Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Vandaag in het nieuws:

Tweede Nederlandse dode in Syrië

In Syrië blijkt opnieuw een Nederlander van Marokkaanse afkomst te zijn gedood. Het slachtoffer zou de 20-jarige Sofian zijn die in Delft of Rotterdam woonde. Hij was naar Syrië afgereisd om daar te vechten tegen het regime van president Assad.

Gisteren werd bekend dat een andere Nederlandse jihadstrijder in Syrië was gesneuveld. Die jongen, Mourad, is vorige week omgekomen. Daarmee zijn er tot nu toe twee Nederlanders omgekomen in Syrië. Volgens bronnen kenden de twee slachtoffers elkaar en waren ze in Nederland al vrienden.

'Geen verrassing'

De voorzitter van Forum Instituut voor Multiculturele Vraagstukken noemt de Nederlandse slachtoffers geen verrassing. "Er is een groot aantal jongeren dat romantische denkbeelden heeft bij het vechten in Syrië. Maar uiteindelijk eindigen ze vaak als kanonnenvoer", zei voorzitter Sadik Harchaoui gisteren.

Vorige week werd bekend dat er zo'n honderd Nederlandse moslims meevechten in landen als Syrië, Somalië en Afghanistan. Dat was voor de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid reden om het dreigingsniveau in Nederland te verhogen.

Bron: NOS

Wat bezield deze jongeren om naar een vaak wildvreemd land te gaan om vervolgens de wapens op te nemen tegen de regering aldaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat er verschillende redenen zijn om tot zo een besluit te komen. Waarvan Archillion er al één opnoemt en waarschijnlijk ook de voornaamste reden. Dat wil niet zeggen dat ik het trouwens oneens ben met sommige besluiten van de zogenoemde "jihadisten" maar wel met de beweegredenen.

Maar ik denk dat ook vaak een vorm van onmacht een rol speelt. Onmacht in de zin van het bijdragen aan een in hun ogen strijd voor het goede, de onmacht zegt ze om in een vorm van macht en dat is zelf te gaan meestrijden, de meest makkelijke manier voor zulks personen om wat te betekenen.

Alhoewel ik het eens ben met Archillion, zijn er andere redenen/gronden, die mensen ertoe aanzetten om zulke stappen te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook dat er best veel idealisme bij zit met het idee om de wereld er beter op te maken: Vanuit je geloof strijden tegen een seculiere dictator.

Het is trouwens ook niet specifiek iets 'religieus' waar christenen en moslims zich tot laten verleiden. Je kunt het ook zien bij seculiere ideologie. Denk bijvoorbeeld aan Tanja bij de FARC. Of gewoon in dienst gaan in het leger omdat je land op dat moment aan het knokken is tegen slechteriken in de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
72 maagden

Maar zijn het dan mensen of schapen? En als het mensen zijn mannen of vrouwen? Indien vrouwen, wie garandeerd dat het geen bejaarden zijn? ;)

Hoe bedoel je schapen? Ik hoef je er niet op te wijzen dat we hier minimaal 1 zeer gewaardeerde Moslim broeder op t forum hebben, dus evt. vage grappen die op/over de grens van een belediging liggen/gaan zijn wat mij betreft niet gewenst :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rare wending heeft dit topic gekregen haha. Is toch een vrij serieus onderwerp. Ik vraag me trouwens wel af of elke strijder buiten een leger om zowieso niet echt juist bezig is of zijn er uitzondering, ik zou graag het laatste willen geloven.

MysticNetherlands bedankt voor je zeer attentvol bericht, zo voel ik me toch altijd weer op me plek en gewaardeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Vandaag in het nieuws:

Tweede Nederlandse dode in Syrië

In Syrië blijkt opnieuw een Nederlander van Marokkaanse afkomst te zijn gedood. Het slachtoffer zou de 20-jarige Sofian zijn die in Delft of Rotterdam woonde. Hij was naar Syrië afgereisd om daar te vechten tegen het regime van president Assad.

Gisteren werd bekend dat een andere Nederlandse jihadstrijder in Syrië was gesneuveld. Die jongen, Mourad, is vorige week omgekomen. Daarmee zijn er tot nu toe twee Nederlanders omgekomen in Syrië. Volgens bronnen kenden de twee slachtoffers elkaar en waren ze in Nederland al vrienden.

'Geen verrassing'

De voorzitter van Forum Instituut voor Multiculturele Vraagstukken noemt de Nederlandse slachtoffers geen verrassing. "Er is een groot aantal jongeren dat romantische denkbeelden heeft bij het vechten in Syrië. Maar uiteindelijk eindigen ze vaak als kanonnenvoer", zei voorzitter Sadik Harchaoui gisteren.

Vorige week werd bekend dat er zo'n honderd Nederlandse moslims meevechten in landen als Syrië, Somalië en Afghanistan. Dat was voor de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid reden om het dreigingsniveau in Nederland te verhogen.

Bron: NOS

Wat bezield deze jongeren om naar een vaak wildvreemd land te gaan om vervolgens de wapens op te nemen tegen de regering aldaar?

hetzelfde als de Engelandvaarders, de kibboetsbewoners, de sandinisten-ondersteuners, de anti-apartheidsstrijders. Een combinatie van jeugdig idealisme, zin voor avontuur, e.d.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Cmon, omdat we geen moslims zijn hoeft nog niet te betekenen dat wij hun belachelijk moeten maken. Wij als christenen horen een goed voorbeeld te geven... (virgin grapjes)

Een beetje humor moet kunnen, toch? Ik vind het vergelijkbaar met het beeld dat christenen straks met vleugeltjes en een harpje tussen de wolken rondzweven. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
hetzelfde als de Engelandvaarders, de kibboetsbewoners, de sandinisten-ondersteuners, de anti-apartheidsstrijders. Een combinatie van jeugdig idealisme, zin voor avontuur, e.d.

Dank.

Vraag in het algemeen; wat zou Nederland met zulke mensen moeten doen als ze straks terugkomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
hetzelfde als de Engelandvaarders, de kibboetsbewoners, de sandinisten-ondersteuners, de anti-apartheidsstrijders. Een combinatie van jeugdig idealisme, zin voor avontuur, e.d.

Dank.

Vraag in het algemeen; wat zou Nederland met zulke mensen moeten doen als ze straks terugkomen?

In alle opzichten ontwapenen, misschien?? Stop ze weg in een "hoekje" en het probleem wordt uiteindelijk vele malen groter...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
hetzelfde als de Engelandvaarders, de kibboetsbewoners, de sandinisten-ondersteuners, de anti-apartheidsstrijders. Een combinatie van jeugdig idealisme, zin voor avontuur, e.d.

Dank.

Vraag in het algemeen; wat zou Nederland met zulke mensen moeten doen als ze straks terugkomen?

Ze een bezoek aan de GGZ adviseren, voor eventuele traumaverwerking, en dan een monument voor ze oprichten, naast dat voor de deelnemers aan de Spaanse burgeroorlog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is al enige tijd geleden, maar is er bekend hoe Nederland destijds dan omging met mensen die terugkwamen van de Spaanse burgeroorlog? Zijn ze nog verder geradicaliseerd. Hebben ze vreedzaam getracht hun overtuiging uit te dragen, of hebben ze ook hier geweld gebruikt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is al enige tijd geleden, maar is er bekend hoe Nederland destijds dan omging met mensen die terugkwamen van de Spaanse burgeroorlog? Zijn ze nog verder geradicaliseerd. Hebben ze vreedzaam getracht hun overtuiging uit te dragen, of hebben ze ook hier geweld gebruikt?

Hier staat iets over die geschiedenis: http://www.eddyroos.nl/Opdracht%20Spanjemonument.htm

Als de geschiedenis zich gaat herhalen, dan zouden die jihadies hun Nederlanderschap verliezen en over 50 jaar toch nog een monument krijgen in A'dam Noord (of in hun geval: waarschijnlijk A'dam West...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat opvalt, en zorgelijk is, is dat deze 'jihad' strijders (je kunt je afvragen of de term hier op zijn plek is, maar dat zal de Westerse media worst wezen want het is natuurlijk een lekker populair en associatief woord) van Marokkaanse origine zijn ipv van Syrische. Wat hebben Marokkaanse jongeren te maken met Syrie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat opvalt, en zorgelijk is, is dat deze 'jihad' strijders (je kunt je afvragen of de term hier op zijn plek is, maar dat zal de Westerse media worst wezen want het is natuurlijk een lekker populair en associatief woord) van Marokkaanse origine zijn ipv van Syrische. Wat hebben Marokkaanse jongeren te maken met Syrie?

Zo veel en zo weinig als Amsterdam Noord te maken heeft met de Spaanse Burgeroorlog, denk ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid