Spring naar bijdragen

Was het Offer nodig?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 495
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb
Hitchens, hoe bepaal je of een handeling goed of slecht is?

Wat geaccepteerd is in de maatschappij en/of wat na discussie/rationeel denken tot stand komt, wordt als goed gezien. Zoiets?

Jammer :) ik had gerekend op een meer wetenschappelijk antwoord. Evolutie-biologie, vriend!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het zo wilt noemen, ja. Vroeger (in de bijbelse tijd en daarna nog) was slavernij 'de waan van de dag', misschien geniet dat jouw voorkeur..?

edit: "En hoe kom je er dan rationeel uit of een handeling goed of slecht is?"

Homohuwelijk wordt door bepaalde mensen als 'slecht' gezien. Hun argumenten tegen het homohuwelijk wegen niet op tegen de voorargumenten. Voilà.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

"Niemand bepaalt dat. Moreel besef is product van onze evolutie. Waarom anders zou inmiddels wetenschappelijk aangetoond zijn dat de morele fundamenten (niet de uitwerking) in iedere cultuur hetzelfde zijn?" Zo iets?

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Niemand bepaalt dat. Moreel besef is product van onze evolutie. Waarom anders zou inmiddels wetenschappelijk aangetoond zijn dat de morele fundamenten (niet de uitwerking) in iedere cultuur hetzelfde zijn?" Zo iets?

Evolutie is de basis denk ik. Niet het resultaat (anders zou iedereen dezelfde normen en waarden hebben). Het bepalen van de (uiteindelijke) moraliteit komt dus tot stand door wat ik eerder noemde.

En @Cyrillisch: Ja, dat wordt slecht gevonden. Om maar te zeggen wat je wilt horen: ik geloof niet in een absolute moraliteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Homohuwelijk wordt door bepaalde mensen als 'slecht' gezien. Hun argumenten tegen het homohuwelijk wegen niet op tegen de voorargumenten. Voilà.

Dus iets wat niet slecht is dat is goed?

En @Cyrillisch: Ja, dat wordt slecht gevonden. Om maar te zeggen wat je wilt horen: ik geloof niet in een absolute moraliteit.

Ah, ik zie het. Humanistische moraal is gebakken lucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zie drogreden topic.

Een drogreden, niet echt. In de klassieke oudheid was er een soortgelijke casus: moet Aristeides beloont worden omdat hij de bondgenoten eerlijk behandelde? Ik giet het alleen in een nieuw jasje. En nee, iets wat niet slecht is dat is niet automatisch goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En @Cyrillisch: Ja, dat wordt slecht gevonden. Om maar te zeggen wat je wilt horen: ik geloof niet in een absolute moraliteit.

Ah, ik zie het. Humanistische moraal is gebakken lucht.

Als je gelooft dat er een absolute moraal is, is de rest gebakken lucht te noemen ja. Het is daarentegen wel ergens op gebaseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hitchens, hoe bepaal je of een handeling goed of slecht is?

Zoals hierboven al genoemd komt moraliteit niet uit de geschriften, maar kan het vanuit het Darwinisme wel voor een groot deel verklaard worden. Op persoonlijk niveau is moraliteit wel te verklaren uit het feit dat je niet in een samenleving wilt leven waar moord, verkrachting en diefstal schering en inslag is. En dat je daarom ook zelf je niet schuldig maakt aan deze delicten. Door de geschiedenis te bestuderen kun je zien dat maatschappijen waar moord en diefstal niet zwaar bestraft worden uiteindelijk nooit succesvol blijken te zijn. Maar om je nou moreel juist te gedragen op basis van angst en een wensgedachte lijkt me nou niet helemaal juist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hitchens, hoe bepaal je of een handeling goed of slecht is?

Zoals hierboven al genoemd komt moraliteit niet uit de geschriften, maar kan het vanuit het Darwinisme wel voor een groot deel verklaard worden. Op persoonlijk niveau is moraliteit wel te verklaren uit het feit dat je niet in een samenleving wilt leven waar moord, verkrachting en diefstal schering en inslag is. En dat je daarom ook zelf je niet schuldig maakt aan deze delicten. Door de geschiedenis te bestuderen kun je zien dat maatschappijen waar moord en diefstal niet zwaar bestraft worden uiteindelijk nooit succesvol blijken te zijn. Maar om je nou moreel juist te gedragen op basis van angst en een wensgedachte lijkt me nou niet helemaal juist.

Leuk betoog, maar zou je ook in willen gaan op de vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het goede nieuws, het heeft ook nul komma nul relevantie voor wie er geen gevoel bij heeft.

Dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen.

Waarom zou de een er wel en de ander geen gevoel bij hebben?

@Cyrillisch, hebben we daar geen afspraken/wetten over gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk betoog, maar zou je ook in willen gaan op de vraag?

Is al gebeurd toch?

Zoals hierboven al genoemd komt moraliteit niet uit de geschriften, maar kan het vanuit het Darwinisme wel voor een groot deel verklaard worden.

Bovengenoemde (discussie, rationeel kwesties overdenken) en vanuit evolutionair perspectief.

Of in jouw woorden: gebakken lucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hitchens, hoe bepaal je of een handeling goed of slecht is?

Zoals hierboven al genoemd komt moraliteit niet uit de geschriften, maar kan het vanuit het Darwinisme wel voor een groot deel verklaard worden. Op persoonlijk niveau is moraliteit wel te verklaren uit het feit dat je niet in een samenleving wilt leven waar moord, verkrachting en diefstal schering en inslag is. En dat je daarom ook zelf je niet schuldig maakt aan deze delicten. Door de geschiedenis te bestuderen kun je zien dat maatschappijen waar moord en diefstal niet zwaar bestraft worden uiteindelijk nooit succesvol blijken te zijn. Maar om je nou moreel juist te gedragen op basis van angst en een wensgedachte lijkt me nou niet helemaal juist.

Leuk betoog, maar zou je ook in willen gaan op de vraag?

Daar is gewoon niet zo'n makkelijk antwoord op te geven, heeft er erg mee te maken hoe de mensheid zich ontwikkeld heeft en een groeiend besef wat goed en wat slecht is voor ons. Dat besef groeit door verstandige mensen bij elkaar te zetten, erover te discussieren en leren van fouten uit ons verleden. Wat imo niet helpt is de suggestie dat moraliteit is ontstaan op het moment een entiteit het je opdraagt. Immers, noem eens een ethisch statement of actie gedaan door een gelovige dat niet uitgevoerd kon worden door een niet-gelovige. Andersom kan ik wel zeggen dat er genoeg niet-ethische acties zijn die alleen kunnen voortkomen uit naam van geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe uit de verheven kennis dat moraliteit uit darwinisme komt een vraag beantwoord kan worden of een bepaalde handeling goed en slecht is, dat is me een raadsel.

Van Dale zegt:

mo·raal

de; v(m) 1 de leer vd plichten en deugden; zedenleer 2 zedenles; strekking: de moraal vd fabel 3 beginselen, principes: een man zonder moraal 4 (sport) zelfvertrouwen, moreel.

Wat is daar niet menselijk aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid