Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Misschien moet je dan zelf gewoon maar even een relevant bijbelgedeelte plaatsen? Coby en ik hoeven immers niet jouw modalistische standpunt te verdedigen.

Die reactie had met het modalisme niets te maken. Hoe dan ook, Coby weet van niks meer en ik kan hem niet vinden, dus laten we maar ophouden met speculeren.

Wat ik een paar posts hierboven van Coby citeerde, is m.i. het enige "Jahweh zendt Jahweh" dat je in dit topic kunt vinden.

Gelukkig vond ik wel dat gedeelte in de Bijbel waarmee volgens jou het modalisme verdedigd wordt en ik ben niet te beroerd om je dat aan te reiken. (Coby, dit is wat jij een paar weken terug ook citeerde:)

Zacharia 2

8 Want zo zegt de HEERE van de legermachten:

Nadat Hij heerlijkheid heeft beloofd, heeft Hij mij gezonden

tot die heidenvolken die u beroven,

want wie u aanraakt,

raakt Zijn oogappel aan.

9 Want, zie, Ik beweeg Mijn hand over hen

en zij zullen hun dienaren tot buit worden.

Dan zult u weten dat de HEERE van de legermachten mij gezonden heeft.

10 Juich en verblijd u, dochter van Sion,

want, zie, Ik kom,

en zal in uw midden wonen,

spreekt de HEERE.

11 Veel heidenvolken zullen op die dag bij de HEERE gevoegd worden

en zij zullen Mij tot een volk zijn,

en Ik zal in uw midden wonen.

Dan zult u weten dat de HEERE van de legermachten Mij tot u gezonden heeft.

Eigenlijk had ik verwacht dat je mijn interpretatie hiervan in twijfel zou trekken (Nuncen) i.p.v. er mee in te stemmen dat Zacharia het modalisme verdedigt. Niet dat ik het vervelend vind hoor! ;)

Misschien moet je een keer rekening houden met het feit dat niet iedereen in jouw hoofd kan kijken (ik vermoed dat dat privilege w.b.t. mensen tot jou beperkt is). Dus ik heb geen idee waarom we nu ineens over Zacharia spreken, en al helemaal niet waar ik die interpretatie wel of niet in twijfel zou hebben getrokken of had moeten trekken (sowieso heb ik Zacharia in dit topic niet geciteerd, en het is tijden geleden dat ik uit Zacharia geciteerd heb op credible. De laatste keer die ik kan vinden is uit 2007 o.i.d., waar ik "Zacharia" noem omdat die in de koran ergens genoemd wordt: hier en waar ik Zach.12:8 citeer hier).

Soms heb ik het idee dat jij heel andere woorden leest, dan dat anderen hier schrijven. Is dat een feature van jouw browser of moet je daar een speciale plugin voor installeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 226
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

En verder ging het wel degelijk om jouw modalistische standpunt, want ik vroeg:

"- Wat bedoelt Jezus als Hij zegt: Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft. (Joh.6:38.)? Hoe kan Jezus van 'niet mijn wil' tegenover 'de wil van Hem...' spreken?"

Dus waarom spreekt Jezus over "niet mijn wil" maar "de wil van Hem die Mij gezonden heeft". Jezus maakt hier duidelijk onderscheid. Dat in het OT een tekst staat waar het JHWH is die JHWH zendt, is irrelevant, omdat die tekst zowel bij een modalistische als een trinitarische interpretatie past. Waar het om gaat, is dat Jezus nogal veel moeite lijkt te doen om het misverstand bij z'n toehoorders weg te nemen, dat Hij de Vader is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit de One New Man bible:

B'reshite 1:26. Then God said, “We (meervoud) will make mankind (meervoud:alle mensen, de mensheid)in our (meervoud) image, after our likeness and have dominion over the fish of the sea, over the fowl of the air, over the cattle, over all the earth, and over every creeping thing that creeps upon the earth.†27. So God created mankind (meervoud) in His (enkelvoud) own image; He created him (enkelvoud: Adam) in the image of God.

Adam is de vader van alle mensen lijkt me, want Eva was de moeder der levenden en Christus is de tweede Adam.

God schiep de hele mensheid (meer personen) naar hun Beeld (3 Personen) en ook naar Zijn beeld staat er en Adam (1 persoon) naar Zijn (enkelvoud) beeld. En Adam had een geest, ziel en lichaam: Ziel: Vader, geest: Heilige Geest, lichaam: Jezus.

Uit alle teksten in het N.T. en zelfs het O.T. valt duidelijk op te maken dat het 3 Personen zijn, dus is volgens mij de Vader, JHWH te groot om in een Persoon te vatten. 3 Personen van de Godheid en alle mensen: God de Vader alles in allen zal het op het laatst zijn.

Wij zijn gezamenlijk de nieuwe mens in Christus geschapen. Ik leef niet meer, Christus leeft in mij. (Gal. 2:20)

Exodus 3:13

Daarop zeide Mozes tot God: Maar wanneer ik tot de Israëlieten kom en hun zeg: De God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij vragen: hoe is zijn naam – wat moet ik hun dan antwoorden? 14 Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.

Ik ben, niet: Wij zijn.

Enkelvoud

Wie zei dit? De Vader, Jezus of de Heilige Geest? Jezus sprak niet uit Zichzelf en de Heilige Geest spreekt niet uit Zichzelf: Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. De Vader sprak dus. En Hij zei dat Hij JHWH is. Jezus zegt ook dat Hij JHWH is (eer Abraham was, ben Ik, maar Hij sprak niet uit Zichzelf:

Johannes 14

8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet?

10 Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken.

Ofwel God de Vader is 1 in 3 Personen en straks ook in iedereen, als Jezus de heerschappij overgeeft aan de Vader.

Kolossenzen 3 nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens (enkelvoud) hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt. 11 Dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, barbaren, Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles in allen.

Efeze 4:13

totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volwassen man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus,

1 Korinthe 15:28

Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God (de Vader) zij alles in allen.

Als Ik ben de Vader is, is Jezus wel de Vader, maar niet alleen Jezus is de Vader, netzoals Jezus God/JHWH is, maar niet alleen Jezus is God.

Jesaja 9:5

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uit de One New Man bible:

B'reshite 1:26. Then God said, “We (meervoud) will make mankind (meervoud:alle mensen, de mensheid)in our (meervoud) image, after our likeness and have dominion over the fish of the sea, over the fowl of the air, over the cattle, over all the earth, and over every creeping thing that creeps upon the earth.†27. So God created mankind (meervoud) in His (enkelvoud) own image; He created him (enkelvoud: Adam) in the image of God.

Adam is de vader van alle mensen lijkt me, want Eva was de moeder der levenden en Christus is de tweede Adam.

God schiep de hele mensheid (meer personen) naar hun Beeld (3 Personen) en ook naar Zijn beeld staat er en Adam (1 persoon) naar Zijn (enkelvoud) beeld. En Adam had een geest, ziel en lichaam: Ziel: Vader, geest: Heilige Geest, lichaam: Jezus.

Uit alle teksten in het N.T. en zelfs het O.T. valt duidelijk op te maken dat het 3 Personen zijn, dus is volgens mij de Vader, JHWH te groot om in een Persoon te vatten. 3 Personen van de Godheid en alle mensen: God de Vader alles in allen zal het op het laatst zijn.

Wij zijn gezamenlijk de nieuwe mens in Christus geschapen. Ik leef niet meer, Christus leeft in mij. (Gal. 2:20)

Exodus 3:13

Daarop zeide Mozes tot God: Maar wanneer ik tot de Israëlieten kom en hun zeg: De God uwer vaderen heeft mij tot u gezonden, en zij mij vragen: hoe is zijn naam – wat moet ik hun dan antwoorden? 14 Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.

Ik ben, niet: Wij zijn.

Enkelvoud

Wie zei dit? De Vader, Jezus of de Heilige Geest? Jezus sprak niet uit Zichzelf en de Heilige Geest spreekt niet uit Zichzelf: Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. De Vader sprak dus. En Hij zei dat Hij JHWH is. Jezus zegt ook dat Hij JHWH is (eer Abraham was, ben Ik, maar Hij sprak niet uit Zichzelf:

Johannes 14

8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet?

Je post is interessant, maar ook zeer speculatief en niet orthodox christelijk. Als ik dit weekend meer tijd heb, wil ik er wel in detail op ingaan.

10 Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken.

Ofwel God de Vader is 1 in 3 Personen en straks ook in iedereen, als Jezus de heerschappij overgeeft aan de Vader.

Kolossenzen 3 nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens (enkelvoud) hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt. 11 Dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, barbaren, Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles in allen.

Efeze 4:13

totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volwassen man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus,

1 Korinthe 15:28

Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God (de Vader) zij alles in allen.

Als Ik ben de Vader is, is Jezus wel de Vader, maar niet alleen Jezus is de Vader, netzoals Jezus God/JHWH is, maar niet alleen Jezus is God.

Jesaja 9:5

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie dat er iets fout is gegaan met citeren. Wat ik wilde schrijven gisteren, is dat je lange post heel interessant is, maar niet orthodox christelijk. Later dit weekend wil ik er misschien wel verder op ingaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog een leuke van iemand van christian forums

Jesus, Lord Jesus, Christ, Jesus Christ, and Emmanuel are never shared by the Spirit or the Father.

Holy Spirit is never applied to the Father or the Son.

The Father is never called the Son.

Jesaja 9,5.

Een kind is ons geboren,

een zoon is ons gegeven;

de heerschappij rust op zijn schouders.

Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman,

Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst.

'Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman?' (Rom 11,34)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij is me volledig duidelijk zo. Een 'Persoon' die uit drie Personen bestaat. Ik ben een persoon die uit geest, ziel en lichaam bestaat. Hij heet: Ik ben, niet: Wij zijn. Hij is een 'Persoon' die uit Geest (Heilige Geest, Persoon: bewijs: Marcus 3: 23 En de schriftgeleerden, die van Jeruzalem gekomen waren, zeiden: Hij (Jezus) heeft Beëlzebul, en door de overste der boze geesten drijft Hij de geesten uit. 29 maar wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid), Ziel (Vader, Zijn wil geschiede) en Lichaam (Jezus) bestaat. Wij zijn toch naar Hun en Zijn beeld geschapen?

Of: Hij is drie Personen.

Ik kwam hierop omdat er een atheist op christian forums zei: Describe God please. En toen antwoordde iemand: beschrijf jezelf eens.

Trinitariers en monotheisten hebben allebei gelijk volgens mij, ze zien alleen allebei een ander aspect van God.

Johannes 14:

En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.

18 Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. 19 Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. 20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.

Waarom zegt Hij eerst: Je krijgt de Heilige Geest als Trooster, vervolgens dat Hij Zelf komt en daarna dat Hij en Zijn Vader bij ons komen wonen? Ik kan 'm echt niet anders uitleggen dan zo. En de uiteindelijke Persoon is de Vader, want Jezus en de Heilige Geest zeggen alleen wat Hij zegt. Jezus kwam om de Vader te laten zien. En Jezus wordt genoemd Eeuwige Vader.

Nunc zei eigenlijk ook al zoiets:

"Vader" is in het OT (die half dozijn keer dat God zo genoemd wordt) een term die Zijn relatie met Israel aanduidt. Hij is de Vader van Israel. Dat is dus een heel ander begrip dan de "Vader" en de "Zoon" uit het NT. De "Vader" van Israel is de hele drie-enige God Jahweh (zie bv. 1 Kor.10 of Mat.23). Het zijn Vader+Zoon+Geest die als de ene Jahweh de vaderrol voor Israel vervulden (en ook voor de schepping overigens).

Dat figuurtje klopt volgens mij niet van die Drieeenheid.

drieeenheid2.jpg

Dit zijn 4 vlakken en de drie zijn niet in elkaar helemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog een leuke van iemand van christian forums

Jesus, Lord Jesus, Christ, Jesus Christ, and Emmanuel are never shared by the Spirit or the Father.

Holy Spirit is never applied to the Father or the Son.

The Father is never called the Son.

Jesaja 9,5.

Een kind is ons geboren,

een zoon is ons gegeven;

de heerschappij rust op zijn schouders.

Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman,

Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst.

'Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman?' (Rom 11,34)

De Zoon wordt Vader genoemd hier, maar nergens wordt andersom de Vader Zoon genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog een leuke van iemand van christian forums

Jesus, Lord Jesus, Christ, Jesus Christ, and Emmanuel are never shared by the Spirit or the Father.

Holy Spirit is never applied to the Father or the Son.

The Father is never called the Son.

Jesaja 9,5.

Een kind is ons geboren,

een zoon is ons gegeven;

de heerschappij rust op zijn schouders.

Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman,

Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst.

'Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman?' (Rom 11,34)

De Zoon wordt Vader genoemd hier, maar nergens wordt andersom de Vader Zoon genoemd.

Dat de Zoon de Vader én raadsman in een adem genoemd wordt zegt toch genoeg? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hij is me volledig duidelijk zo. Een 'Persoon' die uit drie Personen bestaat. Ik ben een persoon die uit geest, ziel en lichaam bestaat. Hij heet: Ik ben, niet: Wij zijn.

uhmm... nee. Een wezen dat uit drie personen bestaat.

(...)

Trinitariers en monotheisten hebben allebei gelijk volgens mij, ze zien alleen allebei een ander aspect van God.

Aangezien de claims nogal tegenstrijdig zijn, kan maximaal één van de twee gelijk hebben (tenzij we het niet-tegenstrijdigheidsprincipe opgeven).

Johannes 14:

En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.

18 Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. 19 Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. 20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.

Waarom zegt Hij eerst: Je krijgt de Heilige Geest als Trooster, vervolgens dat Hij Zelf komt en daarna dat Hij en Zijn Vader bij ons komen wonen? Ik kan 'm echt niet anders uitleggen dan zo. En de uiteindelijke Persoon is de Vader, want Jezus en de Heilige Geest zeggen alleen wat Hij zegt. Jezus kwam om de Vader te laten zien. En Jezus wordt genoemd Eeuwige Vader.

Jezus gaf aan dat Hij namens de Vader spreekt, maar Jezus spreekt over "hemzelf en de Vader". Dat soort uitspraken maakt duidelijk dat je hier niet te maken hebt met Jezus=Vader, maar dat Jezus namens de Vader spreekt. De Geest komt ook namens Jezus en de Vader bij ons wonen.

Nunc zei eigenlijk ook al zoiets:

"Vader" is in het OT (die half dozijn keer dat God zo genoemd wordt) een term die Zijn relatie met Israel aanduidt. Hij is de Vader van Israel. Dat is dus een heel ander begrip dan de "Vader" en de "Zoon" uit het NT. De "Vader" van Israel is de hele drie-enige God Jahweh (zie bv. 1 Kor.10 of Mat.23). Het zijn Vader+Zoon+Geest die als de ene Jahweh de vaderrol voor Israel vervulden (en ook voor de schepping overigens).

Nee, zoiets zei ik niet. De "Vader" in de OT zin van het woord is niet een persoon, het is het Wezen: God. Het "Vader"-zijn is een rol t.o.v. de schepping.

Dat figuurtje klopt volgens mij niet van die Drieeenheid.

drieeenheid2.jpg

Dit zijn 4 vlakken en de drie zijn niet in elkaar helemaal.

W.b.t. het "niet in elkaar helemaal" zijn. Vader, Zoon en Geest delen hetzelfde Wezen, maar er zijn elementen die elk van Hen uniek heeft. Ze gaan dus niet helemaal in elkaar op in de zin dat ze volledig uitwisselbaar zijn. De Vader wordt nooit gezonden (maar Zoon en Geest wel), etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wordt de Vader nooit gezonden Nunc? Het lijkt wel alsof je de verzen en passages die ik citeer stelselmatig negeert.

Zacharia 2

8 Want zo zegt de HEERE van de legermachten:

Nadat Hij heerlijkheid heeft beloofd, heeft Hij mij gezonden

tot die heidenvolken die u beroven,

want wie u aanraakt,

raakt Zijn oogappel aan.

9 Want, zie, Ik beweeg Mijn hand over hen

en zij zullen hun dienaren tot buit worden.

Dan zult u weten dat de HEERE van de legermachten mij gezonden heeft.

10 Juich en verblijd u, dochter van Sion,

want, zie, Ik kom,

en zal in uw midden wonen,

spreekt de HEERE.

11 Veel heidenvolken zullen op die dag bij de HEERE gevoegd worden

en zij zullen Mij tot een volk zijn,

en Ik zal in uw midden wonen.

Dan zult u weten dat de HEERE van de legermachten Mij tot u gezonden heeft.

Maar nee hoor Nunc, de Vader is NOOOOOOOIT gezonden! (H)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus kwam laten zien wie de Vader is.

Hebreeen 1:3

Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge..

KJV Who being the brightness of his glory, and the express image of his person

Jezus was God, Hij had een Geest, ziel en lichaam. Hij was vervuld met de Heilige Geest en daardoor was de Vader in Hem en Hij in de Vader.

Kolossenzen 2:9

want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk

Hij was Een Persoon en toch drie Personen in Een (Vader en Heilige Geest in de Zoon).

Als Hij zo de afdruk was van het Wezen van God (in Engels staat er gewoon Persoon), dan is God (de Vader) dus een Persoon die uit drie Personen bestaat, lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zegt Hij eerst: Je krijgt de Heilige Geest als Trooster, vervolgens dat Hij Zelf komt en daarna dat Hij en Zijn Vader bij ons komen wonen?

Jezus zei ook dat de Vader de Trooster zou zenden (Joh 15,26) maar een hoofdstuk later zegt hij als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. (Joh 16,7)

Waarom is Jezus zowel de Vader als de Zoon?

In Matteüs 28,19 zegt Jezus tegen zijn leerlingen de volken te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest. Dit interpreteerde Petrus aldus door hen te dopen onder aanroeping van de naam Jezus Christus (Hand 2,38) en gaf zijn discipelen de opdracht om de volken te dopen eveneens in de naam van Jezus Christus.

Jezus Christus is de Vader en de Zoon en de heilige Geest, dat is kernachtig samengevat de strekking van mijn betoog.

De heer Bernard meent dat de Vader en de Zoon zijn te onderscheiden omdat Paulus het heeft over God de Vader én Jezus Christus. Dit is echter niet de enige mogelijk interpretatie daarvan, want als ik bijvoorbeeld zeg 'onze' Paus en Jorge Mario Bergoglio klinkt dat als twee personen en toch is het er slechts één.

'Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.' (2 Kor 1,2)

Dit betekent dus niet dat God de Vader en Jezus twee personen zijn, maar dat het twee titels zijn van één persoon met één gedachte. De wil van de Vader is de wil van de Zoon (Mat 12,50) en visa versa.

Jezus is de vleesgeworden Vader die liet zien hoe de Eniggeboren Zoon van God (Joh 1,18) zich hoort te gedragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja de gebeden die Jezus opzond vormen een behoorlijk dilemma!

Jezus bad regelmatig, met wie sprak hij dan in gebed? Sprak hij met zichzelf?

Wie luisterde dan als Jezus sprak? Was het Jezus, maar dan in de dubbelrol als “vader�

Deze vragen dienen zich aan als je één van de vele passages in de Bijbel leest…..

(Lukas 3:21, 22) . . .Toen nu al het volk werd gedoopt, werd ook Jezus gedoopt, en terwijl hij bad, werd de hemel geopend 22 en daalde de heilige geest in lichamelijke gedaante gelijk een duif op hem neer, en er kwam een stem uit de hemel: „Gij zijt mijn Zoon, de geliefde; ik heb u goedgekeurd.â€

Van wie is die stem uit de hemel?

Het is duidelijk de stem van de vader van Jezus, degene die Jezus bij zijn naam noemt, JHWH (Jehovah), de Schepper van hemel en aarde!

De intense communicatie die er altijd al is geweest tussen Vader en zoon wordt verwoord in de prachtige beschrijving van de zoon in Johannes 1:1 waar Jezus in zijn voormenselijk bestaan “de logos†of “het Woord (de voornaamste woordvoerder van God)†wordt genoemd.

Alle engelen zijn aangesteld voor “openbare dienst†en brengen (goed) nieuws maar Jezus is de belangrijkste engel want hij is de Aartsengel (de belangrijkste engel).

In de brieven aan de 7 gemeenten in Klein-Azië laat Jezus nog een waarheid zien, hij heeft een begin gehad, terwijl Jehovah geen begin en geen einde heeft (Hij bestaat tot in alle eeuwigheid).

- (Openbaring 3:14) . . .En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:

- (Openbaring 15:3, 4) . . .„Groot en wonderbaar zijn uw werken, Jehovah God, de Almachtige. Rechtvaardig en waarachtig zijn uw wegen, Koning der eeuwigheid. 4 Wie zal u niet werkelijk vrezen, Jehovah, en uw naam verheerlijken, omdat gij alleen loyaal zijt?. . .

- (Psalm 90:1-2) Een gebed van Mozes, de man van de [ware] God. 90 O Jehovah, … van onbepaalde tijd tot onbepaalde tijd zijt gij God.

Er bestaat geen mooiere en hechtere relatie in heel het universum dan die tussen de universele Schepper, Jehovah, en zijn eniggeboren zoon, Jezus.

Ik weet niet hoe jullie denken over Jezus' intense gebedsleven.

Zie graag jullie reactes tegemoet.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja de gebeden die Jezus opzond vormen een behoorlijk dilemma!

Wel, als je bereid bent diep genoeg te graven zullen al je Dillema's verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Jezus bad regelmatig, met wie sprak hij dan in gebed? Sprak hij met zichzelf?

Wie luisterde dan als Jezus sprak? Was het Jezus, maar dan in de dubbelrol als “vader�

Ja het was Jezus, maar geen dubbelrol want God is Eén. In psalm 35,13 lezen we ...mijn gebed keerde weer in mijn boezem. En toen Jezus lazarus opwekte middels gebed zei hij:

'Doch Ik wist, dat Gij Mij altijd hoort; maar om de schare, die rondom staat, heb Ik dit gezegd, opdat zij zouden geloven, dat Gij Mij gezonden hebt.' (Joh 11,42)

Het is volstrekt duidelijk dat Jezus hier een groter plaatje versimpelde en als je daar niet mee rekent zie je Dillema's die er in werkelijkheid niet zijn.

Deze vragen dienen zich aan als je één van de vele passages in de Bijbel leest…..

(Lukas 3:21, 22) . . .Toen nu al het volk werd gedoopt, werd ook Jezus gedoopt, en terwijl hij bad, werd de hemel geopend 22 en daalde de heilige geest in lichamelijke gedaante gelijk een duif op hem neer, en er kwam een stem uit de hemel: „Gij zijt mijn Zoon, de geliefde; ik heb u goedgekeurd.â€

Van wie is die stem uit de hemel?

Het is duidelijk de stem van de vader van Jezus, degene die Jezus bij zijn naam noemt, JHWH (Jehovah), de Schepper van hemel en aarde!

De intense communicatie die er altijd al is geweest tussen Vader en zoon wordt verwoord in de prachtige beschrijving van de zoon in Johannes 1:1 waar Jezus in zijn voormenselijk bestaan “de logos†of “het Woord (de voornaamste woordvoerder van God)†wordt genoemd.

Alle engelen zijn aangesteld voor “openbare dienst†en brengen (goed) nieuws maar Jezus is de belangrijkste engel want hij is de Aartsengel (de belangrijkste engel).

In de brieven aan de 7 gemeenten in Klein-Azië laat Jezus nog een waarheid zien, hij heeft een begin gehad, terwijl Jehovah geen begin en geen einde heeft (Hij bestaat tot in alle eeuwigheid).

- (Openbaring 3:14) . . .En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:

- (Openbaring 15:3, 4) . . .„Groot en wonderbaar zijn uw werken, Jehovah God, de Almachtige. Rechtvaardig en waarachtig zijn uw wegen, Koning der eeuwigheid. 4 Wie zal u niet werkelijk vrezen, Jehovah, en uw naam verheerlijken, omdat gij alleen loyaal zijt?. . .

- (Psalm 90:1-2) Een gebed van Mozes, de man van de [ware] God. 90 O Jehovah, … van onbepaalde tijd tot onbepaalde tijd zijt gij God.

Er bestaat geen mooiere en hechtere relatie in heel het universum dan die tussen de universele Schepper, Jehovah, en zijn eniggeboren zoon, Jezus.

Ik weet niet hoe jullie denken over Jezus' intense gebedsleven.

Zie graag jullie reactes tegemoet.

Ed

Ik begrijp wat je wilt zeggen, de kern van je betoog is dat de Zoon ondergeschikt is aan de Vader. Prima als jij dat wilt geloven, maar het lijkt me lastig om te voldoen aan het gebod van Christus.

'Opdat zij allen de Zoon eren, gelijk zij de Vader eren...' (Joh 5,32)

Door te zeggen dat de Zoon een begin heeft i.t.t. de Vader en ondergeschikt aan hem is, eer je hem niet gelijk als de Vader. Nee, je kan praten als Brugman, maar er is geen sprake van een gelijkwaardig eren zoals jij over de Zoon en de Vader spreekt. De Mensenzoon moet verhoogd worden (Joh 3,14) om te begrijpen dat hij God (Joh 8,28) de Vader is. Ik kan er niet genoeg op hameren: geloven dat Jezus de Vader is essentieel.

'Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven.' (Joh 8,24)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wordt de Vader nooit gezonden Nunc? Het lijkt wel alsof je de verzen en passages die ik citeer stelselmatig negeert.

Zacharia 2

8 Want zo zegt de HEERE van de legermachten:

Nadat Hij heerlijkheid heeft beloofd, heeft Hij mij gezonden

tot die heidenvolken die u beroven,

want wie u aanraakt,

raakt Zijn oogappel aan.

9 Want, zie, Ik beweeg Mijn hand over hen

en zij zullen hun dienaren tot buit worden.

Dan zult u weten dat de HEERE van de legermachten mij gezonden heeft.

10 Juich en verblijd u, dochter van Sion,

want, zie, Ik kom,

en zal in uw midden wonen,

spreekt de HEERE.

11 Veel heidenvolken zullen op die dag bij de HEERE gevoegd worden

en zij zullen Mij tot een volk zijn,

en Ik zal in uw midden wonen.

Dan zult u weten dat de HEERE van de legermachten Mij tot u gezonden heeft.

Maar nee hoor Nunc, de Vader is NOOOOOOOIT gezonden! (H)

Kijk, als je nou nog teksten citeerde die daadwerkelijk over het gezonden worden van de Vader zouden gaan, dan zou ik die passages tenminste stelselmatig kunnen negeren. Maar Zacharia 2 gaat over "mij" die door "Hem" (God) gezonden wordt. Maar misschien is het verschil tussen "gezonden worden" en "zenden" je ontgaan is, en denk je gewoon dat je gelijk hebt, als je ergens het woord "gezonden" tegenkomt in een zin?

Zach.2:8 - "Want zo zegt de HEERE van de legermachten: Nadat Hij [de HEERE] heerlijkheid heeft beloofd, heeft Hij [de HEERE] mij [???] gezonden"

de ??? is in deze zin niet de HEERE die zendt. Idem voor vers 9.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

Hij was Een Persoon en toch drie Personen in Een (Vader en Heilige Geest in de Zoon).

Als Hij zo de afdruk was van het Wezen van God (in Engels staat er gewoon Persoon), dan is God (de Vader) dus een Persoon die uit drie Personen bestaat, lijkt me.

Huh? Dat staat er toch niet? Jezus is de "afdruk" (charakter, kopie) van de Persoon (hypostatis) van de Vader. Dan is Jezus dus juist een andere persoon dan de Vader, maar eentje die als twee druppels water op de Vader lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

De heer Bernard meent dat de Vader en de Zoon zijn te onderscheiden omdat Paulus het heeft over God de Vader én Jezus Christus. Dit is echter niet de enige mogelijk interpretatie daarvan, want als ik bijvoorbeeld zeg 'onze' Paus en Jorge Mario Bergoglio klinkt dat als twee personen en toch is het er slechts één. (..)

en het klinkt ook alsof je iets op een heel debiele manier expres zo onduidelijk mogelijk wil zeggen. Ik weet niet of dat dus het beste voorbeeld is. (H) In jouw visie doet de Vader expres enorm moeilijk om iets heel simpels en heel duidelijks zo ingewikkeld en misleidend mogelijk (niet) duidelijk te maken. Want dat God zich kan manifesteren, dat wisten de joden allang aangezien God zich al talloze keren had laten zien in visioenen (Jesaja, Ezechiel, Daniel) en bij de Exodus (brandende braamstruik, op de Sinai, aan Mozes) en aan de Aartsvaders (aan Abraham) en in het paradijs (Hij wandelde met Adam en Eva). Dus het was geen hogere wiskunde voor joden om te snappen dat Jezus alweer een manifestatie van de Vader was. Maar in plaats daarvan spreekt Jezus continu over "IK" en (versus) "Hem" en over de Vader die Hem getuurd heeft, etc.... Ik ga me dan toch afvragen wat er plausibeler is:

- dat God op een ontzettend ingewikkelde manier probeert (niet) uit te leggen dat Hij in feite gewoon één Persoon is, zoals Hij altijd al was, en zoals Joden allang wisten uit het OT, maar dan op een compleet onbegrijpelijke verwarrende manier uitgelegd

- of dat God op een heel heldere manier uit probeerde te leggen dat Hij ingewikkelder in elkaar zat, dan de Joden op basis van het OT (de manifestaties) wellicht dachten.

In het twee geval hebben we een God die ons verstand te boven gaat, in het eerste geval hebben we een God die niet zou slagen voor het vak 'uitleggen' op de Pabo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja de gebeden die Jezus opzond vormen een behoorlijk dilemma!

Jezus bad regelmatig, met wie sprak hij dan in gebed? Sprak hij met zichzelf?

Wie luisterde dan als Jezus sprak? Was het Jezus, maar dan in de dubbelrol als “vader�

Inderdaad, en daarom heeft het christendom het modalisme dan ook altijd als onbijbels heeft afgewezen. De drie-eenheid mag dan misschien ingewikkeld en mysterieus zijn, maar ze postuleert in ieder geval geen tegen zichzelf pratende God. Maar Ken is er stellig van overtuigd dat God wel tegen Zichzelf praat en op een moeilijke manier iets wilde uitleggen dat eigenlijk heel makkelijk is (volgens hem).

(...)

De intense communicatie die er altijd al is geweest tussen Vader en zoon wordt verwoord in de prachtige beschrijving van de zoon in Johannes 1:1 waar Jezus in zijn voormenselijk bestaan “de logos†of “het Woord (de voornaamste woordvoerder van God)†wordt genoemd.

Alle engelen zijn aangesteld voor “openbare dienst†en brengen (goed) nieuws maar Jezus is de belangrijkste engel want hij is de Aartsengel (de belangrijkste engel).

Ik vrees toch dat ik je even moet herinneren aan de puzzelstukjes uit Openbaring (zo'n 14 dacht ik) die ik op z'n plek had gelegd en die allemaal naar Jezus als JHWH wijzen, niet naar een schepsel.

In de brieven aan de 7 gemeenten in Klein-Azië laat Jezus nog een waarheid zien, hij heeft een begin gehad, terwijl Jehovah geen begin en geen einde heeft (Hij bestaat tot in alle eeuwigheid).

- (Openbaring 3:14) . . .En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:

Deze tekst is op meerdere manieren te interpreteren. Het kan net zo goed "het begin" zijn in de zin van: Hij staat aan het begin, Hij heeft de schepping veroorzaakt. En gezien Hebr.1:10-12 waar Jezus met exact dezelfde woorden als in Psalm 102 voor Jehovah als Schepper worden gebruikt, wordt bejubeld. Dat is een gegeven dat niet op meerdere manieren te vertalen is.

- (Openbaring 15:3, 4) . . .„Groot en wonderbaar zijn uw werken, Jehovah God, de Almachtige. Rechtvaardig en waarachtig zijn uw wegen, Koning der eeuwigheid. 4 Wie zal u niet werkelijk vrezen, Jehovah, en uw naam verheerlijken, omdat gij alleen loyaal zijt?. . .

alweer: Hebr.1:10-12. En eveneens het feit dat Jezus in Opb.5:12 DEZELFDE ZEVENVOUDIGE EER krijgt als de Vader. En dat onder het toeziende oog van de Vader, terwijl Jehovah er nu juist zo duidelijk was, dat Jehovah zijn eer aan geen ander geeft (zie bv. Jesaja, of de tien geboden).

- (Psalm 90:1-2) Een gebed van Mozes, de man van de [ware] God. 90 O Jehovah, … van onbepaalde tijd tot onbepaalde tijd zijt gij God.

Alweer: Hebr.1:10-12. Dezelfde categorie waar Jezus ook in valt: 10 En: In het begin hebt U, Heere, de aarde gegrondvest, en de hemelen zijn de werken van Uw handen. 11 Die zullen vergaan, maar U blijft altijd. En ze zullen alle verslijten als een gewaad, 12 en als een mantel zult U ze oprollen en ze zullen verwisseld worden; maar U bent Dezelfde en Uw jaren zullen niet ophouden.

Er bestaat geen mooiere en hechtere relatie in heel het universum dan die tussen de universele Schepper, Jehovah, en zijn eniggeboren zoon, Jezus.

Ik weet niet hoe jullie denken over Jezus' intense gebedsleven.

Zie graag jullie reactes tegemoet.

Ed

Voor mij is dat geen probleem. Jezus is niet de Vader. Jezus is een Persoon die het wezen van God deelt met de Vader. Die ene persoon (niet de Vader, maar alleen de Zoon) vernederde zich en leefde als mens. Dat vernederde Woord van God dat mens was geworden, leefde zoals een echt Godvrezend mens zou moeten leven: continu in gebed tot de Vader. Overigens zie je na Jezus' opstanding, dat de gelovigen ook tot Jezus bidden. Zo bidt Stefanus op het moment dat hij gestenigd wordt tot Jezus. Verder kom je op diverse plekken in het NT tegen, dat christenen aangeduid worden als diegenen die overal de naam van Jezus aanroepen. Veel explicieter kan het niet, aangezien de naam van Jehovah aanroepen in het OT de manier is om aan te geven dat mensen Jehovah aanbidden.

Dus totdat je laat zien dat al die puzzelstukjes ondanks dat ze zo goed in elkaar lijken te passen, toch allemaal individueel een andere verklaring hebben die beter is, blijf ik toch bij wat voor mij helder is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

Hij was Een Persoon en toch drie Personen in Een (Vader en Heilige Geest in de Zoon).

Als Hij zo de afdruk was van het Wezen van God (in Engels staat er gewoon Persoon), dan is God (de Vader) dus een Persoon die uit drie Personen bestaat, lijkt me.

Huh? Dat staat er toch niet? Jezus is de "afdruk" (charakter, kopie) van de Persoon (hypostatis) van de Vader. Dan is Jezus dus juist een andere persoon dan de Vader, maar eentje die als twee druppels water op de Vader lijkt.

Ja, klopt, maar nu dacht Ik erbij: Als Hij de afdruk is van het hele Wezen, de hele Godheid, kan ook, als dat ook de Vader is, want dan heb je drie Personen (Vader, Geest en Zoon) in een Persoon (de Zoon, Jezus) en dat zal dan bij God de Vader ook zo zijn. Als je dat figuurtje neemt van de Drieeenheid, ze zijn allemaal een Persoon en hebben allemaal een andere taak, maar ze zijn allemaal Alomtegenwoordig en in elkaar, dus dan krijg je gewoon drie cirkels over elkaar en dan is het Goddelijke Wezen waar ze Een in zijn de Vader: De ene heet de Vader, de ander is de afdruk van de Vader en de Ander de Geest van de Vader en tevens de Geest van Christus: Geest, Ziel en Lichaam. Dat zeggen sommige Messiaanse joden, maar die zien dat dan niet als 3 Personen en het zijn overduidelijk 3 Personen en toch Een.

Netzoals bij een mens: 1 + 1 + 1 = 1 1 ziel + 1 lichaam + 1 geest = 1 persoon.

Overigens had ik altijd krap een 5 voor wiskunde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

Ik begrijp wat je wilt zeggen, de kern van je betoog is dat de Zoon ondergeschikt is aan de Vader. Prima als jij dat wilt geloven, maar het lijkt me lastig om te voldoen aan het gebod van Christus.

'Opdat zij allen de Zoon eren, gelijk zij de Vader eren...' (Joh 5,32)

Door te zeggen dat de Zoon een begin heeft i.t.t. de Vader en ondergeschikt aan hem is, eer je hem niet gelijk als de Vader. Nee, je kan praten als Brugman, maar er is geen sprake van een gelijkwaardig eren zoals jij over de Zoon en de Vader spreekt. De Mensenzoon moet verhoogd worden (Joh 3,14) om te begrijpen dat hij God (Joh 8,28) de Vader is. Ik kan er niet genoeg op hameren: geloven dat Jezus de Vader is essentieel.

'Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven.' (Joh 8,24)

Het mes snijdt aan twee kanten. Het is namelijk een nogal niet-pedagogische manier om te zeggen dat je de Vader bent, door te spreken over: "dan zullen ze Mij op dezelfde manier eren als de Vader" in plaats van "dan zullen ze Mij eren als de Vader". Dus ja, je kunt praten als Brugman in het kwadraat, maar je neemt niet weg dat je modalistische interpretatie geweld moet aandoen aan talloze bijbelteksten (en niet te vergeten aan het gezonde verstand).

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

Hij was Een Persoon en toch drie Personen in Een (Vader en Heilige Geest in de Zoon).

Als Hij zo de afdruk was van het Wezen van God (in Engels staat er gewoon Persoon), dan is God (de Vader) dus een Persoon die uit drie Personen bestaat, lijkt me.

Huh? Dat staat er toch niet? Jezus is de "afdruk" (charakter, kopie) van de Persoon (hypostatis) van de Vader. Dan is Jezus dus juist een andere persoon dan de Vader, maar eentje die als twee druppels water op de Vader lijkt.

Ja, klopt, maar nu dacht Ik erbij: Als Hij de afdruk is van het hele Wezen, de hele Godheid, kan ook, als dat ook de Vader is, want dan heb je drie Personen (Vader, Geest en Zoon) in een Persoon (de Zoon, Jezus) en dat zal dan bij God de Vader ook zo zijn. Als je dat figuurtje neemt van de Drieeenheid, ze zijn allemaal een Persoon en hebben allemaal een andere taak, maar ze zijn allemaal Alomtegenwoordig en in elkaar, dus dan krijg je gewoon drie cirkels over elkaar en dan is het Goddelijke Wezen waar ze Een in zijn de Vader: De ene heet de Vader, de ander is de afdruk van de Vader en de Ander de Geest van de Vader en tevens de Geest van Christus: Geest, Ziel en Lichaam. Dat zeggen sommige Messiaanse joden, maar die zien dat dan niet als 3 Personen en het zijn overduidelijk 3 Personen en toch Een.

Netzoals bij een mens: 1 + 1 + 1 = 1 1 ziel + 1 lichaam + 1 geest = 1 persoon.

Overigens had ik altijd krap een 5 voor wiskunde.

Geen commentaar over dat laatste. Maar je zult wel wat zuiverder moeten gaan redeneren. Lichaam, ziel en geest zijn drie verschillende zaken (misschien zelfs zonder overlap?) die samen één andere zaak vormen, niet drie personen die één persoon vormen.

Maar je raakt met je opmerking "maar ze zijn allemaal Alomtegenwoordig en in elkaar, dus dan krijg je gewoon drie cirkels over elkaar en dan is het Goddelijke Wezen" wel de kern (alhoewel je 'm niet consequent uitwerkt). De "drie cirkels over elkaar" die elkaar overlappen is een heel aardig beeld. Maak er oneindige figuren van die elkaar op oneindig veel punten overlappen, maar ook een klein (eindig) stukje niet, en je bent al een stuk verder. Vader, Zoon en Geest delen de oneindige eigenschappen van God (alwetendheid, almacht, alomtegenwoordigheid, eeuwigheid, onsterfelijkheid) maar hebben ook specifieke eigenschappen die ze niet overeenkomstig hebben met anderen, vandaar dat ze niet dezelfde Persoon zijn, maar omdat ze wel alledrie Gods natuur/wezen/eigenschappen hebben, kun je ze alledrie afzonderlijk "God" noemen (en samen ook, omdat ze als één geheel gezien natuurlijk nog steeds oneindig, etc. zijn). En dan krijg je:

oneindig + oneindig + oneindig = nog steeds oneindig

Link naar bericht
Deel via andere websites

Huh? Dat staat er toch niet? Jezus is de "afdruk" (charakter, kopie) van de Persoon (hypostatis) van de Vader. Dan is Jezus dus juist een andere persoon dan de Vader, maar eentje die als twee druppels water op de Vader lijkt.

Ja, klopt, maar nu dacht Ik erbij: Als Hij de afdruk is van het hele Wezen, de hele Godheid, kan ook, als dat ook de Vader is, want dan heb je drie Personen (Vader, Geest en Zoon) in een Persoon (de Zoon, Jezus) en dat zal dan bij God de Vader ook zo zijn. Als je dat figuurtje neemt van de Drieeenheid, ze zijn allemaal een Persoon en hebben allemaal een andere taak, maar ze zijn allemaal Alomtegenwoordig en in elkaar, dus dan krijg je gewoon drie cirkels over elkaar en dan is het Goddelijke Wezen waar ze Een in zijn de Vader: De ene heet de Vader, de ander is de afdruk van de Vader en de Ander de Geest van de Vader en tevens de Geest van Christus: Geest, Ziel en Lichaam. Dat zeggen sommige Messiaanse joden, maar die zien dat dan niet als 3 Personen en het zijn overduidelijk 3 Personen en toch Een.

Netzoals bij een mens: 1 + 1 + 1 = 1 1 ziel + 1 lichaam + 1 geest = 1 persoon.

Overigens had ik altijd krap een 5 voor wiskunde.

Geen commentaar over dat laatste. Maar je zult wel wat zuiverder moeten gaan redeneren. Lichaam, ziel en geest zijn drie verschillende zaken (misschien zelfs zonder overlap?) die samen één andere zaak vormen, niet drie personen die één persoon vormen.

Maar je raakt met je opmerking "maar ze zijn allemaal Alomtegenwoordig en in elkaar, dus dan krijg je gewoon drie cirkels over elkaar en dan is het Goddelijke Wezen" wel de kern (alhoewel je 'm niet consequent uitwerkt). De "drie cirkels over elkaar" die elkaar overlappen is een heel aardig beeld. Maak er oneindige figuren van die elkaar op oneindig veel punten overlappen, maar ook een klein (eindig) stukje niet, en je bent al een stuk verder. Vader, Zoon en Geest delen de oneindige eigenschappen van God (alwetendheid, almacht, alomtegenwoordigheid, eeuwigheid, onsterfelijkheid) maar hebben ook specifieke eigenschappen die ze niet overeenkomstig hebben met anderen, vandaar dat ze niet dezelfde Persoon zijn, maar omdat ze wel alledrie Gods natuur/wezen/eigenschappen hebben, kun je ze alledrie afzonderlijk "God" noemen (en samen ook, omdat ze als één geheel gezien natuurlijk nog steeds oneindig, etc. zijn). En dan krijg je:

oneindig + oneindig + oneindig = nog steeds oneindig

Maar die eigenschappen die anders zijn heb je bij geest, ziel en lichaam ook. Ze hebben andere taken, een andere functie, niet een ander Karakter.

3 Personen kunnen wel een Persoon vormen.

Als modalisme klopt en God is echt alleen 1 Persoon, niet 3, dan is iemand die het aanhangt een twee-eenheid op zijn minst: God (een Persoon) in hem (een persoon).

Als iemand Jezus zag lopen 2000 jaar geleden, zag hij dan 1 Persoon of 3 Personen? De meeste mensen 1 denk ik. Maar het waren er drie. God laat toch gewoon d.m.v. Jezus zien hoe de Drieeenheid in elkaar zit/ wie Hij is?

De Vader en de Geest waren in Jezus. Jezus voerde het uit, Hij legde handen op zieken en deed Zijn mond open en sprak, maar de woorden kwamen van de Vader, die zei tegen Hem wat Hij moest zeggen, Hijzelf sprak ook als Hij bad, de Heilige Geest werkte de wonderen. Bij de schepping was dat ook: de Vader sprak, door Jezus/het Woord werd alles tot stand gebracht en de Geest werkte het/ was de kracht erachter.

God zei: Laat ons en Hij heet Ik ben en Adam (een persoon) is naar Zijn beeld geschapen.

Ik kan me voorstellen dat je het overkoepelende Wezen geen Persoon wilt noemen, maar Hij heet JHWH: Ik ben. Klinkt vrij persoonlijk, vooral als je mensen (personen) schept naar Hun beeld en naar Zijn beeld, staat er. God is drie Personen en toch een 'Persoon' hoor volgens mij dan.

B'reshite 1:26. Then God said, “Wewill make mankind in our image, after our likeness...

27. So God created mankind in His own image; He created him in the image of God.

God (1) zei: Wij zullen mensen maken naar Ons beeld en Onze gelijkenis (3)

Dus God (1) schiep de mensheid naar Zijn eigen beeld. (1)

Hij schiep hem naar het beeld van God.

Dus we moeten gelijktijdig lijken op drie Personen en op een Wezen/Persoon. Ik ben ook een wezen trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid