Spring naar bijdragen

Prettige Kerstdagen en goed 2013


Aanbevolen berichten

Beste Credibler,

We gaan de tijd van de Kerstdagen weer tegemoet. We staan weer stil bij de geboorte van Christus.

14 Jubel, vrouwe Sion,
zing van vreugde, Israël,
juich met heel je hart, vrouwe Jeruzalem!
15 De HEER heeft het vonnis over jou tenietgedaan
en je vijand verdreven.
De HEER, de koning van Israël, is in je midden,
je hebt geen kwaad meer te vrezen.
16 Op die dag zal men tegen Jeruzalem zeggen:
‘Wees niet bang, Sion!
Laat de moed niet zinken!’
17 De HEER, je God, zal in je midden zijn,
hij is de held die je bevrijdt.
Hij zal vol blijdschap zijn, verheugd over jou,
in zijn liefde zal hij zwijgen,
in zijn vreugde zal hij over je jubelen.
18 Alle treurenden zal ik bijeenbrengen,
verzamelen wie op je feesten moesten ontbreken.
Hun vernedering drukte zwaar op de stad.
19 In die tijd zal ik afrekenen met je verdrukkers,
de kreupelen zal ik redden,
de verstrooiden bijeenbrengen.
En hen die in de hele wereld werden veracht
zal ik met eer en roem overladen.
20 In die tijd breng ik jullie terug.
Ik zal jullie verzamelen,
je zult met eer en roem overladen worden
door alle volken op aarde.
Met eigen ogen zullen jullie zien hoe ik je lot ten goede keer
– zegt de HEER.

Sefanja 3

Namens alle vrijwilligers van Credible.nl wensen we jullie gezegende Kerstdagen, een mooi uiteinde en alle goeds en Gods zegen voor 2013!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Credibler,We gaan de tijd van de Kerstdagen weer tegemoet. We staan weer stil bij de geboorte van Christus.14 Jubel, vrouwe Sion,

zing van vreugde, Israël,

juich met heel je hart, vrouwe Jeruzalem!

15 De HEER heeft het vonnis over jou tenietgedaan

en je vijand verdreven.

De HEER, de koning van Israël, is in je midden,

je hebt geen kwaad meer te vrezen.

16 Op die dag zal men tegen Jeruzalem zeggen:

‘Wees niet bang, Sion!

Laat de moed niet zinken!’

17 De HEER, je God, zal in je midden zijn,

hij is de held die je bevrijdt.

Hij zal vol blijdschap zijn, verheugd over jou,

in zijn liefde zal hij zwijgen,

in zijn vreugde zal hij over je jubelen.

18 Alle treurenden zal ik bijeenbrengen,

verzamelen wie op je feesten moesten ontbreken.

Hun vernedering drukte zwaar op de stad.

19 In die tijd zal ik afrekenen met je verdrukkers,

de kreupelen zal ik redden,

de verstrooiden bijeenbrengen.

En hen die in de hele wereld werden veracht

zal ik met eer en roem overladen.

20 In die tijd breng ik jullie terug.

Ik zal jullie verzamelen,

je zult met eer en roem overladen worden

door alle volken op aarde.

Met eigen ogen zullen jullie zien hoe ik je lot ten goede keer

– zegt de HEER.Sefanja 3Namens alle vrijwilligers van Credible.nl wensen we jullie gezegende Kerstdagen, een mooi uiteinde en alle goeds en Gods zegen voor 2013!Terug naar frontpage

Een interessant artikel gevonden m.b.t. de geboorte van Christus

DE GEBOORTE VAN JEZUS CHRISTUS .

Enkel de evangeliën van Mattheüs & Lucas vertellen ons een geboorteverhaal . Beide evangeliën geven ook een geslachtsregister .

Mattheüs vermeldt : + de wijzen uit het oosten .

+ de vlucht naar Egypte & de kindermoord

+ de terugkeer uit Egypte en de vestiging in NAZARETH .

Lucas vermeldt : + de aankondiging van de geboorte van Johannes de Doper

+ de aankondiging van Jezus’ geboorte

+ bezoek van Maria aan haar nicht Elisabeth .

+ de geboorte van Jezus & het bezoek van de herders

+ de besnijdenis & de reiniging in de tempel (Simeon en Anna )

Poging tot synchroniseren van beide verhalen & datering van de geboorte.

 Luc. 1:13-17 : aankondiging van Johannes’ geboorte & zwangerschap Elisabeth .

 Luc. 1:26-38 : aankondiging van Jezus’ geboorte & zwangerschap Maria .

Negen tot zes maand voor Jezus’ geboorte :

 Luc. 1:39 : Maria gaat naar haar nicht Elisabeth

 Luc. 1:56 : Maria blijft drie maand bij haar nicht, tot de geboorte van Johannes .

Zes maand voor tot de geboorte van Jezus :

 Mth. 1:20 Droom van Jozef .

 Mth. 1:24 Huwelijk van Maria & Jozef

 Mth. 2:4-5 Reis naar Bethlehem .

  GEBOORTE VAN JEZUS . & Luc.2:1-20 : het bezoek van de herders

8 dagen na de geboorte :  Luc.2:21 Besnijdenis van Jezus . .

40 dagen na de geboorte :  Luc.2:22-24 : Reinigingsoffer na de geboorte (zie Lev.12)

 Luc.2:26-38 : Simeon & Anna .

50 à 60 dagen na de geboorte ?? :

Mth. 2:1-7 : De wijzen bij Herodus in Jeruzalem

 Mth. 2:7-12 : Bezoek van de Wijzen .

 Mth. 2:13-18 : Vlucht naar Egypte & de kindermoord .

2 à 3 jaar na de geboorte :

 Mth. 2:19-23 : terugkeer uit Egypte en vestiging in NAZARETH in Galiléa uit vrees voor Archelaus, de zoon van Herodes (De Grote)

Mth. 2:19-23 21 En hij stond op en hij nam het kind en zijn moeder en kwam in het land Israel. 22 Toen hij echter hoorde, dat Archelaus koning over Judea was in de plaats van zijn vader Herodes, vreesde hij daarheen te gaan. En van Godswege in de droom gewaarschuwd, ging hij naar het gebied van Galilea, 23 en, daar gekomen, vestigde hij zich in een stad, genaamd Nazareth, opdat in vervulling zou gaan hetgeen door de profeten gesproken is, dat Hij Nazoreeër zou heten.

DATERING :

 Het jaar van Jezus’ geboorte : - 6 .

Uit de geschiedenis weten we dat Herodus De Grote stierf in het jaar 4 voor Christus .

Het laatste anderhalf jaar van zijn leven bracht, de door ziekte geplaagde Herodus, door in zijn winterpaleis in Jericho, waar hij ook gestorven is . De wijzen heeft hij ontvangen in Jeruzalem (Mth.2:7-12) en van daaruit heeft hij ook de kindermoord bevolen . Dit had vermoedelijk plaats in het jaar -6 (-7 volgens anderen)

 De periode van het jaar :

Uit het verhaal van Lucas weten we dat de herders hun schapen hoedden op het veld, zowel bij dag als bij nacht . Dit kon enkel na de regens van april en voor de regens van november . Enkel gedurende die periode bleven de schapen in het veld . De periode tussen november en april is koud en nat in de bergstreek van Judea . Gedurende die periode zochten de herders en hun schapen beschutting tegen koude en regen .

Dat de door keizer Augustus bevolen volkstelling (Luc.2:1-3) plaats gevonden zou hebben in de winter klinkt ook niet erg logisch , als men weet dat iedereen, ook vrouwen en kinderen, zich moesten begeven naar de plaats vanwaar hun familie afkomstig was, soms dagreizen ver .

Jezus zal dus geboren zijn in de periode tussen april en november .

NOTA’S .

+ De woonplaats van Jozef & Maria voor de geboorte van Jezus’ kunnen we waarschijnlijk

situeren in Judea en vermoedelijk zelfs niet ver van Bethlehem . ( beiden waren van de stam

Juda) . Op het eerste zicht lijkt dit in tegenspraak met Luc.2:39 : (En toen zij alles volbracht

hadden, wat volgens de wet des Heren te doen was, keerden zij terug naar Galilea, naar hun

stad Nazareth .) maar Lucas vermeldt het bezoek van de wijzen en de vlucht naar Egypte niet ,

maar vervolgt zijn evangelie met het verhaal van de twaalfjarige Jezus in de tempel .

Als we vergelijken met de tekst van Mth.2:19-23 (zie hierboven) is het duidelijk dat ze Judea

verlaten hebben omwille van hun vrees voor koning Archelaus .

+ Vanwaar de “wijzen uit het oosten†vandaan kwamen vermeld de bijbel niet .Toch kunnen we

veronderstellen dat ze kwamen uit de streek van Perzië of Babylon ( het huidige Irak of Iran),

dit is de streek waar Daniël zijn profetieën schreef . We spreken dan over een afstand tussen de

duizend en de twaalfhonderd km . Vandaar dat we het bezoek van de wijzen kunnen stellen op

een 50 à 60 dagen na de geboorte . (Een dagreis per kameel is 20 à 30 km) . Mijns inziens is het

dan ook niet logisch om te veronderstellen dat de bezoekplaats van de herders onmiddellijk na de

geboorte (de stal of de grot, omdat er geen plaats was in de herberg) dezelfde was als de

bezoekplaats van de wijzen een 50 à 60 dagen na de geboorte . Maria, Jozef en het kind waren

gewoon terug gekeerd naar hun woonplaats niet ver van Bethlehem ; en het is daar dat ze het

bezoek kregen van de wijzen . Het feit dat Herodus de kinderen liet vermoorden in het gehele

gebied rond Bethlehem (Mth.2:16) kan dit vermoeden enkel bevestigen .

Martootje

.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het nieuwe jaar begint voor mij niet zo best. De eerste kater is binnen.

Bij mij begint het ook niet zo best: rugpijn. Plan was naar de kroeg, dansend 2013 in gaan maar het werd dus onder de pijnstillers op de luie stoel. :P

Klinkt niet leuk, dan nog liever een kater.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid