Spring naar bijdragen

Kunnen we wat leren van Moslims?


Aanbevolen berichten

Iedereen heeft al wel gehoord van dat anti-islam filmpje op internet. Het bracht de hele moslimwereld in rep en roer. Hun profeet en god is beledigd, en ze pikken dit niet. Ze komen op straat, verdedigen hun geloof.

Hoe doen wij als christenen? Komen wij massaal op straat als ze met God of Jezus lachen?

Hun manier is misschien niet de juiste, maar ze komen er wel voor op. Hoe reageren wij, als vrienden een mopje rond ons geloof maken? We lachen het meestal weg, of negeren het.

Al zijn ze extreem, toch denk ik dat we als christen er wat van kunnen leren. Leren respect eisen van anderen om ons geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Iedereen heeft al wel gehoord van dat anti-islam filmpje op internet. Het bracht de hele moslimwereld in rep en roer. Hun profeet en god is beledigd, en ze pikken dit niet. Ze komen op straat, verdedigen hun geloof.

Ik zie ze eigenlijk zichzelf compleet belachelijk maken. Zowel als individu die daaraan meedoet en als collectief waarbij er geen enkel tegengeluid lijkt te zijn tegen dit soort toestanden.

Hoe doen wij als christenen? Komen wij massaal op straat als ze met God of Jezus lachen?

Hun manier is misschien niet de juiste, maar ze komen er wel voor op. Hoe reageren wij, als vrienden een mopje rond ons geloof maken? We lachen het meestal weg, of negeren het.

Fijn om te horen dat christenen veelal de vrijheid van meningsuiting respecteren. Zo sta ik er als christen ook in. En ja opkomen voor je geloof mag en kan best. Gebeurd ook heel vaak door christenen maar dan wel op een normale manier en niet op een manier die barbaren meer past.

Al zijn ze extreem, toch denk ik dat we als christen er wat van kunnen leren. Leren respect eisen van anderen om ons geloof.

Het doet mij een beetje denken aan een citaat van paus Benedictus XVI die een Patriarch uit een ver verleden aanhaalde waarin de patriarch stelde dat de islam gewelddadig was. Als protest tegen dat citaat kwamen moslims opgejut door hun geestelijk leiders op het idee om mensen te vermoorden, te verkrachten en kerken af te fikken. Kortom, ze hebben direct het gelijk van het citaat bewezen in hun 'protest'.

Wat kunnen we leren van moslims? Veel, door vooral niet te doen wat die barbaren in de islamitische wereld doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik mis een sarcastische toon die ik toch wel zou verwachten...

dewelke dan?

Je meent het dus echt? :P

Ik dacht dat dit juist het perfecte moment was voor christenen om te laten zien dat het christendom de vreedzame religie is. Dat ongelovigen in de wereld zien dat het christendom zo slecht nog niet is, omdat christenen zich niet gedragen zoals die beesten deden in het Midden-Oosten. Denk je dat het zal helpen om de straten op te gaan zodat mensen geen grapjes meer maken over je religie? Volgens mij werkt dat namelijk alleen maar averechts. Dus gewoon doen zoals je altijd al doet: het negeren en doorgaan met je leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enigszins eens met Thorgrem. Het is goed wel te staan voor Jezus' en Gods Naam. Maar dat betekent niet dat je mensen (letterlijk) monddood maakt. Bij de protesterende moslims zie ik vooral ongerichte woede en haat tegen iemand die ook maar iets zegt over hun profeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Owh, owh, ik heb de indruk dat ik verkeerd begrepen word.

Ik wil dus NIET zeggen dat we op dezelfde wijze moeten handelen: uitmoordend, rellen, brand schreeuwen.

Ik wil enkel stellen: moeten we niet, aardig, vreedzaam, weerwoord bieden, in plaats van de andere kant op te kijken als ons geloof wordt belachelijk gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, ik dacht al :P Maar hoe zou je zoiets doen dan? Als Hans Teeuwen weer eens grapt over het christendom een boze brief schrijven naar de gemeente waar hij optrad? Als een krant een cartoon plaatst over pedofilie onder priesters..een vreedzaam optochtje voor hun hoofdkwartier met borden waarop staat 'respect voor onze religie'? Een vertaalde quote van een komiek die ik eerder zag: "Je kan niet én in grappige dingen geloven, én verwachten dat mensen niet gaan lachen om de dingen waar je in gelooft."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan ergens wel volgen wat je wilt brengen..

De manier waarop sommige Moslims reageren om hun geloof te verdedigen is niet altijd de juiste manier maar de drang die ze hebben om hun geloofsovertuiging te verdedigen is sterk aanwezig,

misschien zelfs sterker dan ikzelf ervaar in mijn geloofsleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie hier geen mensen die hun geloof hun profeet verdedigen, maar buiten proporties agressief reageren.

Maar je intensie begrijp ik Joon, christenen lijken lauw wanneer Jezus belachelijk gemaakt wordt.

Misschien omdat wij gewend zijn aan ook deze vorm van vrijheid van meningsuiting. Hier fanatiek op reageren heeft m.i niet met geloven te maken,geef je mening. Vertel wanneer het uit komt wat geloof voor je betekend, maar dat is anders dan ik nu zie bij de agressieve reacties op cartoons. Hier zie ik niets van geloof uitdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik mis een sarcastische toon die ik toch wel zou verwachten...

dewelke dan?

Je meent het dus echt? :P

Ik dacht dat dit juist het perfecte moment was voor christenen om te laten zien dat het christendom de vreedzame religie is. Dat ongelovigen in de wereld zien dat het christendom zo slecht nog niet is, omdat christenen zich niet gedragen zoals die beesten deden in het Midden-Oosten. Denk je dat het zal helpen om de straten op te gaan zodat mensen geen grapjes meer maken over je religie? Volgens mij werkt dat namelijk alleen maar averechts. Dus gewoon doen zoals je altijd al doet: het negeren en doorgaan met je leven.

Beste MasterJapie. Waarom zou je hier sarcastisch over doen? Er is wel degelijk een groot verschil in "fundament" waarop de "fundamentalist" bouwt!! Het is totaal irrationeel om alle geloven en gelovigen over één kam te scheren (lees onderstaande "zwart-wit tekening" dan ook met die uitspraak in het achterhoofd!!).

Ik zie een groot verschil in uitgangspunten (en de uitwerking van die uitgangspunten), ook al zijn er zowel binnen Islam als Christendom "uitschieters naar beide zijden" (geweldadig en geweldloos) aan te wijzen.

Van een aansporing als:

2:190 En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar begaat geen overtredingen; God bemint de overtreders niet. 191 Doodt hen waar jullie hen aantreffen en verdrijft hen waarvandaan zij jullie verdreven hebben. Verzoeking is erger dan te doden. Strijdt niet tegen hen bij de heilige moskee, zolang zij daarin niet tegen jullie strijden. Als zij tegen jullie strijden, strijdt dan tegen hen; zo is de vergelding voor de ongelovigen. 192 Maar als zij ophouden, dan is God vergevend en barmhartig. 193 Strijdt tegen hen tot er geen verzoeking meer is en de godsdienst alleen God toebehoort. Als zij ophouden, dan geen vergelding meer, behalve tegen de onrechtplegers.

mag je m.i. een heel ander effect verwachten als van een:

Mat 5:38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.†39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.

43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.†44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

En laat ik heel eerlijk zijn: als iemand me een tand uitslaat, dan loopt hij echt even laten ook met een gebidsprobleem rond. Maar daar blijft het niet bij, want als ik uiteindelijk een week verder ben, dan gaat er waarschijnlijk toch iets knagen... Want het "vuur van Christus" brengt nu eenmaal met zich mee dat een mens ook in dit leven al "in de Gehenna geworpen kan worden, waar de wormen blijven knagen en het vuur niet dooft"...

Want daar zie ik het grootste verschil tussen de twee bovenstaande oproepen: ik kan, als christen, wellicht de grootst denkbare rottigheid uithalen (toegegeven: de meeste kerkleden zijn geen "heiligen" in ideale zin!), maar als ik ook maar één stukje "geweten" heb, dan wordt dat aangesproken door Gods Woord en gaat er uiteindelijk toch iets smeulen en knagen...

En daarmee zeg ik niet dat een niet-gelovige of moslim of wie dan ook geen geweten kan hebben. Onzin! Ik heb het hier alleen over de vraag hoe de bijbel op mij persoonlijk uitwerkt...

En ik KAN me voorstellen dat de gedachte dat je met "geweld" iets goeds kan bereiken voor je "ideologie" uiteindelijk een heel andere uitwerking op een mens heeft als het knagende gevoel iets gedaan te hebben dat niet in de haak is...

Maar ik kan me ook voorstellen dat een moslim die doordenkt uiteindelijk ook tot de conclusie moet komen dat het irrationeel is om een "ongelovige" voortijdig te doden, zodat deze de kans ontnomen wordt zich uiteindelijk te bekeren... Hij/zij wel eens een probleem zou kunnen hebben als hij/zij zo op de stoel van "allah" gaat zitten...

3:64 Zeg: "Mensen van het boek! Komt tot een uitspraak die voor jullie en voor ons gezamenlijk juist is. Dat wij alleen God dienen, dat wij niets aan Hem als metgezel toevoegen en dat wij elkaar niet tot heren naast God nemen." Als zij zich echter afkeren, zeg dan: "Getuigt dat wij [aan God] onderworpenen zijn."

Aan die gedachte mogen we "mensen van het boek" (in dit geval de Koran) best houden: straft men in de naam van God, dan gaat men "naast Hem op de stoel zitten"... En dat is puur "sjirk"!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat we van Moslims kunnen leren is, dat een religie als het is overgenomen door fanatici, extremisten en fundamentalisten er alleen maar haat, onrust en onvrede ontstaat. Je ziet het hier op het forum ook, wat iemand ook verkondigd ten aanzien van homo's, katholieke kerk, vrouwen, genezing en het knippen en plakken van losse bijbelcitaten, zolang die persoon zichzelf christen noemt schijnt er een acceptatie te zijn van andere christenen. Schijnbaar is het net als bij moslims voor christenen heel moeilijk om afstand te nemen van mensen die het geloof misbruiken, maar zichzelf toch gelovig noemen.

Wat we dus van moslims kunnen leren is dat bij grote onrust en armoede in landen het christendom waarschijnlijk net zo misbruikt gaat worden door mensen die alleen maar belust zijn op macht en geweld, waarbij het geloof als dekmantel gebruikt gaat worden. Er zal altijd een onnozele groep mensen zijn die makkelijk te indoctrineren is en zal volgen door het gebrek aan tegengeluid van christenen.

Overigens waren er in de moslim wereld ook tegen geluiden te horen, alleen volledig overschreeuwt door de media en fundamentalisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals al werd gezegd denk ik niet dat we een voorbeeld moeten nemen aan de houding van sommige moslims, maar ondertussen zie ik ook veel christenen die inderdaad snel de andere kant op kijken wanneer het christendom belachelijk wordt gemaakt. Ik denk niet dat je dan maar beter fel kunt reageren maar je kunt wel laten zien dat je het niet echt vind getuigen van respect als er gevloekt wordt, cynische grapjes worden gemaakt, o.i.d.

Maar aan de andere kant, de lijn tussen humor en gebrek aan respect is denk ik erg dun, soms kun je ook té snel aangebrand zijn en elk grapje als respectloos zien. Dus ik weet het nog niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat we dus van moslims kunnen leren is dat bij grote onrust en armoede in landen het christendom waarschijnlijk net zo misbruikt gaat worden door mensen die alleen maar belust zijn op macht en geweld, waarbij het geloof als dekmantel gebruikt gaat worden. Er zal altijd een onnozele groep mensen zijn die makkelijk te indoctrineren is en zal volgen door het gebrek aan tegengeluid van christenen.

Tja... Zou de tegenstelling in Nigeria lopen over de scheidslijn rijk/arm?? Zuidelijke kuststrook (toevallig christelijk) rijk, noordelijke "binnenlanden" (toevallig islamitisch) arm??

Hoe groot zijn de meutes woedende paupers op de Filippijnen die zich richten op "andersgelovigen"? De meutes woedende Katholieken die de (even arme) "pentecostals" te lijf gaan en hun kerken platbranden in Brazilië omdat men gefrustreerd is over de groei van die laatste groep en de krimp van de eerste??

NB: dat misbruik van religie altijd mogelijk is blijkt al uit het "Gott mit uns" dat ooit verscheen op plaatsen waar men dat beter niet had kunnen schrijven... Maar als de verklaring enkel het "kapen van een religie door een vast percentage rotte appels in de maatschappij" (ook die "eigenschappen" van de mens zullen toch in zekere zin wel "normaal verdeeld" zijn??) zou zijn, dan zou je inderdaad in elke maatschappij religieus getint geweld verwachten...

Maar blijkbaar is er meer aan de hand dan enkel die factor "shit happens"... Of "armoede"... In onze "bijzonder welvarende" 19e eeuw (kijk eens naar de levensverwachting in die tijd!!!) hebben "Afgescheidenen" echt wel maatschappelijke weerstand ondervonden. Maar hun kerken werden niet platgebrand!!! En de RKK kreeg volop de ruimte (die men ook in wenste te nemen) om hun "rijke Roomse leven" vorm te geven: zie alle Neogothische gebedshuizen (die helaas tegenwoordig in groten getale weer worden afgebroken) die in die tijd zijn gebouwd... Er was weerstand en argwaan onder de niet-RKK-leden. Dat is waar. Maar we hadden geen Kristallnacht!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al zijn ze extreem, toch denk ik dat we als christen er wat van kunnen leren. Leren respect eisen van anderen om ons geloof.

Wat we ervan kunnen leren is dat het ok is om mensen te vermoorden als je beledigd wordt en hier geen excuses voor hoeft te maken maar wel eist dat andere excuses maken voor het beledigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joon schreef:

Iedereen heeft al wel gehoord van dat anti-islam filmpje op internet.

Het bracht de hele moslimwereld in rep en roer. Hun profeet en god is beledigd, en ze pikken dit niet. Ze komen op straat, verdedigen hun geloof.

niet de hele moslimwereld.

de meeste Moslims hebben helemaal geen problemen met dat onbenullig in elkaar geknutselde filmpje en schamen zich voor het effect wat dit teweeg gebracht heeft.

het gaat om een groep of groepen fundamentalistische extremisten, die alles aangrijpen om te kunnen moorden en verwoesten.

Hoe doen wij als christenen? Komen wij massaal op straat als ze met God of Jezus lachen?

Hun manier is misschien niet de juiste, maar ze komen er wel voor op. Hoe reageren wij, als vrienden een mopje rond ons geloof maken? We lachen het meestal weg, of negeren het.

niet specifiek in Nederland- daar laten sommigen op andere manieren hun ongenoegen blijken, b.v. bij sommige EO-programma's, die niet door mochten gaan, vanwege vermeende beledigen richting Jezus en God. - - maar in Amerika b.v. zijn ook enkele extremistische christelijke groeperingen.

zijn daarom alle christenen zo?

en dat geldt ook voor de Moslims - niet elke Moslim is extreem fundamentalistisch en gewelddadig.

Al zijn ze extreem, toch denk ik dat we als christen er wat van kunnen leren. Leren respect eisen van anderen om ons geloof.

respect valt niet af te dwingen of te eisen.

by the way: hebben christenen ook respect voor het geloof of ongeloof van andere religies of levensbeschouwingen?

hebben ze b.v. ook respect voor de Islam?

of achten ze meesten hun eigen geloof als het enige ware geloof, wat inhoudt dat anderen buitengesloten worden?

van extremisten kun je niets leren i.m.o.

of het zou moeten zijn dat het zo NIET moet.

verder gewoon negeren of de grap of satire ervan inzien.

of zoals een christelijke zin luidt: het stof van je voeten vegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
respect valt niet af te dwingen of te eisen.

by the way: hebben christenen ook respect voor het geloof of ongeloof van andere religies of levensbeschouwingen?

hebben ze b.v. ook respect voor de Islam?

of achten ze meesten hun eigen geloof als het enige ware geloof, wat inhoudt dat anderen buitengesloten worden?

Daar gaat het m.i. om twee verschillende zaken:

Ik heb respect voor andersdenkenden. Maar tegelijk ben ik er vast van overtuigd dat mijn eigen levensvisie de enige juiste is (want anders was het mijn levensbeschouwing niet geweest).

En dat laatste wil weer niet zeggen dat die levensvisie van mij van mijn wieg tot het graf nooit zal wijzigen (sterker: hij is al mijn hele leven "in beweging"...)

Of dat ik niet samen zou kunnen leven met anderen... Alsof samenleven alleen maar mogelijk is als je je eigen levensbeschouwing even veel waard acht als die van een ander... Volgens mij is het belangrijker om de ander als persoon even veel waard te achten als jezelf...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een hele tijd geleden meende de NCRV in het programma Man bijt Hond te moeten spotten met een naar buiten gebrachte geconsecreerde Hostie. Dat leidde tot een keurige brievenactie van zowel katholieken (waaronder een complete parochie) als protestanten, waar ik zelf ook aan meedeed, dat uiteindelijk leidde tot een soort van excuses van de NCRV. In de brief werd niet gescholden, beledigd of gedreigd, maar gaven we duidelijk aan waarom de omroep in de ogen van katholieken zeer godslasterend bezig was en dat we dat van haar zeker niet hadden verwacht.

Mijns inziens is dat de beste manier om indien nodig op te komen voor het geloof. Gewoon duidelijk aangeven waaróm iets voor jou grievend of heiligschennend is en aangeven waarom je dat niet wilt of kunt negeren. Het lijkt mij een misverstand dat je alle beledigingen, kwetsingen en bedreigingen gewoon maar moet verdragen. Als iets je echt diep raakt, zeker wanneer het door iemand wordt gedaan van wie je het écht niet verwachtte, dan mag je daar best op nette doch duidelijke wijze op ingaan. Je mag diegene dan best vragen of verzoeken om dat niet meer te doen en de eventuele discussie die hij of zij wil op respectvolle wijze aan te gaan.

Zelf blijf ik erbij dat er niets mis hoeft te zijn met humor en zelfs niet met een zekere mate van sarcasme, maar dan wel als onderdeel van een normaal betoog of van een normale discussie dat steunt op argumenten en niet op beledigingen of schofferingen. Zomaar iemand beledigen is mijns inziens geheel af te keuren en ook niet erg slim: mensen zullen zéker niet naar je luisteren en zéker niet openstaan voor je boodschap als je ze beledigd of grieft. Iemand beledigen is mijns inziens dan ook een vrij egoïstische daad, want je doet het enkel omdat het zo lekker voelt en zo gemakkelijk scoort. Je helpt de ander er geen milimeter verder mee, laat staan dat je hem ergens van overtuigt.

En mensen die geloven dat hun godsdienst het meest juist is, zijn niet meteen arrogant of een bedreiging voor de "open samenleving." Er zijn blijkbaar steeds meer mensen die dat vinden en dus een samenleving voorstaan waarin men enkel net zo relativistisch gelooft of niet gelooft als zij. Dat is echter geen vrijheid, maar een dictatuur van het relativisme. Niet iedereen is relativist, leer er maar net zo mee leven als dat jij vindt dat niet-relativisten met jouw ideeën maar moeten leven. Wat je wilt oogsten, moet je zelf eerst wel zaaien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dewelke dan?

Je meent het dus echt? :P

Ik dacht dat dit juist het perfecte moment was voor christenen om te laten zien dat het christendom de vreedzame religie is. Dat ongelovigen in de wereld zien dat het christendom zo slecht nog niet is, omdat christenen zich niet gedragen zoals die beesten deden in het Midden-Oosten. Denk je dat het zal helpen om de straten op te gaan zodat mensen geen grapjes meer maken over je religie? Volgens mij werkt dat namelijk alleen maar averechts. Dus gewoon doen zoals je altijd al doet: het negeren en doorgaan met je leven.

Beste MasterJapie. Waarom zou je hier sarcastisch over doen?

Omdat Joon zei dat we wat konden leren van moslims, en ze vervolgens verwees naar de rellende en moordende moslims in het midden-oosten. Ik vatte dat op als "hey, laten wij ook zo de straten op gaan als we worden beledigd. Maar die opvatting werd later gecorrigeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las in de krant een reactie van een man uit Pakistan op de film, die me aan het denken zette.De reactie kwam er op neer dat de Amerikaanse overheid de film allang verboden zou hebben,als zij er niets mee te maken zou hebben.In mijn ogen een merkwaardig soort logica, maar het geeft misschien wel aan dat mensen een verkeerd beeld kunnen hebben van het Westen, en dat daar ook veel onbegrip uit voortkomt.Het verbieden van films en boeken is in veel landen normaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
.

Al zijn ze extreem, toch denk ik dat we als christen er wat van kunnen leren. Leren respect eisen van anderen om ons geloof.

Respect eis je niet, je verdient het.

Voor die onbeschaafde rel moslims heb ik 0 respect, voor christenen die op een waardige manier hun geloof belijden en uitdragen wel.

Met waardig bedoel ik oa dat de invulling van hun geloof in overeenstemming is met zaken als de rechten van de mens, dus bv niet vrouwen onderdrukken enzovoort. Als moslims daaraan voldoen verdienen ze uiteraard ook respect. Maar pas dan, niet van te voren al.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid