Spring naar bijdragen

Generatie IK: Het collectieve geloof in onszelf


Aanbevolen berichten

Ruim 80% van de jongeren bidt regelmatig - lang niet allemaal tot God maar wel tot 'iets hogers', zo blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hoewel de kerken leeglopen is het geloof springlevend, vaak in de hoedanigheid van een 'persoonlijk raamwerk van zingeving'. Op 9 mei vindt een nieuwe Generatie IK plaats in De Balie over religie en zingeving.

Een individuele geloofsbeleving staat haaks op de theologische leefregels die juist lange tijd de kern vormden van iemands religieuze identiteit. Ondertussen bestaat een grote behoefte bij deze generatie om als collectief ervaringen en emoties te willen delen en beleven. Is Generatie IK op zoek naar een groter gemeenschappelijk verhaal, maar falen religieuze instellingen op deze behoefte in te springen? Is die gezamenlijke ervaringscultuur niet wat oppervlakkig en leeg als daar geen gemeenschappelijke uitgangspunten en waarden aan ten grondslag liggen? En hoe zit het met de jongeren die juist expliciet kiezen voor de doctrine en de leer? Raakten zij verdwaald in hun eigen persoonlijke raamwerk en is hun keuze juist een manier zich te onderscheiden van het collectief?

Op deze avond spreken  we o.a. met  filosoof Coen Simon en remonstrants hoofddocent Christa Anbeek. Ook gaan we met DJ Isis van der Wel in op house als gezamenlijke ervaringscultuur en spreekt moslima Kimberley van www.zustersvoorzusters.nl over de aantrekkingskracht van de theologische leefregels van de Islam. Over de transitie van denken naar handelen spreken we met Karel Smouter van de Vluchtkerk en filosofe Simone van Saarloos. Gerrit-Jan Kleinjan (journalist Trouw) verzorgt een column.

Muziek is er van gospelkoor Deliverance en DJ Sven Prinsen. Moderatie is in handen van Laurens Knoop (Brandstof).

I.s.m. Kerk en Wereld, SNS Reaal Fonds en Remonstranten Jongerengemeente Arminius.

Generatie IK: Het collectieve geloof in onszelf
De Balie | 9 mei 2013 | 20:00 uur
Toegang: €8,50 / 6,-
Meer info en kaartverkoop via  <">http://www.debalie.nl/artikel.jsp?articleid=476531> http://www.debalie.nl/artikel.jsp?articleid=476531

Link naar bericht
Deel via andere websites

80% geloven nog in een God,

Ik denk eerder dat bedoelt word dat jongeren individualistisch zijn geworden en collectief geloven iets raars is. Kerken kunnen hier niet op inspringen blijven dus daardoor leeg.

Ik denk dat jongeren van nu vragen durven te stellen, kerken weten hier nog niet mee om te gaan. Als het gaat om evolutie theorie, homo emancipatie mondialisering en zelfbeschikking recht over eigen leven, kunnen de meeste kerken geen bevredigend antwoord op geven.

Slim van de remonstrantse kerk om hier over te denken en te praten en een weg in kunnen vinden om op een 21ste eeuw manier Jezus kunnen volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid