Spring naar bijdragen

Walibi opent gebedsruimte


Aanbevolen berichten

Pretpark Walibi Holland in Flevoland gaat een gebedsruimte inrichten voor islamitische bezoekers, meldt De Telegraaf. Komend voorjaar komt er voor moslims een aparte plek om in alle rust te bidden.

Volgens Walibi is er een toenemende vraag van religieuze gasten naar een eigen gebedslocatie. "Tot nu toe zochten ze zelf rustige plekken op in de buurt van de attracties, maar die plekken zijn er niet zo veel."

Walibi is het eerste pretpark in Nederland met een aparte locatie om te bidden. De Efteling in Kaatsheuvel zegt niets te merken van een toenemende vraag naar gebedsruimtes.

Bron: ANP
Bron: kerknieuws.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er wel tegen. Wat heeft een gebeddsruimte met een pretpark te maken? En dan bovendien uitsluitend voor één bepaalde religie!

Eén specifieke religie moet je niet willen verbinden aan een openbaar pretpark. Ik zou het ook raar vinden als er een kapel zou staan. Is er überhaupt vraag naar, vraag ik me af... :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben er wel tegen. Wat heeft een gebeddsruimte met een pretpark te maken? En dan bovendien uitsluitend voor één bepaalde religie!

Ze zouden een algemene gebedsruimte kunnen maken maar ik zie mijzelf nog niet in een pretpark een gebedsruimte bezoeken. Daarnaast ben ik al helemaal niet van plan om samen te gaan bidden met moslims terwijl op vele plaatsen in de wereld mijn geloofsgenoten het leven onmogelijk wordt gemaakt.

Eén specifieke religie moet je niet willen verbinden aan een openbaar pretpark. Ik zou het ook raar vinden als er een kapel zou staan. Is er überhaupt vraag naar, vraag ik me af... :|

Ik neem aan dat er vraag naar is anders zou een commerciële instelling als een pretpark zoiets niet faciliteren. Ik neem aan dat ze het niet doen om zich politiek correct in te likken.

Maar ik zou het mooi vinden als het Angelus weer nieuw leven wordt ingeblazen en dat ook katholieken elke dag op vaste momenten tot gebed komen. Wellicht kan men dan ook een kapel loskrijgen bij Walibi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem aan dat er vraag naar is anders zou een commerciële instelling als een pretpark zoiets niet faciliteren. Ik neem aan dat ze het niet doen om zich politiek correct in te likken.

Maar ik zou het mooi vinden als het Angelus weer nieuw leven wordt ingeblazen en dat ook katholieken elke dag op vaste momenten tot gebed komen. Wellicht kan men dan ook een kapel loskrijgen bij Walibi.

Nou precies! Je zou haast gaan denken dat Walibi uitbreidingsplannen heeft in het Midden-Oosten, of een leuk Family park in Afghanistan o.i.d.

Maar als er echt veel vraag naar zou zijn, dan zouden andere parken in Europa dit toch ook aan moeten bieden. Hmm, mss komt dat nog... Wellicht moeten we een briefje sturen naar Walibi, met het verzoek voor een katholieke kapel en dagelijkse processie over het terrein. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2117 ... ibi__.html

“Islamitische bezoekers bleken er behoefte aan te hebben. Tot nu toe zochten ze zelf rustige plekken op in de buurt van de attracties, maar die plekken zijn er niet zoveelâ€, zo zei Voskuil tegen De Telegraaf.

Dan krijgen ze er één bij.

Bij de Efteling nemen ze dan ook geen speciale maatregelen voor islamitische bezoekers. "Hooguit één of twee keer per jaar is er iemand die op een afgezonderde locatie wil biddenâ€, zegt woordvoerder Koen Sanders."Het gebeurt echt heel incidenteel. In zo’n geval bekijken we ter plekke of er ergens een ruimte vrij is, bijvoorbeeld in een EHBO-post of een leeg restaurant.â€

Zou het bij Walibi zoveel anders zijn?

Lijkt me reclame.

Ze zullen het wel nodig hebben, nu met de crisis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben er wel tegen. Wat heeft een gebeddsruimte met een pretpark te maken? En dan bovendien uitsluitend voor één bepaalde religie!

Ik heb er niet uit op kunnen maken dat het specifiek gemaakt is voor één religie, maar wel dat het na aanleiding is.

De reden is dat Moslims vijf keer per dag op een vaste tijd bidden. En dat ook doen met nogal wat verschillende gebedshoudingen.

Als christen heb je zo'n religieus voorschrift niet en is zo'n ruimte niet zo belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op zich ben ik hier niet voor of tegen. Over het algemeen heb ik de indruk dat er veel bontkraagjes komen (die aantal keren dat ik er geweest ben iig), dat dat zulke belijdende moslims blijken te zijn is wel interessant. Maar als er vraag naar is komt het aanbod vanzelf.

Daar verkijk je je op. Ik heb er een klein beetje horeca ervaring en er zijn best wel wat moslims (met en zonder hoofddoek). Dat merkte ik met name rond de ramadan en buiten die periode met vragen over het soort vlees.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wellicht moeten we een briefje sturen naar Walibi, met het verzoek voor een katholieke kapel en dagelijkse processie over het terrein. :#

Kun je doen. Maar aangezien er slechts een voorschrift is om op zondag naar de mis te gaan, zullen vermoed ik ookbar weinig orthodoxe katholieken die trouw naar de kerk gaan, maar weinig van die kapel gebruik maken, gok ik zo. Ik denk dat zelfs een monnik of non wel vrijstelling van de getijdengebeden krijgt wanneer ze naar zo'n pretpark zouden gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op zich ben ik hier niet voor of tegen. Over het algemeen heb ik de indruk dat er veel bontkraagjes komen (die aantal keren dat ik er geweest ben iig), dat dat zulke belijdende moslims blijken te zijn is wel interessant. Maar als er vraag naar is komt het aanbod vanzelf.

Daar verkijk je je op. Ik heb er een klein beetje horeca ervaring en er zijn best wel wat moslims (met en zonder hoofddoek). Dat merkte ik met name rond de ramadan en buiten die periode met vragen over het soort vlees.

Het is mij bekend dat moslims erg bezig zijn met hun voedsel zowel tijdens als buiten de ramadan. Zelfs zo extreem dat op enkele basisscholen hier in de stad vanaf de kleuters al conflicten ontstaan over traktaties en het het eten wat niet-moslims meenemen nar school tot aan het in elkaar trappen in de bovenbouw van eens moslim die zich vergist in een gummybeertje of een niet-moslim die het aandurft een plakje vleeswaren op zijn bammetje te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verschilt ook per moslim en per stroming. De moslim die geen geen varkensvlees eet is volgens bepaalde andere moslims ook wellicht fout bezig omdat de koe niet halal geslacht was. De ene stroming is weer zwaarder dan de ander en individuen gaan vervolgens ook weer in hun stroming verschillend om met regels. Wat dat betreft zijn het net christenen.

Maar de Islam legt relatief wat meer nadruk op bepaalde regels en voorschriften. Ik vind het ook prima als men er rekening met elkaar houdt, zolang we elkaar niet dingen gaan opdringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kun je doen. Maar aangezien er slechts een voorschrift is om op zondag naar de mis te gaan, zullen vermoed ik ookbar weinig orthodoxe katholieken die trouw naar de kerk gaan, maar weinig van die kapel gebruik maken, gok ik zo. Ik denk dat zelfs een monnik of non wel vrijstelling van de getijdengebeden krijgt wanneer ze naar zo'n pretpark zouden gaan.

ja dat denk ik ook. Alhoewel ik ze daar niet zo vaak tegenkom :#

Het getijdengebed is voor leken idd niet verplicht, dus in die zin hebben we geen kapel nodig. Wij zijn, over het algemeen, meer van het kaarsjes branden bij Maria :E

(overigens stond in de eerste regel van de OP dat het voor moslims is)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Minister Asscher (SZW) heeft een antwoordbrief geschreven naar aanleiding van vragen van Geert Wilders (PVV) over het openen van een 'islamitische gebedsruimte' in pretpark Walibi. Daaruit blijkt dat de gebedsruimte voor iedereen toegankelijk zal zijn.

De minister schrijft het volgende: 'Navraag bij Walibi Holland leert dat het een stilteruimte betreft, die toegankelijk is voor een ieder die er gebruik van wil maken, ongeacht de religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging van gebruikers. Het gebruik van één stilteruimte voor verschillende religies toont bij uitstek de Nederlandse waarde van tolerantie. Bovendien is Walibi Holland een privaat bedrijf. Het is niet aan het kabinet zich uit te laten over activiteiten die zich daar voltrekken, zolang deze binnen de grenzen van de wet plaatsvinden. Het staat bedrijven vrij om al dan niet geloofsbeleving te faciliteren, zolang zij hierbij wetgeving zoals bijvoorbeeld de Algemene wet gelijke behandeling in acht nemen.'

Op de vraag 'In hoeverre deelt u de mening dat een gebedsruimte voor moslims in een Nederlands pretpark tekenend is voor de voortschrijdende islamisering van ons land?', zoals gesteld door de PVV, gaat de minister verder logischerwijs niet in.

Bron: IKON

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pretpark Walibi Holland in Flevoland gaat een gebedsruimte inrichten voor islamitische bezoekers, meldt De Telegraaf. Komend voorjaar komt er voor moslims een aparte plek om in alle rust te bidden.Volgens Walibi is er een toenemende vraag van religieuze gasten naar een eigen gebedslocatie.
Navraag bij Walibi Holland leert dat het een stilteruimte betreft, die toegankelijk is voor een ieder die er gebruik van wil maken, ongeacht de religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging van gebruikers. Het gebruik van één stilteruimte............

Lijkt me prima, zoals ze het nu stellen.

Al heb ik niet het idee dat men naar een pretpark gaat om daar de tijd door te brengen in een stilteruimte.

De vraag of hier het woord hypocrisie op zijn plaats zou zijn komt hier bij mij boven.

En wie noemde het dan in eerste instantie een gebedsruimte voor moslims, omdat er vraag naar was?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan alsnog zijn dat het in theorie voor iedereen toegankelijk is maar dat er in de praktijk alleen moslims gebruik van maken, om maar iets te noemen. Maar de geruchtenmachine maakt er altijd een ander verhaal van inderdaad. Wat dat betreft is het ook aan de partij die de vragen stelt om te 'factchecken'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid