Spring naar bijdragen

Credibleverslag: The Passion 2013


Aanbevolen berichten

Zo, daar ga ik dan. Mijn eerste dag als pers zijnde, naar The Passion in Den Haag. Ik heb er zin in. Gekleed op de kou vertrek ik van huis af, perspas ruim oprijd afgehaald, en als een van de eersten op het perspodium. Mooi, kon ik een goed plekje uitzoeken. Hoopte ik, op de foto's is te zien wat er tussen het perspodium en het podium is stond. Erg jammer, maar dat mocht de pret niet drukken. Dat deed het wel toen ruim voor het programma begon een trommel op een kar het podium op geholpen werd. Gelukkig was die vrij snel weer weg.

Na een korte toespraak van Arjan Lock en de voorzitter van de RKK kwam Jurgen Rayman het podium op. De show begon na een kleine inleiding. Het eerste lied wat gezongen werd, werd vanaf het scherm getoond, en daar stond dat standbeeld dus om in de weg. Ik kon alleen alles wat links op het scherm gebeurde goed zien, en eventueel fotograferen. Beter dat als niets, dus doen we het maar zo.

Ondanks dat ik het van mezelf niet zo heb op Nederlandstalige nummers, heeft dit lied een wens opgeroepen om me er meer in te gaan verdiepen. Terwijl ik dit verslag typ, kijk ik naar The Passion op uitzendinggemist.nl. Meteen de eerste twee nummers (1 wereld en Schouder aan schouder) dragen dingen over die de christelijke moraal meer overdragen als ik van te voren zou denken.

Na het gesprek over wie de discipelen denken dat Jezus is, komt het dialoog tussen Jezus en Petrus. 'Ken je mij, wie ken je dan?' Zelfs op de perstribune heeft dit lied mijn aandacht gehouden. Voor de rest isoleerde de kou de sfeer voor mij, wat maakte dat ik er weinig indrukken aan over heb gehouden. Naderhand heb ik begrepen dat het via de tv wel anders was, en nu ik het nakijk is dat waar.

Het kruis. Nu ik hem zie vanaf uitzending gemist maakt hij meer indruk op me als donderdag. Terwijl er enkele mensen geinterviewd worden denk ik aan enkele anderen die meeliepen. Een goede afwisseling voor de 4-daagse heb ik zo mijn twijfels over, maar ik en de andere live bezoekers konden het zeker waarderen dat een moslim uit respect meeloopt. Een goed voorbeeld van 'een wereld, dus jij en ik zijn een'.

Het brood word gebroken. Mooie dag van Blof word gezongen, ik weet niet of de tekst aangepast is. Wederom maakt dit op mij indruk. Het acteerwerk, ook dit lied, valt me niks tegen. Na 'hou me vast', word er ingezoomd op Judas, vlak voor hij Jezus verraad. Judas zingt hier erg overtuigend in wat voor sferen hij zich bevindt.

En toen werd Jezus opgepakt. Omsingelt en wel, tijdens zijn gebed. Angst is op zijn gezicht te lezen. Een zoen van Judas, en 'ik denk aan wat je voelt' Een dialoog tussen Judas en Jezus. Als Jezus naar Judas zingt, moet ik even denken aan het lied wat Judas zong. Alsof Jezus precies wist wat er in Judas omging op dat moment. Meteen als dat lied afgelopen is verraad Petrus Jezus voor de eerste keer. 'Zo snel', hij zingt het zelf ook.  Drie keer, in een lied. 'Iedereen kan horen dan jeukt Galilea komt', maar nee, 'God weet dat ik niet bij Hem hoorde'. Auch, de derde keer.

Het gesprek tussen de andere gevangenen en Jezus, en 'Pak maar mijn hand' wat er op volgt, is wederom indruk wekkend. Dat bekende Nederlandstalige liedjes in christelijk perspectief zo kunnen kloppen! Ik kan mezelf door elkaar schudden omdat ik er nu pas achter kom.

Jezus voor Pilatus. Het publiek is even aan de beurt, Jezus of Barrabas vrij? 'Barrabas! Barrabas!' En toen, 'denk goed na aan welke kant je staat. Denk niet wit, denk niet zwart-wit, maar in de kleur je hart'. Pilatus weet niet welke straf hij uit moet delen. 'Kruisig hem! Kruisig hem!' 'Hij heeft niks verkeerd gedaan, maar een goed bestuurder is een vriend van het volk.' En daar ging Jezus.

Inmiddels is het kruis bijna gearriveerd. Langzaam maar gestaag kwam hij langs de perstribune. Toen hij stil stond begon Pilatus uit te leggen hoe het kruisingen precies in zijn werk ging. Hierna zong Maria een rouwlied. Daarna, 'pak maar mijn hand, stel niet te veel vragen!' Tijdens dit lied komt de hele cast met het meewerkende koor naar het voorste stuk van het podium. Jezus staat nog te zingen, vanuit het water. Wat zal hij het daar koud hebben gehad haha!

Al met al een indrukwekkende Passion uitvoering in 2013. De kou deed niet af aan het acteer werk en de indruk die de liederende op mij maakten en daarnaast een nieuwe dimensie gegeven aan het Paas-verhaal.

Gewoon Paul

Voor de foto's kan je hier terecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid