Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Zoals we weten is er een financiële crisis gaande. Mensen houden de hand op de knip en worden gekort op van alles en nog wat. Zo ook de pensioenen bijvoorbeeld. Zojuist brak mijn klomp na het lezen van onderstaand artikeltje.

gijskoekenbierkannietmeer.jpg

€4.260,- netto in de maand..... en dan nog klagen ook omdat er een aantal culturele uitjes niet meer plaats kunnen vinden. Is dit de manier waarop de babyboom generatie omgaat met deze crisis? Zijn ze zich wel bewust van het normale inkomen van iemand die zo rond de 30 jaar is, of van een starter op de arbeidsmarkt? Ik snap dat het vervelend is als je minder pensioen uitgekeerd krijgt maar als je dan nagaat dat de 2 generaties na jou het slechter hebben.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Iederen met basale macro-economische kennis weet dat de huidige "ouderen", als groep, er het beste voor staan van alle generaties. Meneer Krol c.s. klagen dan okk niet "we hebben het slecht" maar "we krijgen het slechter"

Terwijl de generaties die nu de arbeidsmarkt op komen echt behoorlik de sjors zijn, klagen meneer Krol en de zijnen wat af.

Wen er maar aan, je doet er helemaal niets aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wen er maar aan, je doet er helemaal niets aan.

Gewoon rustig wachten, dit onrecht lost zich vanzelf op. Het zal mijn tijd wel duren. :P

Merken jullie overigens nog wat van de crisis? Ik eigenlijk bijzonder weinig alhoewel het lastig is om een andere baan te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
€4.260,- netto in de maand..... en dan nog klagen ook omdat er een aantal culturele uitjes niet meer plaats kunnen vinden. Is dit de manier waarop de babyboom generatie omgaat met deze crisis?

Mijn vader van 77 in ieder geval niet. Uitjes doet ie niet aan. Hij wordt een paar honderd euro in de maand gekort, maar klagen doet hij niet en hij maakt nog steeds geld over aan zijn dochter en kleinkinderen, anders konden we echt niet rondkomen van 3 dagen werken in de week en een torenhoge huur. Dat zouden meer babyboomers moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wen er maar aan, je doet er helemaal niets aan.

Gewoon rustig wachten, dit onrecht lost zich vanzelf op. Het zal mijn tijd wel duren. :P

Merken jullie overigens nog wat van de crisis? Ik eigenlijk bijzonder weinig alhoewel het lastig is om een andere baan te vinden.

Ja, ik merk er vrij veel van. De financiele sector zelf natuurlijk, maar ik zie de effecten bij inmiddels tientallen bedrijven. En ook als ik door winkelstraten net buiten de centa loop, zie ik de effecten. Ik zie de effecten als ik door een willekeurig dorp rij en zie wat er te koop staat. Ik zie de effecten bij onze parochianen, die laag opgeleid zijn, vaak allochtoon.

Het lastige van een crisis is dat je die pas ziet, als je zelf getroffen wordt. Ik herinner me nkg levendig dat Nederlanders over elkaar heen buitelden om te vertellen dat het hen niet raakte, dat er geen crisis was. Op datzelfde moment zag ik door mijn werk al een tijdje de bikkelharde effecten van de crisis.

Deze crisis doet pijn, en die pijn wordt door meer en meer mensen gedeeld. En ze is nog lang niet voorbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wen er maar aan, je doet er helemaal niets aan.

Gewoon rustig wachten, dit onrecht lost zich vanzelf op. Het zal mijn tijd wel duren. :P

Merken jullie overigens nog wat van de crisis? Ik eigenlijk bijzonder weinig alhoewel het lastig is om een andere baan te vinden.

Persoonlijk merk ik er vrij weinig van ik ben redelijk baan zeker en mijn salaris ligt vast. Maar op mijn werk merk ik het vrij stevig, de week voordat de meeste mensen salaris of uitkering ontvangen zakt de omzet in, om vervolgens de week erna tussen de 10 en 15% te stijgen. Ook zie je een groeiend aantal mensen die hun boodschappen vlak voor er weer geld binnenkomt volledig in klein briefgeld of muntgeld betalen, om de week erna weer structureel met E50,-- biljetten te betalen.

Dit alles was een paar jaar geleden een stuk minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merk de crisis in die zin dat ik (nog) geen vast contract heb; daar zijn ze tegenwoordig niet zo scheutig mee. Verder eigenlijk niet. Mijn partner is ambtenaar en verdient niet veel en niet weinig, ik verdien niet zo gek veel, maar we kunnen goed rondkomen en zelfs wat sparen elke maand, lossen onze hypotheek af, hebben een auto, kunnen af en toe een reisje maken, uit eten gaan, cadeautjes geven, aan goede doelen geven, onze katten goed te eten geven en de dierenarts altijd betalen. Maar het is denk ik ook maar net hoe je met je geld omgaat (ik koop kleren bij de Bristol, doe boodschappen bij de Aldi) en hoe tevreden je kunt zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat denk ik ook HW. Al is het wel flink moeilijk om in levensstijl achteruit te gaan dan niet vooruit denk ik. Tot een paar maanden terug leefden wij als gezin structureel een paar honderd euro onder de armoedegrens. Dat klinkt moeilijk en sneu enzo maar ik kon (en kan, nu we er wel wat boven zitten) me niet echt voorstellen waar mensen dat geld nou aan uit moeten geven. Ja, het is wel lekker dat we nu zonder al te veel nadenken een hoopje geld aan een hobby of nieuwe fiets uit kunnen geven in plaats van er voor te sparen of een op zich wel rijdend barrel van marktplaats te halen, maar nódig, echt nodig om ons van kleding, huis en eten te voorzien hebben we het toch niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook zie je een groeiend aantal mensen die hun boodschappen vlak voor er weer geld binnenkomt volledig in klein briefgeld of muntgeld betalen, om de week erna weer structureel met E50,-- biljetten te betalen.

Dit alles was een paar jaar geleden een stuk minder.

Heel verstandig omdat als je contant betaald je veel beter zicht hebt op je uitgaven. Bij pinnen merk je minder dat je veel geld uit hebt gegegeven pinnetje hier en pinnetje daar in verschillende winkels. Voor je het weet heb je enorm veel uitgegeven. Door geld eerst contant op te nemen en daarmee te betalen zie je ook veel beter wat je uitgeeft en hoeveel.

En van te voren een boodschappenlijstje maken is ook veel beter..althans als je dan ook jezelf voorneemt je aan dat lijstje te houden en je niet laat verleiden tot inmpuls aankopen die niet op je lijstje staan.

Dus als je iets zuiniger wilt leven dan moet je streng zijn voor jezelf.

Uiteraard jezelf wel af en toe een keer belonen als je merkt van jezelf dat je je prima aan je budget hebt gehouden en je hierdoor wat overhoudt. Zo doe ik het. Hopelijk kom ik zo een beetje de crisis door ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wen er maar aan, je doet er helemaal niets aan.

Gewoon rustig wachten, dit onrecht lost zich vanzelf op. Het zal mijn tijd wel duren. :P

Merken jullie overigens nog wat van de crisis? Ik eigenlijk bijzonder weinig alhoewel het lastig is om een andere baan te vinden.

Ja, ik merk er vrij veel van. De financiele sector zelf natuurlijk, maar ik zie de effecten bij inmiddels tientallen bedrijven. En ook als ik door winkelstraten net buiten de centa loop, zie ik de effecten. Ik zie de effecten als ik door een willekeurig dorp rij en zie wat er te koop staat. Ik zie de effecten bij onze parochianen, die laag opgeleid zijn, vaak allochtoon.

Het lastige van een crisis is dat je die pas ziet, als je zelf getroffen wordt. Ik herinner me nkg levendig dat Nederlanders over elkaar heen buitelden om te vertellen dat het hen niet raakte, dat er geen crisis was. Op datzelfde moment zag ik door mijn werk al een tijdje de bikkelharde effecten van de crisis.

Deze crisis doet pijn, en die pijn wordt door meer en meer mensen gedeeld. En ze is nog lang niet voorbij.

Door de huizencrisis zie ik bijvoorbeeld dat het woonhart(een meubelboulevard in Zoetermeer)veel rustiger is dan voor de crisis. En dat zie je in heel Nederland.

Ook las ik dat gezinnen steeds moeilijker hun schulden of huur kunnen betalen en er meer mensen zich aanmelden bij de voedselbank omdat ze het niet redden om geld over te houden voor boodschappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als we toch met tips bezig zijn: doe NOOIT boodschappen met een lege maag.

Haha idd! Zeker niet als je eerst nog een straat door moet met snackbars/lunchcafe's etc... voor je bij de supermarkt bent....de kans op een koopimpuls wordt zeker groter met een lege maag en al die lekker eetgeuren.... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid