Spring naar bijdragen

gebedsgenezing en gebedskringen


Aanbevolen berichten

Hij belde net, ze staat op facebook, rechterbeen was 2 cm korter, heupen waren scheef, rug scheef, spieren vast, ze liep jaren helemaal scheef en het was op slag genezen 2 weken terug en het is nog steeds goed en ze is van haar jarenlange pijn af.

Ik zit al jaaaren in zo'n kerk (vroeger in een dochtergemeente van Zijlstra) waar weet ik hoeveel mensen genezen zijn die ik ook ken, ook op slag en een van staar, maar als je wilt geloven dat het allemaal suggestie is, tja, dan zullen we moeten wachten op de niet te weerleggen geverifieerde wonderen.

Dat is ook de reden dat ik het er doorgaans niet meer over heb op forums.

Chiropractors verrichten wonderen? Ik raad jou ook aan de twee youtube filmpjes te bekijken die ik bovenaan het topic heb gepost trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk dat bidden om genezing vooral veel kracht en steun kan bieden, zeker wanneer dit in groep gebeurt. De energie die er dan vrijkomt, werkt volgens mij heel erg helend. Gebedsgenezing moet echter wel een plaats krijgen naast de traditionele geneeskunde en ze niet vervangen. Het is ook geen wondermiddel (of zo heb ik dat nog niet ervaren. Misschien verandert mijn mening daar nog over). :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

bedankt voor alle reacties ik heb heel wat verschillende meningen gelezen. ik zal de filmpjes bekijken. kan gelukkig redelijk engels. om nog even een paar vragen te beantwoorden van mensen. ik zit op een christelijke school in dordrecht. ik moest niet echt een werkstuk maken maar meer gewoon meningen verzamelen van mensen over gebedsgenezing en gebedskringen en die samenvoegen in een document. bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

bedankt voor alle reacties ik heb heel wat verschillende meningen gelezen. ik zal de filmpjes bekijken. kan gelukkig redelijk engels. om nog even een paar vragen te beantwoorden van mensen. ik zit op een christelijke school in dordrecht. ik moest niet echt een werkstuk maken maar meer gewoon meningen verzamelen van mensen over gebedsgenezing en gebedskringen en die samenvoegen in een document. bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is nog nooit ergens ter wereld iemand aantoonbaar genezen door gebed. Onderzoek naar dit verschijnsel wijst ook uit dat er geen verschil zit in de genezing van groepen mensen waar wel en waar niet voor werd gebeden. Het kwalijke aan dit soort dingen is dat deze kwakzalvers, want dat zijn ze gewoon, er mee weg kunnen komen en dat er animo voor blijft zijn. Hier in deze draad alleen al zie ik mensen die weliswaar sceptisch zijn, maar toch een slag om de arm houden: het zou best wel eens kunnen. En dat is jammer. Er zou naar mijn idee veel stelliger, juist vanuit gelovige hoek geageerd moeten worden tegen dit soort praktijken die in stand worden gehouden door het bieden van valse hoop en in te spelen op emoties van mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is nog nooit ergens ter wereld iemand aantoonbaar genezen door gebed. Onderzoek naar dit verschijnsel wijst ook uit dat er geen verschil zit in de genezing van groepen mensen waar wel en waar niet voor werd gebeden. Het kwalijke aan dit soort dingen is dat deze kwakzalvers, want dat zijn ze gewoon, er mee weg kunnen komen en dat er animo voor blijft zijn. Hier in deze draad alleen al zie ik mensen die weliswaar sceptisch zijn, maar toch een slag om de arm houden: het zou best wel eens kunnen. En dat is jammer. Er zou naar mijn idee veel stelliger, juist vanuit gelovige hoek geageerd moeten worden tegen dit soort praktijken die in stand worden gehouden door het bieden van valse hoop en in te spelen op emoties van mensen.

Je hebt geen informatie dat het is gebeurd of weet je dit? Ben je al zo oud en overal geweest?

Er zijn allang doden opgewekt. Trouwens, 2000 jaar terug ook. Weleens van de Azusastreet opwekking gehoord, begin 1900? The fingernails grew back. Daar is geprofeteerd dat het in ongeveer 100 jaar weer zou gebeuren, maar dan wereldwijd.

Overigens vind ik die man van raised from the dead van Reinhard Bonnke behoorlijk goed gedocumenteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn allang doden opgewekt.

Ook aantoonbare gevallen waar ik het over had? Noem eens een voorbeeld (graag met bron).

Weleens van de Azusastreet opwekking gehoord, begin 1900? The fingernails grew back.
Ja, wat is daarmee? Leg uit.
Overigens vind ik die man van raised from the dead van Reinhard Bonnke behoorlijk goed gedocumenteerd.
Ook hier weer een false profeet. Een man die niet thuis geeft als hem om medisch bewijs wordt gevraagd. Dit is standaard bij al dat soort 'genezers'. Als men enigszins kritisch wordt, worden ze boos en gaan ze om de hete brij heendraaien.

Dus het wachten is op een goed voorbeeld. Moet toch kunnen zou je zeggen, met ál die gebedsgenezers van deze wereld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn allang doden opgewekt.

Ook aantoonbare gevallen waar ik het over had? Noem eens een voorbeeld (graag met bron).

Vast niet goed genoeg voor je, maar vooruit:

http://www.youtube.com/watch?v=NNaoDyV-PJ4Ian McCormack

http://www.youtube.com/watch?v=N1-ezZ9hkD8

http://www.youtube.com/watch?v=xRSjzY0s0SM

Weleens van de Azusastreet opwekking gehoord, begin 1900? The fingernails grew back.
Ja, wat is daarmee? Leg uit.

Waarom? Het is nu toch niet te checken en dan geloof je het niet en de bron is vast niet goed.

http://onecanhappen.wordpress.com/2011/ ... -prophesi/

Overigens vind ik die man van raised from the dead van Reinhard Bonnke behoorlijk goed gedocumenteerd.
Ook hier weer een false profeet. Een man die niet thuis geeft als hem om medisch bewijs wordt gevraagd. Dit is standaard bij al dat soort 'genezers'. Als men enigszins kritisch wordt, worden ze boos en gaan ze om de hete brij heendraaien.

Dus het wachten is op een goed voorbeeld. Moet toch kunnen zou je zeggen, met ál die gebedsgenezers van deze wereld?

Heb je daar een bron van dan dat hij dat niet wou geven?

Het is nog best lastig, de meeste wonderen en opwekkingen zijn aan de gang in de ondergrondse kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het verband tussen gebed en genezing ook niet erg moeilijk causaal aan te tonen volgens de wetenschappelijke methode? Causaliteit is sowieso moeilijk, en er valt nooit 100 procent uit te sluiten dat een andere factor de 'onverklaarbare' genezing veroorzaakt heeft.

Als iemand geneest dan heeft het gebed gewerkt, en als er niks gebeurt dan was het blijkbaar niet onderdeel van God's plan. Het is niet alleen niet te bewijzen, het is op deze manier ook niet te falsifiëren.

Ik vind dat men moet kiezen tussen 2 situaties:

1. God is te beïnvloeden door gebed. Als iemand ziek is en je bidt hard genoeg, dan heeft God zoiets van "vooruit dan maar", en dan geneest die persoon. Als iemand ziek blijft dan heb je blijkbaar niet hard genoeg gebeden of je vertrouwt/gelooft niet 100% in God, of wat dan ook. Ergens heb je iets verkeerds gedaan waardoor je gebed om genezing niet wordt verhoord. Je kan nu niet zomaar zeggen dat het gewoon een deel van God's plan is, want dat zou dan ook het geval moeten zijn als iemand wel geneest, maar in die gevallen dan hoor je constant "oooh ons gebed heeft gewerkt halleluja prijs de heer". Nee, zo werkt het niet. Of God is wel te beïnvloeden, of hij is dat niet, en als hij dat wel is en het lukt je niet om Hem over te halen dan doe je blijkbaar iets verkeerds.

2. God is niet te beïnvloeden door gebed. Als iemand ziek is en geneest dan was dat altijd onderdeel van zijn plan geweest. Als iemand ziek blijft dan is dat juist onderdeel van zijn plan. Als je dus bidt voor iemand die daarna geneest dan is het niets meer dan toeval dat je vroeg om iets dat al onderdeel van God's plan was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Coby

Tja, ik realiseer me dat ik door jou uit te dagen mezelf ook een hoop werk op de hals heb gehaald. Als ik documentaires van 10 tot 60 minuten moet gaan kijken en vervolgens weerleg dan ben ik nog wel even bezig. Ik had gehoopt op een gedegen verslag van jou en geen kant-en-klare youtube links.

Ik heb je links toch even vlug bekeken en de video's gescand. Waar het in bijna alle gevallen op neerkomt zijn 'getuigen'verklaringen, anekdotes, Jantje zei dit en Pietje zei dat. Kijk, daar kunnen we eindeloos over discussiëren. Dan komt het erop neer: geloof je Jantje of Pietje zonder enig medisch bewijs?

Je zult je altijd moeten afvragen: wat voor belang heeft de persoon om zich voor te doen als genezer of als getuige van een genezing? Er is een reden dat dit soort onverklaarbare wonderen zich alleen lijken af te spelen in de ondergrondse kerk. Omdat het daglicht ze niet kan verdragen.

Ik vind het een zeer kwalijke zaak. Je hebt alleen maar verliezers. Mensen krijgen hoop op genezing, maar worden niet écht genezen. In sommige gevallen overlijden mensen omdat ze teveel vertrouwen hebben in de 'genezers' en daardoor de broodnodige reguliere zorg missen. De gevolgen zijn gewoon te groot en de verantwoordelijkheden worden niet genomen. Ik zeg: stoppen met deze oplichterij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Coby

Tja, ik realiseer me dat ik door jou uit te dagen mezelf ook een hoop werk op de hals heb gehaald. Als ik documentaires van 10 tot 60 minuten moet gaan kijken en vervolgens weerleg dan ben ik nog wel even bezig. Ik had gehoopt op een gedegen verslag van jou en geen kant-en-klare youtube links.

Ik heb je links toch even vlug bekeken en de video's gescand. Waar het in bijna alle gevallen op neerkomt zijn 'getuigen'verklaringen, anekdotes, Jantje zei dit en Pietje zei dat. Kijk, daar kunnen we eindeloos over discussiëren. Dan komt het erop neer: geloof je Jantje of Pietje zonder enig medisch bewijs?

Je zult je altijd moeten afvragen: wat voor belang heeft de persoon om zich voor te doen als genezer of als getuige van een genezing? Er is een reden dat dit soort onverklaarbare wonderen zich alleen lijken af te spelen in de ondergrondse kerk. Omdat het daglicht ze niet kan verdragen.

Ik vind het een zeer kwalijke zaak. Je hebt alleen maar verliezers. Mensen krijgen hoop op genezing, maar worden niet écht genezen. In sommige gevallen overlijden mensen omdat ze teveel vertrouwen hebben in de 'genezers' en daardoor de broodnodige reguliere zorg missen. De gevolgen zijn gewoon te groot en de verantwoordelijkheden worden niet genomen. Ik zeg: stoppen met deze oplichterij.

Van die reguliere zorg missen is alleen sprake in de ondergrondse kerk, want ze hebben daar vaak geen cent, misschien gebeurt er daarom wel vaker. Maar hier heb ik er nog nooit van gehoord van normale kerken dan, dat mensen reguliere zorg missen of dat het ze aangeraden wordt. Het is altijd en - en. Er wordt bij ons juist aangeraden om naar een arts of ziekenhuis te gaan. Waarom ik zulk soort dingen kijk is om zelf m'n geloof op te bouwen ervoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het verband tussen gebed en genezing ook niet erg moeilijk causaal aan te tonen volgens de wetenschappelijke methode? Causaliteit is sowieso moeilijk, en er valt nooit 100 procent uit te sluiten dat een andere factor de 'onverklaarbare' genezing veroorzaakt heeft.

Wetenschappelijk is het wel aan te tonen lijkt me. Dan neem je gewoon ziektes waarbij een placebo geen effect kan hebben. Stel je brengt 100 mensen met Alzheimer en 100 mensen met kanker bij zo'n gebedsgenezer. Hoeveel procent denk je dat ze kunnen genezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

nu schilder je ze af als 'tovenaars'. Zo werkt het ook niet helemaal lijkt mij. MasterJapie geeft ook mooi mijn gedachte-conflict weer, wat neer komt op: welk effect heeft gebed precies? En de vraag waarom soms mensen ook niet genezen, is een hele moeilijke. Ik weet het ook niet hoor, persoonlijk maak ik gebruik van de reguliere dokter, maar eerlijk is eerlijk: echt zware genezing heb ik ook niet nodig, ben goed gezond over het algemeen ;).

Wat ik bedoelde met de wetenschappelijke methode en dat die misschien niet echt toepasbaar is, is dat je een methode vanuit een bepaald paradigma (het wetenschappelijke, westerse brilletje) iets aan wilt tonen waar het eigenlijk wezenlijk om iets anders gaat: namelijk het westerse, christelijke, (evangelisch misschien vaak) paradigma. Twee percepties van een zelfde werkelijkheid, maar dat betekent niet dat de methodes voor beiden gelijk of verwisselbaar zijn, begrijp je een beetje waar ik naar toe wil? En causaliteit is dan helemaal moeilijk, want stel nou dat in jouw voorbeeld een deel, misschien klein, wel geneest. Wat is daar dan de oorzaak van? Hoeveel factoren zijn er volledig uit te sluiten? Een bijzonder effectief medicijn misschien (want al deze mensen zullen toch medicijnen nemen) , helemaal bij kanker werkt het soms wel, en soms niet. Of toeval, een aanpassing in het lichaam, een andere factor die wij als mensen nog helemaal niet kennen? En zelfs als je de factor weet, dan weet je nog niet of God dat nou wel of niet in werking heeft gezet.

Wetenschap zegt mijns inziens niet zo veel over het christelijk geloof en wat daar bij komt kijken, en vice versa. Twee treinen op het zelfde spoor, maar ze rijden op een ander traject.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk ben ik ook meer van de bewijzen en niet van die vage verhalen over beenlengte verschillen.

Wanneer mensen zeggen genezen te zijn door gebed; fijn, maar wanneer je het in discussies gebruikt hebben we meer bewijzen nodig.

Het gebeurd ver weg of in de ondergrondse kerk, sorry Coby maar ik vind dat te naief geredeneerd.

Maar waarom is het zo belangrijk, waarom accepteren we de medische wetenschap niet als iets waar ook christenen dankbaar voor zijn, ik bid voor de artsen, wanneer een dierbare een operatie moet ondergaan.

Bidden voor genezing iedere gelovige zal het doen, ik zeg niet dat het niet gebeurd. Maar ik heb ook mensen ontmoet die zich heel eng demonisch bezet vonden of dit door genezers aangepraat kregen, en zo anderen met een psychische problematiek dit ook aanpraten. En daar word ik letterlijk onpasselijk van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wetenschap zegt mijns inziens niet zo veel over het christelijk geloof en wat daar bij komt kijken, en vice versa. Twee treinen op het zelfde spoor, maar ze rijden op een ander traject.
Ja, dat wetenschap en geloof zich op een ander niveau bevinden heb ik nu wel vaker gehoord. Maar dat is geen probleem verder, zolang het geloof niet pretendeert zich op hetzelfde terrein te begeven. En laat dit nu net het geval zijn met die zogenaamde wonderdokters. Ze maken medische claims op het momént dat ze gaan beweren dat ze mensen kunnen genezen van hun ziekte. Dan moét er simpelweg om bewijs gevraagd worden en kom je niet weg met: ander paradigma.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Bidden voor genezing iedere gelovige zal het doen, ik zeg niet dat het niet gebeurd. Maar ik heb ook mensen ontmoet die zich heel eng demonisch bezet vonden of dit door genezers aangepraat kregen, en zo anderen met een psychische problematiek dit ook aanpraten. En daar word ik letterlijk onpasselijk van.

Met psychische problemen moet je inderdaad niemand iets aanpraten. Iedereen is anders. Ik werd juist weer niet goed van dat gedram dat je naar een arts/psychiater moest en je moest medicijnen, want ja, dat heeft de Heer ook gegeven en het is en - en, niet alleen maar gebed. Leuk allemaal, maar ik kon er niet tegen. En voor iemand anders is het juist een zegen en die wil het geemmer over demonen niet.

Het is niet het belangrijkste. Voor artsen bidden doe ik ook als iemand ziek is en medicijnen zegenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Coby, hoe komt het dat veel mensen niet genezen door gebed?

Je moet geloof hebben, daarvoor moet je eerst het Woord horen en dat krijgt het gros van de kerk niet te horen voor wat betreft genezing.

God, als het Uw wil is.. wilt u zuster zo en zo genezen, wordt er gebeden in de bidstond. Dan hoor je Hem zeggen: Ja, Ik wil het, want dat staat al in de Bijbel. Hij is wel almachtig, maar Hij heeft Zijn macht gedelegeerd aan de gemeente. Wij gelovigen moeten het doen. Uitstappen en genezing uitspreken in Jezus' Naam. Genees zieken, wek doden op, reinigt melaatsen, om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.

Maar als je dat niet geleerd wordt en hoe je dat moet doen of hoe je voor genezing kunt geloven en bidden, wordt het lastig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof er wel in, ik ben paar keer genezen door Jezus.

Nadat ik wedergeboren ben had ik heel veel stemmen in mijn hoofd, door Jezus heb ik ze niet meer.

Vorige zondag had ik koorts en keelontsteking, zondagavond gebeden om mij te genezen. Maandag had ik geen koorts en keelontsteking meer.

En zo zijn er in het verleden wel meer van dit soort dingen gebeurt.

Mensen kunnen denken wat ze willen, maar ik geloof echt dat Jezus mij op dat moment geneest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Coby, hoe komt het dat veel mensen niet genezen door gebed?

Je moet geloof hebben, daarvoor moet je eerst het Woord horen en dat krijgt het gros van de kerk niet te horen voor wat betreft genezing.

God, als het Uw wil is.. wilt u zuster zo en zo genezen, wordt er gebeden in de bidstond. Dan hoor je Hem zeggen: Ja, Ik wil het, want dat staat al in de Bijbel. Hij is wel almachtig, maar Hij heeft Zijn macht gedelegeerd aan de gemeente. Wij gelovigen moeten het doen. Uitstappen en genezing uitspreken in Jezus' Naam. Genees zieken, wek doden op, reinigt melaatsen, om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.

Maar als je dat niet geleerd wordt en hoe je dat moet doen of hoe je voor genezing kunt geloven en bidden, wordt het lastig.

Dus als iemand niet geneest dan komt dat door een gebrekkige beoefening van het geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vorige zondag had ik koorts en keelontsteking, zondagavond gebeden om mij te genezen. Maandag had ik geen koorts en keelontsteking meer.

En zo zijn er in het verleden wel meer van dit soort dingen gebeurt.

Mensen kunnen denken wat ze willen, maar ik geloof echt dat Jezus mij op dat moment geneest.

Oftewel, een misdiagnose (keelontsteking? zoiets kan je zelf niet vaststellen, je had waarschijnlijk gewoon een zere keel) en een symptoom dat vaak na een nachtje slapen verdwijnt is voor jou reden genoeg om aan te nemen dat je kan genezen door te bidden? Dat doet me denken aan dit nummer (welke trouwens verrassend relevant is in dit topic :+ )

(Klein beetje context voor het nummer zelf; hij werd uitgenodigd bij een genezingsdienst waar een vrouw werd 'genezen' van de staar in haar ogen)

Hier is de tekst als je geen zin hebt om naar een heel nummer te gaan luisteren

Ik vraag me altijd af hoe mensen zoals jullie zullen omgaan met ernstige ziektes van mensen die dicht bij jullie zijn, of misschien jullie zelf. Wat als je nou na al je gebeden en dergelijken nog steeds niet geneest? Zou je dan gaan twijfelen aan je geloof? Wat als je moeder kanker krijgt (ik ga er nu maar even vanuit dat ze net zo gelovig is als jij bent, mocht dit niet het geval zijn vervang de moeder in dit voorbeeld dan even met iemand die dat wel is en dicht bij je staat) en gedurende de hele dag zit je aan haar bedzijde te bidden en te smeken om genezing, en het komt maar niet. Wat dan? Leg je de schuld bij jezelf omdat je misschien op de verkeerde manier aan het bidden bent? Leg je de schuld bij je moeder omdat ze misschien niet genoeg vertrouwt op God? Leg je de schuld bij God, omdat Hij je gebeden niet verhoort en die van anderen wel? Wat doe je dan?

En hoe komt het dat mensen die niet in God geloven net zo vaak op onverklaarbare wijze genezen als mensen die wel in God geloven? Hetzelfde geldt voor mensen die in andere Goden geloven. Waarom genezen die allemaal ook op onverklaarbare wijzen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Coby, hoe komt het dat veel mensen niet genezen door gebed?

Je moet geloof hebben, daarvoor moet je eerst het Woord horen en dat krijgt het gros van de kerk niet te horen voor wat betreft genezing.

God, als het Uw wil is.. wilt u zuster zo en zo genezen, wordt er gebeden in de bidstond. Dan hoor je Hem zeggen: Ja, Ik wil het, want dat staat al in de Bijbel. Hij is wel almachtig, maar Hij heeft Zijn macht gedelegeerd aan de gemeente. Wij gelovigen moeten het doen. Uitstappen en genezing uitspreken in Jezus' Naam. Genees zieken, wek doden op, reinigt melaatsen, om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.

Maar als je dat niet geleerd wordt en hoe je dat moet doen of hoe je voor genezing kunt geloven en bidden, wordt het lastig.

(H):X

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid