Spring naar bijdragen

Tegenlicht: Het welvaartsevangelie


Aanbevolen berichten

Het is moeilijk om je als niet-gelovige te verhouden tot een religieuze kruistocht, maar ook als je er niet in gelooft, komt hij op je af. De pinksterkerk is wereldwijd aan een ongekende opmars bezig, die juist bij de middenklasse en hoger opgeleiden zeer succesvol is. Een kwart van de 2 miljard christenen in de wereld is nu lid van een pinksterkerk (vergeleken met 6% in 1980) en elke dag komen daar 35.000 nieuwe leden bij.

Tegenlicht ging kijken bij twee van deze nieuwe kerken, de C3 kerk in Amsterdam en de Redeemed Christian Church of God in Lagos (Nigeria), om beter inzicht te krijgen in de ideologie achter deze expansie. Welke ideeën, gevoelens en tactieken drijven de opmars van de snelst groeiende religieuze beweging ter wereld?

De pinkstergemeenschap bestaat uit tienduizenden verschillende kerken, maar alle leden delen het geloof dat de Heilige Geest een directe rol speelt in het dagelijks leven. Geloof in de duivel en bovennatuurlijk genezing gaan er moeiteloos samen met moderne communicatiemiddelen en gratis carrièreadvies. De boodschap van de kerk is simpel: Groei! Haal het beste uit jezelf en bekeer wie je bekeren kan. In de focus op expansie en meetbaar resultaat is de kerk - die door de pastors ‘gerund wordt als een business’ - de perfecte pendant van de neoliberale wereldmaatschappij. Maar wat zien moderne mensen in een kerk die een tiende van het inkomen opeist als maandelijks bijdrage, gebruik maakt van gelikte commercials, en de bijbel promoot als ‘het beste management boek dat ooit geschreven is’?

Voor veel arme mensen vertegenwoordigt de pinksterkerk simpelweg de meest directe weg naar rijkdom, want volgens de predikers zal god materiële rijkdom schenken aan ieder die sterk genoeg gelooft en voldoende schenkt aan de kerk. Dit is een aantrekkelijk idee voor veel Afrikanen, die dagelijks worstelen met armoede en ongelijkheid. Maar de wens om rijk te worden met rechtstreeks hulp van God is zeker niet beperkt is tot Afrikanen. Ook bij C3 in Amsterdam bidden hoogopgeleide Nederlanders voor een lagere hypotheekrente of een promotie op hun werk. Bankiers, CEO’s en succesvolle zakenmannen zoals Warren Buffet worden veelvuldig als rolmodel genoemd en worden geïmiteerd in de kledingcodes en accessoires, zoals de zilveren dasspeld en de laptoptas voor de bijbel.

Hoe dan ook, de pinksterbeweging lijkt goed aan te sluiten bij de materiële en spirituele behoeftes van miljoenen mensen in de hele wereld. Coaching door god zelf en de belofte van rijkdom en succes in onzekere tijden - waarin steun van familie en vrienden vaak ver weg is - spelen daarbij zeker een grote rol. This is only the beginning...

Link naar bericht
Deel via andere websites
In het grootste en tevens oudste kerkgenootschap van de pinksterbeweging is het Welvaarts evangelie een ketterij. Om even wat nuance bij dit artikel te brengen.

Een welvaartsevangelie is inderdaad een ketterij.

Matth. 6

33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.

1. Tim. 6

17 Beveel de rijken in deze tegenwoordige wereld dat zij niet hoogmoedig zijn, en hun hoop niet gevestigd houden op de onzekerheid van de rijkdom, maar op de levende God, Die ons alle dingen in rijke mate verschaft om ervan te genieten; 18 ook om goed te doen, rijk te zijn in goede werken, vrijgevig te zijn en bereid om samen te delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het viel me op dat ook in Laos het nogal rijkere Afrikaners leken, goed gekleed, stijlvol.

Zou het de arme Nigeriaan iets te zeggen hebben? Misschien een boost om je proberen op te werken, hulp van andere kerkleden. Het waren moment opnames maar ik herkende er weinig in van het evangelie. Collectes en geld verdienen en betere banen; voor mij had er ook die Tjakka figuur (ik weet zijn naam niet meer) kunnen staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond dat de documentaire wel erg aan aan de oppervlakte bleef. Ik had er meer van verwacht. Verder kwam het wel een beetje over alsof ze impliciet stelden dat wat ze lieten zien "de" pinksterbeweging is. Terwijl het voor een bepaalde stroming wel op gaat, maar voor de klassieke pinksterbeweging niet. Die laatste hangt geen welvaartevangelie aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben met Olorin. Heb de docu vanmorgen gezien. Veel beelden, weinig duiding. En ook weinig context. Waar staan deze kerken temidden van andere kerkgenootschappen? Wat vinden andere kerken van dit soort kerkbedrijven? Hoeveel leden komen erbij elk jaar en hoe lang blijven die? Iets over theologie was ook leuk geweest. Hoe verhoudt zich het welvaartsevangelie ten opzichte van teksten als "verkoop alles wat je hebt en volg mij" en "we leven in de eindtijd" met alle tegenspoed en tegenwerking die daarbij hoort, etc, etc.

Voor een docu van Tegenlicht viel het me wat tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijvoorbeeld de dingen die Pinkeltje noemt. En ook de positionering in Nederland had wel wat breder gekund. Waarom bijvoorbeeld C3 gekozen? Hoe groot is welvaarts evangelie in Nederland? Wat is de kritiek op het welvaartsevangelie (ook binnen pinkstergemeenten)? Hoe groot is de instroom, hoe groot is de uitstroom? Etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Poeh ik heb heel weinig positieve dingen gehoord. Alleen al het feit dat die Martin de Jong zegt de Bijbel is het beste management boek..

Ik vind ook dat er weinig de breedte in gaat, je weet alleen dat het groeiende is wereldwijd. En schijnbaar ook in Nederland

Link naar bericht
Deel via andere websites
Religie globaliseert tegenwoordig ook in een rap tempo natuurlijk.

Mijn facebook lijkt soms één grote New Age campagne..

De overeenkomst met het welvaartsevangelie mag duidelijk zijn: zelfrealisatie.

Ik vind het echt eng, ik krijg er een naar gevoel bij de documentaire.

Wat voor gevoel hadden jullie toe jullie keken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond die C3 kerk wel sympathiek overigens. Op een heel concrete manier worden de facetten van ieders leven er bij gehaald. Dat is natuurlijk ook zo, je geloof geldt in alle facetten van je leven. Bij andere kerken heb je soms het gevoel dat het gescheiden werelden zijn, je geloof, je werk, je bezigheden. Een cursus vanuit de kerk lijkt me ook een positief iets. Het is wel een kerk voor succesvolle mensen. Als het wat minder met je gaat vraag ik me af of je daar goed terecht kan.

@ Progton: vooral het verhaal over de kerk in Lagos werkte vervreemdend. Je zou kunnen zeggen dat ze in NL nog bescheiden blijven ('wie goed doet, krijgt wat terug') en in Nigeria gooien ze met beloftes van geld en voorspoed. Het shot over de website was natuurlijk helemaal fout ('God belooft je een groot huis en een vette auto').

Link naar bericht
Deel via andere websites
Religie globaliseert tegenwoordig ook in een rap tempo natuurlijk.

Mijn facebook lijkt soms één grote New Age campagne..

De overeenkomst met het welvaartsevangelie mag duidelijk zijn: zelfrealisatie.

Ik vind het echt eng, ik krijg er een naar gevoel bij de documentaire.

Wat voor gevoel hadden jullie toe jullie keken?

Ik heb ḿ (nog) niet gekeken.

Maar het gevoel van afschuw heb ik wel, maar ook bij andere dwalingen.

Toen ik voor het eerst filmpjes over dingen als de Toronto "blessing" zag hield ik het i.i.g. niet droog.

Ronduit afschuwelijk.

De misstanden waren me i.i.g. van de meet af aan duidelijk.

Ik kan ook niet anders dan onderscheid maken tussen het christendom (verzamelnaam van alles dat christelijk claimt te zijn) en gelovigen in Christus (m.i. de mensen die geloven wat er in de Bijbel staat én er iets van begrijpen.).

Blijkbaar is de Geest der Waarheid niet overal binnen het christendom aanwezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is denk ik meer de vraag of je de Geest overal voor mag verzoeken.

Zoals die kerkleider, we vragen de Geest of ze een mooie auto mogen krijgen etc.

Toch houd ik in mijn achterhoofd wel dat je alles aan God mag vragen, maar bij zaken die gaan over rijkdom en welvaart twijfel ik gelijk. Wie heeft daar misschien wat meer kijk op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Het is denk ik meer de vraag of je de Geest overal voor mag verzoeken.

Zoals die kerkleider, we vragen de Geest of ze een mooie auto mogen krijgen etc.

Toch houd ik in mijn achterhoofd wel dat je alles aan God mag vragen, maar bij zaken die gaan over rijkdom en welvaart twijfel ik gelijk. Wie heeft daar misschien wat meer kijk op?

Waarom zou je niet alles mogen vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is denk ik meer de vraag of je de Geest overal voor mag verzoeken.

Zoals die kerkleider, we vragen de Geest of ze een mooie auto mogen krijgen etc.

Toch houd ik in mijn achterhoofd wel dat je alles aan God mag vragen, maar bij zaken die gaan over rijkdom en welvaart twijfel ik gelijk. Wie heeft daar misschien wat meer kijk op?

Waarom zou je niet alles mogen vragen?

Dat is mijn vraag dus ook.

Ik denk aan de ene kant van wel maar als het om rijkdom gaat of eigen gewin?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid