Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het is op dit moment in het nieuws. Een nieuwe rage, vooral onder jongeren. De shisha-pen. Een zogenaamde nepsigaret waarmee je dampen met onder andere fruitsmaken inademt. Net als een echte sigaret, maar dan zonder nicotine en tar. Volgens de advertenties is het onschuldig en wordt het daarom ook aan kinderen verkocht.

Maar het Trimbos-instituut adviseert om de 'mini-waterpijp' niet te gebruiken omdat er mogelijk schadelijke stoffen inzitten die kanker kunnen veroorzaken. Een zoektocht op google levert meteen al beide kanten van het verhaal op.

Of het nou schadelijk is, of niet. Het is een feit, dat deze nepsigaret erg populair is onder de jeugd. Kinderen op middelbare scholen kopen het massaal.

Wat vinden jullie hiervan? Moeten de winkels het maar blijven verkopen omdat het (volgens hen) niet zo schadelijk is als echte sigaretten? Of zorgt de shisha-pen er juist voor dat kinderen er aan wennen om te roken en zullen ze sneller overstappen naar echte sigaretten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik, als leek, denk toch dat dit roken makkelijker bereikbaat maakt voor kinderen.

Een gedeelte van wat vies is bij de eerste sigaret is het inhaleren. Dat kent een kind dan al. De overstap van deze shisha-pen naar "echt" roken lijk me dan niet groot.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik, als leek, denk toch dat dit roken makkelijker bereikbaat maakt voor kinderen.

Een gedeelte van wat vies is bij de eerste sigaret is het inhaleren. Dat kent een kind dan al. De overstap van deze shisha-pen naar "echt" roken lijk me dan niet groot.

Denk het ook. Waarom zouden ze het anders op de markt brengen? Maar chocoladesigaretten zijn verboden tegenwoordig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien als iets gezondere vervanging van de sigaret? Ik bedoel, sigaretten zouden ook weer de drempel kunnen verlagen tot het roken van joints, maar volgens mij gebeurt dat ook niet echt. Omdat een joint toch weer iets heel anders is dan een sigaret en een sigaret dus mogelijk weer iets heel anders dan een sisha-pen. De sisha-pen heeft immers, zo ik begrijp, een vrij toegankelijke fruitsmaak en is niet verslavend, terwijl de sigaret aanvankelijk zeer bitter en scherp smaakt, zo ik begrijp, en wel degelijk verslavend is. Mogelijk is het te vergelijken met het verschil tussen een breezer en echte wijn, qua smaak dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien als iets gezondere vervanging van de sigaret? Ik bedoel, sigaretten zouden ook weer de drempel kunnen verlagen tot het roken van joints, maar volgens mij gebeurt dat ook niet echt. Omdat een joint toch weer iets heel anders is dan een sigaret en een sigaret dus mogelijk weer iets heel anders dan een sisha-pen. De sisha-pen heeft immers, zo ik begrijp, een vrij toegankelijke fruitsmaak en is niet verslavend, terwijl de sigaret aanvankelijk zeer bitter en scherp smaakt, zo ik begrijp, en wel degelijk verslavend is. Mogelijk is het te vergelijken met het verschil tussen een breezer en echte wijn, qua smaak dan.

Ik denk toch dat de verhouding sigaret-joint en shishapen-sigaret anders ligt. Een joint heeft fysiek een (direct) merkbaar effect, en is algemeen bekend als drugs. Voor je je daar aan 'overgeeft' en rookt om high te worden heb je een ander besluit genomen dan wanneer je iets inhaleert waar een iets meer gevaarlijke stof in zit die je niet direct fysiek raakt.

Maar ik hoop van harte dat je gelijk hebt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het eerst afraden om het te gebruiken en goed wetenschappelijk onderzoek doen of het schadelijk is. En als dat zo is het blijven afraden om te gebruiken. En ook instellen dat kinderen het pas kunnen kopen als ze 16 of ouder zijn. Misschien zelfs vanaf 18.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou willen afraden het te gebruiken, het te produceren en alle wetenschappelijk onderzoek te staken. Achterlijk, dat er weer grote hoeveelheden dieren in laboratoria in stereotactische apparaten, geforceerd de dampen te inhaleren, ws even een standaard LD50 test en misschien nog even voor de zekerheid kijken of de foetussen aangetast worden. Godsgeklaagd deze teringwereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou willen afraden het te gebruiken, het te produceren en alle wetenschappelijk onderzoek te staken. Achterlijk, dat er weer grote hoeveelheden dieren in laboratoria in stereotactische apparaten, geforceerd de dampen te inhaleren, ws even een standaard LD50 test en misschien nog even voor de zekerheid kijken of de foetussen aangetast worden. Godsgeklaagd deze teringwereld.

Ik weet het niet hoor, maar heb je toevallig bewijzen dat voor dit product daadwerkelijk dierproeven zijn gehouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee. Maar ik ga er van uit dat het gebeurt. Zo'n beetje alles wordt getest, zelfs iedere nieuw type mobiel telefoontje. Als je je flink verdiept hebt in dierproeven kun je denk ik redelijk geinformeerd inschatten wanneer iets getest gaat worden. Als er een nieuw product is, dat nieuwe technologie gebruikt, dat door mensen geinhaleerd gaat worden, schat ik de kans zo'n 90% in dat dit op dieren getest is. Ik heb al kort gezocht maar kon niets vinden, ik zal nog s verder zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee. Maar ik ga er van uit dat het gebeurt.

Dat is spijtig want zo is het laster.

Je kan niet zomaar iets of iemand beschuldigen van zo'n kwalijke zaak. Dat er op redelijk wat producten dierproeven zijn losgelaten dat weet ik. Dat die praktijk vandaag de dag nog niet uitgebannen is weet ik ook. Maar ik weet ook dat bepaalde groeperingen de feiten aanpassen om hun ideële standpunten kracht bij te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan niet zomaar iets of iemand beschuldigen van zo'n kwalijke zaak. Dat er op redelijk wat producten dierproeven zijn losgelaten dat weet ik. Dat die praktijk vandaag de dag nog niet uitgebannen is weet ik ook. Maar ik weet ook dat bepaalde groeperingen de feiten aanpassen om hun ideële standpunten kracht bij te zetten.

Laster.... tsjonge...

Link naar bericht
Deel via andere websites
volgens mij staat er op de meeste dierproefvrije artikelen op dat het proefdiervrij is, toch?

Nope. Er zijn zelfs merken die niet op dieren getest zijn maar het er toch niet op willen zetetn (omdat ze bang zijn als 'vegan', 'green', 'eco' etc gelabeld te worden). Er zijn verschillende regels voor verschillende categorieren producten, verschillende regels voor eindproducten, half-fabrikaten, basis-chemicalien, verschillende regels voor im- en export, verschillende regels per land etc etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan niet zomaar iets of iemand beschuldigen van zo'n kwalijke zaak. Dat er op redelijk wat producten dierproeven zijn losgelaten dat weet ik. Dat die praktijk vandaag de dag nog niet uitgebannen is weet ik ook. Maar ik weet ook dat bepaalde groeperingen de feiten aanpassen om hun ideële standpunten kracht bij te zetten.

Laster.... tsjonge...

Wellicht een zware term. Laten we het erop houden dat je het niet zeker weet, slechts een vermoeden hebt. En dat de 'goede' naam van de producent daardoor schade kan oplopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid