Spring naar bijdragen

Katholieken in conflict over uitschrijfservice


Aanbevolen berichten

'Onbeschoft. Ik hoop dat u zult branden in de hel.' Was getekend: een priester. Niet alleen politici ontvangen bedreigingen, blijkt daags na het morele appèl van PvdA-voorzitter Hans Spekman en premier Rutte. Ook de rooms-katholieke internetondernemer Eric van den Berg krijgt de volle laag. Is hij verantwoordelijk voor de leegloop van de kerk?

Op zijn website Katholiek.nl vertelt Van den Berg potentiële uittreders bij welke instanties ze moeten aankloppen als ze uit de kerkelijke ledenregistratie geschrapt willen worden. Afmelden bij de parochie is soms niet genoeg, legt hij uit.

'Als je er zeker van wilt zijn dat je in geen enkel register meer voorkomt' dien je bijvoorbeeld ook het nationale ledenbureau op de hoogte te brengen. Wie in Google zoekt op 'uitschrijven katholieke kerk' komt de pagina tegen bij de eerste zoekresultaten.

'Ik hoop dat je onder de trein komt'
De pagina bestaat al jaren, vertelt Van den Berg . Sinds kort ontvangt hij regelmatig ernstige verwensingen - waarvan enkele van priesters en andere rooms-katholieke geestelijken. Trouw heeft inzage gekregen in die correspondentie. Sommige mails zijn uitgesproken onvriendelijk ('Ze zouden jou uit de kerk moeten zetten en deze site zou op zwart moeten'), andere tamelijk agressief ('Ik hoop dat je onder de trein komt').

Vanwaar die plotselinge consternatie? De internetondernemer weet het wel: het orthodoxe Katholiek Nieuwsblad (bekend van hoofdredacteur Mariska Orban-de Haas) heeft zijn pijlen op hem gericht. 'Isidorusweb helpt bij kerkverlating', kopte het blad enige tijd geleden op haar site. Isidorusweb was de voorloper van Katholiek.nl. En vorige week: 'Katholiek.nl helpt weer 160 mensen de kerk uit'.

Uitschrijfhulp onderdeel van breder pakket
'Door die journalistieke framing is het beeld ontstaan dat ik de kerk leeg wil hebben', constateert Van den Berg. 'Dat is onzin. De uitschrijfpagina maakt deel uit van een breder pakket. Ik geef net zo goed tips over inschrijvingen.'

'Sommige leden confronteren me per e-mail met vooroordelen over de kerk. Aan hen leg ik uit hoe het echt zit. Meestal zijn ze uiteindelijk minder negatief; driekwart besluit uiteindelijk om te blijven. Bovendien: sommige bisdommen geven op hun website vergelijkbare tips over in- en uitschrijven.'

Eric van den Berg
Is hij niet verrast dat ook geestelijken hem verwensingen naar het hoofd slingeren? 'Ik begrijp wel waar het vandaan komt. De woede gaat niet over mij, maar over de kerkverlating. Als priester wil je niet dat je eigen kerk krimpt. Dat doet pijn.'

Tijdschrift: Van den Berg moet er mee leren leven
Plaatsvervangend hoofdredacteur Henk Rijkers van het Katholiek Nieuwsblad ligt er niet wakker van. Van den Berg moet de 'wat minder vriendelijke reacties, die hij als 'bedreigingen wel erg breed uitmeet, voor zijn rekening leren nemen', schrijft hij in een hoofdredactioneel commentaar. 'Zonder er zondebokken voor te zoeken. Helaas hoort dit soort rotzooi er op internet tegenwoordig bij.'

Dat kerkverlating bij sommige geestelijken heel wat losmaakt bewijst ook pastoor Frank Michaël As van de parochie Heilige Michaël in St. Michielsgestel. Hij zou uittreders er per brief enige tijd op hebben gewezen dat ze 'Christus en Zijn Kerk' afwijzen. Die brief circuleert nu op internet. 'Ik ben bang dat u uzelf het eeuwig leven niet waardig keurt', schreef As, 'en de toegang tot het eeuwig leven en de verrijzenis hebt geblokkeerd'.

'Daarmee raakt u in de eeuwige vergetelheid, waar niemand u ooit nog zal missen. Ik kan u alleen maar het advies geven u te bekeren tot Jezus Christus om tot Leven te komen. Met pijn over het onheil, dat u over uzelf hebt afgeroepen, neemt de kerk van u afscheid.' De pastoor is niet bereikbaar voor commentaar.

 

Bron: Trouw

Blog Katholiek.nl: Katholiek.nl ontvangt bedreigingen na berichtgeving door Katholiek Nieuwsblad

Berichten Katholiek Nieuwsblad: Katholiek.nl helpt weer 160 mensen de kerk uit 

Eric van den Berg: waarom zo enthousiast?

Link naar bericht
Deel via andere websites

"De woede gaat niet over mij, maar over de kerkverlating."

Aldus dhr. Van dan Berg. Dat valt nog te bezien. Deze man stelt zich al jaren tot doel zo veel mogelijk te zieken. Voor iemand die anderen voor parelkettingteef (oid) uitmaakt vind ik dat hij wel een wat minder zielig verhaal mag brengen. Maar goed, deze aandachts.. aandacht zoekende persoon heeft weer een mediamomentje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid