Spring naar bijdragen

Rol van de vrouw in de kerk


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het zou ook onbijbels zijn om als vrouw wel een ambt in de kerk te vervullen.

Want?

Die discussie is hier al gevoerd. Je moet eens een stukje terug lezen, dan lees je ook deze bijbel tekst:

1 Kor. 14:34,35:

"Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat. 35 Als ze iets willen leren, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is een schande voor een vrouw als ze tijdens een samenkomst spreekt."

Denk je dat flauwe taalspelletjes inhoudelijk bijdragen aan dit topic?

Het kan zomaar zijn dat de beste mevrouw uit bepaalde niet nader te noemen maar wel zwaar christelijk kringen stamt en zich maar (overigens geheel terecht)dient te schikken naar de autoriteit van de man en dus bepaalde zaken dient te zeggen, welke in die kringen ook verwacht worden dat men zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Paulus wist gewoon dat vrouwenhaat zo diepgeworteld zit in de joodse psyche dat het alleen door de deur op een kier te zetten aangepakt kon worden.

Haat zou ik het niet willen noemen, maar het doet wel de vraag rijzen of denominaties die tegen de vrouw in het ambt zijn Paulus dan juist lezen. Want het weerhouden van de vrouw in de rol van het ambt stoelt sterk op Paulus zijn brieven.

Moeten we dus alles wat Paulus schrijft als een standpunt in de context van die tijd zien? Het is inderdaad wat apart dat Paulus aan de ene kant schrijft dat man en vrouw gelijk zijn in Christus, ja dat zelfs geslacht dan niet uitmaakt: Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. (Gal. 3:28 NBV) En dan vervolgens (in andere brieven) wel regels geven voor de rol van vrouwen in de gemeente/eredienst. Misschien dat Paulus toch conformeert aan het bestaande man-vrouw beeld, waarin het al vernieuwend was dat man en vrouw van elkaar afhankelijk waren. Maar de man nog wel als hoofd. Het lijkt me erg moeilijk jezelf zodanig 'los te denken' dat je ook een andere visie op de rol van vrouwen in de gemeente krijgt.

Ik vraag me altijd af waarom God alleen mannen gaven zou geven om een gemeente te leiden. De gaven komen van de Geest en Paulus geeft ook aan dat de Geest de gaven schenkt naar eigen goed dunken.

Auw... dit kan ik lezen als een heel groot verwijt richting de 'traditionelere' kerken. Ik denk dat je wel een goed punt hebt, met als kanttekening (wat ik in de OP ook al zei): ook al kunnen vrouwen geen ambten vervullen, dat betekent niet dat ze niet actief (kunnen) zijn in de gemeente en vaak juist een actieve rol hebben in kerk en gemeenteleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik ben een vrouw, en ik kan geen ambt in mijn kerk vervullen. Behalve lector, dat is ook een ambt geloof ik.

De RKK gebruikt de term "ambt" niet zo eenduidig. Enerzijds is sprake van het apostolisch ambt, anderzijds wordt de term gebruikt zoals in het Nederlands, dus "een functie".

In de laatste betekenis is Lector een ambt, zoals ook Acoliet, Cantor of Dirigent een ambt is. Maar in de iets specifiekere betekenis bestaat er slechts één ambt in de RKK (anders dan wikipedia beweert overigens) dat voorkomt in drie wijdingsgraden: bisschop, priester, diaken.

Vroeger kenden we de lagere wijdingen: Ostiarius, Lector, Acoliet, Exorcist en Subdiaken (hoewel die ook bij de hogere wijdingen wordt ingedeeld) en de hogere wijdingen: Diaken, Priester, Bisschop.

Iedere priester-in-opleiding doorliep al deze wijdingen.

Behalve wijdingen, heb je ook functies, die zeker in de liturgie veelal samenvallen met de bijbehorende wijding. In de Tridentijnse Mis had de Ostiarius zijn functie al grotendeels verloren en was vervangen door de Kerkbaljuw of Suisse. De wijding bestond dus nog, maar de functie van deurwachter om de ongelovigen buiten te houden tijdens de Mis van de gelovigen, was niet meer in gebruik. De Kerkbaljuw had als functie het bewaken van de orde in de kerk.

De Exorcist was ook geen functie binnen de Mis, en de functie van Bisschop komt evenmin voor in de reguliere Mis.

Tegenwoordig worden kandidaten voor het diaconaat en priesterschap wel nog aangesteld tot Lector en Acoliet, maar de lagere wijdingen blijven achterwege.

Je hebt dus, in theorie, drie smaken Lector: gewijd, aangesteld, tijdelijk.

De wijding stond alleen open voor mannen, aangezien het een opstap is naar de hogere wijdingen. De aanstelling tot Lector wordt, voorzover mij bekend, ook alleen aan mannen gegeven, in het kader van hun opleiding. Dus ja, vrouwen vervullen in de praktijk regelmatig de functie, of rol, van Lector, maar daarmee zijn ze alleen tijdelijk Lector.

In de praktijk maakt het niet zoveel uit, maar misschien een leuk triviant-feitje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

* bump *

In een zoektocht naar een meer inhoudelijke onderbouwing kom ik hier uit: http://www.gkv.nl/styleit/333/

Als het goed is komt er in 2014 weer een rapport van deze deputaten. Het linkje 'Handleiding M/V in de kerk' verwijst naar een meer inhoudelijk verhaal voor de geïnteresseerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid