Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Een republiek zal echter niet per se goedkoper zijn. Ook een president moet beveiligd worden, gehuisvestigd, zal officiele plechtigheden verrichten of bijwonen, moet veel reizen, etc. En hij (of zij) moet natuurlijk ook salaris krijgen, evenals zijn vele medewerkers. Ik denk dat een republiek echt niet minder gaat kosten dan een monarchie.

Mijns inziens mag de koning wel meer macht krijgen. Het zou goed zijn als er iemand in de regering zit die zich niet hoeft te laten leiden door verkiezingspeilingen, die voor het leven benoemd is, die zich ook zijn leven lang grondig heeft kunnen voorbereiden op zijn ambt en daardoor in alle rust en wijsheid de lange termijn in de gaten kan houden. Het geeft alle pracht en praal ook net wat meer zin en inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Beste en meest juiste oplossing zou zijn als wij weer een keizer krijgen. tot de tijd dat de keurvorsten een nieuwe kiezen vind ik het een goede optie als we een telg van het huis Habsburg aanstellen.

Willem Alexander mag van mij wel stadhouder van de keizer zijn en hij mag prins blijven mits hij nog een claim heeft op zijn prinsdom.

Voor mezelf zie ik wel een bescheiden rolletje als hertog van Brabant ofzo. ik wil trouwens wel keurvorst worden en heer van nog wat andere gebieden en steden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jammer dat we die bolle nu krijgen.

_O_

Maxima krijgen we er ook bij.

Is dat zo? Krijg ik mooie Maxima cadeau als prins pils koning wordt? Lang leve Oranje!! |P:+

Serieus: het interesseert mij niet zo bijster veel dat Willem Alexander de koning van Nederland wordt, want ik denk niet dat we daar als bevolking veel van zullen merken. Tja, Koninginnedag is nu drie dagen eerder en wordt Koningsdag, hetgeen voor sommigen traumatisch scheen te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik volg de mening van Floes.

Ik heb ook meer sympathie voor Beatrix, Willem-Alexander, ... dan voor ons koningshuis. Deels doordat het bij ons allemaal zo stijf is, en het Nederlandse heel warm en open overkomt.

Ik ben benieuwd :)

Ik moet stiekem altijd een beetje lachen als ik de Belgen over ons koningshuis hoor spreken :$

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een republiek zal echter niet per se goedkoper zijn. Ook een president moet beveiligd worden, gehuisvestigd, zal officiele plechtigheden verrichten of bijwonen, moet veel reizen, etc. En hij (of zij) moet natuurlijk ook salaris krijgen, evenals zijn vele medewerkers. Ik denk dat een republiek echt niet minder gaat kosten dan een monarchie.

Mijns inziens mag de koning wel meer macht krijgen. Het zou goed zijn als er iemand in de regering zit die zich niet hoeft te laten leiden door verkiezingspeilingen, die voor het leven benoemd is, die zich ook zijn leven lang grondig heeft kunnen voorbereiden op zijn ambt en daardoor in alle rust en wijsheid de lange termijn in de gaten kan houden. Het geeft alle pracht en praal ook net wat meer zin en inhoud.

Ja, want dat werkt ook echt fantastisch in Groot Britannië _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, maar dit is onze eigen monarchie, en niet van die kale Fransen. :P

Want het huis van Oranje is zo Nederlands wou je zeggen. :P:#

De Friese tak :E

EDIT: Nederland is toch maar de 17e Duitse deelstaat die toevallig een eigen staat is :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Jammer dat we die bolle nu krijgen. Evengoed ben ik nog steeds voor het koningshuis. Om de simpele reden dat ik heb gehoord dat het meer opbrengt dan het kost. Mocht dit niet kloppen, dan mag ook wat mij betreft zo snel mogelijk de republiek uitgeroepen worden.

:# eensch!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
@Rk Diaken ja dat was ook wel een mooie periode in de geschiedenis.

Je bedoelt die periode dat de stadhouder van het huis van Oranje veel meer macht had dan ons huidige koningshuis? :#

Als het om geschiedenis gaat, ben ik monarchist. Herstel van het Habsburger koninkrijk, dat dan wel.

Maar ik ben te pragmatisch hiervoor. Republikein dus, maar als de Oranjes netto geld in het laatje brengen mogen ze door gaan met hun poppenkast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, want dat werkt ook echt fantastisch in Groot Britannië _O-

Groot-Brittanië is een veel stabielere democratie dan Nederland. Ik bedoel, wanneer heeft hier voor het laatst een kabinet de volledige acht jaar gediend, of zelfs maar vier jaar? En dat heeft er denk ik wel degelijk mee te maken met dat een regering daar niet zomaar vervangen wordt als een minister opstapt (zelfs niet als de premier opstapt) en dat door het disctrictenstelsel partijen een comfortabele meerderheid behalen. Daar zijn dus, naast het koningshuis en het Hogerhuis, dus wel degelijk werkbare mechanismen voor de lange termijn die voor rust en stabiliteit vormen.

Over het Britse koningshuis zelf kan ik niet oordelen, want ik ken die familie niet. Het enige wat ik van hen weet komt uit de media en die is ook lang niet altijd betrouwbaar. Zeker niet de roddelmedia (en al helemáál niet de Britse), wiens verhalen helaas soms zelfs nog doordringen in de gewone media. Wel weet ik dat het koninghuis daar nog veel langer bestaat dan de onze en dat ze er ondanks alles wat er gebeurd is en ondanks alle kritiek nog steeds staat. En dat is op zich al een prestatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stabiele democratie? Volgens mijn gegevens is er een extreem lage politieke participatie, leidt het gebrek aan een in de praktijk werkend mechanisme om de regering op te doeken tot een 'dictatuur' van de conservatieve partij (officieel in een coalitie, maar hun coalitiegenoot heeft niets in te brengen), hoge corruptie en vriendjes politiek vergeleken met andere west Europese landen.. om over het koningshuis nog eens niet te beginnen.. ik zou Groot Brittanië toch niet als voorbeeld democratie stellen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid