Spring naar bijdragen

Geen behandeling na verkrachting.


Aanbevolen berichten

Twee katholieke klinieken weigerden een 25-jarige vrouw de morning-afterpil en wilden geen sporenonderzoek doen. De vrouw werd op een feest gedrogeerd en kwam een dag later bij op een parkbank. Een EHBO-arts kon verkrachting niet uitsluiten en vroeg om het onderzoek. Dat werd echter afgewezen met het argument dat daaraan ook een gesprek is verbonden over een mogelijke zwangerschap,het afbreken daarvan en het verstrekken van de morning-afterpil.

Een woordvoerder van het aartsbisdom bevestigt in de krant dat er inderdaad dergelijke regels gelden.

http://www.nu.nl/buitenland/3006059/dui ... ouwen.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Weigeren van MAP is volledig in overeenstemming met de katholieke overtuiging dat het leven begint bij de conceptie en het doden van een ongeboren leven niet is toegestaan, ook niet als de moeder deze weigering, heel begrijpelijk, als uitermate traumatisch ervaart.

Het weigeren van een sporenonderzoek is, an sich, op geen enkele wijze te rijmen met katholiek geloof.

Kortom, puur op basis van dit nieuwsbericht, is de keuze van deze klinieken voor mij niet te begrijpen.

Dat hieruit overigens conclusies gaan komen van het soort "de RKK keurt verkrachting goed" valt te voorzien, is niet correct, maar wel erg begrijpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vroeg me af waarom door de overheid gesubsidieerde klinieken handelen naar een bepaalde geloofsovertuiging, maar blijkbaar is het niet in Nederland. Ik vraag me dan af waarom klinieken in duitsland zich moeten verantwoorden tegenover de katholieke kerk..of betreft het een of andere privékliniek dat gesubsidieerd is door de kerk? Dan snap ik niet waarom ze daarheen zou gaan..:P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Op zichzelf is het ook in Nederland vrij normaal dat instellngen die een publieke dienst verlenen daarvoor subsidie krijgen, zonder dat ze daarmee direct onder totaal gezag van de overheid worden gelaatst. Het hele idee dat de overheid zich met meer moet bemoeien dan oorlog voeren is historisch een relatief nieuw idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Het hele idee dat de overheid zich met meer moet bemoeien dan oorlog voeren is historisch een relatief nieuw idee.

Mwa, daar ben ik het niet mee eens. :E

Jij hebt er voor gestudeerd, dus op zichzelf is dit een sterk argument. Maa om me echt te overtuigen zou meer argumentatie mogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk bijvoorbeeld aan Romeinen met brood en spelen, bouwen van publieke voorzieningen (aquaducten, theaters, wegen (die laatste heeft natuurlijk wel alles met oorlog te maken), de koning van Italië die zich bemoeide met het ontstaan van de universiteit van Bologna, lokale overheden die geld gaven voor zieken en armezorg. En zelfs met stichten van conventen bemoeiden overheden zich. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het verlenen van privileges. En uiteraard had de overheid een fundamentele rol in de rechtspraak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Masterjapie ik heb dat al gevraagd aan hem via PB.

En @Throgrem Begin a.u.b. niet over communisme m.b.t. atheïsme.... wordt daar wel zo moe van. Een plaatje speciaal voor jou |P :

BAyLCX9CAAA8OsZ.jpg:large

En ik merk dat we wel erg offtopic gaan nu en gezien mijn recente ban is dit mijn laatste offtopic post. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om even terug te komen op het topic voor er weer een escalatie ontstaat over wel of geen atheïsme.

Ik geloof niet dat dat hier veel bijdraagt aan de aard van het gegeven en de discussie?

- Twee katholieke klinieken weigerden een 25-jarige vrouw de morning-afterpil en wilden geen sporenonderzoek doen.

- Een EHBO-arts kon verkrachting niet uitsluiten en vroeg om het onderzoek.

- Dat werd echter afgewezen met het argument dat daaraan ook een gesprek is verbonden over een mogelijke zwangerschap,het afbreken daarvan en het verstrekken van de morning-afterpil.

http://www.nu.nl/buitenland/3006059/dui ... ouwen.html

Drie dingen zijn hier aan de orde.

1 - Het gaat hier om een politie onderzoek. Dus een vertegenwoordiger van de wet en het uitvoerende apparaat hiervan, dat een onderzoek gelast naar de mogelijkheid van een verkrachting oiv. een drug.

2 - Het gaat om een mens, dat is verkracht en hulp nodig heeft, maar minstens erkenning van het feit dat er geen vrijwillige copulatie was, igv. latere gevolgen.

3 - Het zijn RK ziekenhuizen, met een RK bestuur en een RK wet voor degenen, die hier aangesteld zijn door de RKK. Die hebben zich te houden aan het anti abortus beleid van de RK Kerk.

Wat let dit ziekenhuis om wel het onderzoek te laten doen om mede te kunnen vaststellen of er een misdaad in het spel is?

Dit omdat dat zo snel mogelijk gedaan moet worden, omdat juist te kunnen onderzoeken.

Waarom zouden zij verplicht zijn, als dat niet binnen hun beleid is, info te verstrekken en middelen tot anticonceptie?

Waarom dus zonder meer elke hulp aan een verkrachte vrouw weigeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
In 1200 was er geen Italië, laat staan een koning daarvan. :)

Klopt, ik was onzorgvuldig in mijn formulering.

Keizer Frederik Babarossa van het HRR had in Bologna voor het zeggen. Die heeft in 1158 privileges gegeven aan de mensen die aan die universiteit verbonden waren, waardoor die uni onafhankelijk werd van de bemoeienis van het stadsbestuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een bericht op nu.nl enige achterdocht naar de correctheid van het bericht is dan wel op zijn plaats. In het artikel is een verwijzing naar een commentaarstuk in een Duitse krant en ook daar blijkt niet heel duidelijk wat er nu precies gebeurd is en ook blijkt dat het gebeuren in een Keulse kliniek als fout veroordeeld wordt door de leiding van diezelfde kliniek. Kortom het lijkt weer verdacht veel op goedkoop scoren voor nu.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt inderdaad wat genuanceerder dan wat nu.nl bericht. Volgens katholieke leer is alleen de 'morning-after' pil niet toegestaan, maar de overige onderzoeken wel. Wegens een 'misverstand' is het daartoe niet gekomen. Opvallend: deze vrouw is wel geholpen in een evangelisch ziekenhuis, maar of dat ook het toedienen van de MAP betreft staat er niet bij. (bron: Frankfurter Allgemeine)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid