Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dit is op het moment echt helemaal het dingetje van mensen van rond mijn leeftijd waar ik me steeds meer aan erger:

Je pasgeboren kind een zo 'origineel'-mogelijke naam geven.

Voorbij gekomen zijn al; Beer, Kik, Pien, Vlinder en Bloem.

Schattig hoor, als ze 5 maanden zijn, maar als het goed is worden ze ook nog een keer volwassen.

Terwijl er zo veel mooie, geaccepteerde namen zijn. Wat zit hier achter?

Willen ouders zo graag aan de omgeving hun 'unieke' originaliteit laten zien? Het lijkt echt bijna of ouders elkaar willen aftroeven, door elke keer met een nog originelere naam te komen.

Van sommigen weet je nu al dat ze hun naam zullen veranderen zodra het kan. Dus dat is dan wel weer liberaal gedacht, maar wel een beetje zinloos. Koop dan een nieuw huisdier en geef die een vreemde naam, ipv een kind daarmee op te zadelen.

Ook wereldberoemde mensen hebben er een handje van. Bij Bob Geldof weet je bvb nooit zeker of hij nou z'n 3 kinderen bedoelt, of dat ie misschien 3 fruitteelt-bedrijven bezit.

Je kan zeker niet meer aankomen met namen als Paul of Laura, terwijl dat toch prima namen zijn. Dat zal wel weer te 'saai' zijn.

Dus roep ik iedereen op hard te hoesten of anderzins afkeurende geluiden te maken, zodra een kindernaam valt die regelrecht stupide is, te absurd voor woorden, of anderzins niet door de beugel van de goede smaak kan.

Dat zal ze leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laura vind ik persoonlijk een van de mooiste meisjesnamen. Ik heb het als kind altijd jammer gevonden dat ik geen enkele Laura kende, zodat ik nooit verliefd op iemand met die naam kon worden.

Bij mij op het werk heeft iemand haar zoontje 'Bentley' genoemd. Daarbij moest ik ook wel even slikken.

Pien is overigens een prima naam, ik ken een Pien van 65, dus dat is zeker geen modeverschijnsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Donnie7 schreef:

Dus roep ik iedereen op hard te hoesten of anderzins afkeurende geluiden te maken, zodra een kindernaam valt die regelrecht stupide is, te absurd voor woorden, of anderzins niet door de beugel van de goede smaak kan.

Dat zal ze leren.

allemaal leuk en aardig en ik kan er wel een aantal noemen - wat ik niet doe. :P

dus ik hou het maar bij hoesten.....

want stel, dat er hier nu toevallig iemand is met zo'n "rare" naam.

die kan er zelf ook niets aan doen dat hem/haar die naam gegeven is en zal zich dan negatief aangesproken voelen.

zeker als hij/zij al met die naam gepest wordt op school of Facebook b.v.

en laten we eerlijk zijn, smaken verschillen..

wat de een lelijk vindt of raar, vindt de ander weer super leuk en origineel.. |P

Link naar bericht
Deel via andere websites

want stel, dat er hier nu toevallig iemand is met zo'n "rare" naam.

die kan er zelf ook niets aan doen dat hem/haar die naam gegeven is en zal zich dan negatief aangesproken voelen.

zeker als hij/zij al met die naam gepest wordt op school of Facebook b.v.

Dat pleit juist voor mijn kritiek. Daarom vind ik dat ouders hun kind een zinnige naam moeten geven. Je geeft namelijk een naam aan een ander voor de rest van het leven, normaal gesproken, en een van de weinige keren dat het echt belangrijk is om een naam te verzinnen.

Denk daar dan ook even goed over na, want zoals dat meisje van Idols (dacht ik), die haar kind 'Babylove' noemde. Wat moeten we daarmee?

Ze vergeet zeker dat Babylove op een dag 23 jaar oud word, en gaat ie dan soliciteren als Babylove? Ik zie nu al de fronsende en zuchtende collega's voor me.

en laten we eerlijk zijn, smaken verschillen..

wat de een lelijk vindt of raar, vindt de ander weer super leuk en origineel.. |P

Er zijn genoeg leuke namen, dus er is geen reden om af te dalen naar namen van natuurproducten of gebruiksobjecten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat Fleur het niet horen ;)

Maar ik ben het wel met je eens. Ik post mee op een wat alternatiever ouderschapsforum en bij sommige namen krab ik ook wel even achter mijn oren.

Die van ons hebben heel normale namen. Hoewel na de geboorte van de eerste nav haar naam gevraagd werd of we de tweede dan Katoe zouden noemen ;) maar die tweede hebben we toch maar de naam van een heilige gegeven :P

Leuk detail: onze oudste heeft een naam die in haar geboortejaar zo'n 10 keer aan een meisje gegeven is, de naam van de jongste staat heel hoog in de top 10 :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blij dat ik die van mij gewoon Paul heb genoemd.

Is GP jouw zoon Cobybryant??

Ik vind de meeste namen wel mooi, maar met exotische namen moet je niet afkomen voor me. Geef dat inderdaad maar aan beestjes :) mijn naam komt ook niet vaak voor, geldt ook nog eens voor de 2 geslachten, dus ik weet wel hoe het voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

- Lievnat

- Sventibald

- India

- River

- Trumpy

Toch niet zo'n gekke gewoonte die katholieken vroeger hadden, namelijk dat je je kind vernoemde naar een heilige of naar verschillende heiligen als je het meerdere namen geeft. Kreeg je tenminste wel mooie, normale namen van...

Inderdaad, of vernoemen. Mag ook weer wat vaker gebeuren.

Mocht ik ooit een kind krijgen, dan Ties voor een jongen en Beatrijs voor een meisje. Ties naar een familielid en de apostel Matteüs, en Beatrijs naar de middeleeuwse Marialegende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat net zo erg is zijn mensen die de naam van hun kind origineel proberen te maken door letters aan te passen. Bijv. 'Matthys' of 'Thim'. De rest van je leven kun je je naam gaan spellen aan mensen.

Ben zelf nog netjes vernoemd trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens bestaat er ook een protestantse gewoonte om kinderen te vernoemen naar bekende bijbelse personen. Dan krijg je namen als Benjamin, Jeremia, Ester of Mirjam. Ook een best mooie en vrome gewoonte, hoewel misschien niet élke naam in de Schrift even geschikt zal zijn.

Mijns inziens dragen de ouders de volle verantwoordelijkheid voor de naam die ze voor hun kind kiezen en de gevolgen die het kind daarvan eventueel zal moeten dragen. Er zijn voldoende namen die in Nederland normaal en gangbaar zijn en bij zoiets belangrijks en levensbepalend als een naam dien je creativiteit zoveel mogelijk te vermijden, ook als het om spelling gaat. Eigenlijk zou er gewoon een wettelijke namenlijst moeten zijn, die eventueel elke tien jaar kan worden herzien, waaruit men mag kiezen bij het aangeven van een kind. Staat een naam er niet op, dan mag het dus niet worden gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eigenlijk zou er gewoon een wettelijke namenlijst moeten zijn, die eventueel elke tien jaar kan worden herzien, waaruit men mag kiezen bij het aangeven van een kind. Staat een naam er niet op, dan mag het dus niet worden gebruikt.

Ik mag hopen van niet. Dan krijg je van die taferelen dat je alleen kan kiezen tussen Mohammed, Ali of Achmed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert dat vind ik een slecht idee. Mijn overgrootvader en overgrootmoeder, afkomstig uit Friesland, mochten om die reden hun zoon in Brabant geen Homme noemen, terwijl dit in Friesland een normale naam was/is. Vroeger had je nl. wel zo'n lijst. Ze hebben hem toen Jan genoemd maar het werd in de praktijk natuurlijk Homme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eigenlijk zou er gewoon een wettelijke namenlijst moeten zijn, die eventueel elke tien jaar kan worden herzien, waaruit men mag kiezen bij het aangeven van een kind. Staat een naam er niet op, dan mag het dus niet worden gebruikt.

Ik mag hopen van niet. Dan krijg je van die taferelen dat je alleen kan kiezen tussen Mohammed, Ali of Achmed.

Hoe kom je daar nou bij?

Namen zijn denk ik op een soortgelijke wijze ge-evolueerd als taal. Er zal een reden zijn dat Kees en Koos worden gezien als normale namen, maar Kuus niet.

Veel Friese namen klinken bvb vreemd voor overige Nederlanders, maar passen wel in de Friese taal.

Ik denk dat namen ingeburgerd raken door eenderzijds klanken die makkelijk waren te onthouden, ofwel als mooi gezien werden, of (ook praktisch) juist onderscheiden van namen voor objecten.

(bvb je gaat je kind niet 'Schep' noemen, want iedereen weet dat een schep een gebruiksvoorwerp is, en een woord als Stefan betekent verder niets, behalve juist als voornaam)

Wat er nu lijkt te gebeuren is dat ouders hun kinderen moedwillig Bloem, Vlinder, Zus, Bentley of Peaches gaan noemen, wat het hele idee van een persoons-naam eigenlijk tegenspreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de kerk was het bij ons de gewoonte (of misschien wel door iemand gestart en door anderen over genomen "omdat het hoorde") om bijbels namen te nemen.

mijn zussen hebben een bijbelse naam, de mijne is ook bijbels op een letter verschil. andere kindernamen zijn ook bijbels. zo hebben we amos, joas, sefanja, natanael :D

de laatste jaren zijn er al uitzonderingen ontstaan.

voor mij hoeft het niet perse, maar ik zou het toch leuk vinden als er iets van bijbelse verwijzing inzit. maar het is geen noodzaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind namen met een betekenis echt gaaf. Ben bijv. wel soort van trots op mijn broertje. Mijn ouders hebben hem Jochanan genoemd. Hetgeen overgezet zijnde betekent: de Heer is genadig. Dat met het oog op de miskraam die mijn moeder daarvoor had gehad. Ik vind dat best wel iets moois mee hebben. Want elke keer als nu iemand hem bij zijn naam roept spreken ze bewust of onbewust de belijdenis uit van mijn ouders dat God hen in genade nog een kind heeft gegeven. Dus ik zou later denk wel een betekenisvolle naam aan mijn kinderen willen geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan hebben we het dus over een Hebreeuwse betekenis. We kennen natuurlijk allerlei namen met betekenissen in andere talen, of afgeleiden daarvan. In het Nederlands zul je dat toch niet zo gauw doen, je kind 'Genade' of 'Godisgenadig' noemen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laura vind ik persoonlijk een van de mooiste meisjesnamen. Ik heb het als kind altijd jammer gevonden dat ik geen enkele Laura kende, zodat ik nooit verliefd op iemand met die naam kon worden.

(...)

Zeker jaloers op mijn vriend :D;).

En ja, ik vind rare namen ook wel zielig voor de kinderen. Ik heb er al heel wat langs zien komen, ook op mijn werk (advocaten), van mensen die hun voornaam willen veranderen zodra ze achttien zijn. En dan zijn dat aparte namen...

Ik kende ook een gezin, waarin de zoon Zon heette, en de dochters Sterre en Maan. Op zich mooi, maar het is wel apart. En je kinderen blijven dat horen, de rest van hun leven. Ook als je niet gepest wordt, je moet toch altijd weer iets uitleggen. En hopen dat je serieus genomen wordt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid