Spring naar bijdragen

Het koningslied


Aanbevolen berichten

HET KONINGSLIED

Gisteren werd het officiele koningslied gepresenteerd. Dit is hem:

Het lied kreeg vervolgens een storm van kritiek te verduren, zowel van beroemdheden als van internetters. Niet zo vreemd ook. Men heeft duidelijk geprobeerd alle doelgroepen aan te spreken met het lied, gebaseerd op zinnetjes die van tevoren werden ingeleverd door vele burgers, en dat werkt nu eenmaal niet altijd.

Volgens de kritiek heeft het in dit geval geleid tot vreemde zinnen ("Ik hou je veilig"), ongepaste uitroepingen ("De W van Willem!"), een tekst die meer voor een baby geschikt is dan voor een koning en een erg sentimentele en

melodie. Toch zijn er ook mensen die het wel degelijk een mooi lied vinden en het graag zullen meezingen na de inhuldiging. Zij vinden de tekst warm en de melodie meeslepend.

Daarom mijn vraag: wat vind jij van dit koningslied en waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind de tekst zo overdreven. Alsof mensen hier in Nederland ook maar iets anders doen dan belasting betalen en pro-koningshuis of anti-koningshuis zijn. Ze helpen W van Willem op geen enkele manier, dus zingen dat je hem altijd zal ondersteunen, vind ik wat vreemd.

De tekst zou beter passen in een worship liedje, dan in een liedje voor de nieuwe koning. Om over de rap-gedeeltes maar te zwijgen.

Ik denk dat W! met het schaamrood op zijn kaken het liedje luistert en dan snel zijn laptop sluit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel grappig dat seculieren nu een keer jatten van een christelijke muzikant. :#

Betreft het liedje zelf vind ik het refrein wel 'catchy'. Valt me trouwens op hoe religieus het lied eigenlijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jaaaa, hunger games.

Ik vind het een mooi lied, qua tekst en melodie. Maar misschien inderdaad niet passend voor een nieuwe koning. Ik vertelde het gistern tegen mijn zus: moest de w van willem er niet inkomen konden we het gebruiken als trouwlied.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ís dan ook een Opwekkingslied, namelijk nummer 733. Netjes vertaald van 10.000 Reasons van Matt Redman en met een betere tekst. Laat ik eens mijn licht op dit koningslied schijnen. :)

Allereerst de tekst. Inhoudelijk slaat het niet echt op de koning. Het is inderdaad meer geschikt om tot een kind te zingen, misschien in dit geval een koningskind dat net geboren is. Wij beschermen niet een volwassen koning, het is andersom. De koning hoort traditioneel gezien óns te beschermen. En waarom de koning tutoyeren? Dat is mijns inziens niet erg passend bij zijn waardigheid als koning. Wie het spel wil spelen, moet zich wel aan de regels en de rollen houden, anders is de lol eraf.

Maar buiten het inhoudelijke gedeelte nog staan er vreemde zinssneden in. Enkele voorbeelden:

Ik hou je veilig.

De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier.

Door de regen en de wind zal ik naast je blijven staan.

Onze daden zijn groot, gaan niet onderuit.

Ik zal niet rusten tot het waar geworden is.

En als je ooit je weg verliest.

Hou je veilig zo lang als ik leef.

De W van wakker, stamppot eten.

Dit zijn vreemd lopende, grammaticaal incorrecte of gewoon niet echt mooi lopende zinnen, die soms lijken op letterlijk vertaalde Engelse zinnen (I'll keep you safe). Ook als ze poëtisch bedoeld zijn, klinken ze raar en onnatuurlijk. Van een lied voor een Nederlandse koning en ook voor het Nederlandse volk mag je toch verwachten dat er prachtige, Nederlandse volzinnen en spitsvondigheden instaan. Dat onze taal erin uitblinkt. Dat gebeurt dus niet, ook niet op poëtisch niveau.

Het wordt nog erger bij het tweede rapstukje. De W van Willem? Dat is wel erg popularistisch. We hebben de W, we hebben de I... nee, dat past mijns inziens echt niet in een koningslied. Waarschijnlijk wilde men hiermee jongeren aanspreken, maar het klopt gewoon echt niet, ook niet met het lied zelf. Van een wat dromerige, melodramatische tekst ineens naar dit rapstukje is een vreemde overgang. En hij heet ook zeker geen Willem, hij heet straks koning Willem-Alexander. Nu heeft hij zelf gezegd geen "protocol-fetisjist" te zijn en dat mensen hem mogen aanspreken zoals zij willen, maar in een officieel bedoeld koningslied kun je dat mijns inziens echt niet zomaar maken.

Over de melodie valt niet zoveel te zeggen, dat is echt een kwestie van smaak. Velen vinden het sentimenteel, meer voor een Disney-musical, anderen vinden het mooi en warm. Maar origineel is het dus zeker niet. Het komt vrijwel letterlijk overeen met 10.000 reasons van Matt Redman, in het Nederlands vertaald in Opwekkinglied 733. Daarbij is het dus ook nog eens een Engelse melodie en dat hoort toch niet echt in een lied dat voluit Nederlands moet zijn. Kies dan een melodie van een echt Nederlandse hymne.

Men had het misschien dan ook anders moeten aanpakken. Nu kon iedereen allerlei zinnen aanleveren en op basis daarvan werd het lied door verschillende artiesten geschreven. Met daarbij de bedoeling alle doelgroepen in Nederland te vatten. Maar dat is bepaald niet de beste manier om een lied te schrijven. Een lied wordt het beste door één iemand geschreven, of hooguit twee, vanuit zijn (of haar) eigen inspiratie, ideeën en ervaringen over land en koning. Zo is bijvoorbeeld ook het lied "15 miljoen mensen" geschreven en veel Nederlanders herkennen zich daar zowaar in. Want dat gaat echt over Nederland.

Ze hadden beter gewoon aan professionele songwriters, waarvan we er genoeg hebben in Nederland, moeten vragen een koningslied te schrijven en uit al die liederen er een stuk of drie, vijf of misschien wel tien moeten kiezen. Die op de website zetten en iedereen erover laten stemmen. Dan is de kans veel groter dat je echt een goed koningslied hebt waar veel mensen achter kunnen staan. Maar ja, dat zijn zo mijn gedachten...

Wat dat betreft kunnen we eens een voorbeeld nemen aan Groot-Britannië. Daar weten ze tenminste een koninlijk feest op écht stijlvolle manier in te kleden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het ís dan ook een Opwekkingslied, namelijk nummer 733. Netjes vertaald van 10.000 Reasons van Matt Redman en met een betere tekst. Laat ik eens mijn licht op dit koningslied schijnen. :)

Maar origineel is het dus zeker niet. Het komt vrijwel letterlijk overeen met 10.000 reasons van Matt Redman, in het Nederlands vertaald in Opwekkinglied 73

Dit is echt complete onzin. Sorry, maar echt compleet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het ís dan ook een Opwekkingslied, namelijk nummer 733. Netjes vertaald van 10.000 Reasons van Matt Redman en met een betere tekst. Laat ik eens mijn licht op dit koningslied schijnen. :)

Maar origineel is het dus zeker niet. Het komt vrijwel letterlijk overeen met 10.000 reasons van Matt Redman, in het Nederlands vertaald in Opwekkinglied 73

Dit is echt complete onzin. Sorry, maar echt compleet.

ik vind het ook er niet zo hard op lijken. ik ken 733 en ik zie niet echt een gelijkenis

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inmiddels meer dan 30.000 mensen hebben de petitie tegen dit zwakzinnige koningslied getekend:

Red de geloofwaardigheid van de Nederlandse beschaving en teken ook:

http://www.petities24.com/nee_tegen_het_koningslied

Je kunt het ook weer te serieus nemen. :P

Nederlanders he. :Y Klagen zijn we goed in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inmiddels meer dan 30.000 mensen hebben de petitie tegen dit zwakzinnige koningslied getekend:

Red de geloofwaardigheid van de Nederlandse beschaving en teken ook:

http://www.petities24.com/nee_tegen_het_koningslied

Je kunt het ook weer te serieus nemen. :P

Nederlanders he. :Y Klagen zijn we goed in.

Klagen over klagers schijnt ook tot in een ware kunst te zijn verheven. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, ik schrijf nu eenmaal graag en soms schrijf ik over ernstige zaken en soms schrijf ik over foute koningsliedjes. Het is maar net ook waar ik zin in heb om over te schrijven, of waarover ik überhaupt iets zinnigs weet te schrijven. De boog kan niet altijd gespannen staan. Daarbij, als een groepje mensen meent hét koningslied te hebben geschreven, dat door heel het volk gezongen zou moeten worden, tja, dan moet je niet vreemd opkijken dat het volk vrij massaal reageert als ze het lied vrij massaal slecht vindt. Was het gewoon een normaal lied geweest, dan had het waarschijnlijk lang niet zoveel aandacht getrokken.

En de melodie van het refrein van het lied lijkt mijns inziens toch wel erg sprekend op het refrein van 10.000 reasons en Opwekking 733. En daar ging het vooral om; ik ben bepaald niet de enige die dat opviel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De W van wakker stamppot eten, vind ik wel leuk. Ik zie echt beelden van Nederlandse mensjes in Nederlandse huisjes die in hun pyjama aan de ontbijttafel met nog slaperige oogjes een bord boerenkool met vette worst verorberen.

_O-

Wat een afschuwelijk (über Nederlands, dat wel) gedrocht zeg.

Hebben we dan toch een identiteit? :#

Jakkes.

Foei. |:(

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid