Spring naar bijdragen

Gods verhaal, jouw verhaal


Aanbevolen berichten

Ik kreeg de vraag om een recensie te schrijven. Woow, een recensie, nog nooit gedaan. Het was over een boek van Max Lucado. Toen ik de titel zag, stond het al vast, het boek “Gods verhaal, jouw verhaal†mocht zeker naar me opgestuurd worden.
Ik (en velen met mij) ben iemand die heel hard op zoek is naar de wil van God in mijn leven. Ik was benieuwd naar wat ik te lezen zou krijgen. Zou iemand me echt kunnen vertellen wat Gods plan voor me was?

Het boek handelt, zoals de titel het aangeeft, over Gods plan in jouw leven of hoe jouw leven deel uit maakt van Gods plan. Wat dat plan is, wordt er niet verteld, dat weet immers niemand buiten God. Wat er wel verteld wordt, is wat er allemaal gebeurd als je aan God je leven toevertrouwd en je Gods plan in jouw leven toelaat. Het verhaalt over hoe je de listen van de Satan kan “voorspellenâ€, hoe je moet omgaan met gesloten deuren of tegenslagen. Hij sluit af met de ontmoeting in de lucht. De gedachte over de opname of sterven kan beangstigend zijn, maar de schrijver verzekert je dat het een feest zal zijn. Ook al is de toekomst onzeker, je mag er van uit gaan dat hij in Gods handen is.

Het boek was de jongereneditie. Elk hoofdstuk start soms met de vraag van de auteur om je in te beelden in een hoofdpersonage van een film. Bij andere hoofstukken haalt hij films/boeken aan: Harry Potter, Narnia, Lord of the Rings, … net die boeken die passen in de leefwereld van zijn doelpubliek. De vragen die hij errond stelt, sluiten aan bij het thema van het hoofdstuk.
Het einde van elk hoofdstuk sluit af op eenzelfde manier: de auteur geeft een aantal to do’s die handelen over het thema. Meestal is het om een bepaald Bijbelvers op te schrijven, enkele vragen te stellen aan je ouders of vriend/innen.

De inhoud van elk hoofdstuk is zeer duidelijk weergegeven. Je leest een zin, en je begrijpt hem perfect. Hetgene wat hij vertelt, staaft hij ook met Bijbelteksten, eigen ervaringen en hij laat jongeren aan het woord. Wat mij het meest raakte, was dat hij het toetste aan verhalen uit de Bijbel. De verhalen, gebeurtenissen hebben voor mij een andere betekenis gekregen. Het zijn niet zomaar verhalen, gebeurtenissen. Als je je er echt in verdiept, dan merk je wat Gods bedoeling daar was.

Ook al heeft het boek mijn vraag: ‘wat is Gods plan’ niet duidelijk ingevuld, ik ben ervan overtuigd dat hij een meesterwerk aan het creëren is, dat is de hoop die Hij ons geeft. En ik verzeker je, ik heb vaak bijna moeten huilen van blijdschap. Het boek krijgt daarom zeker 4 visjes: het beantwoordde mijn vraag niet, maar was wel zeer bemoedigend.

 

Joon

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid