Spring naar bijdragen

Discussie doodstraf


Aanbevolen berichten

Als je je mening op de bijbelboeken baseert dan moet je bijna wel voor de doodstraf zijn. God deed niet anders.

Ik als expliciet atheïst ben 100% TEGEN de doodstraf. Maar..het blijft een mening.

Moet dat? Zeker er werden duizenden jaren geleden mensen gedood wanneer ze een (ernstig) misdrijf hadden begaan, wat zeg ik een ernstig misdrijf, misschien voor het jatten van eten.

Dat staat beschreven in de Bijbel; ook gelovigen in andere goden of niet gelovigen waren gewend aan de doodstraf. Ophanging op het plein en de stad liep uit, velen vonden het vermaak.

Alle misdadigers, dieven gevangen zetten? Ik denk niet dat er de middelen voor waren, niet zoals nu.

Vraag het aan christenen zijn er meer voor de doodstraf dan atheisten, en moet dat?

Houden ze zich nog aan spijswetten? Nee, de meesten weten dat het een andere tijd is met andere zeden en gewoontes. We hakken geen handen meer af bij een diefstal en zijn niet persé voor de doodstraf.

Wat zei Jezus erover:

"Jullie hebben gehoord dat tot de ouden gezegd is: U zult niet doden. Wie doodt, zal uitgeleverd worden aan het gerecht. Maar Ik zeg jullie: ieder die zijn broeder een kwaad hart toedraagt, zal uitgeleverd worden aan het gerecht." (Matteüs 5, 21-22)

"Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand. Maar Ik zeg jullie een zaak niet uit te vechten met iemand die je kwaad heeft gedaan. Maar als iemand jou een klap op je rechterwang geeft, houd hem dan ook de andere voor." (Matteüs 5, 38-39)

"Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: U zult uw naaste liefhebben en uw vijand haten. Maar Ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie je vervolgen, dan zullen jullie kinderen worden van je Vader in de hemel, want die laat zijn zon opgaan over slechten en goeden, en Hij laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. … Wees volmaakt, zoals ook uw hemelse Vader volmaakt is." (Matteüs 5,43-45, 48)

En herinner je de arrestatie van Jezus en Zijn zekere dood: Hij verdedigde Zichzelf niet, Hij vergaf diegenen die Hem kwam meenemen en gaf Petrus de opdracht zijn zwaard in de schede te laten (Matteüs 26,52), daarmee kiezend voor vrede in plaats van geweld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hoeven gelukkig niet te oordelen over leven of dood.

Maar als een regering de doodstraf geeft voor iemand als Breivik zou ik dat zeker berijpen.

De Goddelijke regel zegt toch "leven voor leven".........

(Exodus 21:23-25) . . .Maar geschiedt er een noodlottig ongeval, dan moet gij geven ziel voor ziel (leven voor leven), 24 oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet, 25 brandplek voor brandplek, wond voor wond, slag voor slag.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wij hoeven gelukkig niet te oordelen over leven of dood.

Maar als een regering de doodstraf geeft voor iemand als Breivik zou ik dat zeker berijpen.

De Goddelijke regel zegt toch "leven voor leven".........

(Exodus 21:23-25) . . .Maar geschiedt er een noodlottig ongeval, dan moet gij geven ziel voor ziel (leven voor leven), 24 oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet, 25 brandplek voor brandplek, wond voor wond, slag voor slag.

fijne dag,

Ed

Ik word als atheïst er wel eens van beschuldigd dat ik teksten uit verband haal, maar deze is ook goed. Dit gaat om zwangere vrouwen!

22 Wanneer twee mannen aan het vechten zijn en een van hen een zwangere vrouw raakt met als gevolg dat zij een miskraam krijgt, maar ze heeft verder geen letsel opgelopen, dan moet een boete worden geëist waarvan de hoogte door haar echtgenoot wordt vastgesteld; de rechters moeten op de betaling toezien. 23 Heeft ze wel ander letsel opgelopen, dan geldt: een leven voor een leven,
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid