Spring naar bijdragen

Verschillen oude & nieuwe testament


Aanbevolen berichten

Weten jullie wat de grote verschillen zijn tussen het oude en nieuwe testament?

Bijv in het oude testament staan een aantal gewelddadige teksten.

Zoals dit:

Leviticus 20:13 Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.'.

Ik weet er nog weinig vanaf hoor, ben een beginneling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even extreem korten simpel uitgelegd: het OT was voornamelijk voor de Joden, welke in compleet andere, in onze ogen flink barbarische tijden, leefden. Jezus was ook een Jood en kwam hoofdzakelijk om Zichzelf aan de Joden te openbaren. Maar wij niet-Joden hebben ons niet per se aan alle regels te houden, maar de meest belangrijke ervan zouden vanzelf moeten voortvloeien uit het geloven in Jezus en in God

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemand die overspel pleegde met een getrouwde vrouw, moest ook samen met die vrouw gedood worden. Dat hoeft nu niet meer, want Jezus heeft die straf op Zich genomen en is voor ons gedood en wij zijn met Hem gestorven en opgewekt. Ook Ik veroordeel u niet, ga heen en zondig niet meer, zei Jezus tegen de overspelige vrouw. Door de dood en opstanding van Jezus hebben we nu een beter verbond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weten jullie wat de grote verschillen zijn tussen het oude en nieuwe testament?

Bijv in het oude testament staan een aantal gewelddadige teksten.

Zoals dit:

Leviticus 20:13 Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.'.

Ik weet er nog weinig vanaf hoor, ben een beginneling.

Beste Meisjexxx.

Over het OT schreef Paulus:

'...Zij die dat hoorden, smeekten dat het woord niet meer tot hen gericht zou worden, want zij konden wat hun bevolen werd niet verdragen: zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het gestenigd of met een pijl doorschoten worden. En wat zij zagen was zo verschrikkelijk, dat Mozes zei: Ik ben zeer bevreesd en sta te beven.' (Heb 12,19-21)

Het OT was een vreselijk verbond en daarom naderde Mozes ook tot een donkere wolk (Ex 20,21) waar God was en een donkere wolk staat symbool voor het negatieve.

'En het gebeurde op de derde dag, toen het morgen werd,

dat er op de berg donderslagen, bliksemflitsen en een zware wolk waren, en zeer sterk bazuingeschal, zodat al het volk dat in het kamp was, beefde.' (Ex 19,16)

'Deze woorden sprak de HEERE tot heel uw gemeente, op de berg, vanuit het midden van het vuur, de donkere wolken, met luide stem; Hij voegde er niets aan toe. Hij schreef ze op twee stenen tafelen en gaf ze aan mij.' (Deut 5,22)

Het OT was een duistere tijd en daarom had God voor zijn gezalfde (dat is de Christus) David een lamp (Ps 132,17) zodat David kon zien in de duisternis.

Lees met dat in ogenschouw genomen het volgende vers eens:

'het volk dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien; en voor hen die zaten in het land en de schaduw van de dood, is een licht opgegaan.' (Mat 4,16)

Wat is nou het verschil tussen het OT en het NT? Het is als het verschil tussen dag en nacht. Het OT is de nacht en het NT is de dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie uitleg Ken, zo had ik er nog niet naar gekeken.

Ik had laatst een nieuwe kijk gekregen op precies deze vraag. Als ik iets zeg dat niet klopt hoor ik dat graag:

God is liefde en heeft ons mensen lief. God haat de zonde omdat dat mensen schaadt, en ook de relatie tussen Hem en mensen. Sinds de zondeval regeert de zonde in de mensenwereld. God heeft meerdere keren 'geprobeerd' om de zonde weg te doen, door bijvoorbeeld rechtvaardige volken of families (Noach, Israel) te sparen terwijl andere volken vernietigd werden. Tegelijk liet Hij zijn barmhartigheid zien door steeds de mogelijkheid en ook oproep tot bekering te geven. Maar vanuit de mensen is er geen rechtvaardigheid gekomen, wat ervoor zorgde dat al die gewelddadigheid en gruweldaden vanaf de broedermoord van Kain en Abel gewoon doorgingen.

De rechtvaardigheid moest dus van God komen. Jezus' is zelf zonde geworden aan het kruis, en heeft daar God's toorn gedragen. Door Jezus is er rechtvaardiging beschikbaar voor iedereen. God zelf is daarbij niet veranderd, maar de relatie tussen Hem en de mensen wel: er is niks meer dat die relatie blokkeert, het tempeldoek is gescheurd, en omdat de zonde is weggenomen is ook God's toorn 'verzadigd'.

Conclusie: in het Oude Testament is er nog een barrière tussen God en mensen, de zonde. Deze is weggenomen vanaf Jezus' dood. Dit verklaart de verschillen in hoe God neergezet wordt in het Oude t.o.v. het Nieuwe Testament.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weten jullie wat de grote verschillen zijn tussen het oude en nieuwe testament?

Bijv in het oude testament staan een aantal gewelddadige teksten.

Zoals dit:

Leviticus 20:13 Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.'.

Ik weet er nog weinig vanaf hoor, ben een beginneling.

Sedert de zondeval heeft God zich aan de mensheid geopenbaard door middel van Zijn Woord en daarin kan men, onder leiding van de H.Geest, Gods Karakter ontdekken. Met andere woorden zijn rechtvaardigheid, zorg, liefde en plannen voor de mensheid.

Daar God en zijn systeem onveranderlijk zijn, en de mens geschapen werd met een vrije wil; waardoor de mogelijkheid bestond dat hij in opstand kon komen. Was er reeds, in geval dit zou gebeuren, van bij de schepping een plan voorzien om de gevallen mens terug de mogelijkheid te bieden om het eeuwig leven te bekomen.

Dit plan bestond er in dat Zijn Zoon zou sterven in de plaats van de mens en zo aan de gerechtigheid zou voldaan worden.

Want het loon der opstand is de eeuwige dood en de Zoon kon op die manier het recht verkrijgen om de straf op zich te nemen waaronder elke mens ( door erfelijkheid) viel en kon Hij vervolgens als Middelaar de verlossing aan ieder individu aanbieden waarbij dan ook aan de genade voldaan werd. In dit plan gaan dus gerechtigheid en genade hand in hand.

Toen de mens dan toch in opstand kwam ging het plan in uitvoering. De verlosser werd beloofd en in de loop der tijden werd voor de mensheid Gods plan meer en meer ontvouwd.

Daartoe gebruikte God verscheidene manieren en mensen. Onder andere het Joodse volk dat een speciale opdracht kreeg om de komst van de Messias, de Verlosser der mensheid, voor te bereiden en andere volkeren daar bewust van te maken.

Aan hen werd dan ook gans het verloop van Gods verlossingsplan door God zelf voorvertoond in de Tabernakeldienst.

Waarbij door vele symbolen , handelingen en verscheidene feesten het verlossingswerk van Christus kon begrepen worden en als een schaduw (voorafschaduwing) ervan moesten uitgevoerd worden totdat ze werkelijkheid werden bij de Komst van de Verlosser zelf.

Al hetgeen voorafging aan de werkelijke komst van de Messias, was een beeld van het komende ( de belofte die nog komen zou ) en bevindt zich in het gedeelte van Gods Woord die wij op vandaag het Oude Testament noemen.

De vervulling van de belofte die slaat op de wederkomst van de Messias en de nog uiteindelijke vervulling van Gods plan tot het bekomen van het eeuwig leven voor de mens, is te vinden in het gedeelte van Gods Woord die wij op vandaag Het Nieuwe Testament noemen.

Doch in Beide gedeelten, dit wil zeggen in GANS de Bijbel, is het dezelfde onveranderlijke God die aan het woord is met hetzelfde onveranderlijk Karakter en dezelfde onveranderlijke basisvoorwaarden. Namelijk; deze die Hij gemaakt heeft bij het begin der schepping en aan zijn uitverkoren volk in herinnering heeft gebracht op de berg Sinaï, toen Hij hen hun speciale opdracht gaf.

Het zogenoemde OT is dus de ontvouwing van het “Verlossingsplan†van God tot de komst van de Messias naar de aarde. Het zogenoemde NT is de bevestiging van de komst van de Messias en de verdere ontvouwing van het verlossingswerk die zich tot op vandaag nog aan het vervullen is.

Daarom zegt Paulus dan ook dat wij op vandaag “ zulk een hogepriester hebben, die gezeten is ter rechterzijde van de troon der majesteit in de hemelen, de dienst verrichtende in het heiligdom, in de ware tabernakel, die de Here opgericht heeft, en niet een mens. (Hebreeën 8:1-2)

Wat nu de door u aangehaalde “geweldadige “ teksten betreft.

Als Schepsels in de nabijheid van God komen en als Hij zijn heerlijkheid openbaart doen er zich inderdaad gewelddadige fenomenen voor.

Daar nu De God van het OT dezelfde is als deze van het NT betekent dit dan ook dat zowel Mozes, Johannes op Patmos , als vele andere profeten “vol schrik en beven waren†of “als dood voor zijn voeten vielen†toen ze met Hem, in zijn heerlijkheid, geconfronteerd werden.

Een zeer gewelddadige tekst uit het NT kan gevonden worden in het boek Openbaring 6: 15-17 waarbij de ongelovigen rechtstreeks zullen geconfronteerd worden met de verheerlijkte God van het OT en NT

En de koningen der aarde en de groten en de oversten over duizend en de rijken en de machtigen en iedere slaaf en vrije verborgen zich in de holen en de rotsen der bergen; 16 en zij zeiden tot de bergen en tot de rotsen: Valt op ons en verbergt ons voor het aangezicht van Hem, die gezeten is op de troon, en voor de toorn van het Lam; 17 want de grote dag van hun toorn is gekomen en wie kan bestaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar nu De God van het OT dezelfde is als deze van het NT betekent dit dan ook dat zowel Mozes, Johannes op Patmos , als vele andere profeten “vol schrik en beven waren†of “als dood voor zijn voeten vielen†toen ze met Hem, in zijn heerlijkheid, geconfronteerd werden.

Diezelfde Johannes schreef nochtans elders:

1 Johannes 4

16 En wij hebben de liefde die God tot ons heeft, gekend en geloofd. God is liefde en wie in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.

17 Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid mogen hebben op de dag van het oordeel. Want zoals Hij is, zijn ook wij in deze wereld.

18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit. De vrees houdt immers straf in, en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet er nog weinig vanaf hoor, ben een beginneling.

Ik denk dat er ook veel verschil is tussen de verschillende teksten van het oude testament. Sommige teksten zijn heel hard, uit een tijd van veel oorlog en waar strenge wetten nodig waren. Sommige teksten zijn ook haatvol, toen Joden verdreven werden uit hun land en hun familie zag doodgaan. Sommige teksten zijn ook heel liefdevol en vreedzaam.

Het laat veel zien van de mensen. Ze leren God kennen in hun omstandigheden en het oude testament is eigenlijk een lange schakel van verhalen over mensen die God leren kennen.

In het nieuwe testament kwam God zelf op aarde. Christenen geloven dat we in Jezus God kunnen ontmoeten. Misschien dat je de Bijbel kunt zien als een onderwijzing van God. Met het evangelie als de grote climax waar het hele verhaal naar toe opbouwde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je niet uit het oog moet verliezen dat het OT en NT beiden geen geheel zijn. Ze zijn beiden een verzameling van oorspronkelijk losse geschriften. Zoals Olorin ook al zegt, zijn er grote verschillen tussen de teksten in het OT en in mindere mate ook tussen de teksten van het NT. Het is inderdaad wel zo dat er in het Oude Testament wat meer gewelddadige teksten te vinden zijn. Dat heeft ook te maken met de tijd waarin die teksten zijn ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet er nog weinig vanaf hoor, ben een beginneling.

Ik denk dat er ook veel verschil is tussen de verschillende teksten van het oude testament. Sommige teksten zijn heel hard, uit een tijd van veel oorlog en waar strenge wetten nodig waren. Sommige teksten zijn ook haatvol, toen Joden verdreven werden uit hun land en hun familie zag doodgaan.

God sprak tegen Mozes en het volk vanuit donkere wolken en een brandend vuur (Deut 4,15+5,22) 'En het gebeurde op de derde dag, toen het morgen werd, dat er op de berg donderslagen, bliksemflitsen en een zware wolk waren, en zeer sterk bazuingeschal, zodat al het volk dat in het kamp was, beefde.' (Ex 19,16) Het OT was geen pretje en dat is ook niet vreemd aangezien de zondeval er de aanleiding toe was. Paulus schrijft echter over het nieuwe verbond dat wij NIET genaderd zijn tot een brandend vuur, donkerheid, duisternis en stormwind (Heb 12,18) oftewel dat wij NIET genaderd zijn tot al die negatieve zaken die het OT behelsden.

Wat is nu het verschil? Het OT is de nacht en het NT de dag.

'U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis.'(1 Thess 5,5)

De christenen zijn de kinderen van het licht en degenen onder het OT zijn kinderen van de nacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ken Yehuwdiy schreef:

De christenen zijn de kinderen van het licht en degenen onder het OT zijn kinderen van de nacht.

die uitspraak zullen de Joden je wel in dank afnemen... :|

oooh......over Kinderen van het Licht gesproken: :D

De Kinderen van het Licht zijn een fictieve orde in de epische fantasyserie Het Rad des Tijds, geschreven door de Amerikaanse schrijver Robert Jordan.

Deze serie gaat over vijf jonge mensen uit het vredige dorp Emondsveld die het middelpunt worden van een vernietigende reeks gebeurtenissen die de wereld veranderen.

De Kinderen van het Licht is een militante orde met een sterk en rechtlijnig geloof.

Zij worden vaak bespot als 'Witmantels', omdat zij zeer in het oog springende witte mantels dragen.

Hun blazoen is een gouden zonnekrans op een zilveren veld en hun hoofdkwartier ('de Burcht van het Licht') is gevestigd in Amador te Amadicia. Zij staan onder leiding van de Kapiteinheergebieder, maar ook de Groot-Inquisiteur en de 'Raad der Gezalfden' hebben veel invloed.

Het doel van de orde is de bestrijding van Duistervrienden.

Alles wat zij niet begrijpen en in verband met De Duistere gebracht kan worden beschouwen zij als daden van het kwaad.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderen_van_het_Licht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou Bernard, ik denk echt dat jij de juiste persoon bent om in simpele edoch duidelijke taal een inleidende schets te geven om de topic starter op weg te helpen.

op de vraag na, wie God nu precies is. Als je in andere topics leest, dan blijkt Bernard dat een polytheist is, aangezien Jezus, en de Heilige Geest volgens hem andere (lagere) goden naast God de Vader zijn. Maar op z'n bijbel-in-vogelvlucht hierboven valt niet veel aan te merken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ken Yehuwdiy schreef:
De christenen zijn de kinderen van het licht en degenen onder het OT zijn kinderen van de nacht.

die uitspraak zullen de Joden je wel in dank afnemen... :|

Ten eerste, waarom zou ik de joden moeten behagen? Deed Paulus dat soms? Nee, hij schreef: '...Als ik immers nog mensen behaagde, zou ik geen dienstknecht van Christus zijn.' (Gal 1,10)

Behaagzieke mensen kan je niet van op aan en daarom probeer ik niemand te behagen maar zeg ik wat ik denk en geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ken Yehuwdiy schreef:
De christenen zijn de kinderen van het licht en degenen onder het OT zijn kinderen van de nacht.

die uitspraak zullen de Joden je wel in dank afnemen... :|

oooh......over Kinderen van het Licht gesproken: :D

De Kinderen van het Licht zijn een fictieve orde in de epische fantasyserie Het Rad des Tijds, geschreven door de Amerikaanse schrijver Robert Jordan.

Deze serie gaat over vijf jonge mensen uit het vredige dorp Emondsveld die het middelpunt worden van een vernietigende reeks gebeurtenissen die de wereld veranderen.

De Kinderen van het Licht is een militante orde met een sterk en rechtlijnig geloof.

Zij worden vaak bespot als 'Witmantels', omdat zij zeer in het oog springende witte mantels dragen.

Hun blazoen is een gouden zonnekrans op een zilveren veld en hun hoofdkwartier ('de Burcht van het Licht') is gevestigd in Amador te Amadicia. Zij staan onder leiding van de Kapiteinheergebieder, maar ook de Groot-Inquisiteur en de 'Raad der Gezalfden' hebben veel invloed.

Het doel van de orde is de bestrijding van Duistervrienden.

Alles wat zij niet begrijpen en in verband met De Duistere gebracht kan worden beschouwen zij als daden van het kwaad.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderen_van_het_Licht

Argh. Dit is waarom die boeken eigenlijk niet vertaald moeten worden. 'Children of the Light', 'Fortress of Light', 'Whitecloaks'... klinkt allemaal veel toffer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid