Spring naar bijdragen

Internet en privacy


Aanbevolen berichten

Hoe kijk jij er tegenaan?

Tegenwoordig is het steeds makkelijker om bijvoorbeeld via facebook mee te doen met discussies. Ook hier op het forum zie je dat de één het liefst zoveel mogelijk privé houdt en de ander soms binnenkomt met vermelding van voor- en achternaam en leeftijd. Als mod ben ik zelf zelfs een beetje een 'publiek persoon'; ik gebruik soms mijn echte naam in correspondentie en ben op die manier gemakkelijk na te zoeken (doe dat meteen maar even inderdaad).

Is het nu eenmaal een fenomeen van deze tijden dat we toch al online zijn en ons dus maar beter op een gunstige manier kunnen profileren via twitter, facebook, linkedin etcetera of vind jij en lukt het jou om je identiteit van het internet te houden?

En, stel dat het mogelijk zou zijn, zou je met je echte naam op deze site willen posten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op hyve discussie sites gebruiken velen hun eigen profiel, één keer heb ik daar een nare ervaring meegehad. Wel merkte ik dat wat hyve vrienden me volgden toen ik postte op de atheisten hyve, maar ik vond het geen probleem.

Ik begrijp wel dat er mensen zijn die zich veiliger voelen achter een avatar en gefingeerde naam, maar sommigen worden toch facebookvriend dus....weg privacy. :)

Als je jong bent (dat ben ik niet zoals jullie weten) kan het lastig wezen, ik hoor van mensen die worden nagetrokken wanneer ze gaan solliciteren. Maar goed als je jezelf bent ook in de discussie maakt dat misschien niet uit.

Te persoonliijke voorstelrondes kunnen door trollen wel eens tegen je gebruikt worden, jammer maar dat is internet.

@Ursa; ik zal toch maar eens gaan googelen. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet zoveel met sociale media. Ik heb een tijdje facebook gehad maar de contacten werden zo..onpersoonlijk. Had het verwijderd en heb er geen seconde spijt van gehad. Het is net een menselijk boodschappenlijstje. Naam, adres, alles wat men leuk/niet leuk vind, alles is in 1 oogopslag te zien. Alles wat er gebeurt wordt met 1 druk op de knop met de hele vrienden/kennis/familie-kring gedeeld, en als resultaat zie je dat mensen tijdens bijeenkomsten/feestjes/etc niets meer hebben om met elkaar over te praten. "Had ik je al verteld over..-Ja" "Wist je dat zij en hij..-Jup". Iedereen zat op z'n mobiel. Maar sinds ik m'n facebook heb verwijderd heb ik eindelijk weer eens echte gesprekken kunnen houden. Met de dichte vriendengroep heb ik dagelijks contact in 1 groot groepsgesprek op skype en whatsapp, en voor de rest zijn het gewoon weer die goede oude face-to-face contacten. Dat is een stuk leuker dan alleen maar online te zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik laatst besloten dat als ik me weer voor een forum of iets dergelijks zal aanmelden, ik gewoon mijn voornaam zal gebruiken, dus Robert. Zodat men tenminste écht tegen mij spreekt en niet tegen iemand die ik verzonnen heb. Hier heet ik al naar mijn naam, omdat ik ooit toen ik mod werd mijn nickname (Oogje) moest opgeven. Mijn achternaam en de rest van mijn gegevens zal ik echter niet op internet gooien. Daardoor laat ik ook nauwelijks herkenbare sporen achter op internet. Men kan mij haast niet googelen. Zo hoef ik dus niet te schuilen achter een nickname, maar ook niet traceerbaar te zijn.

Het is altijd goed om je privacy in de gaten te houden en geen dingen op het internet te zetten die je in de kroeg ook niet aan wildvreemden zou vertellen. Waarom zou ook iedereen iets van je moeten weten? Men huivert als men de roman 1984 leest, over een totalitaire staat die haar bewoners tot in hun huizen nauwlettend observeert, maar gooit wel vrijwillig al hun gegevens op internet. Die daardoor in handen komen van bedrijven die ook niet het beste met ons voor hoeven te hebben. En vervolgens dus ook precies weten wat wij thuis doen. De prijs die ze daarvoor moeten betalen is vaak zelfs nog heel laag ook. Die overheid uit 1984 moest er véél meer voor doen.

Facebook is bijvoorbeeld een goudmijn voor adverteerders en marketeers. Voor een simpele pagina per gebruiker krijgt Facebook een schat aan persoonlijke informatie. Waar die adverteerders dan ook graag voor betalen. Het is eigenlijk verbazingwekkend hoe openlijk Facebook onze gegevens verzameld, zonder dat wij het erg vinden. We vullen ze gewoon letterlijk zelf in, op een eigen pagina, en kleden het zelfs nog een beetje leuk aan. De overheid zou eens formulieren moeten rondsturen waarin ze om net zulke gegevens zou vragen. Met de boodschap dat daarna iedereen in de buurt gratis jouw formulier te lezen krijgt en bedrijven ook tegen betaling. Zou jij het dan invullen?

Maar ook bijvoorbeeld Albert Heijn weet zo ook op buitengewoon slimme wijze allerlei gegevens van haar vaste klanten te verzamelen. Want de bonuskaart voerde ze natuurlijk niet in uit liefdadigheid. Nee, ze krijgt zo voor dat beetje korting dat ze moet geven heel veel inzicht in wanneer jij je boodschappen doet, wat je precies haalt, waar je woont, etc. Waardoor ze indirect ook weet hoeveel je te besteden hebt en wat je leefwijze is. Als iemand bijvoorbeeld alleen groenten en fruit koopt, maar ook flink wat dure vleesvervangers, dan weet Appie dus al dat diegene vegetariër is met een bovengemiddeld inkomen. En niet echt smaak heeft natuurlijk, want die vleesvervangers... :+

Zelf heb ik dan ook geen bonuskaart, heb ik geen Facebook en wil ik eigenlijk ook nooit bij een winkel in de computer worden gezet. Ja, tenzij ik dingen laat thuisbezorgen natuurlijk, want dan is het wel handig dat ze mijn adresgegevens hebben. Maar bijvoorbeeld de kapper hoeft dat allemaal niet te weten. Die hoeft enkel te weten hoe ik mijn haar wil als ik er binnenloop. En mag dat daarna zelfs weer vergeten. Maar als ik dan ergens kom of me ergens aanmeldt, dan vind ik het eigenlijk wel netjes als ik me gewoon bij de voornaam voorstel. Dus dat zal ik voortaan dan maar ook doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel Facebook en ik vind het erg leuk. Ik post weinig, vind al die onzin over dagelijkse triviale zaken en hoe mooi het peutertje van die en die nu toch wel een sinterklaasliedje kan zingen ook niet interessant. Maar ik heb er wel meer contact met neven en nichten en andere verre familieleden mee gekregen, en ook met vrienden en vriendinnen uit mijn schoolperiode. Als kind ben ik 2x verhuisd en hierdoor ben ik veel van die vriendjes uit het oog verloren.

Met een handvol goede vrienden voer ik ook sinds lange tijd weer een wat meer serieuze correspondentie en dat is toch wel puur aan social media te danken aangezien ze veel in het buitenland wonen en ik niet iemand ben die van nature dat soort relaties in stand houdt.

En door het internet contact komen er ook weer echte afspraken van.

Wat namen betreft. Ik ben al sinds jaar en dag gewend dat je een nickname neemt op internet dus dat doe ik ook. Als ik met mensen persoonlijk ga mailen dan schrijf ik er mijn echte naam onder. En mocht ik ooit nog eens werk maken van een blog ofzo dan zal ik dat ook onder mijn echte naam doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb m'n facebook opgezegd en tegenwoordig een met een nickname, nog wel linkedin. Hier posten met een nickname, sja, ik was eerst bang dat ik hier ook die mensen tegen zou komen zoals op facebook, waar je niet op zit te wachten, maar die zitten hier toch niet en ik zit er nu al zo lang, zou me niet veel uitmaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Maar ben je dan liever wel of niet anoniem online? :)

Anonimiteit is een fictie. De informatie die mensen bijvoorbeeld op een forum geven is na verloop van tijd meer dan genoeg om vast te stellen wie iemand is. Alleen al in dit topic zie ik informatie verschijnen waardoor bij mij een kwartje valt en ik ineens iemand herken. Wen er maar aan, anonimiteit bestaat niet meer. Alleen in de omgangsvormen mag je hopen dat mensen je anonimiteit respecteren, maar meer is er niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
toch ben ik gesteld op de schijn van privacy, want ik kan zelf beslissen hoeveel ik vrijgeef en wat ik voor mezelf hou.

Die schijn is er doordat anderen je die gunnen. Je geeft, vermoedelijk, veel meer vrij dan je zelf denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou, ik weet wel wat ik ongeveer vrij geef en wat niet. Ik kan waarschijnlijk ook zo opgezocht worden. Maar als ik hier bv. mijn facebookaccount aan zou koppelen zou ik nog veel meer vrijgeven. Ook dingen die ik misschien wel eens niet wil vrijgeven en het zou veel onbewuster gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
nou, ik weet wel wat ik ongeveer vrij geef en wat niet. Ik kan waarschijnlijk ook zo opgezocht worden. Maar als ik hier bv. mijn facebookaccount aan zou koppelen zou ik nog veel meer vrijgeven. Ook dingen die ik misschien wel eens niet wil vrijgeven en het zou veel onbewuster gaan.

Prima als je dat wil denken, maar er valt meer te koppelen dan jij denkt. Bijvoorbeeld op basis van schrijfstijl, gegevens die jou irrelevant lijken, etc. Het maakt mij niet uit of je dat gelooft of niet, maar ik schat de kans dat jij (of wie ook) véél meer bloot geeft dan je zelf denkt op 100%.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid