Spring naar bijdragen

Het koningslied


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gelukkig is er een alternatief:

Nu al meer gewaardeerd dan het officiele. En ik moet zeggen, als officieel koningslied is het natuurlijk niet erg geschikt, maar het is wel een geinig en erg aanstekelijk alternatief om mee te zingen. :) Lijkt me grappig als iedereen ineens uit volle borst dit lied ging zingen terwijl het officiele wordt gezongen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gelukkig is er een alternatief:

Nu al meer gewaardeerd dan het officiele. En ik moet zeggen, als officieel koningslied is het natuurlijk niet erg geschikt, maar het is wel een geinig en erg aanstekelijk alternatief om mee te zingen. :) Lijkt me grappig als iedereen ineens uit volle borst dit lied ging zingen terwijl het officiele wordt gezongen.

Goedgekeurd, dit nummer blijft na 1 keer luisteren al in je hoofd plakken |P
Link naar bericht
Deel via andere websites
@Robert Frans,

Is toch wat anders. :) Ik vind de melodie nog wel meevallen, maar de woorden .

Voor iedereen.

http://pauwenwitteman.vara.nl/fileadmin ... ied_1_.pdf

KONINGSLIED

Daar sta je dan

Je zag dit moment al zo vaak in je dromen

En daar is t dan

De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier

Ben je er klaar voor?

Kun je dat ooit echt zijn?

Daar sta je dan

Ieder mens heeft een taak in dit leven

Alles gedaan om je voor te bereiden

Daar is het dan

Je belooft dat je alles zult geven

Iedere stap die je zette die leidde naar hier

En kijk om je heen

Wij lopen met je mee

Door de regen en de wind

Zal ik naast je blijven staan

Ik bescherm je tegen alles wat komt

Ik zal waken als jij slaapt

Ik behoed je voor de storm

Hou je veilig zo lang als ik leef

Een strijd, twee levens

We staan voor elkaar, niet te breken

Een vlag, twee leeuwen

Met elkaar in de zon en de regen

Zij aan zij, borst vooruit

Trots als een pauw, dit is ons geluid

En hoe klein we ook zijn

Onze daden zijn groot

Gaan niet onderuit

Voor jou, mijn kind

Voor m’n pa, voor m’n ma

Loop voor jou door de wind en regen

En zal achter je blijven staan

Ik draag een vaandel met jouw naam

Geloof in jou zolang we bestaan

Ik bouw een dijk met m’n blote handen

En hou het water bij jou vandaan

Laat me weten wat je droomt

Waar je hart zo naar verlangt

Ik zal niet rusten tot het waar geworden is

En als je ooit je weg verliest

Ben ik je baken in de nacht

Ik wijs je de haven in de duisternis

Ik zal strijden als een leeuw

Tot het jou aan niets ontbreekt

Hou je veilig zo lang als ik leefDe W van Willem

Drie vingers in de lucht, kom op, kom op

De W van Willem is de W van wij

Heel Oranje staat zij aan zij

De W van water waar we niet voor wijken

We leggen het droog en we bouwen dijken

De W van welkom in ons midden

Tot welke God je ook moge bidden

De W van Willem

De W van wakker, stamppot eten

Miljoenen coaches die beter weten

De W van altijd willen winnen

Wat het ook is waar wij aan beginnen

De W van wij zijn een met elkaar

Met de schouders naast elkaar

En dus roepen we vandaag van

Door de regen en de wind

Zal ik naast je blijven staan

Ik bescherm je tegen alles wat komt

Ik zal waken als jij slaapt

Ik behoed je voor de storm

Hou je veilig zo lang als ik leef

Laat me weten wat je droomt

Waar je hart zo naar verlangt

Ik zal niet rusten tot het waar geworden is

En als je ooit je weg verliest

Ben ik je baken in de nacht

Wijs je de haven in de duisternis

Ik zal strijden als een leeuw

Tot het jou aan niets ontbreekt

Hou je veilig zo lang als ik leef

Ik ga dit nooit meezingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het liedje al de hele tijd in mijn hoofd... :|

Maar ik ga het ook niet meezingen. Het is totaal geen koningslied. Het refrein is veel te zoetsappig. Ik kan het beter voor Joon gaan zingen. En dan met een zelfgeschreven rapstukje.

De J van jongen, konijnen maken rare sprongen. De J van jarig, ik wil cadeautjes en niet te karig. Jo jo. (-S)

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://www.nu.nl/muziek/3402849/john-ew ... terug.html:

"Componist John Ewbank heeft zich boos uitgelaten over de massale kritiek op het door hem geproduceerde Koningslied en lijkt het nummer nu te willen terugtrekken.

Na zojuist de zoveelste nageboorte op mijn twitteraccount te hebben geblocked ben ik er dan nu echt he-le-maal klaar mee", aldus John Ewbank.

"Ik ben zelf de enige paraplu in deze zeikregen en heb besloten dat ik mij niet op deze manier laat bejegenen", laat de componist van het Koningslied weten op Facebook.

"Excuses aan hen die het met mij wel een gepast lied vonden, die bijgedragen hebben aan de totstandkoming en aan hen die mij op een nette of grappige manier hebben laten weten dat zij liever wat anders hadden gehoord, maar ik trek hierbij het Koningslied terug", vervolgt Ewbank.

Wijsheid

Hij wenst zijn criticasters "veel plezier" met de alternatieven van het lied, waaronder "Jij En Ik Onder De Zon in het overleden Drents van Nico Dijkshoorn of het lied dat Sylvia Witteman, Johan Vlemmix en Giel Beelen gaan produceren in al hun wijsheid van muziek en de Nederlandse taal."

Ewbank schreef het Koningslied in opdracht van de NPO en het Nationaal Comité Inhuldiging voor de aanstaande troonswisseling en kreeg de medewerking van bijna vijftig populaire Nederlandse artiesten. Vrijdag ging het nummer in première en is sindsdien het mikpunt van spot en kritiek.

Verbroederen

Het Nationaal Comité Inhuldiging heeft gereageerd op de uitlatingen van Ewbank en zegt de gang van zaken te betreuren, aldus persbureau ANP. "Het doel van het NCI is met het koningslied mensen te verbroederen", laat het comité weten.

"Mensen dreigen nu persoonlijk beschadigd te worden. Dat kan niet de bedoeling zijn." Marco Borsato, een hechte vriend en collega van John Ewbank, heeft de reactie ook op zijn twitterpagina geplaatst, aangevuld met de woorden "begrip" en "met opgeheven hoofd".

Zus

"Ik vind dit vreselijk", reageert zus Jennifer Ewbank op Twitter. "Ik heb met eigen ogen gezien hoe ontzettend hard John voor de koning en voor jullie allemaal aan dit lied heeft gewerkt. Ik ben zo boos! Ik schaam mij diep voor diegene die zich zo respectloos op John hebben gestort."

"Lieve John, er hebben tientallen mensen met hart en ziel aan het Koningslied gewerkt, maar jij boven alles en iedereen", schrijft co-auteur Daphne Deckers. "Het is fantastisch geworden; wat waren we er trots op. Maar ik begrijp heel goed dat je zegt: tot hier en niet verder."

Paul de Leeuw, één van de zangers van het Koningslied schrijft: "Ho ho ho!!! Wat gaan we nou doen? Buigen .... Nee we gaan barsten ! Barsten van energie! Godver... Dit is het en dit gaat het worden!!!"

John Ewbank reageerde eerder op zaterdagavond al op een kritisch berichtje. Een vrouw, op haar profielfoto afgebeeld met haar baby, zei "kromme tenen" te krijgen van de songtekst. "Waar heb je die schattige Chinese naakthond trouwens gekocht?", reageerde Ewbank op de foto. "Zo een wil ik er ook wel.""

Dit is dan ook wel weer zonde... Ik bedoel, het was niet mooi, maar die man heeft wel erg vee over zich heen gekregen de laatste dagen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij was die vrouw overigens kraamzorgster (haar twitternaam eindigde op 'kraamz') en was het dus niet per se haar eigen kind. Maar dan nog, zo reageer je niet op iemand die op een nette manier haar kritiek uit. Los van de reacties die Ewbank zelf voor zijn kiezen heeft gehad, die waren ook niet allemaal even gepast.

Wel gek dat zoiets binnen twee dagen zo kan escaleren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan hem wel begrijpen hoor, het is ook echt ronduit pijnlijk als je schrijven zo genadeloos en massaal wordt neergesabeld, hoe terecht dan ook. En dat ging inderdaad niet altijd even netjes inderdaad. Maar de verwachtingen werden dan ook hoog opgeschroefd. Dit moest hét koningslied worden, dat heel Nederland zou meezingen. Dus de verwachtingen waren daar dan ook naar. Als daar dan niet aan voldaan wordt, tja, dan krijg je herrie. Als de beoogde doelgroep, dus heel Nederland, het lied vreselijk vindt, dan krijg je ook de hele beoogde doelgroep over je heen. Zeker op het internet, waarop een haatdragende opmerking in één klik gepost is.

Was het als een gewoon lied gelanceerd, geschreven en gezongen door één of twee artiesten, dan was er waarschijnlijk helemaal niet zoveel aan de hand geweest. Het was dan waarschijnlijk geen succes geworden, het was dan misschien ook niet gezongen op 30 april, maar het had ook niet zoveel reacties uitgelokt. Ik bedoel, Marco Borsato zong met Sita destijds het lied "Lopen op het water" voor de bruiloft van prins Willem-Alexander en prinses Máxima. En dat lied werd een groot succes en ik denk ook wel een beetje als officieel lied voor hen gezien. Waarom? Omdat het niet als zodanig werd aangekondigd, mensen hoefden het niet mee te zingen. En het lied zat ook gewoon beter in elkaar, ging ook echt over een liefde tussen man en vrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi dat de man tot inkeer is gekomen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

En nee, het is niet zielig voor de beste man. Elke sterveling krijgt op zijn werk of met zijn werk wel eens de wind van voren. Nu het een bekende Nederlander is is het plots toch zo sneu allemaal? Kom op. Hij had zelf ook wel in kunnen schatten dat zijn werk veel terechte kritiek op zou vangen. Dat al die andere meewerkende bekende Nederlanders niet over het lied gevallen zijn zegt eigenlijk wel op wat voor een roze wolk deze mensen leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich heeft Thorgrem wel gelijk. Het is nou eenmaal zijn werk en hij moet er tegen kunnen dat een lied eens niet geaccepteerd wordt, zeker als het een Lied der Nederlanden moet worden. Desondanks waren de kritieken wel hard en dat gaat je ook niet in de koude kleren zitten.

Maar misschien krijgen we nu wel een nieuw lied, dat wel passend is. Tot die tijd, in de aanloop naar de kroning, is dit goed:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij wel opvalt is dat de facebook-groep Sorry voor het koningslied binnen twee dagen 90.000 (!) leden heeft. Dat is veel, erg veel. Ik heb er even naar gekeken en in NL zijn 7,5 miljoen facebookgebruikers, ongeveer 50% van alle mensen met internet. Haal daar een zekere marge van af aan actieve gebruikers, en dan gaat dit razendsnel. Ter vergelijking: de gemiddelde politieke partij heeft op Facebook een navolging van ca. 15.000 mensen.

Ter afsluiting een mooie bijdrage van de Speld:

163541_10151422841778412_943216697_n.png

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid