Spring naar bijdragen

Geloof in Christus effectiever dan voetbalregels


Aanbevolen berichten

Op zondag staat hij op de preekstoel en zaterdag als scheidsrechter op het voetbalveld. Volgens ds. Charles A. E. Groot is toewijding aan Christus een betere oplossing voor meer respect op het voetbalveld dan menig actieplan van de KNVB.  "Als iemand tot geloof in Christus komt, leidt dat tot een nieuwe manier van leven. Dat heeft ook gevolgen voor je gedrag op het sportveld," vertelt de predikant tegenover CIP.nl.

Eind vorig jaar werd de voetbalwereld opgeschrikt door een vreselijk incident in Almere. Een grensrechter kwam door geweld om het leven. Collega-dominee David Heek verwerkte dat incident in zijn preek. "We hebben op en rondom de velden nu eenmaal te maken met mensen, die andere normen en waarden hanteren," reageert Groot. "Maatregelen van buitenaf hebben meestal maar beperkte betekenis, blijkt uit de praktijk. Verandering moet van binnenuit komen." De predikant plaatst dit incident in breder perspectief. "Ons land is sinds de jaren '60 steeds verder verwijderd geraakt van de fundamentele, Bijbelse aanwijzingen voor het leven en de omgang met elkaar. Het christelijk geloof heeft in ons land voor een groot deel haar invloed verloren. Daar plukken we steeds vaker de wrange vruchten van. Ook op het sportieve vlak."

Wijzen op Christus
Zelf kwam de dominee-scheidsrechter op 17-jarige leeftijd tot geloof in de Here Jezus. "Christelijk opgevoed kwam ik in een kamp van de Nederlands Christelijke Gemeenschaps Bond in Oldebroek (1961) tot persoonlijk geloof. Dat veranderde mijn leven. Ik wilde sportleraar worden, maar na deze ommekeer groeide het verlangen om, evenals mijn vader en moeder die vele jaren Leger des Heils-officier zijn geweest, het goede nieuws uit de bijbel te verspreiden." Groot was destijds actief als voetballer en heeft dat zo 'n 45 jaar volgehouden. "Toen een van mijn teamspelers plotseling was overleden, kreeg ik vragen in de kleedkamer over leven en dood. Een kans om op Christus te wijzen. Want voor iedereen klinkt op een dag het laatste fluitsignaal. Hoe sta je dan tegenover Hem?"

Vijftien jaar geleden begon ds. Charles A. E Groot met het fluiten van voetbalduels. In bepaalde kringen vindt men dat vreemd: een dominee die actief is als scheidsrechter. Groot merkt op dat de mensen in de afdeling Oost weten wat ze aan hem hebben als leidsman op het veld. "De spelregels van de KNVB verbieden grove, beledigende taal, een scheldwoord gebruiken en gebaren maken. Met het oog daarop zeg ik voor de wedstrijd tegen de teamleiders, dat ik in het veld geen schuttingwoorden, religieuze uitingen en discriminerende opmerkingen wil horen. Dat is geen evangelisatie-actie, maar een oproep tot fatsoenlijk gedrag in en om het veld. De meeste collega’s kan het helaas weinig schelen of iemand vloekt."

Ook in een bestuurskamer of wedstrijdsecretariaat gaat het gesprek wel eens over zaken die ook een sportman niet onberoerd laten. "Als mensen mij dan vragen stellen over God, ga ik daar serieus op in, denkend aan het woord van Petrus dat we te allen tijde (en overal) verantwoording behoren af te leggen van de hoop die in ons is." Het valt Groot verder op dat, wanneer het over zijn predikantschap gaat, er nog al eens misvattingen en vooroordelen genoemd worden. "Verkeerde kerkelijke ontwikkelingen worden gemakkelijk met geloof of haar vertegenwoordigers geassocieerd. Ik maak dan duidelijk dat christenen mensen zijn die fouten maken, maar er tegelijk serieus naar streven ander gedrag te vertonen, die Christus welgevallig is."

Zeven dagen per week christen
Hoe ziet het persoonlijk geloofsleven van de predikant eruit rondom zijn preken en wedstrijden? "Voordat ik zondag de dienst begin, bid ik tot God. Ik vraag de Heilige Geest om mij de juiste woorden te geven. Als ik zaterdags het voetbalveld op ga, vraag ik God om me te helpen de spelsituaties zo goed mogelijk te beoordelen. Dat bidden is overigens geen vervanging van een goede conditie en spelregelkennis. Ik vraag Hem of ik de wedstrijd, samen met mijn assistenten, tot een goed einde mag brengen. En dat Christus Heer mag zijn, op elk terrein van mijn leven."

Bron: CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid