Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Op Wikipedia (de Engelse) staat er wel wat meer over. Komt erop neer dat meer dan 100 jaar geleden al geconcludeerd werd dat het kul was en dat vele voorspellingen van het lijstje niet waren uitgekomen. Het is dus net zo interresant als de wekelijkse horoscoop in de Story of Privé.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is nu ook bericht over dat de Oosters Orthodoxe patriarch van Constaninopel aanwezig zal zijn bij de inaugurele mis van de paus. Dit zal de eerste keer zijn dat dit sinds het grote schisma zal gebeuren.

Unprecedented ecumenical gesture: Patriarch of Constantinople will attend Pope's inauguration

Orthodox Patriarch Bartholomew I of Constantinople has announced that he plans to attend the inaugural Mass of Pope Frances on March 19.

The appearance by the Ecumenical Patriarch--the "first among equals" of all the world's Orthodox leaders--is an unprecedented gesture. The Patriarch of Constantinople has not attended a papal installation since 1054, when Constantinople split from Rome.

http://www.catholicculture.org/news/hea ... ryid=17331

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Een kennis van mij beweert dat volgens een eeuwenoude pausen profetie (van Malachias ?) dit de laatste paus zou zijn . Malachias zou deze paus beschrijven als "Petrus Romanus" .

Kan iemand mij daar meer over vertellen ?

Credo 26

Jup. Het is gelul. Excusez le mot.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een kennis van mij beweert dat volgens een eeuwenoude pausen profetie (van Malachias ?) dit de laatste paus zou zijn . Malachias zou deze paus beschrijven als "Petrus Romanus" .

Kan iemand mij daar meer over vertellen ?

Credo 26

Jup. Het is gelul. Excusez le mot.

U heeft gelijk om bepaalde voorspellingen van bepaalde "heiligen" te wantrouwen.

Ook ik hou mij meer aan "De Openbaring van Jezus christus, welke God Hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden, en welke Hij door de zending van zijn engel aan zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven." Openb. 1:1

En daarom kijk ik dan ook met belangstelling uit of het deze Paus zal zijn die aan hetgeen beschreven is in Openbaring 13 de uiteindelijke vervulling zal geven van hetgeen door zijn voorgangers reeds was ingezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

U heeft gelijk om bepaalde voorspellingen van bepaalde "heiligen" te wantrouwen.

Ook ik hou mij meer aan "De Openbaring van Jezus christus, welke God Hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden, en welke Hij door de zending van zijn engel aan zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven." Openb. 1:1

En daarom kijk ik dan ook met belangstelling uit of het deze Paus zal zijn die aan hetgeen beschreven is in Openbaring 13 de uiteindelijke vervulling zal geven van hetgeen door zijn voorgangers reeds was ingezet.

De ene waarzeggerij verruilen voor een waarzeggerij gebaseerd op een interpretatie van het moeilijkste bijbelboek. Nee, dat heeft veel zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een kennis van mij beweert dat volgens een eeuwenoude pausen profetie (van Malachias ?) dit de laatste paus zou zijn . Malachias zou deze paus beschrijven als "Petrus Romanus" .

Kan iemand mij daar meer over vertellen ?

Credo 26

Het zou zomaar kunnen dat dit de laatste paus is. Maar niet omdat ene Malachias dat voorspeld heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ergens wel komisch. :)

Het is hilarisch, enkel de onderstaande alinea al:

Met verbazing en verdriet hebben we geconstateerd hoe het Reformatorisch Dagblad veel aandacht heeft besteed aan de aftredende en de nieuw gekozen paus. En helaas gaat deze aandacht onverminderd door. Wat ons voornamelijk raakte was de neutrale berichtgeving in deze krant. Zonder enige kritische noot kwamen de berichten tot ons, die ook door onze jeugd wordt gelezen alsof deze vrijblijvend is. Of het bestaan van een paus de normaalste zaak van de wereld is!

Verdriet over een reeks aan nieuwsartikelen die geplaatst zijn in de krant van voorkeur.

En wat dan schijnbaar het ergste was was de neutrale berichtgeving! Het is toch ronduit schandalig dat een journalist neutraal verslag doet van een grote gebeurtenis! En zelfs de jeugd die kon de vervloekte neutrale berichtgeving lezen!! Schijnbaar hadden ze geen leeswijzer toegevoegd als variant op de welbekende kijkwijzer. Maar stel je eens voor dat reformatorische jongeren zomaar in aanraking komen met neutrale informatie over iets wat buiten de eigen zuil gebeurd, dat is toch een godgeklaag. Deze jongeren kunnen toch niet zomaar zulke schokkende, doch neutrale, informatie tot zich nemen. Strenge censuur, dat is vereist voor deze jongeren. Zelfs theologisch geschoolde ouderen kunnen er zo te zien nauwelijks mee omgaan, laat staan de tere kinderzieltjes van jong-volwassenen. En dan doet die krant ook nog net of een paus de normaalste zaak van de wereld is! Het moet niet gekker worden.

Ik vond het in ieder geval hilarisch om dit bericht te lezen, dank voor het linken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit dezelfde krant:

Paus: Verder met oecumene met andere religies

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_724558

Wat mij betreft (na het lezen van zo'n artikel) mag de poging tot oecumene met de reformatorische tak de komende 100 jaar even achterwege worden gelaten. Daarna zien we wel weer verder. De tijd, energie en moeite kan beter in oecumene met andere stromingen gestoken worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paus nodigt 3000 armen uit en wast voeten van gevangenen

http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... enen.dhtml

Oecumenische patriarch nodigt paus uit

ROME (RKnieuws.net) – Bartholomeos I, de oec­u­menis­che patri­arch van Con­stan­tinopel, heeft paus Fran­cis­cus uitgen­odigd voor een bezoek aan het patri­ar­chaat Istan­bul. Dat meldt het katholieke per­sagentschap Apic.

De patri­arch heeft paus Fran­cis­cus ook voorgesteld om in 2014 een geza­melijke reis te onderne­men naar het H. Land.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant artikel.

---

Evangelist Luis Palau legde handen op bij nieuwe paus

De Argentijnse evangelist Luis Palau denkt dat paus Fransiscus een vriend zal zijn van de charismatisch en evangelische kerk. Dat stelde hij onlangs in de media. Als bekende evangelist ging Luis meerdere keren om met de nieuwe paus. Die vertelde hem meer dan eens dat veel mensen "van buiten religieus zijn, maar niet wederom geboren." Het is algemeen bekend dat de nieuwe paus zich waarschijnlijk zal focussen op evangelisatie en zorg voor de armen.

Palau vertelde in de media ook over de wijze waarop de nieuwe paus zich opstelde in het verleden. Het bevestigt opnieuw dat paus Fransiscus nederig en sober leeft. Luis Palau: "Wanneer we samen baden, vroeg hij altijd: 'Leg je handen op mij en bid voor mij, dat God mij als zijn dienstknecht houdt.'"

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Om het enthousiasme toch een beetje naar de realiteit te brengen: aangezien niemand naar de paus luistert, behalve als hij toevallig de dingen zegt die men horen wil, zal ook naar deze paus slechts geluisterd worden in zoverre hij zegt wat men horen wil.

De Kerk heeft ruim een miljard leden. De paus is toch niet een soort lokale predikant van een dorpje, die zijn dorpje mee neemt in een afscheiding ofzo. Hij zal zijn accenten leggen, maar zowel het verleden als realiteitszin voorspellen dat de katholieke Kerk gewoon een katholieke paus heeft, en dat alles katholiek zal blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, nu is het halleluja en over een tijdje wanneer doorgedrongen is dat ook deze paus toch echt wel katholiek is roept men weer om zijn steniging. Bij wijze van dan.

Maar ik zal niet ontkennen dat de positieve berichtgeving in een deel van de seculiere media een aangename afwisseling is. Wel doet men of er reeds wereldschokkende veranderingen zijn. Die zijn er niet. En daarmee wordt Benedictus XVI ernstig mee tekort gedaan. Want ook hij beoefende het ambt met hart en ziel ondanks dat hij er nooit om gevraagd had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Helaas zal het nog wel even duren voor kerkhistorici inzien dat Benedictus voor een breuk zorgde met zijn voorganger, op enkele uiterst relevante gebieden, waaronder met name de omgang met het kindermisbruik, de theologische vrijheid, de oecumene, de strijd tegen syncretisme en de liturgische hervorming

Wat nog nauwelijks iemand lijkt te zien is dat Franciscus sterk in de lijn van Johannes Paulus II staat. Ik vrees vooral dat de kardinalen hebben gekozen voor minder hervormingen en zelfs herstel van de situatie onder Johannes Paulus II.

Het feit dat de seculiere pers, niet-katholieken en vrijzinnigen zo eenstemming de lof zingen over deze paus, zou een signaal moeten zijn. Maar weinigen zien dat signaal, is mijn indruk.

Ik wil niet te voorbarig zijn, maar ik deel het enthousiasme niet en kijk met grote zorg naar de toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het enthousiasme voor een deel de manier is hoe hij zelf leeft en handelt. Daar is hij in het katholicisme en ook niet in de hoge clerus niet uniek in. Maar ik denk wel voor best veel mensen het belangrijk is dat beeld te zien. En dan is het handelen van de paus daarin ook van symbolische waarde en als voorbeeld.

Overigens ben ik bang dat het ook deels een Obama effect zal zijn. Zulke hoge verwachtingen, het zal vroeg of laat tegen gaan vallen. Wil je dat vast houden, dan moet je dood gaan en dat wens ik deze man totaal niet toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het feit dat de seculiere pers, niet-katholieken en vrijzinnigen zo eenstemming de lof zingen over deze paus, zou een signaal moeten zijn. Maar weinigen zien dat signaal, is mijn indruk.

En ook orthodoxe katholieken die ik zie en ken zie ik enthousiast. Voor een bepaalde groep is dat er na dat gezeur eindelijk weer een positief bericht het nieuws domineerde, voor anderen misschien wel een stukje te hoge verwachtingen maar het is ook gewoon een stukje media performance dat op een of andere manier goed uitpakt.

Ik zie mensen vooral heel enthousiast over hele kleine dingen, zoals handen schudden, met het OV reizen en dat soort zaken.

Ik wil niet te voorbarig zijn, maar ik deel het enthousiasme niet en kijk met grote zorg naar de toekomst.

Ik niet. Ik zie hem als schakeltje van een eeuwige hervorming van de kerk, die nu in deze tijd nodig is, zoals die in het verleden ook nodig waren. Zijn voorganger Benedictus zie ik daarin ook als een schakeltje, op enerzijds een andere nodige plek, maar anderzijds ook als continuïteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid