Spring naar bijdragen

Ex-imam doet belijdenis in Amsterdamse Noorderkerk


Aanbevolen berichten

noorderkerk200(0).jpgIn zijn vaderland Guinee was hij imam. Zondag deed hij belijdenis en is hij gedoopt in de protestantse Noorderkerk in Amsterdam. Zijn naam wordt om veiligheidsredenen niet in de media gemeld. "Als mijn familie weet dat ik christen ben geworden, zullen ze misschien boos op me worden en me wat willen aandoen", zegt hij. "Maar ik ben niet bang. Ik wil mijn familie, als ik weer met hen in contact kom, vertellen dat Jezus de Zoon van God is."

Op dit moment verblijft de 37-jarige asielzoeker in de Vluchtkerk te Amsterdam. Ruim honderd uitgeprocedeerde asielzoekers wonen hier al enkele maanden, nadat hun tentenkamp in de wijk Osdorp in de hoofdstad is ontruimd.

In het tentenkamp leerde hij Hannie van der Weerd kennen, uit de Noorderkerk-gemeente. Zij wilde de asielzoekers bemoedigen en vertellen over Christus. Zo ontstond een gebedsgroep. "Ik kwam hiertoe door het lezen van Hebreeën 13, waar staat dat een vreemdeling een engel kan zijn", legt Van der Weerd uit. "Al snel groeide onze gebedsgroep. Eerst namen alleen christenen eraan deel, maar later ook moslims. Nu word ik 'the sister of the refugees', de zuster van de vluchtelingen, genoemd", lacht ze.

Dr. P. J. Visser, predikant van de Noorderkerk (PKN), is geraakt door het feit dat de voormalige imam zes maanden geleden door een visioen kreeg te zien wie Jezus is. "Aanvankelijk had ik wat gezonde argwaan: is dit geen bekering om uitzetting te voorkomen? Maar tijdens de bijbelstudie merkte ik hoe hij op zoek was naar de waarheid. Tegelijk vind ik het belangrijk om te zeggen dat dit wonder niet groter is dan andere. Er doen tien mensen belijdenis, van wie er zes worden gedoopt. In ieder leven is God door Zijn Geest gaan spreken."

Angst is de voormalige imam uit Guinee nu vreemd. Volgende week moet de Vluchtkerk sluiten. "Ik zeg andere vluchtelingen dat ze niet bang hoeven te zijn, maar dat ze moeten blijven hopen en vertrouwen. Mozes en Jezus waren ook vluchtelingen."

Bron: HetGoedeLeven
Bron: Kerknieuws.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doet me denken aan de volgende uitspraak van Jezus:

Jezus zei tegen hem: ‘De vossen hebben holen en de vogels hebben nesten, maar de Mensenzoon kan zijn hoofd nergens te ruste leggen.’

(Matt. 8:20 NBV)

Waarom zou een vluchteling zich niet met Jezus mogen identificeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Wel, het komt op mij over als een gekunsteld verband tussen 'eigen situatie X' en eender welke bijbelse figuur. Ik heb dat ook met feministische theologie en bevrijdingstheologie. Misschien niet direct onwaar (= ver gezocht), maar gekunsteld.

Maar is dat niet wat eigen is aan het christendom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een ander (indrukwekkend, vind ik) artikel tegengekomen over een Nederlandse 'tweede imam' die christen werd. Ik hoop dat ik het artikel hier mag plaatsen.

---

Hulp-imam wordt volgeling van Jezus

Ik brak de naalden in tweeën en verstopte ze in een paar stukken brood. Als ik die opat zou ik wel doodgaan hoopte ik.

Geboren in orthodox Soenni gezin

Hoewel ik pas twee jaar christen ben, voelt het alsof ik altijd christen ben geweest. Ik ben geboren in een orthodox Soenni gezin in Afghanistan. Mijn vader was imam in de moskee evenals mijn grootvader en zijn vader en grootvader. Wij zijn van een speciale stam, de Sayeed. Dit is de stam van de profeet Mohammed. Vanaf vijf of zes jaar hoorde ik al verhalen over de profeten. Ik was de lieveling van mijn vader boven mijn andere vijf broers en twee zussen. 's Morgens nam mijn vader mij mee naar de moskee en werd ik wakker tijdens het ochtendgebed.

[...]

http://www.elim.nl/nl/over-elim/getuige ... jezus.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid