Spring naar bijdragen

Tegenlicht: Het welvaartsevangelie


Aanbevolen berichten

Dat is mijn vraag dus ook.

Ik denk aan de ene kant van wel maar als het om rijkdom gaat of eigen gewin?

Wat nu als het gebed niet een soort verlanglijstje was, maar enkel het voorleggen aan God wat je bezighoudt en wat je graag zou willen? Misschien moet je inderdaad maar eens beginnen met het voorleggen van dit soort verlangens. Ongetwijfeld zal Hij zulke zelfzuchtige verlangens niet zomaar verhoren, maar is dat dan zo belangrijk? Is het niet veel belangrijker dat je daardoor misschien gemakkelijker tot het gebed komt en je steeds meer gewend raakt vertrouwelijk en argeloos met God om te gaan? Je verlangens zullen dan misschien vanzelf wel vromer worden, maar misschien is dat nog niet eens het doel van het gebed. Ãls het gebed tenminste al een echt doel heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigen gewin.

Juist! Ten eerste: alles is van God en Hij heeft heel de schepping aan Adam en Eva gegeven, maar de duivel introduceerde de gedachte: "jij bent zelf gelijk aan God."

De duivel zei tegen Jezus: "aanbid mij, en ik zal jou dit alles geven!"

God maakte Job ook rijk, maar zonder dat alles bleef hij God trouw.

Nu kan het ook andersom. De christen die arm is wordt rijk gemaakt, blijft hij God net zo trouw als Job?

Eigenlijk wel vaag toch? De heilige geest als iemand die op een persoon lijkt, die bij je is en je alles geeft en met wie je praat. Welke heilige geest?

Eigenlijk raar wat er ook in de documentaire gezegd werd: "je zit achter de tv, naar het scherm te kijken. Je wilt zelf er niets voor doen en dat God jou alles geeft".. dan verwacht ik als reactie: "ga tot de mier, gij luiaard!".. maar nee, de reactie van de pastor is: "nog aan het einde van dit jaar zal je rijk gezegend worden!"

Die nadruk op het tweede deel van de bijbelse belofte: "zoek eerst het koninkrijk van God en dat alles zal je gegeven worden."

als je het koninkijk van God hebt, dan heb je toch eigenlijk alles toch al? Wat moet er dan nog meer gegeven worden? Natuurlijk, maak je geen zorgen over de dag van morgen, ook dan zal Hij jou te eten en te drinken geven. Maar dat gaat niet over grote auto's?!

"Geef de gene de sleutel van de Rols Roys!" Wat een sluwe uitspraak van de pastor!

Wat is voor God nu meer waard? Een auto, of Zijn kinderen?

Gisteren lazen we een bijbelgedeelte op de kring. Ik was daar als pkner op een kring van de vol evangelischen op bezoek. Deze bijbelgedeelte werd geprojecteerd op de kerk van het rijke westen en waarempel, het gaat hier over:

Openbaring 3: 14-22

Aan Laodicea

14 En schrijf aan de engel der gemeente te Laodicea:

Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods: 15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet. Waart gij maar koud of heet! 16 Zo dan, omdat gij lauw zijt en noch heet, noch koud, zal Ik u uit mijn mond spuwen. 17 Omdat gij zegt: Ik ben rijk en ik heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek, en gij weet niet, dat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte, 18 raad Ik u aan van Mij te kopen goud, dat in het vuur gelouterd is, opdat gij rijk moogt worden, en witte klederen, opdat gij die aandoet en de schande uwer naaktheid niet zichtbaar worde; en ogenzalf om uw oogleden te bestrijken, opdat gij zien moogt. 19 Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik; wees dan ijverig en bekeer u.

20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

21 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon.

22 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.

Uit: NBG-vertaling 1951

© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die avond ervoor zat ik op onze PKN-kring. Een maat van me die me mee neemt naar hun kring van de vol evangelische gemeente gaat op zijn beurt nu ook naar onze kring. Met hem erbij telt onze kring 10 leden. Alle 10 waren aanwezig. Wat een samenstelling!

1 volledig arbeids ongeschikt die begeleidt woont. Een andere vrouw deels arbeidsongeschikt en slechts deels aan het werk voor een minimum inkomen. Daarnaast inclusief mij nog 4 werklozen. Ook een vriendin van een werkloze op onze kring, zit nu op onze kring. Zij heeft wel werk als juf (ook voor geleerd), maar zit met een burn out thuis. Mijn vol evangelische maat heeft door de crisus nu werk voor een stuk lager inkomen dan voor de crisus en nog een vrouw doet door de crisus ander werk dan waar ze voor geleerd heeft. Alles bij elkaar opgeteld blijft er slechts één kringlid over die dat doet waar ze voor geleerd heeft, mijn nicht en nog één meid die wel dat werk heeft waar ze voor leerde, maar nu thuis met een burn out zit. Slechts 4 van de 10 kringleden is fultime aan het werk op papier. Opvallend toch?

Mijn vol evangelische maat gaf wel een getuigenis in mijn bijzijn na die tijd en de werkloze man van 30 met haar vriendin met een burn out. Hij heeft een pijnlijke echtscheiding achter de rug. Zij wilde bij hem weg. Hij knokte ervoor, maar zij wilde niet meer.

Ze hadden schulden, liepen bij de stadsbank. Zij als boedist, hij als christen. De twee kinderen zitten nu in kindertehuizen omdat de vrouw de kinderen aan het verwaarlozen was en meer voor zichzelf zorgde dan voor haar kinderen.

Nu kreeg hij echter een huurhuis toegewezen met de hele inboedel van een overleden vrouw als erfenis. Hij hoefde voor minder dan een tientje nog wat kopen om het af te maken.

Hij zag het als een voorzienigheid van God.

Is hij nu superrijk? Nee, hij loopt nog gewoon bij de stadsbank en kent zijn problemen en heeft een laag salarus. Toch kan hij zich er mee redden zo. Ondertussen biddend voor zijn kinderen. Vechtend voor zijn kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar behalve mijn inhoudelijke kijk hé,

Ik was wel stom verbaast om deze documantaire zo te beluisteren. Zo veel van zulke massa's mensen die hierin mee gaan. Niet verwacht dat het zo sterk was.

Bij welvaardsevangelie dacht ik vooral aan hier en daar wat uitwassen, maar vaak iets dat er onopvallend er in sluipt. Maar zo helder en duidelijk uitgemeten als een God die jou wel aan een dure sportkar en een palijs van een huis wil helpen, dat is echt verbluffend. :|

Dan die massa's in Nigeria! Een kerk dat op sterven staat, ziek, dood ziek!

Als Europiaan in deze crisis voel ik me er verlegen onder. :$

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijkbaar is de Geest der Waarheid niet overal binnen het christendom aanwezig.

Hoe weten we wat de Geest der Waarheid is?

Als het om het evangelie draait, dus om Jezus Christus en bekering in nederigheid

Hier gaat het alleen om wat 'God' voor jou kan doen hier en nu, en liefst een beetje vlug.

Als het de Geest niet heeft is het dan nog wel Christendom?
Dat ligt aan de definitie die je hanteert voor "christendom" en / of "Christendom".

"christendom" is m.i. de overkoepelende term voor alles dat zichzelf christelijk noemt.

(Ik schrijf dat niet met een hoofdletter (en mijn spelling-checker ook niet) omdat het hier gewoon mensen betreft, geen heiligen.

Waren we heilig, hadden we geen Gratie nodig en is het Offer slechts overdreven dramatiek geweest en dat geloof ik niet.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was een documentaire die vooral over welvaart ging, terwijl ik langs de zijlijn de C3-kerk inschat als een kerk die inderdaad gelooft dat God gelovigen welvarend wil maken om een zegen te zijn voor anderen. Daarnaast geven de voorgangers naar mijn idee ook onderwijs over hoe je een goed huwelijk kunt hebben volgens de Bijbel, hoe je je kinderen kunt opvoeden enz. enz. . In zo'n documentaire willen de makers vooral een aspect belichten en daardoor kan het lijken dat het bij een C3-kerk zou draaien om welvaart, terwijl het er in werkelijkheid zou kunnen draaien om Jezus Christus en dat daarnaast het dienen van Hem tot gevolg kan hebben dat je op elk gebied van je leven zegen ervaart (ondanks vervolging/verdrukking). Ik las ook een artikel waaruit bleek dat C3 niet zo blij was met het beeld dat werd geschetst, omdat het bij hen niet zou draaien om geld, maar om Jezus. (Zover ik weet is de C3-kerk nauw verweven met Hillsong. Volgens mij kun je de kerk scharen in het rijtje van Joseph Prince, Jong&Vrij, Doorbrekers enz.). Tot slot gaf de documentaire geen beeld van de hele pinksterstroming, maar werd vooral ingegaan op gelovigen die God zien als hun Voorzienaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is mijn vraag dus ook.

Ik denk aan de ene kant van wel maar als het om rijkdom gaat of eigen gewin?

Wat nu als het gebed niet een soort verlanglijstje was, maar enkel het voorleggen aan God wat je bezighoudt en wat je graag zou willen? Misschien moet je inderdaad maar eens beginnen met het voorleggen van dit soort verlangens. Ongetwijfeld zal Hij zulke zelfzuchtige verlangens niet zomaar verhoren, maar is dat dan zo belangrijk? Is het niet veel belangrijker dat je daardoor misschien gemakkelijker tot het gebed komt en je steeds meer gewend raakt vertrouwelijk en argeloos met God om te gaan? Je verlangens zullen dan misschien vanzelf wel vromer worden, maar misschien is dat nog niet eens het doel van het gebed. Ãls het gebed tenminste al een echt doel heeft.

Ja daar zit wel wat in natuurlijk.

Het is dan meer een gemis dat ik niet alles durf te vragen.

Bedankt voor de opheldering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijkbaar is de Geest der Waarheid niet overal binnen het christendom aanwezig.

Hoe weten we wat de Geest der Waarheid is?

Als het om het evangelie draait, dus om Jezus Christus en bekering in nederigheid

Hier gaat het alleen om wat 'God' voor jou kan doen hier en nu, en liefst een beetje vlug.

Als het de Geest niet heeft is het dan nog wel Christendom?
Dat ligt aan de definitie die je hanteert voor "christendom" en / of "Christendom".

"christendom" is m.i. de overkoepelende term voor alles dat zichzelf christelijk noemt.

(Ik schrijf dat niet met een hoofdletter (en mijn spelling-checker ook niet) omdat het hier gewoon mensen betreft, geen heiligen.

Waren we heilig, hadden we geen Gratie nodig en is het Offer slechts overdreven dramatiek geweest en dat geloof ik niet.)

Ik mis hier de bijbelgedeeltes. Aan de hand van Openbaring wat we op de kring lazen, zie ik gewoon dat het welvaartsevangelie iets is wat alle christenen kan overkomen. Het is een dwaling wat alle christenen bedrijgt. We kunnen niet doen alsof wij die bedrijging niet kennen. Wat we vooral als voorbeeld hier behandelen is een mooi voorbeeld van iets wat zo helder is doorgeschoten, dat wij ons er haast heilig bij voelen..

Maar moeten wij ons niet schamen? Het christelijke westen heeft dit immers al 2000 jaar onder zich gehad. Deze hele materialisme onder de christenen.

Eén voor allen en allen voor Eén.

Ik zit nu ook vertwijfeld te kijken naar ons "rijke" westerse samenleving en eigenlijk deed ik dat al lang. Die rijkdom, het heeft ons verlamd en individualistisch gemaakt. Ook in de kerken. Het welvaards evangelie zit in ons eigen denken.

Wat heiligen betreft: in de bijbel worden christenen heiligen genoemd, omdat ze geheiligd zijn door het bloed van Christus, maar dat is hier off-topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het was een documentaire die vooral over welvaart ging, terwijl ik langs de zijlijn de C3-kerk inschat als een kerk die inderdaad gelooft dat God gelovigen welvarend wil maken om een zegen te zijn voor anderen. Daarnaast geven de voorgangers naar mijn idee ook onderwijs over hoe je een goed huwelijk kunt hebben volgens de Bijbel, hoe je je kinderen kunt opvoeden enz. enz. . In zo'n documentaire willen de makers vooral een aspect belichten en daardoor kan het lijken dat het bij een C3-kerk zou draaien om welvaart, terwijl het er in werkelijkheid zou kunnen draaien om Jezus Christus en dat daarnaast het dienen van Hem tot gevolg kan hebben dat je op elk gebied van je leven zegen ervaart (ondanks vervolging/verdrukking). Ik las ook een artikel waaruit bleek dat C3 niet zo blij was met het beeld dat werd geschetst, omdat het bij hen niet zou draaien om geld, maar om Jezus. (Zover ik weet is de C3-kerk nauw verweven met Hillsong. Volgens mij kun je de kerk scharen in het rijtje van Joseph Prince, Jong&Vrij, Doorbrekers enz.). Tot slot gaf de documentaire geen beeld van de hele pinksterstroming, maar werd vooral ingegaan op gelovigen die God zien als hun Voorzienaar.

Het zou zomaar kunnen. Daarbij: in elke gemeente heb je mensen met verschillende ideeën.

Ik schrok vooral van het beeld van Nigeria. Joseph Prince heb ik dvd's en een boek thuis van liggen. Eerst vond ik het wel boeiend, maar al snel stuite ik op de materialistische kijk op alles en het was voor mij juist een kijkje in het donkere gevaar dat geld op christenen maakt. De waarschuwing uit Openbaring wat ik citeerde is op de christengemeentes gericht. Dus die waarschuwing is op ons allemaal gericht, met de vraag: in hoeverre zijn wij lauw geworden en materialistisch?

Ik vraag me dat ook steeds meer af, door al die werkloosheid om me heen, mensen die in de problemen komen en de zoveelste keer dat ik ook mijn baan verlies. Daarnaast de voortdurende bezuinigingen in ons land en de oplopende te korten die toch maar blijven komen. Wat moeten we daar toch mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat heiligen betreft: in de bijbel worden christenen heiligen genoemd, omdat ze geheiligd zijn door het bloed van Christus, maar dat is hier off-topic.

Ik denk het toch on-topic is.

Want het welvaartsevangelie is m.i. breder dan alleen de focus op geld en bezittingen.

Welvaart is een breed begrip.

Maar ik zie vaak het blind staren op de wonderlijkheden in de eerste gemeentes.

Dingen die daar schijnbaar als vanzelfsprekend gebeurden worden de focus voor het eigen geloofsleven.

Maar dat is een poging tot heiliging in het vlees, in het in Adam geboren lichaam, in de gevallen wereld.

Maar ik geloof niet dat Gods Belofte voor ons in dit lichaam ligt.

Te veel christenen hebben het te slecht (gehad) in de wereld om dat te kunnen geloven.

Dus misschien waren de apostelen wel heilig, gezien het nogal dramatische ontvangen van de Heilige Geest, met vlammen als tongen en wat al niet...

Zij leefden in gemeenschap met Jezus Christus.

En schijnbaar hing de Pinksterwolk nog een tijd nadien in de lucht.

Maar wij leven nu, 2000 jaar later, en de enige betrouwbare bron van Waarheid is de Bijbel.

Als het goed is wordt het enigszins verstaan door wie een oor voor de Geest der Waarheid heeft.

Maar tastbaar en verklarend is er alleen de Bijbel, en de wereld als context en bron van misleiding en verleiding..

Het mag een wonder heten dat er nog mensen zijn die tot diepe overtuiging komen dat we zonder Christus verloren gaan.

Ik moet er nog steeds aan wennen.. ;)

Maar in het begin van mijn geloven verwachtte ik wel 'wonderen', of ten minste voorspoed "Godspeed".

Die wortel wordt je wel voor gehouden.

Dat is misschien ook die neiging die we allemaal wel hebben, we dreigen te dwalen.

Maar het is ook hopen, uit geloof, en het dan hard genoeg geloven zodat het waar wordt.

Het ook uitspreken, alsof het een feit is.

Staat ook wel degelijk als zodanig in de Bijbel !

Maar het leven van een gelovige kan ook een Jobs tijding zijn.

De serpent hoeft immers alleen de gelovigen te beproeven..

Maar de 'welvaartschristen' wil de vervulling die ze terug lezen in de Bijbel, waarbij de context er minder toe doet..

Geduld mensen, en hou vol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit doet me denken aan een boekje wat ik las, geschreven door een emerituspredikant bij ons. Daarin schreef hij dat het in de kerken onderbelicht is dat het vuur in het leven waar je door heen moet, bij het leven van een christen hoort. Het vuur dat tot beproeving en lautering dient. Zoals bij Job dus.

Ik kan het uit eigen ervaring ook vertellen. Hoewel ik als tiener bewust gelovig was, werd ik op school geregeld ook aangepakt door een paar andere jongens. Ik pakte ze eens terug en toen was het voor een half jaar afgelopen. Tot één van deze jongens iemand op me af wist te sturen, die me met een skateboard van de fiets af sloeg, me een knietje in mijn maag gaf en vervolgens toen ik erdoor voorover gebukt stond er één in mijn gezicht gaf. Daardoor viel ik. Eenmaal op de grond begon hij op mijn gezicht in te trappen.

Gek genoeg kwam "God" helemaal niet in me op. Niet de vraag waarom me dat moest overkomen. Een enorme angst is wat me in de greep hield. Ik durfde niet meer naar school. Echter heeft de school zo goed ingegrepen, dat ik nergens meer last van kreeg. De eerste week naar school toe fietste standaard een leraar een paar honderd meter voor me uit en er één achter mij. Leraren die bij me in de buurt woonden. De dader is keihard overhoord, tot dat hij er gewoon bij zat te huilen van spijt.

Toen dit voorbij was, toen zat ik aan Job te denken en dacht ik: "zou God dit opgelost hebben? Heeft Hij een uitweg voor me gegeven? Heb ik een beproeving doorstaan?"

Die vragen kwamen er toen pas in me op. Er is wel meer leed in onze familie gebeurd. Leed dat nog verder gaat dan dit. Sommigen moeten harde klappen ontvangen en het blijkt, ze komen er sterker uit. Precies waarom God ons door het vuur laat gaan. De lauterende uitwerking ervan, moet niet uit blijven.

In mijn geval, ik zag er een band in met wat God en de duivel deed met Job en hoe God uitwegen biedt, zoals het in de bijbel staat. Ik was toen een jaar of 14.

Paulus moest ook harde klappen ontvangen. Ze hebben hem gestenigd, hoewel hij het overleefde. Hij heeft dagen gedobberd op open zee. Hij had vijanden, stond de dood vaak in ogen. Hij had last van een doorn van satan in het vlees, waar hij om bad, dat het verdwijnen zou, maar om hem bescheiden te houden moest hij dat van God dragen.

Ook dit was weer lautering door het vuur voor Paulus.

De beloften zie ik als iets dat vooral geldt voor de toekomst, maar we mogen er vandaag al van proeven. We zijn niet van deze wereld, maar in deze wereld. Nu al horen wij bij het koninkijk van God. Nu al is Jezus onze Koning en nu al regeerd Hij in onze harten. Maar ons lichaam lijdt onder de vijandige wereld die onder heerschappij van een andere "god" van deze wereld staat. De duivel, die de god van deze wereld genoemd wordt. Hij was de aanleiding voor het vuur waar Job door moest en ook voor het vuur waar wij door moeten, maar God gebruikt hem om ons juist te lauteren, om ons zo puur als gelauterd goud te krijgen.

Wat heiligen betreft, doel ik op de manier waarop de bijbel het beschrijft, bijvoorbeeld hier:

1 Korintiërs 1,1-3

De eerste brief van Paulus aan de Korintiërs

1 Paulus, een geroepen apostel van Christus Jezus door de wil van God, en Sostenes, de broeder, 2 aan de gemeente Gods te Korinte, aan de geheiligden in Christus Jezus, de geroepen heiligen met allen, die allerwege de naam van onze Here Jezus Christus aanroepen, hun en onze (Here): 3 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus.

Uit: NBG-vertaling 1951

© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Link naar bericht
Deel via andere websites

O ja sorry, vond het wel interessant, het welvaartsevangelie, een tiendenbusiness, dacht dat dat alleen in Amerika was, maar daar beginnen ze er ook van terug te komen, de leden althans die geen tienden kunnen betalen. Hier heb je niet zoveel megapastors met een zwembad in de tuin van een lokale pinksterkerk volgens mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Joseph Prince heb ik dvd's en een boek thuis van liggen. Eerst vond ik het wel boeiend, maar al snel stuite ik op de materialistische kijk op alles en het was voor mij juist een kijkje in het donkere gevaar dat geld op christenen maakt. De waarschuwing uit Openbaring wat ik citeerde is op de christengemeentes gericht. Dus die waarschuwing is op ons allemaal gericht, met de vraag: in hoeverre zijn wij lauw geworden en materialistisch?

Ik vraag me dat ook steeds meer af, door al die werkloosheid om me heen, mensen die in de problemen komen en de zoveelste keer dat ik ook mijn baan verlies. Daarnaast de voortdurende bezuinigingen in ons land en de oplopende te korten die toch maar blijven komen. Wat moeten we daar toch mee?

De woorden 'materie' en vooral 'materialisme' hebben helaas onterecht een negatieve lading. (Bijna) Alles om ons heen is materie; je kleding, je huis, je voedsel, je voertuig, enz. enz. . Jezus veranderde water in wijn, Hij zorgde voor materiële voorspoed (Mat. 17:27, Luc. 5:6), Hij deed wonderbare spijzigingen, God creëerde materie in het begin van Genesis, enz. .

Abraham was zeer rijk. Volgens de Bijbel is het zeker niet verkeerd om zeer rijk te zijn, maar de Bijbel geeft vele adviezen hoe je het beste kunt leven als je zeer rijk bent. Er liggen zeker gevaren op de loer als je rijk bent, maar de Bijbel leert je hoe je ondanks rijkdom toch veilig kunt leven. De Bijbel leert ook hoe mensen ondanks armoede veilig kunnen leven. Ook het leven in armoede brengt gevaren en verleidingen met zich mee. Voor elke situatie levert de Bijbel oplossingen.

Juist de Bijbel wil oplossingen bieden voor werkloosheid, problemen, bezuinigingen en tekorten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid