Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Na een reeks aanrandingen van jonge meisjes en baby's leek een moslimse geestelijke uit Saoedi-Arabië het een goed idee te vinden om meisjes uit deze leeftijdsgroep een burka te laten dragen als ze over straat gaan om verleidingen te voorkomen. Het probleem ligt blijkbaar niet bij de barbaren die zich niet kunnen beheersen, maar bij die oh-zo verleidelijke baby's.

http://english.alarabiya.net/articles/2 ... 64031.html

Wat een cultuur zeg.. _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo staat het in de wet, maar volgens mij gaat het vaker zo:

http://edition.cnn.com/2007/WORLD/meast ... pe.victim/

Verkrachters gaan de cel in voor een paar maanden/enkele jaren, slachtoffer krijgt nog eens 100-200 zweepslagen met een celstraf erbovenop omdat ze haar verhaal vertelde in de media. Als vrouw ben je daar een 3e-rangs burger. Je moet je daar als vrouw houden aan stricte kledingregels, je mag geen voertuigen besturen, je mag niet getuigen in rechtzaken tenzij het om een privézaak gaat dat niet is geobserveerd door een man, en je mag niet stemmen. Als het vervolgens jouw stem is tegen dat van een groep mannen, dan heb je geen poot om op te staan. De meeste blijven denk ik gewoon stil omdat je een grote kans maakt op zweepslagen en gevangenisstraffen omdat buitenhuwelijkse seks verboden is; dat geldt ook voor als je verkracht wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of het volgens jou vaker zo gaat zegt me niet zo veel. Ik ken dat land niet en heb geen idee of het altijd zo gaat. Ik weet bijv dat vrouwen binnenkort mogen stemmen en zelfs politieke functies mogen bekleden. Maar dat past vast niet in jouw missie om linksom or rechtsom alles wat ook maar met religie te maken heeft zwart te maken. Ik zeg verder niet dat de twee links die je hier post verschrikkelijk zijn, want dat zijn ze natuurlijk wel. En ik meen me te herinneren dat we behoorlijk op 1 lijn lagen een tijd geleden in een topic over de RK pedopriester schandalen, maar alles wat jij post staat in het teken van je frustratie met religie dus neem ik het ook met de bijbehorende korrels en slagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een onzin :P Ik kwam dit tegen en dacht het even mee te delen op dit forum omdat het een religieuze toon heeft en daarom hier wel past. Maar die vrouwenonderdrukking maakt hier blijkbaar niet heel veel indruk. Ik vraag me af wat dat zegt.. Maar blijkbaar mag je hier alleen nog religieus nieuws posten als de titel de woorden "religie" "geweldig" "fantastisch" "prachtig", etc, bevat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar die vrouwenonderdrukking maakt hier blijkbaar niet heel veel indruk. Ik vraag me af wat dat zegt..
Ik zeg er nog duidelijk bij dat (uiteraard) verschrikkelijk is. Probeer mijn kritiek op jouw motivatie aub niet af te wimpelen als gebrek aan empathie voor onderdrukte vrouwen.
blijkbaar mag je hier alleen nog religieus nieuws posten als de titel de woorden "religie" "geweldig" "fantastisch" "prachtig", etc, bevat.
Inderdaad. Zo is t maar net.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach gezien de doodstraf op verkrachting staat in Saudie-Arabie denk ik dat het met die laatste 'conclusie' van je wel meevalt.
En dat is gebaseerd op gevoel of kun je dat onderbouwen met feiten?

Iets bij wet vastgelegd hebben of vrouwen stemrecht en politieke functies geven zegt niet automatisch iets over de daadwerkelijke gang van zaken in een land en al helemaal niks over een zogenaamde niet aflatende hetze van Masterjapie tegen religie.

Dus ik ben zeer benieuwd naar een onderbouwing van jou kant, aangezien je anderen in zo'n beetje elke discussie anderen verwijt niet in staat te zijn conclusies te onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En dat is gebaseerd op gevoel of kun je dat onderbouwen met feiten?

http://www.amnesty.org/en/death-penalty ... rs-in-2011

Het feit dat die doodstraf er is, geeft aan dat het dus niet alleen maar zo simpel in elkaar steekt als Japie beweert. Zoals de meeste issues die hier de revue passeren ongelooflijk complex zijn en men (inclusief ikzelf) vaak maar slechts maar een klein gedeelte van alle relevante factoren belicht.

bij wet vastgelegd hebben of vrouwen stemrecht en politieke functies geven zegt niet automatisch iets over de daadwerkelijke gang van zaken in een land en
Dat klopt. Niemand hier in dit topic beweert iets anders. Ik gaf alleen 2 feiten welke een ander licht schenen op Japie's post. Zie verder hieronder.
helemaal niks over een zogenaamde niet aflatende hetze van Masterjapie tegen religie.
Ik droeg dat dan ook niet als argument daarvoor aan. Maar goed. Het moge duidelijk zijn dat Japie bijna altijd een standpunt tegen religie inneemt (meest actief in topic over Homofilie en sub-forum Geloof Algemeen, en dat als ex-gelovige). In dat geval, en dat was een beetje de crux van de post maar die liet je liggen, neem ik dus zijn posts altijd met een korrel zout. Net zoals jij en ik de overload van informatie uit de div media filteren en kleuren, doet hij dat ook. Dus wijs ik hem op 'de andere kant van de medaille'. Net zoals ik dat doe bij mij broeders en zusters op dit forum. Men pikt vaak een facet uit van een complex geheel, in dit geval hoe de Sharia in Saudie-Arabie tot stand komt, wordt geimplementeerd en hoe dat zich in de dagelijkse gang van zaken in de maatschappij manifesteert, en dat is te makkelijk.
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Masterjapie,

Natuurlijk vinden velen hier het ook belachelijk/erg een baby met een burka om. Maar wat we er mee kunnen?

Wereldwijd in het nieuws brengen hoe vrouwen gedood worden omdat ze een een vriend hebben terwijl ze nog in dat gedwongen huwelijk zitten dat heeft pas zin m.i.

Er zijn gruwelijke straffen in een aantal Moslim landen de linken wijzen erna. Zonder link weten we dat ook wel door de foto's en berichtgeving in het nieuws.

Is dat religie of is het een machtscultuur, beiden waarschijnlijk. Heel lang geleden werden sommige vrouwen in de lage landen ook als heks verbrand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch bizar dat het niet in het hoofd van de beste man opkomt dat er wel eens iets mis zou kunnen zijn met mannen die vrouwen misbruiken, en dat zelfs kleine kinderen in gevaar zijn. Een extra doek gaat dan echt niet helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch bizar dat het niet in het hoofd van de beste man opkomt dat er wel eens iets mis zou kunnen zijn met mannen die vrouwen misbruiken, en dat zelfs kleine kinderen in gevaar zijn. Een extra doek gaat dan echt niet helpen.

Doet me denken aan een column van Asha Nogwat uit Trouw, waarin ze betoogt dat het merkwaardigerwijs vaak de vrouwen zijn die de schuld krijgen voor een verkrachting, zelfs in Nederland. Argumenten als:

ze heeft het zelf uitgelokt, want haar kledingstijl is te suggestief/verleidelijk

ze heeft het zelf uitgelokt, want wie fietst nog om half 1 alleen door de stad?

Misschien niet slim nee, maar een man is natuurlijk niet verplicht om een vrouw te verkrachten. Kennelijk is (seksuele) zelfbeheersing iets dat sommige mannen moeilijk vinden. Dat staat volgens mij helemaal los van religie of levensovertuiging. Het heeft eerder te maken met een seksuele moraal waarin mannen vrij zijn 'hem overal in te steken' indien gewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je mag toch best van mannen verwachten dat ze zich niet door driften laten leiden? Ik denk dat in een modern-westerse cultuur waarin men gewoon open is over seksualiteit, incidenten minder voorkomen. Mede omdat mannen en vrouwen dan ook beter naar elkaar duidelijk kunnen maken wat ze wel en niet waarderen en/of accepteren. Ook het christelijk subdeel van de maatschappij lijdt nog wel eens onder een zekere mate van taboeïsering. Wat gebeurt er, als je als man nooit met elkaar of vrouwen over seksualiteit spreekt? Dan juist krijg je dat soort rare ideeën als 'ze draagt een hemdje dus ze lokt het uit'.

Tegelijk leven we in een maatschappij waar 'hyperseksualiteit' normaal lijkt ze zijn. Lingeriereclames op billboards, verwijzingen naar seks in alle denkbare reclames, fixatie op jeugdelijkheid en lichamelijke aantrekkingskracht.

Liever zou ik leven in een platonisch ideaal, waar meer gekeken wordt naar de inhoudelijkheid van personen dan naar het seksuele imago. Daar kan ik natuurlijk zelf wat aan doen als man, maar ik merk ook dat dat moeilijk kan zijn.

De Islamitische samenlevingen zijn extreem patriarchistisch te noemen. Niet de mannen hebben een probleem, maar de vrouwen dienen zich te bedekken opdat mannen zich niet misdragen. Wat voor beeld heb je dan van mannen? En wee de vrouw die zich niet conformeert, dat is vast een hoer die er om vraagt mishandeld en verkracht te worden. Gelukkig is het niet in alle Islamitische landen zo, in Turkijke bijvoorbeeld een stuk minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is natuurlijk diep triest, maar ik las dat Undercover in Nederland met een reportage over vrouwelijke pedo's komt, dus wat is er eigenlijk triester? Burka's vind ik soms zo'n gek idee nog niet, maar weinig effectief. In die tijd dat ik 's nachts met de brommer over straat moest van Utrecht naar De Bilt met die serieverkrachter, deed ik altijd een herenjas, -broek en -werkschoenen aan met die vreselijke helm. Nooit ergens last van gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je mag toch best van mannen verwachten dat ze zich niet door driften laten leiden?
Ik denk dat de wet dat wel moet verwachten ja. Of je als individu er altijd op kan rekenen is een 2e.

dat in een modern-westerse cultuur waarin men gewoon open is over seksualiteit, incidenten minder voorkomen.
Ik vraag het me af. Maar goed ongeinformeerd giswerk van beide kanten ben ik bang.
leven we in een maatschappij waar 'hyperseksualiteit' normaal lijkt ze zijn. Lingeriereclames op billboards, verwijzingen naar seks in alle denkbare reclames, fixatie op jeugdelijkheid en lichamelijke aantrekkingskracht.

Liever zou ik leven in een platonisch ideaal, waar meer gekeken wordt naar de inhoudelijkheid van personen dan naar het seksuele imago. Daar kan ik natuurlijk zelf wat aan doen als man, maar ik merk ook dat dat moeilijk kan zijn.

Ik ben t met je eens dat alle verwijzingen naar sex nogal extreem zijn. Ik vraag me of t een goed iets is. Ik ben gevoelsmatig geneigd te zeggen van niet.

]Idd, ***sommige *** Islamitische samenlevingen zijn zo. Het is wel degelijk een aan zowel de religie als de cultuur gelieerd probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid