Spring naar bijdragen

De ontdekking van het avondmaal


Aanbevolen berichten

De titel van een boek zegt vaak genoeg. Zo ook in het geval van "De ontdekking van het Avondmaal". Toen ik begon met lezen vond ik het vrij taaie kost, maar dat vond ik in dit geval niet zo een punt. Ondanks de taaiheid en alle nieuwe informatie die ik tot me kreeg, las het boek goed. Geen zware moeilijke woorden, om het geheel zo laagdrempelig mogelijk te houden.

Door het boek heen komt veel informatie over het Avondmaal naar voren, waar ik me over verbaas. Ik durf zelfs te stellen dat dit boek in sommige gevallen religieuze klompen kan breken, zoals we dat bij mij in de kerk noemen. Vooral dat de schrijver aangeeft, dat het avondmaal niet perse in de kerk gevierd hoeft te worden, was voor mij een eye-opener. Avondmaal vieren kan net zo goed in een gevangenis, of aan de keukentafel. Zolang er maar brood wordt gebroken en wijn (of druivensap of iets dergelijks) wordt toegenomen tot nagedachtenis aan het lijden van Jezus.

Ik ga verder niet inhoudelijk op het boek in, omdat ik je uit wil dagen het zelf te lezen. Het levert je, dat kan ik je nu al vertellen, sowieso nieuwe inzichten op over het avondmaal. In mijn geval ook inspiratie om het avondmaal op andere manieren te vieren, door het bijvoorbeeld wat ontspannener te maken. In de kerk gaat het allemaal redelijk officieel ter vergelijking met wat in het boek aangegeven word, de manier waarop de eerste kerk het vierde.

Ik geef het boek 3 vissen, aan de ene kant omdat het vrij taai is, aan de andere kant omdat er droge informatie word gegeven, die voor mij vrij nieuw is.

GewoonPaul

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid