Spring naar bijdragen

cremeren of begraven? dag vrienden


Aanbevolen berichten

Zelf word ik liever begraven dan gecremeerd. Cremeren associeer ik met vernietiging. Bij het begraven behoudt het lichaam enige waardigheid. Jezus' nieuwe verheerlijkte lichaam was ook zijn oude lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Binnen de katholieke Kerk geniet begraven (sterk) de voorkeur, omdat dat inderdaad een oude, christelijke traditie is, maar mag men zich ook laten cremeren. Daar is dan ook een eigen liturgie voor bij het toevertrouwen van het lichaam aan het vuur. Men doet er dus goed aan om zich te laten begraven, maar men doet geen kwaad als men voor crematie kiest.

Uiteindelijk word je toch wel gecremeerd, want ooit word je graf wel een keer geruimd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf wil ik natuurlijk een requiem mis op basis van de muziek van Mozart's ... requiem mis. Professioneel orkest uiteraard, met de paus als één van de voorgangers en de koningin ergens op de banken.

Tijdens de preek natuurlijk een hoopvolle boodschap dat olorin ons niet verlaten heeft, aangezien we altijd kunnen bidden op st. Olorinsdag ende godkeizerdag, op voorspraak, als je biertje leeg is en je een nieuwe wilt.

En uiteraard wordt ik nadien bijgezet in mijn mausoleum onder de middeleeuws gotische St. Olorin kathedraal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed punt TBM!

Al hoewel Berlioz natuurlijk wel wat pompeus is, ik bedoel, mijn bescheidenheid is immers eveneens legendarisch. Verdi lijkt dan een mooi compromis te zijn tussen bescheidenheid en realisme.

Hoewel Mozart met zich mee heeft dat het de eer gehad heeft om als muziek in de Big Lebowski te moegen dienen. :E

En naast Julius en Octavianus Caesar, Innocentius III en Napoleon was The Dude ook een rolmodel voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf een eenvoudige gebedsviering met voornamelijk psalmen. Geen Mis, omdat vrijwel al mijn nabestaanden protestants zijn. Of er zou tijdens de Mis geen communie uitgereikt moeten worden. Als introïtus het Latijnse Requiem, bij het wegdragen van de kist het Latijnse Im Paradisum, de andere gezangen dus eenvoudig zingbare psalmen in de volkstaal. Dit omdat geen christen problemen zal hebben met deze gewijde teksten. Verder de officiële liturgie, inclusief alle rituelen die daarbij horen, met korte uitleg in de boekjes en met spreekruimte voor de nabestaanden tijdens de liturgie van het woord, indien gewenst. Dan vind ik het wel best allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij RobertF voor wat betreft de Mis. Daarna cremeren en uit laten waaien op in het bos, waar je stond plaats je een klein rechthoekig plankje met een grote cirkel en een stip erin. Naam eronder, eventueel wat data en verder niet teveel poespas.

Grote cirkel met stip: "einde spoor" signaal van de scouts. Symbool voor het begin en het einde en alles waar ik voor sta en stond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Van mij mogen ze me van mijn organen strippen en dan begraven. Ik denk dat je je als christen ook best kunt laten cremeren, maar ik geef persoonlijk wel de voorkeur aan een wat traditionelere begrafenis met kerkdienst vooraf.

Overigens ben ik dan al dood, maar ik heb de indruk dat de nabestaanden dat ook wel het liefste zouden willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil graag gecremeerd worden en dan op een echte winterdag met veel wind uitgestrooid worden bij de zee en het strand. Ik wil graag dat mensen mij op momenten herinneren wanneer zij aan mij denken en niet dat je daarvoor naar een graf moet, waar naar mijn idee altijd een droevige en niet fijne sfeer hangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid