Spring naar bijdragen

Moeten mannen en vrouwen hetzelfde loon krijgen?


Aanbevolen berichten

Ik zat met deze vraag bezig door onderstaand artikel:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 130320_115

‘In een vergadering met vier vrouwen is het statistisch zeker dat er eentje niet helemaal in haar element is.’ Met die woorden verdedigde bioloog Midas Dekkers de loonkloof tussen mannen en vrouwen tijdens een debat met Vlaams minister Freya Van den Bossche. ‘Het was er zo ver over dat het moeilijk was om er een ernstig antwoord op te geven.’

De loonkloof tussen mannen en vrouwen is zo groot, dat vrouwen tot gisteren gratis hebben gewerkt: dat is de redenering achter Equal Pay Day. Vlaams minister Freya Van den Bossche (SP.A) mocht in Reyers Laat op Canvas een pleidooi houden voor ‘gelijk loon voor gelijk werk’, maar kreeg onverwachte tegenwind van een andere studiogast, de Nederlandse bioloog Midas Dekkers.

‘Mannen en vrouwen zijn nu eenmaal niet gelijk’, stelt Dekkers. ‘Je moet verdienen naar wat voor werk je hebt geleverd, en er zijn nogal wat vakken waarin vrouwen minder goed werk leveren dan mannen. Dat komt omdat er tussen mannen en vrouwen verschillen bestaan. En wat is het belangrijkste verschil? De hormonen. We zijn het er altijd over eens dat mannen haantjesgedrag vertonen door hun testosteron, en we mogen daar ook grapjes over maken. Maar je kan ook zeggen dat mannen wél vier weken op vier gesteld zijn, en dat vrouwen dus eigenlijk maar driekwart van hun loon zouden mogen verdienen. Maar als je grapjes gaat maken over de hormonen van vrouwen, dan krijg je de wind van voren. Dus dat zeg ik niet.’

Maar hij zei het lekker tóch. En ging meteen nog een stap verder. ‘Als ik in een meeting zit met vier vrouwen, dan weet ik statistisch zeker dat één van die vier vrouwen niet helemaal in haar element is. Maar ik weet niet dewelke. Dat is toch een probleem?’

Freya Van den Bossche trok grote ogen. ‘Ik ben onder de indruk van uw redenering, maar ik werk vier weken op de vier en tracht daar toch het beste van te maken’, zei ze lachend.

‘Het is járen geleden dat ik nog eens zoveel reacties kreeg na een tv-optreden’, zegt de minister een dag na de uitzending. ‘Ik wist op voorhand dat die man er een sport van maakt om met de nodige humor contraire meningen naar voren te brengen, om je uit je kot te lokken. Maar zijn stellingen waren echt van de pot gerukt. Ik kon er wel mee lachen, maar ik heb duidelijk gemaakt dat ik het niet met hem eens was. Kinderen krijgen is voor mij niet vergelijkbaar met de keuze om een boot te kopen.’

Want Dekkers zei ook nog dat kinderen een vorm van vrijetijdsbesteding zijn, waaraan de maatschappij niet moet meebetalen. Midas Dekkers, die geen mobiele telefoon heeft, was gisteren de hele dag onderweg en daardoor onbereikbaar voor commentaar. ‘Als de camera’s niet draaien, is hij trouwens een heel aimabel man’, zegt Freya Van den Bossche.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In principe wel en dat is bij veel bedrijven en instellingen ook het uitgangspunt. Het probleem zit er meer in dat de functies die mannen en vrouwen bekleden vaak niet vergelijkbaar zijn. Biologische verschillen zijn daarin in zoverre interessant dat het vaak mede bepalend is welke vak/functie een man of vrouw kiest. Plus de gewoonte dat met name in Nederland veel vrouwen kiezen voor part-time functies terwijl veel top betalende functies niet part-time zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als vrouwen bereid zijn even hard te werken, dezelfde offers te brengen en zich net zo goed aan te passen aan de bedrijfscultuur als mannen doen, dan behoren ze natuurlijk evenredig betaald te worden. Zeker in topfuncties wordt er van je verwacht dat je keuzes maakt en offers brengt. Dat je bijvoorbeeld soms je werk boven je gezin moet stellen. Dat je bereid bent je plaats in het geheel te veroveren en te verdedigen. Niet omdat het bedrijf per se vrouwen wil aannemen en hen dus wil voortrekken bij sollicitaties, maar omdat je je weet te bewijzen in je werk en daadwerkelijk beter werk levert dan de anderen.

Waarbij het dan ook eerlijker zou zijn als mannen evenveel rechten zouden hebben op de kinderen. Zodat als bijvoorbeeld de ongehuwde man erkent de vader te zijn, hij dan ook meteen en automatisch het voogdijschap krijgt als het kind vrijwillig is verwekt, zonder toestemming nodig te hebben van de moeder. Dan pas is het gelijkheidsideaal volledig en consequent doorgevoerd. Want als we op het werk geen rekening meer mogen houden met het verschil tussen mannen en vrouwen, dan ook niet bij het gezin. Ook daar is mijns inziens dan nog veel recht te zetten. We hoeven dan voor niemand de wegen verbreden omwille van het geslacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelijke werk, gelijke salarissen, zou je zeggen.

Dan gaat het vooral om de functie en of je die gewoon simpelweg uit voert.

De één zal toch altijd beter en handiger zijn dan de ander, maar een positieve inzet zegt ook wat. Wat vrijetijdsbesteding in verband met moederschap betreft, vraag ik me af of het economisch gezien wel zo slim is. We hebben een vergrijzing en dat loopt in de papieren. Eigenlijk zou het aangemoedigd moeten worden om grotere gezinnen te krijgen, maar in Nederland wordt het eerder ontmoedigd. Een éénverdiener zijn lukt meestal niet. Kinderopvang is te duur geworden, kinderbijslag is ook niet vergelijkbaar met een land als Duitsland. Nog even en een kind krijgen kan er niet meer uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als vrouwen bereid zijn even hard te werken, dezelfde offers te brengen en zich net zo goed aan te passen aan de bedrijfscultuur als mannen doen, dan behoren ze natuurlijk evenredig betaald te worden. Zeker in topfuncties wordt er van je verwacht dat je keuzes maakt en offers brengt. Dat je bijvoorbeeld soms je werk boven je gezin moet stellen. Dat je bereid bent je plaats in het geheel te veroveren en te verdedigen. Niet omdat het bedrijf per se vrouwen wil aannemen en hen dus wil voortrekken bij sollicitaties, maar omdat je je weet te bewijzen in je werk en daadwerkelijk beter werk levert dan de anderen.

Waarbij het dan ook eerlijker zou zijn als mannen evenveel rechten zouden hebben op de kinderen. Zodat als bijvoorbeeld de ongehuwde man erkent de vader te zijn, hij dan ook meteen en automatisch het voogdijschap krijgt als het kind vrijwillig is verwekt, zonder toestemming nodig te hebben van de moeder. Dan pas is het gelijkheidsideaal volledig en consequent doorgevoerd. Want als we op het werk geen rekening meer mogen houden met het verschil tussen mannen en vrouwen, dan ook niet bij het gezin. Ook daar is mijns inziens dan nog veel recht te zetten. We hoeven dan voor niemand de wegen verbreden omwille van het geslacht.

Je ziet toch vaak dat vrouwen minder verdienen voor hetzelfde werk, denk inderdaad ook omdat ze niet hoog genoeg inzetten bij salarisonderhandelingen en het al snel best vinden. Maar inderdaad, die vaders die na 2 dagen weer gewoon moeten gaan werken is ook niet echt eerlijk. Zielig, die collega's van me die half pittend achter hun scherm zaten na de zoveelste gebroken nacht. Ik kreeg gewoon lekker 3 maanden vrij en doorbetaald en destijds ook nog betaald ouderschapsverlof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

? :Z

De enigste diersoort die samen werkt is een mier....zij krijgen alle gelijk loon.

Zo krijgt u ook gelijk loon.

Ik vind dat je op je werkt beoordeelt moet worden zoals vroeger bij kisten vullen en tillen.

hard werk zou beter moeten lonen...tegen over koffie drinkers lol

als je als vrouw hetzelfde werk kan verzetten of gelijk krijg je ook gelijk loon.

maar iemand die stil staat op zijn werk vult hij geen kisten,en verdient ook minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid