Spring naar bijdragen

Omgaan met dronkenschap.


Aanbevolen berichten

Ik heb mijn onderwerp maar hier geplaatst, omdat ik het een ethisch probleem vindt, waar veel verschillende meningen over kunnen zijn.

Zeker vanuit diverse achtergronden.

Er is zoveel over te schrijven.

Er zijn zoveel verschillende situaties.

Ik wil het hier toch wat toespitsen op ons eigen gedrag als we dronkenschap tegenkomen in onze eigen directe omgeving.

Ons eigen handelen en waarom.

Niet alleen dus om een mening over dronkenschap.

Gedrag op dronkenschap van voor ons vreemden, maar ook op dat van bekenden.

Dat is al zo uitgebreid.

Ik zal het illustreren met een eigen voorbeeld, wat ik laatst meemaakte.

Ik woon in een piepklein dorp in Zeeland.

Hier verblijven vrij veel Polen op een bungalowpark.

Van de week om een uur of half tien zit ik TV te kijken.

Wordt er op het raam geklopt en zie ik het gezicht van een man in een waas vlak voor mijn neus.

(Voor het eerst de rolluiken een keer niet gesloten)

Wat te doen?

Ik weet niet wat er gaande is.

Ik roep even naar mijn man, wat ik zag en dat ik open ga doen. ( Ik doe dat normaal gesproken nooit)

Staat er een ca. 30 jarige man voor de deur met een halve fles drank in zijn hand te wankelen.

In gebrekkig en stamelend engels.

"Mag ik bij u binnen komen en bij u slapen. Ik zal er u voor betalen."

:?

Nou geloof ik wel, dat het hem alleen om een bed te doen was, en hij was heel beleefd, maar toch.....

Mooi niet.

Ik heb hem geantwoord, dat hij dat maar bij de politie moet gaan vragen.

Met in mijn achterhoofd:

- Ik zou niet weten, waar ik daarvoor zou moeten zijn. 8-[

- Het is vannacht absoluut niet meer koud, dus een nachtje buiten zijn roes uitslapen, zal hem de das niet om doen. :B

Maar er spookten wel direct veel gedachten door mijn hoofd.

Ik ben allergisch voor zuiplappen, sorry, heb er teveel van meegekregen, maar toch.....

Wat nu als het 20 graden had gevroren?

Hoe gaan jullie om met dronken mensen, die je niet kent en als ze (op) je privé gaan benaderen.

Meestal, gewoon bij bekenden, hoeft het geen punt te zijn als er geen sprake is van een "kwade dronk", maar soms kan het knap lastig zijn.

Ik zelf krijg gevoelsmatig altijd een plaat voor mijn kop (mijn hart), zie geen mensen meer, maar alleen nog alcohol, dat door mij nog slechts behandeld wordt als een ding, en verder nog slechts meer actief handelen als er levensgevaar zou kunnen zijn.

Ik zeg dan vaak: Kom maar terug als je weer nuchter bent.

Soms kan het nodig zijn, dat je tot handelen gedwongen wordt, ook bij vreemden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat je hem niet hebt binnengelaten lijkt me handig. Wellicht kan je hem de volgende keer aanbieden een taxi voor hem te bellen.

Ik woon in een vrij bewoond gebied en heb dus nog nooit een dronken persoon aan de deur gehad. Anders dan vrienden of ikzelf. Als ik zelf dronken ben dan zoek ik gewoon lekker mijn eigen bedje op en ga ik geen andere mensen lastigvallen met vervelende dilemma's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een soort gelijke situatie hebben wij meegemaakt. Er werd om 3 uur s 'nachts hard aan gebeld, er stond en jongeman straal bezopen voor de deur. Hij had het er over dat hij achterna gezeten werd maar wij zagen niemand. Toch voelde het niet goed en mijn man vroeg of we iemand konden waarschuwen, hij gaf en telefoon nummer van iemand uit een dorp 10 km verder. We hebben gebeld en hem niet binnen gelaten, even later werd hij opgehaald.

Een paar dagen later kwam er een man met een grote bos bloemen die ons bedankte dat we gebeld hadden, het was de vader van de jongen.

De jongen bleek bestolen te zijn door een zgn taxichauffeur, hij dacht dat hij een taxi aanschoot maar dus niet.

Vandaar dat hij niet zelf kon bellen.

Toen had ik er wel spijt van dat we hem niet in huis gehaald hadden, want we hoorden wel paniek in zijn stem. Maar je kunt het nooit zeker weten of het een truc is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het niet doen. Zo iemand hoeft niet aggressief te zijn, maar je weet het niet. Ik hoorde van iemand die zo dronken en stoned was, dat hij gewoon een huis was binnengegaan, zonder dat ze het wisten en daar op de bank in slaap was gevallen. Ik geloof dat ze niet thuis waren of zo. Het was een hele aardige vent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou het niet doen. Zo iemand hoeft niet aggressief te zijn, maar je weet het niet. Ik hoorde van iemand die zo dronken en stoned was, dat hij gewoon een huis was binnengegaan, zonder dat ze het wisten en daar op de bank in slaap was gevallen. Ik geloof dat ze niet thuis waren of zo. Het was een hele aardige vent.

_O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een soort gelijke situatie hebben wij meegemaakt. Er werd om 3 uur s 'nachts hard aan gebeld, er stond en jongeman straal bezopen voor de deur. Hij had het er over dat hij achterna gezeten werd maar wij zagen niemand. Toch voelde het niet goed en mijn man vroeg of we iemand konden waarschuwen, hij gaf en telefoon nummer van iemand uit een dorp 10 km verder. We hebben gebeld en hem niet binnen gelaten, even later werd hij opgehaald.

Een paar dagen later kwam er een man met een grote bos bloemen die ons bedankte dat we gebeld hadden, het was zijn zoon.

De jongen bleek bestolen te zijn door een zgn taxichauffeur, hij dacht dat hij een taxi aanschoot maar dus niet.

Vandaar dat hij niet zelf kon bellen.

Toen had ik er wel spijt van dat we hem niet in huis gehaald hadden, want we hoorden wel paniek in zijn stem. Maar je kunt het nooit zeker weten of het een truc is.

Nee, je hebt goed gehandeld. Tegenwoordig weet je het maar nooit en je hebt hem wel meteen geholpen door zijn vader te bellen. Dat telt ook. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid