Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoe kan je nu afdwalen als je zonder geloof bent opgevoed en daardoor zelf je pad heb gezocht?

Onze hele maatschappij is doordrenkt van het christelijk geloof. Onze wetten, onze economie, politiek, kunst, onze kalender, moraal, feestdagen, het is allemaal beïnvloed of vaak zelfs geïnitieerd door het christendom.

Daar ben ik het niet mee eens. Als je goed in de geschiedenis duikt, dan zie je dat de oorsprong van onze huidige politiek, kalender en economie zijn beginselen heeft in het oude Griekenland en Rome. Ten tijden van Alexander de Grote en Julius Caesar. Ik zal dee Kalender en economie als voorbeeld gebruiken. Ik zal de rest (en met name de feestdagen) met rust laten.

Kijk hier maar eens naar:

Alexander de Grote was de eerste die van overheidswege goud muntte, dat wil zeggen een stempel erop aanbracht om kwaliteit en gewicht te garanderen. Vertrouwen in het stempel was nodig: men vertrouwde erop dat het goud inderdaad de waarde heeft die het stempel aangeeft, maar in geval van twijfel kan men natuurlijk zelf het goud controleren.

En naar:

In het Romeinse Rijk was zout een product dat moeilijk te winnen was. Daardoor was het een waardevol en waardevast product, en dus geschikt voor gebruik als goederengeld. De soldaten van het Romeinse leger werden betaald met zoutstaven, Salarium genoemd. Het huidige woord salaris is daar van afgeleid.

De huidige kalender is van Romeinse oorsprong en is lange tijd gebruikt door de kerk, welke later een keer werd herzien. Sommige namen van deze juliaanse kalender zijn nu nog in gebruik, waar andere een Germaanse of Noorse oorsprong hebben.

De voorlaatste gedaante van de Romeinse kalender was de juliaanse kalender (van -45 tot 1582); deze door Julius Caesar ingevoerde kalender die door het concilie van Nicaea werd aanvaard als officiële kalender van de kerk, was gebaseerd op een jaar van 365,25 dagen met een schrikkeldag iedere vier jaar. Het zonnejaar is echter iets korter.

Ik neem aan dat je op de hoogte bent dat de opvolger in de Gregoriaanse kalender een aanpassing is op zijn voorganger en dan ook niet meer dan dat. Kijk hier maar eens naar:

De gregoriaanse kalender, een aanpassing van de daarvoor gebruikte juliaanse kalender, werd voor het eerst voorgesteld door de Napolitaanse arts Aloisius Lilius, en werd overgenomen door het Concilie van Trente (1545-1563). Paus Gregorius XIII kon pas in 1582 met de bul Inter gravissimas deze kalenderhervorming doorvoeren. Bij de invoering liepen de weekdagen zonder onderbreking door: op donderdag 4 oktober volgde vrijdag 15 oktober 1582. Door het weglaten van die 10 dagen werd het begin van de lente teruggebracht naar 21 maart.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar ben ik het niet mee eens. Als je goed in de geschiedenis duikt, dan zie je dat de oorsprong van onze huidige politiek, kalender en economie zijn beginselen heeft in het oude Griekenland en Rome. Ten tijden van Alexander de Grote en Julius Caesar. Ik zal dee Kalender en economie als voorbeeld gebruiken. Ik zal de rest (en met name de feestdagen) met rust laten.

Christendom is ook geen ding wat uit het niets ontstond en heeft op haar beurt ook weer een ontstaansgeschiedenis. Onze cultuur heeft haar wortels liggen in de Europese christelijke cultuur. Die heeft op haar beurt weer elders haar wortels liggen.

De kalender is daar een mooi voorbeeld van. Een nogal duidelijke christelijke adaptatie, van dingen die er daarvoor ook al waren. Wetenschap is er ook een mooi voorbeeld van. Onze moderne wetenschap heeft haar wortels liggen in de christelijke middeleeuwen en vroeg moderne tijd. Het is aantoonbaar dat het christendom en de Kerk een belangrijke bevorderende rol heeft gespeeld in het ontstaan van onze wetenschap.

Maar voor die middeleeuwse academici lag de bron van hun werk weer in de klassieke oudheid. Zonder de middeleeuwse scholastiek geen moderne wetenschap, zonder de klassieke filosofen uit de oudheid absoluut geen scholastiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid