Spring naar bijdragen

Cargocults


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Uit de culturele antropologie zijn de "cargocults" bekend (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Cargocult ). Het betreft religies die zijn ontstaan op eilanden in de Pacific waar lokale bewoners de komst van blanken met hun goederen (cargo) als goddelijke bezoekers zagen.

Beroemd is het eiland Tanna waar de bewoners van riet en dergelijke complete vliegvelden gingen nabouwen, in de hoop dat dan goederen uit de hemel zouden neerdalen. Tanna was een logistiek knooppunt van het Amerikaanse leger in WO II.

Voor onderzoekers die het verschijnsel "godsdienst" als een natuurlijk, menselijk fenomeen beschouwen, zijn de cargocults een sterke onderbouwing voor het vermoeden dat mensen van nature een religie ontwikkelen vanuit toevalligheden waar zij een, onbegrepen, causaliteit denken te zien richting enige vorm van behoeftebevrediging.

Ik ben wel benieuwd hoe gelovigen hier tegen dit verschijnsel aankijken en in hoeverre het iets zegt over je eigen geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over mijn eigen geloof zegt het niet zo heel veel. Alhoewel, ik denk dat bijvoorbeeld Genesis niet als geschiedkundige waarheid gezien kan worden. Mensen hebben het later (geïnspireerd door God) zo opgeschreven mondeling doorgegeven om te datgene te verklaren wat zij tegenkwamen.

Wat ik interessanter vind is om buitenaards leven/inmenging erin te verwerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik interessanter vind is om buitenaards leven/inmenging erin te verwerken.

Dat is de omgekeerde cargo cultus. Dan ga je 'toevalligheden' in een verhaal terug willen lezen. De Ufo bijvoorbeeld waar je zo graag van wilt dat die eens op aarde langs kwam, net als dat vrachtvliegtuig.

Nu kun je dat ook afvragen bij de 'cargo cultus' rond de dood en verrijzenis van Jezus.

Dood en wederopstanding is een veel terug kerend thema in de mythologie (denk bijvoorbeeld de Egyptische, of de Griekse). Parallellen die wel gelegd worden is bijvoorbeeld en zonsopgang en de zondondergang. Of, met de seizoenen: Leven en dood van de natuur.

De vraag is dan in hoeverre er sprake is van een cargo cultus, of dat het een soort van "ik wil daar een cargo cultus in zien" is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...
  • 3 months later...
Uhm. Niet?

Ik denk dus ook dat ze er niet mee bezig zijn.

En lijkt je dat een goede zaak?

Misschien toch niet zo vrij denkend als sommigen beweren te doen.

Misschien moet je al die mensen dan maar eens gaan helpen en eens uitgebreid hier opschrijven wat je nou eigenlijk daadwerkelijk wil zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid