een inbreker om het leven is gekomen bij de inbraak in een woning(ik dacht meteen:"Zo, God straft direct" :D )

Vind je dat dan leuk? Want als je dat leuk vind ben je zondig bezig. En dan volg je niet de wet van liefde. Als dat waar ben, ben je hetzelfde als deze inbreker.

'Heb uw naasten lief.'
Ik wilde nog een andere tekst qoute, maar kan het niet vinden. Wat ik je zeg moet je niet opvatten als een oordeel. Uit liefde vertel ik je wat beter is.

Leuk vind ik het niet, maar sorry, je hebt gewoon uit andersmans huis te blijven. Iemand doodslaan doe je niet, maar er werdt niet verteld waardoor die inbreker om het leven is gekomen. Die bewoners hebben vast niet gedacht:"zo, laten we hem eens ff afmaken" Ik denk dat de verwondingen dusdanig waren dat hij door een zelfverdedigings actie om het leven is gekomen.

En sorry, ik ben dus net zo zondig als die crimineel omdat ik vind dat boontje om zn loontje kwam? Je hebt gewoon van andermans spullen af te blijven, zelfs al zit zo'n crimineel door drugs of wat dan ook zo in de penarie, er zijn ook andere wegen om aan geld o.i.d te komen, zeker hier in NL!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ps: Ik weet niet of je zelf wel eens mee hebt gemaakt dat er spullen van je gejat of vernield worden, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat gewoonweg vervelend is(en dan druk ik me nog zacht uit). Ik vergeef het die crimineel niet die mijn tas met portomonee, telefoon, huisleutels en andere persoonlijke bezittingen uit onze auto heeft gejat en daarbij een raam heeft ingeslagen én ook nog eens een band heeft lek gestoken! Ik heb de hele nacht niet kunnen slapen omdat die persoon onze huisleutels had én ons adres en het dus in zijn kop had kunnen halen om bij ons in te breken. Het heeft ons naast alle kosten van de schade aan de auto, een nieuwe identiteitskaart, een nieuwe telefoon ook nog eens een heel nieuw voordeurslot gekost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

je bent niet net zo zondig als, dat is moeilijk te zeggen hè. Wat ik bedoelde is dat we allemaal zondigen, of we dan inbreken of we roddelen, oordelen te snel, laten iemand vreemdgaan, liegen en ga zo maar door het komt allemaal op hetzelfde neer, namelijk dat je niet doet wat God wilt. Daarom vind ik dat we allemaal zondig zijn en dat je niet kan zeggen dat een inbreker dan nog heel veel zondiger is ofzo en dat hij daarom verdient gestraft te worden. Maar ik vind het vervelend van jouw ervaring met een inbreker, dat is inderdaad ontzettend rot als je dat meemaakt. Maar heb je ook ooit de tekst gelezen in de bijbel over vergeving? Nou ben ik daar zelf oo niet echt een ster in, maar het is altijd goed om het te proberen.

mattheüs 18:

21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. 23 Daarom is het met het koninkrijk van de hemel als met een koning die rekenschap wilde vragen van zijn dienaren. 24 Toen hij daarmee begonnen was, bracht men iemand bij hem die hem tienduizend talent schuldig was. 25 Omdat hij niets kon terugbetalen, gaf zijn heer bevel dat de man samen met zijn vrouw en kinderen en alles wat hij bezat verkocht moest worden, zodat de schuld kon worden ingelost. 26 Toen wierp de dienaar zich aan de voeten van zijn heer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal u alles terugbetalen.†27 Zijn heer kreeg medelijden, hij liet hem vrij en schold hem de geleende som kwijt. 28 Toen deze dienaar naar buiten ging, trof hij daar een van de andere dienaren, die hem honderd denarie schuldig was. Hij nam hem in een wurggreep en beet hem toe: “Betaal me alles wat je me schuldig bent!†29 Toen wierp deze zich voor hem neer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal je betalen.†30 Maar hij wilde daar niet van weten, integendeel, hij liet hem gevangenzetten tot hij de hele schuld zou hebben afbetaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tess83, ik sluit me toch bij hann aan in deze kwestie. Het lijkt me erg vervelend als je te maken krijgt met diefstal, zeker als je je daardoor onveilig voelt en het extra kosten met zich meebrengt. Maar een mens is altijd nog een mens. Ook een mens die een zonde als stelen begaat. Een mens met familie, misschien een gezin. En om wat voor reden ook besluit die mens de stommiteit van een inbraak te begaan. Hij is zelf verantwoordelijk voor de gevolgen, zal zelf moeten boeten. Maar verdiende hij de dood? Misschien in de zin dat iedereen verdient te sterven. Ben ik beter dan zo iemand omdat ik andere of minder opvallende zonden bega? Alle mensen zuchten onder de last van de zonde. Een dief verdient daarom naast straf ook medelijden. Het kwaad komt - in mijn ervaring - altijd voort uit eerdere misstanden. Niet dat deze misstanden de misdaad goedpraten ('hij heeft een moeilijke jeugd gehad'). Maar het betekent wel dat je hart ook naar de dader kan uitgaan, omdat die vaak ook niet zelf voor zijn omstandigheden gekozen heeft. Uiteindelijk zijn er alleen maar slachtoffers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. Wees nooit blij of verheugd als een misdadiger sterft, maar wees eerder bedroefd dat hij of zij mogelijk zonder God gestorven is, bid liever dat hij of zij toch genade mag vinden in Gods ogen en houd de hoop dat hij of zij misschien toch berouw mocht tonen in zijn of haar laatste ogenblik. Vergeet niet: God wil de dood van de zondaar helemaal niet, maar Hij wil graag dat de zondaar zich bekeert en weer leeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tess83, ik sluit me toch bij hann aan in deze kwestie. Het lijkt me erg vervelend als je te maken krijgt met diefstal, zeker als je je daardoor onveilig voelt en het extra kosten met zich meebrengt. Maar een mens is altijd nog een mens. Ook een mens die een zonde als stelen begaat. Een mens met familie, misschien een gezin. En om wat voor reden ook besluit die mens de stommiteit van een inbraak te begaan. Hij is zelf verantwoordelijk voor de gevolgen, zal zelf moeten boeten. Maar verdiende hij de dood? Misschien in de zin dat iedereen verdient te sterven. Ben ik beter dan zo iemand omdat ik andere of minder opvallende zonden bega? Alle mensen zuchten onder de last van de zonde. Een dief verdient daarom naast straf ook medelijden. Het kwaad komt - in mijn ervaring - altijd voort uit eerdere misstanden. Niet dat deze misstanden de misdaad goedpraten ('hij heeft een moeilijke jeugd gehad'). Maar het betekent wel dat je hart ook naar de dader kan uitgaan, omdat die vaak ook niet zelf voor zijn omstandigheden gekozen heeft. Uiteindelijk zijn er alleen maar slachtoffers.

Zoals jij het beschrijft komt het op mij een stuk "beter" over.

Ik kijk weleens naar discovery, naar zo'n serie over amerikaanse gevangenissen. Ten 1e zie je dat de gevangen bij aankomst allemaal de bijbel in handen krijgen :* en ten 2e hebben ze interviews met sommige gevangen. De verhalen zijn vaak schrijnend; een vader die ze mishandelde of zelfs misbruikte, door armoede van ellende de straat op en daar verkeerde vrienden krijgen, drugs gaan dealen om maar aan geld te komen, drugs gebruiken om zich beter te voelen. Met alle gevolg van dien; verkrachting, mishandeling, moord. Al dan niet met voorbedachte rade. Het is nooit goed te praten in mijn ogen, ze verdienen straf, maar ook hulp, een oor die luisterd waardoor iemand zo'n koelbloedige actie kon plegen.

Soms zie je ex-criminelen op tv die vertellen dat hun leven door God is veranderd in positieve zin. Dat ze eerst op straat leefden en nu zélf hulp bieden via het leger des heils o.i.d. Ik wordt blij van zulke verhalen! :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ps: Ik weet niet of je zelf wel eens mee hebt gemaakt dat er spullen van je gejat of vernield worden, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat gewoonweg vervelend is(en dan druk ik me nog zacht uit). Ik vergeef het die crimineel niet die mijn tas met portomonee, telefoon, huisleutels en andere persoonlijke bezittingen uit onze auto heeft gejat en daarbij een raam heeft ingeslagen én ook nog eens een band heeft lek gestoken! Ik heb de hele nacht niet kunnen slapen omdat die persoon onze huisleutels had én ons adres en het dus in zijn kop had kunnen halen om bij ons in te breken. Het heeft ons naast alle kosten van de schade aan de auto, een nieuwe identiteitskaart, een nieuwe telefoon ook nog eens een heel nieuw voordeurslot gekost.

Ja, ik heb vaker gehad dat meer dan 1000 euro van mij is gestolen. Er is zelf in mijn huis ingebroken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid