Spring naar bijdragen

Handgeschreven bijbel voltooid


Aanbevolen berichten

Na vier jaar is hij dan eindelijk klaar. De 63–jarige Philip Patterson heeft zaterdag de laatste passages opgeschreven in zijn eigen, handgeschreven kopie van de Bijbel. Daarover berichten Amerikaanse media.

Ruim 100 mensen in de St. Peterskerk in Spencertown keken toe hoe de Amerikaan de laatste zinnen uit de King James-versie van de Bijbel op papier zette. Hij eindigde de kleine ceremonie met een kort „amenâ€.

Het monsterproject liep door Pattersons gezondheidsproblemen enige vertraging op. Hij lijdt al enkele jaren aan aids en bloedarmoede.

Als alle 2400 pagina’s tot een boek gebonden zijn, zal Patterson het doneren aan zijn St. Peterskerk. „Ik zal het schrijven wel gaan missenâ€, liet hij weten.

Bron: RD

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...) „Ik zal het schrijven wel gaan missenâ€, liet hij weten.(...)

Dat vind ik echt mooi. Je zou toch denken dat iemand blij is zo'n monniken werk te hebben voltooid, maar hij gaat 't missen. Mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...) „Ik zal het schrijven wel gaan missenâ€, liet hij weten.(...)

Dat vind ik echt mooi. Je zou toch denken dat iemand blij is zo'n monniken werk te hebben voltooid, maar hij gaat 't missen. Mooi.

Ook wel begrijpelijk dat hij het gaat missen. Het was toch zo'n vier jaar een goede bezigheidstherapie. En daarnaast ook een goede manier om de bijbel eens helemaal te lezen, zonder verzen over te slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een erg joodse bezigheid ook. Er zijn immers ook speciaal daartoe aangestelde joden die letter voor letter de Torah overschrijven. De laatste letters worden dan in de synagoge door de rest van de gemeenschap ingekleurd, iedere gelovige een streepje. Zodat uiteindelijk heel de gemeenschap aan de Torah heeft geschreven. Het overschrijven van (heilige) teksten kan inderdaad een heel rustgevende en meditatieve gelegenheid zijn. Vooral als het schrijven zelf het doel is en niet het uiteindelijke resultaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ligt er een beetje aan. Hoewel schrijven inderdaad ook langzaam lezen is en een soort van lectio divina kan zijn, hoeft dit niet per se. Het schrijven zelf kost namelijk zelf ook enige energie en aandacht, zeker als je verder heel weinig met de hand schrijft. Daardoor kan het schrijven zelf (soms) meer aandacht vragen dan de tekst die je overschrijft. Daarbij kun je bij langzaam schrijven ook het overzicht kwijtraken, omdat je woord voor woord schrijft en bij lange zinnen dus de draad even kwijt kunt raken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is het nut van zelf met de hand een boek kopiëren? Bezigheidstherapie?

Onder andere...waarom schilderen/tekenen mensen nog portretten/landschappen als je foto's en filmpjes kan maken? Het heeft iets authentieks. Veel mensen hechten ook veel waarde aan hun eigen bijbel, en dit is letterlijk zijn eigen, zelfgemaakte bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid