Spring naar bijdragen

Kan een paus homo zijn?


Aanbevolen berichten

Hypothetisch, als iemand (niet ik in dit geval) opgroeit in een gezin met louter tafeltennissers, dag in dag uit verhalen hoort over de meest fantastische tafeltennispotten, wordt voorgelezen uit de tafeltennisbijbel, de hele dag met vrienden omgaat die tafeltennissen dan kan ik me voorstellen dat diegene zich aanmeldt bij de lokale tafeltennisclub. Dan zegt de voorzitter: je mag lid worden, maar je mag niet spelen. Lijkt me frustrerend.

Iedereen mag zich aanmelden, je moet je alleen wel aan de spelregels houden.

Jep, jammer genoeg wel.

Als de afwijzing op basis van een niet-stigmatiserend- en discriminerend reglement is, dan kan ik met je meegaan. Helaas is dat in dit geval niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 265
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hypothetisch, als iemand (niet ik in dit geval) opgroeit in een gezin met louter tafeltennissers, dag in dag uit verhalen hoort over de meest fantastische tafeltennispotten, wordt voorgelezen uit de tafeltennisbijbel, de hele dag met vrienden omgaat die tafeltennissen dan kan ik me voorstellen dat diegene zich aanmeldt bij de lokale tafeltennisclub. Dan zegt de voorzitter: je mag lid worden, maar je mag niet spelen. Lijkt me frustrerend.

Iedereen mag zich aanmelden, je moet je alleen wel aan de spelregels houden.

Jep, jammer genoeg wel.

Ja, jammer he dat je met tafeltennis niet een tennisracket of een knuppel mag gebruiken in plaats van een batje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het toch gedeeltelijk eens met Hitchens. Ik krijg de indruk (wellicht heb ik niet alles goed gelezen of begrepen, in that case hoor ik dat graag!) dat de RK (maar ook de meeste andere Christenen) als volgt redeneren:

* homofilie is een uiting van liefde

* maar homosexualiteit is een zonde

* sexuele onthouding en huwelijkse kuisheid wordt als hoog goed aangezien

* daar een kerkelijk huwelijk alleen voor een man en een vrouw mogelijk is, blijft dus voor homofielen niets anders over dan celibaat

Als dat terecht is, kun je je er niet zomaar van af doen met frasen als 'tsja, dan moet je maar niet lid worden van ons clubje'. Als je als homo geboren wordt en je voelt de roep van God, heb je dus een giga probleem. Dat men dan daar niet licht over denkt is mooi, maar maakt het niet direct dragelijker oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben het toch gedeeltelijk eens met Hitchens. Ik krijg de indruk (wellicht heb ik niet alles goed gelezen of begrepen, in that case hoor ik dat graag!) dat de RK (maar ook de meeste andere Christenen) als volgt redeneren:

* homofilie is een uiting van liefde

* maar homosexualiteit is een zonde

* sexuele onthouding en huwelijkse kuisheid wordt als hoog goed aangezien

* daar een kerkelijk huwelijk alleen voor een man en een vrouw mogelijk is, blijft dus voor homofielen niets anders over dan celibaat

Als dat terecht is, kun je je er niet zomaar van af doen met frasen als 'tsja, dan moet je maar niet lid worden van ons clubje'. Als je als homo geboren wordt en je voelt de roep van God, heb je dus een giga probleem. Dat men dan daar niet licht over denkt is mooi, maar maakt het niet direct dragelijker oid.

Ik vraag me inderdaad ook wel af wat er nu verwacht wordt van homo's. Mogen ze wel de gevoelens hebben maar niet intiem worden? Geslachtsgemeenschap kunnen ze niet eens hebben, is dat dan wel seks (wat alleen in een huwelijk gewenst is)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben het toch gedeeltelijk eens met Hitchens. Ik krijg de indruk (wellicht heb ik niet alles goed gelezen of begrepen, in that case hoor ik dat graag!) dat de RK (maar ook de meeste andere Christenen) als volgt redeneren:

* homofilie is een uiting van liefde

* maar homosexualiteit is een zonde

* sexuele onthouding en huwelijkse kuisheid wordt als hoog goed aangezien

* daar een kerkelijk huwelijk alleen voor een man en een vrouw mogelijk is, blijft dus voor homofielen niets anders over dan celibaat

Als dat terecht is, kun je je er niet zomaar van af doen met frasen als 'tsja, dan moet je maar niet lid worden van ons clubje'. Als je als homo geboren wordt en je voelt de roep van God, heb je dus een giga probleem. Dat men dan daar niet licht over denkt is mooi, maar maakt het niet direct dragelijker oid.

Ik vraag me inderdaad ook wel af wat er nu verwacht wordt van homo's. Mogen ze wel de gevoelens hebben maar niet intiem worden? Geslachtsgemeenschap kunnen ze niet eens hebben, is dat dan wel seks (wat alleen in een huwelijk gewenst is)?

Zoals ik het begrijp is het 'ongeordend' (vreselijk woord). Je mag dus niet seksen als het geen nageslacht oplevert. Dat verklaart ook de Katholieke afkeer van condoomgebruik. Ook masturberen mag niet van de paus. Zeer ernstig ongeordend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Herhaling
De katholieke kerk lijkt vaak geobsedeerd door alles wat met seks te maken heeft.

Ik heb daar eigenlijk in de jaren dat ik weer actief katholiek ben eigenlijk helemaal niets van gemerkt. Ook niet in de pastorale gesprekken die ik had met mijn biechtvader toen ik ongetrouwd samenwoonde.

Ik merk die obsessie eigenlijk voornamelijk op bij mensen die de katholieke Kerk niet zo kunnen waarderen. Mensen die bijvoorbeeld blind achter de persberichten van het COC aanlopen, die achteraf vrijwel altijd verkeerd blijken te zijn mbt de katholieke Kerk.

Ik wacht nog steeds op dat stukje verdieping. Van zo'n geleerd iemand als jou had ik eigenlijk wel een stukje uitdaging verwacht. In ieder geval een prikkeling zodat ik zelf het een en ander moest gaan onderzoeken. Helaas tot op heden nog niet.

Tja, je nodigt nou niet bepaald lekker uit tot een reactie (voor zo'n geleerd iemand als jou...etc) vandaar dat die reactie ook uitbleef.

Maar goed. Ik denk niet dat we religie ooit moeten toestaan om op welke manier dan ook een beperking te zijn voor de vrije wil. Als je doel in het leven is om liefde te geven en je hoopt daardoor liefde te ontvangen, dan mag er niemand zijn, geen medemens, geen god, geen doctrine, die regels aan je opleggen die dat doel beperken op welke manier dan ook. Die je vertellen dat je een ongeordende levensstijl hebt, of beter gezegd: dat praktiserende homoseksualiteit ongeordend en moreel verwerpelijk is. En ik heb het niet alleen over liefde, maar seks is een wezenlijk onderdeel van de liefde.

Je kunt deze hele discussie simpelweg afdoen met: als je niet onze regels wilt volgen dan moet je geen lid worden van de kerk. Maar zo simpel en zwart-wit als het hier wordt voorgesteld is het in mijn ogen niet. Als je als homo wordt geboren en onderdeel uitmaakt van de kerk, dan kun je muurvast komen te zitten. Je wordt gedwongen om je levensstijl zo drastisch te wijzigen, je gevoelens te moeten onderdrukken je hele leven lang, om er maar bij te horen. Of, en dat is het alternatief, om geen onderdeel uit te maken van een religie, terwijl dat zo zwaar indruist tegen je intrinsieke overtuiging en je wil en verlangen om juist daar bij te horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar goed. Ik denk niet dat we religie ooit moeten toestaan om op welke manier dan ook een beperking te zijn voor de vrije wil. Als je doel in het leven is om liefde te geven en je hoopt daardoor liefde te ontvangen, dan mag er niemand zijn, geen medemens, geen god, geen doctrine, die regels aan je opleggen die dat doel beperken op welke manier dan ook. Die je vertellen dat je een ongeordende levensstijl hebt, of beter gezegd: dat praktiserende homoseksualiteit ongeordend en moreel verwerpelijk is. En ik heb het niet alleen over liefde, maar seks is een wezenlijk onderdeel van de liefde.

Dag vrijheid van meningsuiting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Homo zijn en de katholieke kerk is alleen mogelijk als je als homo voorstander van het celibaat bent, dit zal voor sommige werken net als dat het voor sommige hetero's werkt om celibatair te leven.

Ben je homo en behoort het celibaat niet tot de mogelijkheden dan is het gewoon heel simpel dan stap je uit de kerk als dat is vereist en ga je naar een kerk waar er anders tegenaan gekeken word, je hebt geen verantwoording af te leggen aan de kerk maar aan God, net als degene die de kerkelijke regels bepalen uiteindelijk zelf aan God kunnen verklaren waarom ze het voor 10% van de bevolking toch buitengewoon moeilijk maken om het katholicisme aan te hangen.

Overigens is het een totale onzin vraag van de TS om te vragen kan een paus homo zijn, natuurlijk kan dat, het is namelijk niet iets wat je aan de buitenkant kunt zien. En aangezien een paus celibatair geacht wordt te leven, is het zelfs totaal niet van belang. Kan een homo getrouwd zijn en 10 kinderen hebben, ja dat kan, maar dat maakt hem/haar nog geen hetero. Je bent wie je bent ook als je net doet of je niet bent wie je bent.

Overigens schrijft iemand ook iets over het COC (zelf benoemde belangenorganisatie voor homo's) die zijn op het moment ongeveer net zo opstandig en radicaal als wedergeboren/charismatische christen, wat dat betreft kunnen ze elkaar de hand schudden. Ze vertegenwoordigen lang niet alle homo's vele hebben er zelfs een afkeer van, vanwege de pavlov reacties op media berichten. Het zou goed zijn als die zich eens op hun kerntaken richten, het aan de kaak stellen van misstanden en discriminatie, zoals ze vroeger deden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben je homo en behoort het celibaat niet tot de mogelijkheden dan is het gewoon heel simpel dan stap je uit de kerk als dat is vereist en ga je naar een kerk waar er anders tegenaan gekeken word, je hebt geen verantwoording af te leggen aan de kerk maar aan God, net als degene die de kerkelijke regels bepalen uiteindelijk zelf aan God kunnen verklaren waarom ze het voor 10% van de bevolking toch buitengewoon moeilijk maken om het katholicisme aan te hangen.

Jij hebt niks begrepen van katholieke ecclesiologie, of wat dat betreft van iedere ecclesiologie ouder dan de zestiende eeuw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben je homo en behoort het celibaat niet tot de mogelijkheden dan is het gewoon heel simpel dan stap je uit de kerk als dat is vereist en ga je naar een kerk waar er anders tegenaan gekeken word, je hebt geen verantwoording af te leggen aan de kerk maar aan God, net als degene die de kerkelijke regels bepalen uiteindelijk zelf aan God kunnen verklaren waarom ze het voor 10% van de bevolking toch buitengewoon moeilijk maken om het katholicisme aan te hangen.

Jij hebt niks begrepen van katholieke ecclesiologie, of wat dat betreft van iedere ecclesiologie ouder dan de zestiende eeuw.

Wat heeft een katholieke homo aan ecclesiologie ouder dan de zestiende eeuw? Iemand wil zich thuisvoelen en begrepen voelen in een kerk, veel mensen zijn naar meer niet opzoek. Moeilijke woorden en dikdoenerij is meer iets voor de zelfbenoemde farizeeërs onder ons.

Dus misschien even uitleggen in plaats van lopen katten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens is het een totale onzin vraag van de TS om te vragen kan een paus homo zijn, natuurlijk kan dat, het is namelijk niet iets wat je aan de buitenkant kunt zien.

De vraag 'kan' is niet bedoeld als een letterlijke optie. Natuurlijk kan een paus homo zijn. Is wellicht ook al gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat heeft een katholieke homo aan ecclesiologie ouder dan de zestiende eeuw? Iemand wil zich thuisvoelen en begrepen voelen in een kerk, veel mensen zijn naar meer niet opzoek. Moeilijke woorden en dikdoenerij is meer iets voor de zelfbenoemde farizeeërs onder ons.

Aha, als het zo zit...

Dus misschien even uitleggen in plaats van lopen katten.

Zoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Homo zijn en de katholieke kerk is alleen mogelijk als je als homo voorstander van het celibaat bent, dit zal voor sommige werken net als dat het voor sommige hetero's werkt om celibatair te leven.

Ben je homo en behoort het celibaat niet tot de mogelijkheden dan is het gewoon heel simpel dan stap je uit de kerk als dat is vereist en ga je naar een kerk waar er anders tegenaan gekeken word, je hebt geen verantwoording af te leggen aan de kerk maar aan God, net als degene die de kerkelijke regels bepalen uiteindelijk zelf aan God kunnen verklaren waarom ze het voor 10% van de bevolking toch buitengewoon moeilijk maken om het katholicisme aan te hangen.

Overigens is het een totale onzin vraag van de TS om te vragen kan een paus homo zijn, natuurlijk kan dat, het is namelijk niet iets wat je aan de buitenkant kunt zien. En aangezien een paus celibatair geacht wordt te leven, is het zelfs totaal niet van belang. Kan een homo getrouwd zijn en 10 kinderen hebben, ja dat kan, maar dat maakt hem/haar nog geen hetero. Je bent wie je bent ook als je net doet of je niet bent wie je bent.

Overigens schrijft iemand ook iets over het COC (zelf benoemde belangenorganisatie voor homo's) die zijn op het moment ongeveer net zo opstandig en radicaal als wedergeboren/charismatische christen, wat dat betreft kunnen ze elkaar de hand schudden. Ze vertegenwoordigen lang niet alle homo's vele hebben er zelfs een afkeer van, vanwege de pavlov reacties op media berichten. Het zou goed zijn als die zich eens op hun kerntaken richten, het aan de kaak stellen van misstanden en discriminatie, zoals ze vroeger deden.

Het "grappige" is dat ik nogal wat katholieke homo's heb horen vertellen dat de RKK homo-onvriendelijk is, maar dat ze daar zelf nooit iets van hebben ondervonden. En dat beschrijft nauwkeurig de RKK: een leer die voor velen erg hard is, en een pastorale praktijk die alle ruimte geeft aan vrijwel iedereen.

Voor de helderheid, ik kan me levendig voorstellen waarom een niet-katholieke homo spuugt op de RKK, en tot op zekere hoogte kan ik het me ook wel van een katholieke homo voorstellen, ook als is de RKK in de praktijk eerder erg homovriendelijk.

Maar je komtin de RKK, vanaf de hoogste niveaus tot aan de werkvloer, soms een homofobie tegen die zacht gezegd zum kotzen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Homo zijn en de katholieke kerk is alleen mogelijk als je als homo voorstander van het celibaat bent, dit zal voor sommige werken net als dat het voor sommige hetero's werkt om celibatair te leven.

Ben je homo en behoort het celibaat niet tot de mogelijkheden dan is het gewoon heel simpel dan stap je uit de kerk als dat is vereist en ga je naar een kerk waar er anders tegenaan gekeken word, je hebt geen verantwoording af te leggen aan de kerk maar aan God, net als degene die de kerkelijke regels bepalen uiteindelijk zelf aan God kunnen verklaren waarom ze het voor 10% van de bevolking toch buitengewoon moeilijk maken om het katholicisme aan te hangen.

Overigens is het een totale onzin vraag van de TS om te vragen kan een paus homo zijn, natuurlijk kan dat, het is namelijk niet iets wat je aan de buitenkant kunt zien. En aangezien een paus celibatair geacht wordt te leven, is het zelfs totaal niet van belang. Kan een homo getrouwd zijn en 10 kinderen hebben, ja dat kan, maar dat maakt hem/haar nog geen hetero. Je bent wie je bent ook als je net doet of je niet bent wie je bent.

Overigens schrijft iemand ook iets over het COC (zelf benoemde belangenorganisatie voor homo's) die zijn op het moment ongeveer net zo opstandig en radicaal als wedergeboren/charismatische christen, wat dat betreft kunnen ze elkaar de hand schudden. Ze vertegenwoordigen lang niet alle homo's vele hebben er zelfs een afkeer van, vanwege de pavlov reacties op media berichten. Het zou goed zijn als die zich eens op hun kerntaken richten, het aan de kaak stellen van misstanden en discriminatie, zoals ze vroeger deden.

Het "grappige" is dat ik nogal wat katholieke homo's heb horen vertellen dat de RKK homo-onvriendelijk is, maar dat ze daar zelf nooit iets van hebben ondervonden. En dat beschrijft nauwkeurig de RKK: een leer die voor velen erg hard is, en een pastorale praktijk die alle ruimte geeft aan vrijwel iedereen.

Voor de helderheid, ik kan me levendig voorstellen waarom een niet-katholieke homo spuugt op de RKK, en tot op zekere hoogte kan ik het me ook wel van een katholieke homo voorstellen, ook als is de RKK in de praktijk eerder erg homovriendelijk.

Maar je komtin de RKK, vanaf de hoogste niveaus tot aan de werkvloer, soms een homofobie tegen die zacht gezegd zum kotzen is.

Kun je wel eens gelijk in hebben. Ik denk dat dit issue een grotere rol speelt bij de protestante kerk (of specifiek de gereformeerde), maar kan me daarin vergissen. Misschien valt daar in zijn algemeenheid niet zoveel over te zeggen en hangt het vooral af van welke mensen je spreekt. Of is er een wezenlijk verschil in de benadering van homo's in de verschillende takken van het christendom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Homo zijn en de katholieke kerk is alleen mogelijk als je als homo voorstander van het celibaat bent, dit zal voor sommige werken net als dat het voor sommige hetero's werkt om celibatair te leven.

Ben je homo en behoort het celibaat niet tot de mogelijkheden dan is het gewoon heel simpel dan stap je uit de kerk als dat is vereist en ga je naar een kerk waar er anders tegenaan gekeken word, je hebt geen verantwoording af te leggen aan de kerk maar aan God, net als degene die de kerkelijke regels bepalen uiteindelijk zelf aan God kunnen verklaren waarom ze het voor 10% van de bevolking toch buitengewoon moeilijk maken om het katholicisme aan te hangen.

Overigens is het een totale onzin vraag van de TS om te vragen kan een paus homo zijn, natuurlijk kan dat, het is namelijk niet iets wat je aan de buitenkant kunt zien. En aangezien een paus celibatair geacht wordt te leven, is het zelfs totaal niet van belang. Kan een homo getrouwd zijn en 10 kinderen hebben, ja dat kan, maar dat maakt hem/haar nog geen hetero. Je bent wie je bent ook als je net doet of je niet bent wie je bent.

Overigens schrijft iemand ook iets over het COC (zelf benoemde belangenorganisatie voor homo's) die zijn op het moment ongeveer net zo opstandig en radicaal als wedergeboren/charismatische christen, wat dat betreft kunnen ze elkaar de hand schudden. Ze vertegenwoordigen lang niet alle homo's vele hebben er zelfs een afkeer van, vanwege de pavlov reacties op media berichten. Het zou goed zijn als die zich eens op hun kerntaken richten, het aan de kaak stellen van misstanden en discriminatie, zoals ze vroeger deden.

Het "grappige" is dat ik nogal wat katholieke homo's heb horen vertellen dat de RKK homo-onvriendelijk is, maar dat ze daar zelf nooit iets van hebben ondervonden. En dat beschrijft nauwkeurig de RKK: een leer die voor velen erg hard is, en een pastorale praktijk die alle ruimte geeft aan vrijwel iedereen.

Voor de helderheid, ik kan me levendig voorstellen waarom een niet-katholieke homo spuugt op de RKK, en tot op zekere hoogte kan ik het me ook wel van een katholieke homo voorstellen, ook als is de RKK in de praktijk eerder erg homovriendelijk.

Maar je komtin de RKK, vanaf de hoogste niveaus tot aan de werkvloer, soms een homofobie tegen die zacht gezegd zum kotzen is.

Kun je wel eens gelijk in hebben. Ik denk dat dit issue een grotere rol speelt bij de protestante kerk (of specifiek de gereformeerde), maar kan me daarin vergissen. Misschien valt daar in zijn algemeenheid niet zoveel over te zeggen en hangt het vooral af van welke mensen je spreekt. Of is er een wezenlijk verschil in de benadering van homo's in de verschillende takken van het christendom?

Ik heb de indruk, maar kan dat niet aantonen, dat de Noord-Europeaan, dus zeg maar de calvinist, de lutheraan en de angelicaan, veel meer leer en praktijk gelijk proberen te houden. De Zuid-Europeaan, de katholiek, kent veel "hogere", onmogelijke, normen, en weet dat die in de praktijk nooit gehaald worden, en daar zit hij niet zo mee.

Maar, zoals ik eerder aangaf, denk niet dat ik beweer dat de RKK vrij is van vrij onsmakelijke homofobie. In tegendeel. Maar het is minder systematisch, vermoed ik, dan in veel meer protestantse gemeenschappen.

Ik denk dat dat komt omdat een fundamenteel verschil tussen katholicisme en al het protestantisme buiten de vrijzinnigheid om is dat katholieken niet geloven dat God of Bijbel definieren wat goed en fout is. God wil wat goed is. Terwijl protestanten meer op de lijn zitten: wat God wil is goed.

Daarom zal je ter protestantse zijde, als negatief gesproken wordt over homosexualiteit, steeds de Bijbelfragmenten horen die jij ook al noemde. Aan katholieke zijde hoor je dat nooit (ok, van leken die niet weten waarover ze praten). De RKK is in haar denken over menselijke relaties niet op zoek naar wat God verboden heeft, maar naar wat goed is voor de mens. En daarbij gelooft ze, wat je daar verder van mag vinden, dat het goed is te leven naar Gods ordening, die immers is gebaseerd op wat goed is (God wil wat goed is, remember?). Dus ja, de RKK gelooft serieus dat sexualiteit, niet alleen voor voortplanting, goed is, binnen de ordening van het huwelijk. En dat homsexualiteit niet goed is voor de mens. Niet omdat het van God niet mag, maar omdat ze echt gelooft dat je niet gelukkiger wordt van een homosexuele relatie. Mag je idioot vinden, en ik ga je daar iet in bestrijden met argumenten, want ik ken daar geen enkel argument voor dat zal overtuigen. Maar het is, ook al ben je het er mee oneens, wel degelijk uit liefde voor de mens, uit een poging mensen te helpen gelukkig te worden, dat de RKK spreekt over homosexualiteit zoals ze spreekt.

Overigens, zelf spreek ik er verkondigend NOOIT over, en pastoraal gaat het je geen donder aan hoe ik er over spreek. Maar neem van me aan dat je geen homo gaat vinden die daar negatieve ervaringen mee heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, je nodigt nou niet bepaald lekker uit tot een reactie (voor zo'n geleerd iemand als jou...etc) vandaar dat die reactie ook uitbleef.

Als je geen zin hebt om te reageren moet je dat vooral ook niet doen. Niemand is hier beroepsmatig dus we doen het allemaal min of meer voor onze lol. Wat je hier zegt is wellicht terecht, maar dan denk ik wel dat je ook even een stukje zelfreflectie kan toepassen.

Maar goed. Ik denk niet dat we religie ooit moeten toestaan om op welke manier dan ook een beperking te zijn voor de vrije wil. Als je doel in het leven is om liefde te geven en je hoopt daardoor liefde te ontvangen, dan mag er niemand zijn, geen medemens, geen god, geen doctrine, die regels aan je opleggen die dat doel beperken op welke manier dan ook. Die je vertellen dat je een ongeordende levensstijl hebt, of beter gezegd: dat praktiserende homoseksualiteit ongeordend en moreel verwerpelijk is. En ik heb het niet alleen over liefde, maar seks is een wezenlijk onderdeel van de liefde.

Even kort samengevat wat jij denkt/stelt:

- Religie mag nooit, op welke manier dan ook een beperking zijn voor de vrije wil.

- Het doel van het leven is liefde.

- Geen enkele organisatie/entiteit mag jou beperken in liefde.

- Seks is een wezenlijk onderdeel van liefde.

Ik ben dan toch zeer benieuwd waar je deze uitspraken op baseert. En nog meer waarom ze maatgevend zou zijn. Ik vraag me eigenlijk ook af of je beseft wat dit viertal aan stellingen in de praktijk betekend.

Je kunt deze hele discussie simpelweg afdoen met: als je niet onze regels wilt volgen dan moet je geen lid worden van de kerk. Maar zo simpel en zwart-wit als het hier wordt voorgesteld is het in mijn ogen niet. Als je als homo wordt geboren en onderdeel uitmaakt van de kerk, dan kun je muurvast komen te zitten. Je wordt gedwongen om je levensstijl zo drastisch te wijzigen, je gevoelens te moeten onderdrukken je hele leven lang, om er maar bij te horen. Of, en dat is het alternatief, om geen onderdeel uit te maken van een religie, terwijl dat zo zwaar indruist tegen je intrinsieke overtuiging en je wil en verlangen om juist daar bij te horen.

Ik wil niets afdoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daarom zal je ter protestantse zijde, als negatief gesproken wordt over homosexualiteit, steeds de Bijbelfragmenten horen die jij ook al noemde.

Uitzonderingen daargelaten, zullen protestanten zich ook vaak beroepen op de liefde. Immers, het is liefdevol om iemand te waarschuwen die de verkeerde kant op gaat. Je hebt gelijk dat er bij protestanten (tenminste, voor zover ik weet) meer druk staat op een 'heilig leven'. Als je er dus van overtuigd bent dat homoseksualiteit verkeerd is in Gods ogen, ga je pogen mensen daar van af te bewegen. Want wat God vindt is goed. :D

(dit is overigens niet zozeer mijn visie, probeer het meer te verklaren)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het "grappige" is dat ik nogal wat katholieke homo's heb horen vertellen dat de RKK homo-onvriendelijk is, maar dat ze daar zelf nooit iets van hebben ondervonden. En dat beschrijft nauwkeurig de RKK: een leer die voor velen erg hard is, en een pastorale praktijk die alle ruimte geeft aan vrijwel iedereen.

Ik heb geen negatieve ervaringen met katholieken wat betreft homoseksualiteit, met gereformeerde des te meer, maar dat kan ook komen omdat ik in een gebied ben opgegroeid waar 90% gereformeerd is en 1% katholiek ;). Het negativisme van homo's over de katholieke kerk heeft denk ik grotendeels zijn oorsprong in het slecht kunnen communiceren van de paus over zaken als het 'homohuwelijk' (lees: gelijke rechten, erf recht, belasting etc..), waardoor in een aantal landen waar de katholieke kerk veel invloed heeft het een stuk lastiger geworden is om gelijke rechten te krijgen voor homo's omdat het conservatieve partijen, van wat zij uitleggen als, 'de mening' van de kerk vervolgens gebruiken als reden om alles wat voor homo's in de buurt komt van gelijke rechten met de grond gelijk te maken, omdat het gelijk met 'huwelijk' vergeleken word. De kerk is door het wat onhandige media optreden en/of het onvermogen om in lekentaal uit te leggen wat ze precies bedoeld denk ik onbedoeld gebruikt/misbruikt voor politiek gewin in sommige landen. Het zou fijn zijn als de nieuwe paus hier wat verandering in zou kunnen aanbrengen.
Voor de helderheid, ik kan me levendig voorstellen waarom een niet-katholieke homo spuugt op de RKK, en tot op zekere hoogte kan ik het me ook wel van een katholieke homo voorstellen, ook als is de RKK in de praktijk eerder erg homovriendelijk.

Maar je komtin de RKK, vanaf de hoogste niveaus tot aan de werkvloer, soms een homofobie tegen die zacht gezegd zum kotzen is.

Ach, dat heb je overal wel, denk niet dat dit sterker of minder sterk aanwezig is binnen de RKK. Met homofoben kun je eigenlijk alleen maar medelijden hebben, ze blijven hun hele leven vechten tegen hun persoonlijke issues.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch vind ik t raar dat de RKK zich qua homofilie/-sexualiteit baseert op t OT, terwijl voor Christenen ff kort door de bocht t NT geldt. En als je t NT neemt, kun je eigenlijk uit mijn hoofd maar 1 passage tegen homosexuelen an sich vinden, en dat is gebaseerd op de vertaling van 1 heel raar, verder nergens voorkomend Grieks woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid