Spring naar bijdragen

Watersnood straf van God


Was de Watersnood een straf van God?  

15 leden hebben gestemd

  1. 1. Was de Watersnood een straf van God?

    • Nee
      12
    • Misschien
      1
    • Anders, namelijk..
      1
    • Ja
      2


Aanbevolen berichten

THOLEN - Burgemeester Willem Nuis van Tholen biedt zijn excuses aan voor de gang van zaken rond de herdenking van de watersnoodramp in Stavenisse, vorige week vrijdag. Daar was een van de sprekers dominee Quist. De dominee zei dat de ramp een straf van God was. Lees verder

Het is onrustig aan de 'overkant' van het water: in de stad Tholen heerst blijkbaar opschudding over de uitspraak van Quist waarin hij zegt dat de watersnood een straf van God geweest was. Volgens het artikel spreekt hij tijdens een algemene herdenking (m.a.w. een herdenking zonder religeuze grondslag).

Hoe denken jullie hierover? Was de Watersnood een straf van God? Is zo'n uitspraak (waarvan in mijn ogen algemeen gekend is dat het een controversieel standpunt is) hier gepast en wat vinden jullie ervan dat de burgemeester excuses aanbied voor iets wat een dominee zegt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 92
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hoe denken jullie hierover? Was de Watersnood een straf van God?

Bijgeloof.

Is zo'n uitspraak (waarvan in mijn ogen algemeen gekend is dat het een controversieel standpunt is) hier gepast en wat vinden jullie ervan dat de burgemeester excuses aanbied voor iets wat een dominee zegt?

Die dominee gaat over zijn eigen woorden.

Misschien dat die hem achteraf dan niet had moeten uitnodigen, daar kan die dan zijn excuses voor aanbieden, als die dat wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zijn nu 60 jaar na dato. Blijkbaar heeft die uitspraak 'die gebeurtenis is straf van God' betekenis in het heden. Zoals vaker zie ik trouwens in de comments dat het ietwat genuanceerd wordt, maar toch: bij zo'n gelegenheid is het duidelijk wat je bedoelt. Blijkbaar wil meneer oproepen tot bekering of misschien zelfs dreigen met een volgende ramp. Wie is er dan eigenlijk gestraft in 1953 en waarom?

Ik zie die ramp niet als een straf. Het is gewoon iets dat kan gebeuren in deze wereld. Het is juist wel mooi hoe de rest van Nederland en de wereld een helpende hand uitstaken naar allen die getroffen waren door de ramp.

Daarnaast vind ik het totaal ongepast om zoiets tijdens een herdenking naar voren te brengen. Zoals in het artikel gesteld wordt, die herdenkingen zijn om te verbinden en niet om te verdelen. Die dominee haalt de aandacht weg van de herdenking zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God straft niet met rampen, ook niet "de hele mensheid." Dat is iets wat het verhaal van Noach ons bijvoorbeeld vrij duidelijk wil maken. Als God zou straffen, dan enkel zij die kwaad hebben gedaan en daarom gecorrigeerd moeten worden. Hij zal nooit onschuldige mensen straffen en ook zelfs schuldigen niet als onschuldigen daardoor getroffen zouden worden. Dat is iets wat het verhaal van Abraham met Sodom en Gomorra ons bijvoorbeeld weer vrij duidelijk wil maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
God doet toch al het goeds en slechts? En Hij kan alles doen, is het dan niet altijd een daad van God (in dit geval straf)? Als dat niet het geval is, is het dan niet afschuwelijk dat Hij het water niet tegenhield?

Nee, nee, nee, en nee :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik snap het niet meer. Als ik een watersnood zou kunnen tegenhouden, zou ik dat doen ja. Snap de reactie van rk diaken dan ook niet.

:# lastig he. Maar sommige zaken zijn niet zo extreem simpel als je ze hier graag voorstelt ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
God doet toch al het goeds en slechts?

Hij schept het goede en doet het kwade ontstaan: rampen. Maar hoe je die tekst moet interpreteren daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Maar er is ook nog een god van deze wereld: de satan. Die is en doet slecht.

En Hij kan alles doen, is het dan niet altijd een daad van God (in dit geval straf)?

Nee, soms wel in het O.T., maar de natuur is uit balans door de zondeval en die storm op het meer was demonisch.

Als dat niet het geval is, is het dan niet afschuwelijk dat Hij het water niet tegenhield?

Dat zal Hij afschuwelijk hebben gevonden. God kan niets doen op aarde, tenzij Zijn volk bidt.

Zo'n 10 jaar terug hadden voorbidders in Argentinie een beeld gehad van Nederland, ze wisten niet eens waar het lag, dat het helemaal onder water was gelopen. Ze zijn er toen tegen gaan bidden en het is nog goed afgelopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid