Spring naar bijdragen

Dakloze wint lotto en geeft het weg


Aanbevolen berichten

Opmerkelijk bericht in het KN:

Een dakloze Amerikaan die de lotto won, heeft opzien gebaard door het grootste deel van zijn prijs weg te geven en zelf in een tent te blijven wonen.

Dennis Mahurin uit Michigan, die al sinds 1978 dakloos is, won onlangs 50.000 dollar in een loterij. Volgens de Huffington Post wil hij daarvan een nieuwe tent kopen voor zichzelf, en de rest weggeven aan andere daklozen: "Met alle daklozen hier, ben ik eruit: ik geef ieder van hen honderd dollar."

Hij voegde eraan toe altijd te hebben geloofd dat "God een plan met mij heeft, ik wist het alleen niet. Nu begint die deur open te gaan".

Mahurin kocht zijn lot bij een lokaal tankstation. Medewerkster Sandra Rankin zegt: "Hij is een geweldige vent met een geweldig gevoel voor humor. Ik geef veel om hem en hij is een zeer fatsoenlijk heer. Hij komt drie tot vier keer per dag mijn winkel binnen. Het lijkt erop dat hij nogal wat van zijn geld aan de loterij besteed... Misschien wacht hij erop de hoofdprijs te winnen."

MEER...

En nee, ik heb er (nog?) geen mening over, maar hoor graag andere. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

50.000 dollar kan je leven veranderen als je het slim besteedt/investeert, en vervolgens zou je mensen echt kunnen helpen die in hetzelfde schuitje zitten als jij ooit zat. 100 dollar per dakloze verandert helemaal niks.. Maarja, ik ken z'n situatie niet dus mss was dit idd de beste oplossing voor hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is makkelijk om te zeggen dat iemand (laat staan een dakloze die wellicht niet de juiste kennis, connecties en persoonlijke eigenschappen heeft) met 50,000 USD in deze tijden van crisis daar genoeg mee kan verdienen om een sustainable iets neer te zetten om nog meer daklozen te helpen. Ik vraag het me sterk af eigenlijk.

Ondanks dat er misschien meer met t geld had gedaan kunnen worden, vind ik t GEWELDIG wat deze man heeft gedaan. Hallelujah!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan heb je geen dak boven je hoofd, ik neem aan dat je dan ook niet al teveel geld te besteden hebt, waarvan dan de urgentie om mee te spelen in een loterij? Mooi dat hij het geld wil delen met mede daklozen. Hij kan wellicht meer doen door een investering te maken en het daaruit voortkomende rendement inzetten voor daklozen, zoals MN als schreef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lief, maar hij woont dus niet zomaar vanaf 1978 in een tent.

50.000 dollar kan je leven veranderen als je het slim besteedt/investeert, en vervolgens zou je mensen echt kunnen helpen die in hetzelfde schuitje zitten als jij ooit zat. 100 dollar per dakloze verandert helemaal niks.. Maarja, ik ken z'n situatie niet dus mss was dit idd de beste oplossing voor hem.

[3] Toen Hij in Betanië was, in het huis van Simon de melaatse, en daar aanlag, kwam een vrouw met een albasten flesje echte, kostbare nardusbalsem*. Ze brak het flesje en goot het leeg over zijn hoofd. [4] Sommigen zeiden verontwaardigd tegen elkaar: ‘Waar was de verspilling van die balsem nu goed voor? [5] Want die had voor meer dan driehonderd denariën verkocht en aan de armen gegeven kunnen worden.’ Ze voeren tegen haar uit. [6] Maar Jezus zei: ‘Laat haar. Wat maken jullie het haar toch lastig? Ze heeft een goed werk gedaan aan Mij. [7] Want de armen heb je altijd bij je, en zo vaak je wilt kun je hun goed doen, maar Mij heb je niet altijd bij je. [8] Ze heeft gedaan wat zij kon. Bij voorbaat heeft ze mijn lichaam gezalfd met het oog op mijn begrafenis. [9] Ik verzeker jullie, waar ook ter wereld de goede boodschap verkondigd wordt, daar zal ook ter herinnering aan haar verteld worden wat zij heeft gedaan.

(Marcus 14, Wilibrordvertaling)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die 100 dollar per dakloze gaat direct op aan drank en drugs! Wat een verspilling :(

Hebben ze wel even geen zorgen op hun manier.

Overigens doet iedereen weleens domme dingen met z'n geld, dus waarom zij niet?

Ze zouden dat geld beter kunnen gebruiken zodat een aantal mensen uit de goot zijn. Maar nee dat gebeurd niet, en de personen die het geld krijgen verkwisten het gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie en zeer edele aktie van deze zwerver. Er zijn gelukkig vele manieren om goed te doen en deze man koos voor die manier. Ik weet wel zeker dat God zich graag verbindt aan een hart dat blijkbaar zelfs alle mogelijkheden tot een beter bestaan opoffert om iets voor anderen te betekenen, hoe klein ook. Zou Christus zelf ook niet al aan het Kruis gaan als Hij er maar één mens mee zou redden? Hij zou zelfs eeuwenlang die hele Kerk in stand houden voor die ene rechtvaardige die misschien pas over honderd jaar geboren wordt...

En dat eeuwige geoordeel over daklozen moet ook maar eens afgelopen zijn. Het zijn verdorie mensen! Eén verkeerde keuze en je zit naast zo iemand, zeker in deze tijd. Wie geeft jou of mij dan het recht om zo generaliserend over hen te spreken en altijd weer de semi-hulpverlener uit te willen hangen, prekend over wat zij echt nodig zouden hebben en wat je ze wel of niet zou moeten geven? Misschien willen ze zich wel gewoon normaal mens voelen, geaccepteerd, willen ze misschien gewoon erkenning dat zij ook mensen zijn, Gods kinderen, en dat ook zij geliefd zijn. Net zoals alle mensen. Of misschien willen ze gewoon even hun verhaal kwijt.

Weet je wat ik denk? Dat als je gewoon eens een praatje maakt met een dakloze, of misschien zelfs gewoon met hem (of haar) een biertje drinkt op het terras, dat je dan veel meer goed doet dan met de zoveelste zedenpreek over dat hij toch vooral niet moet drinken, spuiten, etc. Deze zwerver gaf zijn vrienden blijkbaar honderd euro. Die vrienden voelden zich daardoor vast erkent, voelden zich weer even geliefd, misschien weer even een normaal mens.

Hoe lang is het misschien wel geleden dat ze zomaar een cadeautje kregen van een goede vriend? Zomaar, zonder tegenprestaties, zonder dat die ander zich stiekem verheft met zijn fijne, sociale en maatschappelijk geaccepteerde leven? Misschien is dat wel honderd keer meer waard dan het zoveelste hulptraject... Wat maakt het dan uit dat ze het geld misschien gebruiken voor drank en drugs? Als dat de prijs is voor het zich weer even gewoon mens voelen, een mens met vrienden, dan is die prijs denk ik niet bijzonder hoog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid