Spring naar bijdragen

Hongersnood in Noord-Korea: wat kunnen we er aan doen?


Aanbevolen berichten

Ik las vandaag onderstaand bericht en ik vroeg me af: Kunnen mensen zoals wij hier iets aan doen? Zijn er misschien mensen met ideeën?

Bericht:

“Vorig jaar stierven elke dag mensen in mijn dorpâ€, vertelt een Noord-Koreaan aan een Chinese journalist. “Zelfs een heel gezin verhongerde.†In de zogenaamde ‘graanschuren’ van Noord-Korea, de twee provincies ten zuidwesten van Pyongyang, heerste een hongersnood. Waarschijnlijk zijn duizenden inwoners omgekomen.

Hoe kan het gebeuren dat er zoveel mensen stierven in de twee provincies waar het meeste voedsel wordt verbouwd? De boeren moesten een groot deel van hun oogst afstaan aan het regime voor de, vele ondervoede, soldaten. Het leger onderzocht daarbij grondig de huizen van de boeren. Ze haalden alles overhoop. Ze zochten naar restanten voedsel die de boeren voor zichzelf achterhielden. Daarbij bedreigden soldaten de bewoners met metalen stangen.

Het regime neemt elk jaar een vastgestelde hoeveelheid voedsel van de boerenbedrijven in beslag. De oogst wordt echter elk jaar kleiner, waardoor de boeren steeds minder voor zichzelf overhouden. Het wordt steeds moeilijker voor de boeren een bedrijf te leiden. Er is vaak een gebrek aan elektriciteit, zaden, tractors, olie en andere benodigdheden. De staat kan door de verslechterde economie en hun financiële keuzes de meeste onderdelen niet meer leveren. Boeren moeten geld van de autoriteiten lenen om zaden te kopen.

“Er groeit zelfs geen gras meer in het gebiedâ€, zegt een journalist die de situatie in Noord-Korea goed kent. “Anders groeien hier verschillende soorten planten.†Een inwoner vertelde hem dat een plant gelijk wordt opgegeten als deze gaat groeien. De bevolking is gedwongen dit soort voedsel te eten om niet te sterven. Het overgrote deel van de dorpelingen leeft op twee karige maaltijden per dag.â€

Kim Jong-Un was op de hoogte van de hongersnood in de ‘graanschuren’ van het land. Hij schakelde het leger in, die porties voedsel aan de inwoners uitdeelde. Er was niet genoeg. Na enkele dagen kregen de dorpelingen niets meer. Het regime geeft haar geld aan andere zaken uit. Vorig jaar stak zij voornamelijk geld in de bouw van luxe appartementen, een amusementspark en de feestelijke parades om de 100ste-geboortedag van Kim Il-Sung te vieren. De situatie in de twee zuidwestelijke provincies van Noord-Korea is nog steeds erbarmelijk. Veel Noord-Koreanen moeten zien te overleven. (OD)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn zelfs gevallen van kannibalisme gemeld. Dat land is volgens mij echt de hel op aarde. Er is wel een Christelijke organisatie T.E.A.R. (ken ik via deze site nota bene) die hulp geeft daar. Ze geven aan vertrouwen van de regering te hebben. Weet geen details meer, maar zoek het op, en als t effectief overkomt, doneer!!

En verder, BID VOOR ZE.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vrees ervoor dat we niet veel kunnen doen. :( Noord-Korea is een land dat zich heel goed isoleert van al de andere landen. Naar dit land reizen is met een groot risico vrees ik.

Dat niet alleen, zelfs al willen ze hulp komt die er niet omdat de VN volgens mij allerlei sancties aan ze heeft opgelegd waardoor ze geen hulp (mogen) krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

“Vorig jaar stierven elke dag mensen in mijn dorpâ€, vertelt een Noord-Koreaan aan een Chinese journalist. “Zelfs een heel gezin verhongerde.†In de zogenaamde ‘graanschuren’ van Noord-Korea, de twee provincies ten zuidwesten van Pyongyang, heerste een hongersnood. Waarschijnlijk zijn duizenden inwoners omgekomen.

Hoe kan het gebeuren dat er zoveel mensen stierven in de twee provincies waar het meeste voedsel wordt verbouwd? De boeren moesten een groot deel van hun oogst afstaan aan het regime voor de, vele ondervoede, soldaten. Het leger onderzocht daarbij grondig de huizen van de boeren. Ze haalden alles overhoop. Ze zochten naar restanten voedsel die de boeren voor zichzelf achterhielden. Daarbij bedreigden soldaten de bewoners met metalen stangen.

Het regime neemt elk jaar een vastgestelde hoeveelheid voedsel van de boerenbedrijven in beslag. De oogst wordt echter elk jaar kleiner, waardoor de boeren steeds minder voor zichzelf overhouden. Het wordt steeds moeilijker voor de boeren een bedrijf te leiden. Er is vaak een gebrek aan elektriciteit, zaden, tractors, olie en andere benodigdheden. De staat kan door de verslechterde economie en hun financiële keuzes de meeste onderdelen niet meer leveren. Boeren moeten geld van de autoriteiten lenen om zaden te kopen.

Tja hier zit kennelijk een probleem. Als het leger ook het zaaigoed van de boeren in beslag neemt, is het logisch dat de oogst dan kleiner wordt. Zorg dat er niet meer [genoeg] gezaaid wordt en je hebt het recept voor hongersnood.

Dat ging in de jaren twintig van de vorige eeuw in Rusland op dezelfde manier fout. De stalinisten hebben zo te zien niet van de geschiedenis geleerd dan.

Overigens wordt los van de sancties als straf op het kernwapenprogramma wel humanitaire hulp geboden, maar dat werkt alleen als de Noordkoreaanse regering het ook wil aannemen.

Men zou kunnen bidden om ruimte in dit land voor het bestuur van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vrees ervoor dat we niet veel kunnen doen. :( Noord-Korea is een land dat zich heel goed isoleert van al de andere landen. Naar dit land reizen is met een groot risico vrees ik.

Dat niet alleen, zelfs al willen ze hulp komt die er niet omdat de VN volgens mij allerlei sancties aan ze heeft opgelegd waardoor ze geen hulp (mogen) krijgen.

Is dat zo? Heeft de VN die sancties opgelegd? Bij mijn weten wordt voedselhulp wel geaccepteerd door Noord-Korea, vorig jaar heeft de VS (nota bene) nog gegeven. De vraag is alleen of het aankomt op de plaatsen waar het nodig. De Youtube filmpjes kunnen we terug zien allemaal dat het bij de elite prima voor elkaar is, maar in het achterland een en al ellende.

Wat wij kunnen doen is gebed en doneren aan Tear om hun voedselhulp programma te ondersteunen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Echt heel erg, maar dat gedramatiseerd aan het begin over dat weeskindje.

In Nederland zal zoiets ook maar kunnen gebeuren, dan misschien niet zo snel met een kind maar wel met een volwassene waar iets mee gebeurd en waar omstanders helemaal niets doen.

Al met al is het een intrieste situatie in dat land. En ik vraag me af of er überhaupt wel een oplossing is voor dit drama van ongekende proporties zonder tot oorlog over te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...
  • 1 year later...

Ik ben zelf met een chr organisatie in een land in azie geweest om te helpen, niet in N-Korea zelf. Organisaties die ik daarnaast nog tegen kwam en verder wil onderzoeken zijn:

Mission and Relief

SDOK

Jubilee Campaign

Andere tips zijn welkom!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Thorgrem

Erg waar: ik denk dat een christelijke organisatie Noord=Kora amper inkomt, zoals je ook wel ziet uit mensen die worden gearresteerd soms. Dat lijkt me dus niet echt heel erg handig. Sowieso lijkt elke organisatie die arme mensen helpt goed in lijn met het christelijke standpunt. Tenzij het natuurijk een organisatie als compassion is of vergelijkbare moslimorganties die hulp grotendeels beperken tot mensen van hun eigen achterban of daaraan willen toetreden. Zulke organisaties lijken me veel slechter dan eerlijke seculiere organisaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid