Spring naar bijdragen

Vraag over theorie duizendjarige rijk evangelisatie


Aanbevolen berichten

Via een vriend ben ik naast onze eigen interkerkelijke Bijbelkring onder PKN-vlag ook op bezoek op avonden van een interkerkelijke kring onder een vol evangelische vlag.

Daarom kan ik daar als PKNer ook naar toe. Maar goed, als enige niet vol evangelische (op een aanstaande baptist na) bevind ik mij op een kring van vol evangelischen die diep in de bijbel spitten. Echter ben ik niet iemand die zomaar wat aan neemt. Vooral ook omdat ik de bijbel ook anders benader hier en daar. Zo viel de opmerking dat in het duizend jarige vredesrijk de joden het evangelie zouden gaan verkondigen.

Ik gaf aan daar de argumenten voor te willen weten, maar dat bleek nogal omslachtig te zijn.

Eerlijk gezegd geloof ik er ook niets van, maar ik ken hun argumenten niet. Dat irriteerde mij. Iemand gaf me de tip op internet na te zoeken.

Is hier soms iemand die hier meer van weet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik lees met interesse mee. Dat hele duizendjarige rijk is naar mijn overtuiging al onzin, deze toevoeging over evangeliserende joden maakt het er niet direct geloofwaardiger op. Maar ik vind de onderbouwingen bij dit soort verhalen altijd wel fascinerend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je zal me niet kwalijk nemen dat ik niet meer op je reageer? Voor ik het weet heb ik weer iets fout gezegd, en krijg ik weer een tirade met beledigingen over me heen.

Je veroorzaakt het soms toch echt zelf. Jij negeerde als eerste bewust iemand vanwege een niet evolutionaire standpunt. Dat vind ik gewoon hoogmoed..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Je zal me niet kwalijk nemen dat ik niet meer op je reageer? Voor ik het weet heb ik weer iets fout gezegd, en krijg ik weer een tirade met beledigingen over me heen.

Je veroorzaakt het soms toch echt zelf. Jij negeerde als eerste bewust iemand vanwege een niet evolutionaire standpunt. Dat vind ik gewoon hoogmoed..

Het kan me niet zoveel boeien of jij iets wat je overduidelijk niet begrijpt, hoogmoed vindt. Je voelt je kennelijk aangevallen omdat je niet alles van alles weet. Leer er maar mee leven, dat geldt voor ieder mens. Dat jij dan meteen denkt dat je dom gevonden wordt, prima als jij daar een pijnpunt hebt, maar het is jouw probleem. Dat je vervolgens gaat schelden en beledigen en wat gezegd wordt leugenachtig weergeeft, maakt je niet tot een erg boeiende gesprekspartner.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Via een vriend ben ik naast onze eigen interkerkelijke Bijbelkring onder PKN-vlag ook op bezoek op avonden van een interkerkelijke kring onder een vol evangelische vlag.

Daarom kan ik daar als PKNer ook naar toe. Maar goed, als enige niet vol evangelische (op een aanstaande baptist na) bevind ik mij op een kring van vol evangelischen die diep in de bijbel spitten. Echter ben ik niet iemand die zomaar wat aan neemt. Vooral ook omdat ik de bijbel ook anders benader hier en daar. Zo viel de opmerking dat in het duizend jarige vredesrijk de joden het evangelie zouden gaan verkondigen.

Ik gaf aan daar de argumenten voor te willen weten, maar dat bleek nogal omslachtig te zijn.

Eerlijk gezegd geloof ik er ook niets van, maar ik ken hun argumenten niet. Dat irriteerde mij. Iemand gaf me de tip op internet na te zoeken.

Is hier soms iemand die hier meer van weet?

Een evangelische leer is volgens mij dat de joden in de grote verdrukking het voortouw nemen in de evangelieverkondiging en niet in het 1000-jarig vrederijk. Waarbij ik moet zeggen dat ik niet weet of ie Bijbels is. Van deze versie heb ik nog nooit gehoord. Er is nu ook een Kingdom Now leer (dominionism) bij de charismatischen. Die is helemaal gevaarlijk en onbijbels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de grote verdrukking, okee. Ja, ze hadden het over het duizend jarige vredesrijk.

Dat van het Kingdom Now hebben zij ook bezwaren tegen. We leerden met elkaar juist uit de bijbel dat lijden deel is van een christenleven en helemaal niet minder wordt als je gaat geloven. Maar goed, wie weet kent iemand de gedachtes achter de evangelisatietheorie over het duizendjarige rijk.

Wie trouwens wat wil zeggen over het duizendjarige rijk, mag er wel bij. Kan ook interessant zijn. Begrippen daar over is me nooit helemaal helder geworden..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet 3 dingen:

- er bestaat een visie leert dat er een (letterlijke/symbolische) periode van 1000 jaar komt. Dan zal er vrede zijn op aarde, de Joden zullen massaal tot erkenning van de Messias komen en zij zullen getuigen van Hem. Dit zal tot zegen zijn van de wereld.

- er is extreem veel verdeeldheid, discussie en gehannis over deze onderwerpen

- daarom kan het me eerlijk gezegd redelijk gestolen worden

Mocht je het nu echt interessant vinden. Ik kan evt. keer bij mijn pa navragen. Die heeft volgens mij zo'n soort visie op deze zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overal waar mensen ruzie om gaan maken word ik verdrietig van, maar ik ga er respectvol mee om.

Het is puur mijn interesse en ik geloof dat het mijn eigen horizon zal verbreden.

Mocht het wat lastig uit te leggen zijn, dan toon ik daar mijn begrip voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Overal waar mensen ruzie om gaan maken word ik verdrietig van, maar ik ga er respectvol mee om.

Respectvol? Niet echt. Maar je weet het mooi te brengen. De sympathie heb je snel op je hand, dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
doe niet zo ligt geraakt. Echt waar, je bent je zelf niet vandaag.

Ach ach, want jij kent me zo goed. Tot je je excuses maakt, zal ik mijn houding naar jou niet veranderen. Je liegt, je legt vals getuigenis af en je beledigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Een evangelische leer is volgens mij dat de joden in de grote verdrukking het voortouw nemen in de evangelieverkondiging en niet in het 1000-jarig vrederijk. Waarbij ik moet zeggen dat ik niet weet of ie Bijbels is"

De bijbel leert dat er juist in de periode vóór "de grote verdrukking" gepredikt zal worden. Die periode wordt in de bijbel ook wel de laatste dagen genoemd. Lees ter ondersteuning hiervan maar Matth. 24:14 "En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen" - statenvertaling. In vers 21 wordt vervolgens gesproken over de grote verdrukking, die daarop zal volgen.

Zullen volgens de bijbel de joden het voortouw nemen in de prediking gedurende de laatste dagen?

Openbaring 7: 14 spreekt over de groep die de grote verdukking overleeft. Welk volk is dit?

Het vervolg in Opb 7:9 beschrijft deze groep als een grote schare uit alle natiën, stammen, volken en talen.

Er wordt hier niet gesproken over de letterlijke Joodse natie, want die had God reeds verworpen (Matth 21:43) maar over een nieuw figuurlijk volk afkomstig uit alle natiën. Iedereen kan hier deel van uitmaken.

In Jes. 2:2-4 wordt o.a. over dit volk gesproken.

Waaraan is dit volk herkenbaar? Aan het feit dat er net als in Jezus dagen wereldwijd gepredikt zou worden.

Wie prediken net als Jezus discipelen over de gehele aarde? Jehovah's Getuigen. Zij zijn een volk afkomstig uit vele natiën, rassen, stammen en talen en zijn ertoe over gegaan de zuivere taal te gaan spreken, de figuurlijke taal die

gebaseerd is op de waarheid van Gods woord. (Zefanja 3:9) "Want dan zal ik volken tot een zuivere taal doen overgaan, opdat zij allen de naam van Jehovah aanroepen, ten einde hem schouder aan schouder te dienen."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd is bij dit soort vraagstukken altijd mijn gedachte: who cares?

Zelfs al zou je aan de hand van de Bijbel antwoord op dit soort vragen over het einde der tijden kunnen vinden, wat maakt het in vredesnaam uit? Volgens mij is het enige echt belangrijke dat Jezus op een dag zal terugkomen, dat we niet weten wanneer en dat we er altijd op voorbereid moeten zijn, en dat er ooit een einde komt aan zonde en ellende. Daar is de Bijbel vrij duidelijk over.

Maar hoe dat precies gebeurt, en of er een duizendjarig vrederijk komt en of de joden daarin een speciale rol spelen, of er een periode van grote verdrukking komt en wanneer en of er een opname komt... doet dat er iets toe?

Het lijkt me dat het veel nuttiger is de Bijbel proberen te begrijpen als het gaat om wie God is en wat Hij nu van ons verlangt. Dat zijn al zulke grote en ingewikkelde onderwerpen dat je daar genoeg bijbelstudies mee kunt vullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus ware volgelingen zullen Gods ingrijpen in Armageddon overleven en de nieuwe wereld worden binnengeleidt, Jezus' 1000-jarige regering is beonnen.

Ik mis de link naar de Joden! Als de letterlijke Joden worden bedoelt.....die werden toch door God verworpen als natie omdat ze zich niet aan Gods wetten wensten te houden.

En bovendien wordt het evangelie (goede nieuws van Gods koninkrijk) nu verkondigt, wacht op het 1000 jarig rijk is te laat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid