Spring naar bijdragen

onchristelijke liedjes?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Géén invloed is te ver gezocht, maar een oorzakelijk verband aanbrengen vind ik te ver gaan. Overigens, mijn muziekdocent liet ons een plaat van de Beatles eens achteruit horen waar ook zoiets mafs op stond. Ik denk niet dat we daardoor ineens duivels gedrag zijn gaan vertonen.

Ik heb het niet over achterstevoren gedraaide duivelse onzin daar geloof ik niet in, net zoals ik niet in een betekenis geloof van een mis achterstevoren opzeggen etc (behalve een psychologisch en evt persoonlijk demonisch effect). Ik heb t over de verstaanbare teksten van sommige groepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Heb ooit een informatie-avond bijgewoond van stichting 'Naar House'.

Erg indrukwekkend, en leerzaam ook. Er werd verteld over de invloed van muziek, en de manier waarop satan door muziek heen probeert mensen voor zich te winnen. Ik geloof dat er bands (muzikanten, zangers) zijn die hun ziel letterlijk hebben verkocht. En ik geloof ook dat er slechte muziek bestaat. Muziek die niet van God is.

Maar ik geloof ook dat veel 'slechte' muziek ontstaat door de domheid van mensen, en dus niet zozeer uit het venijn van de duivel. Als iemand bijvoorbeeld vloekt in een liedje, is niet meteen gezegd dat de duivel daar achter zit. Sommige mensen zijn er heel radicaal in: als Queen in één liedje de naam 'Beëlzebub' noemt, is het hele oeuvre van de band duivels. Zo ook met het omdraaien van liedjes. Ik vind het maar vergezocht. Zo kun je blijven zoeken en in ieder liedje horen wat je wilt. Ik denk dat satan werkt op een veel slinkser wijze.

Luister gewoon kritisch en je merkt vanzelf wel wanneer muziek je raakt op een manier waar je niet blij mee bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb ooit een informatie-avond bijgewoond van stichting 'Naar House'.

Erg indrukwekkend, en leerzaam ook. Er werd verteld over de invloed van muziek, en de manier waarop satan door muziek heen probeert mensen voor zich te winnen.

Zo kun je blijven zoeken en in ieder liedje horen wat je wilt. Ik denk dat satan werkt op een veel slinkser wijze.

Sorry, maar ik kan me hier gewoon geen voorstelling van maken. Satan die door de muziek heen probeert mensen voor zich te winnen? Hoe werkt dat precies? Hij heeft toegang tot de originele geluidsopnamen, steelt deze, heeft een eigen studio in de hel waar hij de muziek mengt en manipuleert en brengt het nieuwe album onder een vals label op de markt? Zoiets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, niet 'zoiets'.

Satan is een groot verleider en bespeelt mensen die hieraan toegeven. Hij heeft dus geen eigen geluidsstudio, en heeft vast nooit persoonlijk backing vocals in staan zingen.

Hij bewerkt dus geen geluidsopnamen die al gemaakt zijn, maar bewerkt de mensen zelf, die uiteindelijk deze geluidsopnamen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet het niet. Ik denk dat er vooral iets is van 'de wereld'. De wereld neemt de focus weg van God en richt zich op behoeftebevrediging in het hier en nu. De helft van de popliedjes gaat daarover. De muziek zelf is dan niet zozeer satanisch, want met genieten is niet zo veel mis. Alleen als het resultaat is dat God vergeten wordt en men zich als het ware 'verdooft' met muziek, dan kan het een duivels resultaat hebben.

Soms zitten er ook wel boodschappen in die tegen Gods boodschap ingaan, zoals in een muziekmix die ik wel eens draai waarin dan het leven na dit leven ontkent wordt, en iedereen die daar wel in gelooft een illusie in stand houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb ooit een informatie-avond bijgewoond van stichting 'Naar House'.

Erg indrukwekkend, en leerzaam ook. Er werd verteld over de invloed van muziek, en de manier waarop satan door muziek heen probeert mensen voor zich te winnen.

Zo kun je blijven zoeken en in ieder liedje horen wat je wilt. Ik denk dat satan werkt op een veel slinkser wijze.

Sorry, maar ik kan me hier gewoon geen voorstelling van maken. Satan die door de muziek heen probeert mensen voor zich te winnen? Hoe werkt dat precies? Hij heeft toegang tot de originele geluidsopnamen, steelt deze, heeft een eigen studio in de hel waar hij de muziek mengt en manipuleert en brengt het nieuwe album onder een vals label op de markt? Zoiets?

Nee dat werkt anders, er is een bepaald soort muziek dat je mooi vindt, dit kan komen omdat je er mee bent grootgebracht, het is cultuurgebonden of het is gewoon je voorkeur, daarbij hang je dan ook nog een vrij strikte christelijke stroming met een zwart/wit mening over alles aan. Dit zijn de ingrediënten.

Vervolgens ga je alles wat jou persoonlijk niet aanstaat het werk van de duivel noemen, belachelijk maken of zoals de stichting naar House mensen vervelen op een feestje en roepen dat de duivel aan het werk is. Dit doe je dan omdat je geen onderscheid kan/wil maken, of wil begrijpen dat jou muziek voorkeur niet perse die van anderen hoeft te zijn. Op dat moment is niet de duivel op het feestje aan het werk, maar juist bij de mensen die alles in het werk stellen om alles wat ze ZELF niet waarderen of mooi vinden bij anderen te veroordelen en daarmee onrust, irritatie en onbegrip te zaaien. Als Satan dan toch aan het werk zou zijn dan juist in degene die zijn werk proberen te stoppen.

Zomaar een gedachte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Werelds, satanistisch... Ik zou niet precies weten waar je de lijn moet trekken. Dat zou het dan ook wel (te?) gemakkelijk maken.

Feit blijft dat je kritisch moet blijven luisteren, en dat geldt niet alleen voor 'wereldse' muziek maar evengoed voor muziek die onder de noemer 'christelijk' valt.

Zo vind ik de teksten van Opwekking lang niet altijd deugen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Werelds, satanistisch... Ik zou niet precies weten waar je de lijn moet trekken. Dat zou het dan ook wel (te?) gemakkelijk maken.

Feit blijft dat je kritisch moet blijven luisteren, en dat geldt niet alleen voor 'wereldse' muziek maar evengoed voor muziek die onder de noemer 'christelijk' valt.

Zo vind ik de teksten van Opwekking lang niet altijd deugen. ;)

Poe, je bent wel heel streng. Haha

Ik vind wereldse kunst, films en muziek vaak mooier en beter. Ik blijf er ook zeker van genieten ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb ooit een informatie-avond bijgewoond van stichting 'Naar House'.

Erg indrukwekkend, en leerzaam ook. Er werd verteld over de invloed van muziek, en de manier waarop satan door muziek heen probeert mensen voor zich te winnen.

Zo kun je blijven zoeken en in ieder liedje horen wat je wilt. Ik denk dat satan werkt op een veel slinkser wijze.

Sorry, maar ik kan me hier gewoon geen voorstelling van maken. Satan die door de muziek heen probeert mensen voor zich te winnen? Hoe werkt dat precies? Hij heeft toegang tot de originele geluidsopnamen, steelt deze, heeft een eigen studio in de hel waar hij de muziek mengt en manipuleert en brengt het nieuwe album onder een vals label op de markt? Zoiets?

Nee dat werkt anders, er is een bepaald soort muziek dat je mooi vindt, dit kan komen omdat je er mee bent grootgebracht, het is cultuurgebonden of het is gewoon je voorkeur, daarbij hang je dan ook nog een vrij strikte christelijke stroming met een zwart/wit mening over alles aan. Dit zijn de ingrediënten.

Vervolgens ga je alles wat jou persoonlijk niet aanstaat het werk van de duivel noemen, belachelijk maken of zoals de stichting naar House mensen vervelen op een feestje en roepen dat de duivel aan het werk is. Dit doe je dan omdat je geen onderscheid kan/wil maken, of wil begrijpen dat jou muziek voorkeur niet perse die van anderen hoeft te zijn. Op dat moment is niet de duivel op het feestje aan het werk, maar juist bij de mensen die alles in het werk stellen om alles wat ze ZELF niet waarderen of mooi vinden bij anderen te veroordelen en daarmee onrust, irritatie en onbegrip te zaaien. Als Satan dan toch aan het werk zou zijn dan juist in degene die zijn werk proberen te stoppen.

Zomaar een gedachte.

Leuk gevonden, maar misschien iets te kort door de bocht. Ik probeer de mensen van Naar House niet te verdedigen, want die vond ik menigmaal te radicaal in hun opvattingen. Maar wat jij zegt is dat het samenhangt met een bepaalde muzieksmaak, wat niet het geval is.

Er worden geen genres afgekeurd, het is namelijk niet zo eenvoudig dat satan zijn eigen muziekstroming, klank, of stemgeluid heeft.

Wat er dan overblijft is jouw kritiek op de werkwijze van stichting Naar House, en tja... Dat is terechte kritiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, als ik om me heen kijk zie ik veel mensen zich zonder God vermaken. Dat vermaak is niet per se verkeerd, behalve als het tussen God en jou instaat. De satan verspreidt ook zijn 'evangelie' van lust, consumptie en genieten in het hier en nu en niet denken aan later.

Uiteraard dienen we te voorkomen de satan vast te pinnen op vaste methodieken. De één probeert hij te verlokken, de ander verstart hij met wetticisme. Maar uiteindelijk ligt de keuze bij de mens zelf.

Opwekking kan ook wel eens niet-christelijk zijn... vooral als er wordt gestreefd naar een Godservaring hier en nu. Gods Geest laat Zich niet commanderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Werelds, satanistisch... Ik zou niet precies weten waar je de lijn moet trekken. Dat zou het dan ook wel (te?) gemakkelijk maken.

Feit blijft dat je kritisch moet blijven luisteren, en dat geldt niet alleen voor 'wereldse' muziek maar evengoed voor muziek die onder de noemer 'christelijk' valt.

Zo vind ik de teksten van Opwekking lang niet altijd deugen. ;)

En aan welk criteria moet het dan voldoen wil het onder de noemer satanistisch vallen? Ik noem even wat, U2? Rammstein? Nick en Simon?

En mag muziek in vreemde talen wel? Stel Satan heeft een italiaan liedje misbruikt voor zijn boodschap, dan kan ik daar toch niks van verstaan. Mag dat dan weer wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel simpel: luister wat je wil.

Doe niet zo moeilijk over 'satanische teksten', teksten achterstevoren draaien, of niet-christelijke muziek.

Er is prachtige muziek buiten het christelijke, vaak mooier ook.

De christelijke muziek, vooral de worship, maakt vaak gebruik van simpele melodieën, oppervlakkige teksten en laten vooral geen realiteit zien.

Natuurlijk zijn er teksten waar je op kan letten, maar sommigen slaan hier echt in door, zie 'They sold their souls for rock and roll'. Flink overtrokken, gebruik makend van goedkope verkooptrucs in deze documentaire.

Als je er echt bang voor bent, kun je er natuurlijk op rekenen dat er steeds meer werd gevonden. Mensen horen graag wat ze willen horen, en in sommige gevallen willen de bands ook wat provoceren.

Stop alsjeblieft met dat satan zoeken in muziek, stop met die onzin te verkondigen. Als de muziek je niet bevalt, niet naar luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wees vooral zo vrij om de menimg vam de atheist hierboven te negeren. Zowel zijn enigzins letterlijk onzinnige opmerking over 'simpele akkoorden' etc (alsof dat een criterium zou moeten zijn) alsmede zijn opmerking over 'satan in muziek'. Uiteraard vind je dat iets dergelijks niet vinden is als je niet in een geestelijke strijd gelooft. Als je daar echter wel in gelooft, tsja, kan ik me zo voorstellen dat je geen black metal moet luisteren bijv.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is mijn advies: luister wat je wilt. Als je denkt dat muziek slecht is, wil je het niet luisteren, dus geldt mijn advies nog steeds ;).

Ook toen ik nog geloofde als christen, had ik deze mening, dus gelieve niet mijn mening te negeren. Volgens mij ben ik ook gewoon een forumlid hier en ben ik vrij mijn mening te uiten.

En ik zeg ook dat er natuurlijk teksten zijn waar je op kan letten.

In mijn optiek moet je niet enkel christelijke muziek luisteren. Dit is vaak pakkend, omdat het zo simpel is in de opzet. Ik kan nu in 5 minuten een worshipsong schrijven als ik wil. G-Em-C-D, en ik kan een tekst neerzetten waarbij iedereen gelooft dat het door god is ingegeven. Begin ik met Em, dan is het al iets dramatischer. Het is zo simpel om te doen, en ook al zo vaak gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Werelds, satanistisch... Ik zou niet precies weten waar je de lijn moet trekken. Dat zou het dan ook wel (te?) gemakkelijk maken.

Feit blijft dat je kritisch moet blijven luisteren, en dat geldt niet alleen voor 'wereldse' muziek maar evengoed voor muziek die onder de noemer 'christelijk' valt.

Zo vind ik de teksten van Opwekking lang niet altijd deugen. ;)

En aan welk criteria moet het dan voldoen wil het onder de noemer satanistisch vallen? Ik noem even wat, U2? Rammstein? Nick en Simon?

Als je het bericht dat je net hebt gequote, ook even leest, zie je dat ik niet weet waar de grens ligt. Dat weet geen mens, omdat er niet zozeer sprake is van een grens, omdat satan ook niet op één manier werkt.

En mag muziek in vreemde talen wel? Stel Satan heeft een italiaan liedje misbruikt voor zijn boodschap, dan kan ik daar toch niks van verstaan. Mag dat dan weer wel?

Vreemde talen? Als jij je lekker voelt bij muziek waar je geen reet van verstaat, vind ik dat opmerkelijk. Maar afgezien van dat geloof ik dat het een te gemakzuchtige houding is om te zeggen: 'ik versta het niet, dus 't zal wel goed zijn'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste JohanT uiteraard mag jij je mening geven :) Net zoals ik de mijne geef en die is om je advies te negeren. Ten eerste is het compleet onzinnig om muziek niet te luisteren omdat iemand zonder ons enige bekende sporen in de muziek vindt dat de opbouw simpel is (ik daag je uit een goede worship song te schrijven in 5 min). Ten tweede ben je niet eenduidig over 'satanische teksten', en ik geef dus mijn geloofsgenoten t advies om dergelijke teksten plus 'wereldse' teksten ovwr vreemdgaan, drugs etc niet te luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

MysticNetherlands, een ander is me al voor geweest ;):

Daarnaast is het geen vereiste om bekende sporen te hebben in de muziek, om de simpliciteit van deze muziek aan te tonen, zoals ik in vorige post heb gedaan. Het filmpje laat zelfs nog een voorbeeld zien.

Ik vind alle ophef rondom de satanische teksten onzin en flink overtrokken. Echter, als je het niet wilt luisteren, ga je gang en doe het vooral niet. Wel degelijk eenduidig, ik vind het flink overtrokken, zo simpel is het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je, de mensen die vaak roepen dat t makkelijk is om te scoren in een bepaald genre zijn c vaak de mensen die denken dat ze veel 'weten' van muziek maar eigenljk gewoon t talent ontberen om een goede, catchy popstructuur neer te zette. Ze komen dan vaak met negatief geladen woorden als 'simpliciteit' ipv 'mooie eenvoud' of 'kernachtig'. Je hebt overigens helemaal niets aangetoond door een I - iv - IV - V structuur neer te zetten behalve dat je wellicht akkoordenschema's boven arrangementen verkiest.

Verder geef je te kennen alle ophef omtrent satanische teksten overtrokem te vinden, prima, ik geef mijn geloofsgenoten t advies om er ver vandaan te blijven en jouw advies als atheist zijnde in de wind te slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid