Spring naar bijdragen

Paus: ‘Ook atheïsten kunnen Gods werk doen’


Aanbevolen berichten

Paus Franciscus heeft wereldwijd opzien gebaard met zeer expliciete uitspraken over het vermogen om het goede te doen, zelfs door atheïsten.

Het doen van het goede is een principe dat de mensheid verenigt, voorbij alle ideologische en religieuze verschillen. Het doen van het goede creëert een cultuur van ontmoeting die het fundament vormt van de vrede, aldus de paus.

Hij deed zijn uitspraken afgelopen woensdag tijdens een preek in de kapel van Casa Santa Marta, waar hij woont en werkt. Hij voerde daarin een fictief gesprek tussen een priester en een (on)gelovige die zich afvraagt wie wel en niet het goede kan doen. Het doen van het goede is een eigenschap van God die bij de schepping als gebod in ieder mensenhart is gelegd omdat de mens beeld en gelijkenis van God is. Het verlangen en het vermogen om het goede te doen beperkt zich daarom niet tot katholieken, christenen of gelovigen.

Hij reflecteerde op het evangelie van de dag (Mc. 9,38-40) waar Jezus' leerlingen discipelen iemand die niet tot hun groep behoort willen verhinderen het goede te doen. “Zij beklagen zichâ€, aldus de paus, “omdat zij redeneren: ‘Als hij niet een van ons is, kan hij geen goed doen. Als hij niet van onze partij is, kan hij het goede niet doen. Maar Jezus wijst hen terecht: ‘Verhinder hem niet. Niemand, die wonderen doet in Mijn naam zal snel kwaad spreken over mij’.â€

De leerlingen "waren een beetje intolerant, opgesloten in de veronderstelling de waarheid te bezitten, ervan overtuigd dat zij die de waarheid niet hebben, niet het goede kunnen doen." Dit was echter onjuist en Jezus vergroot hun horizon, aldus de paus.

De wortel die ieder in staat stelt het goede te doen "ligt in de Scheppingâ€. "De Heer heeft ons geschapen naar zijn beeld en gelijkenis, en wij zijn beeld van de Heer. Hij doet het goede en wij dragen in ons hart het gebod het goede te doen en niet het kwade. Wij allemaal. Maar pater, die is toch niet katholiek? Dan kan hij toch niet het goede doen? Ja, dat kan hij wel. Hij moet. Hij kan het niet? Hij moet! Want ook hij draagt ​dit gebod in zich. Maar pater, hij is geen christen, hij kan dat niet!' Ja, hij kan het. Hij heeft het nodig.

Deze geslotenheid te denken dat niet alleen daar buiten het goede kunnen doen is een muur die ons leidt naar de oorlog, en ook tot datgene wat sommigen in de geschiedenis hebben gedacht: te mogen doden in naam van God. We mogen niet doden in de naam van God. Dat is gewoon godslastering! Zeggen dat je mag doden in naam van God is godslastering."

De Heer heeft ons echter “geschapen naar zijn beeld en gelijkenis en heeft dit gebod in het binnenste van ons hart gelegd: Doe het goede en laat het kwade." "De Heer heeft ons allen verlost met het bloed van Christus, niet alleen katholieken. Allemaal!

Pater, en de atheïsten dan? 'Ook zij. Allemaal! Dit bloed maakt ons kinderen tot van God eerste klasse! Wij zijn geschapen als kinderen naar het beeld en de gelijkenis van God en het Bloed van Christus heeft ons allen verlost! Wij hebben allemaal de plicht om het goede te doen. En dit gebod om het goede te doen is denk ik een mooie weg naar het goede. Als wij, ieder naar zijn eigen aandeel, goed doen aan anderen, dan ontmoeten wij elkaar daar, in het doen van het goede, en creëren zo langzaam, heel langzaam, een cultuur van de ontmoeting. Wij hebben dat zo hard nodig: elkaar ontmoeten in het doen van het goede.

‘Maar pater, ik geloof niet, ik ben atheïst!’ Maar je doet het goede, laten we elkaar daar ontmoeten.â€

Het goede doen “is geen kwestie van geloof", aldus paus Franciscus. “Het is een identiteitskaart die onze Vader aan ieder van ons gegeven heeft en aantoont dat Hij ons geschapen heeft naar Zijn beeld en gelijkenis. En Hij doet altijd wat goed is. Altijd.â€

Tot slot bad de paus: "Vandaag is het de feestdag van Sint-Rita, patroonheilige van de onmogelijke gevallen. Dit lijkt ook onmogelijk: vragen we op haar voorspraak om deze genade. De genade, dat alle mensen het goede doen, en dat wij elkaar ontmoeten in dit werk, dat een scheppend werk is en lijkt op dat van de Vader. Een werk in de familie, want wij zijn allemaal kinderen van God: allen, allen! En God wil het goede voor allen! De heilige Rita verkrijge voor ons ​​deze genade, die bijna onmogelijk lijkt. Amen. "

Hoewel het revolutionaire uitspraken lijken en vanwege het zeer expliciete karakter ervan ook zijn, zijn ze volledig in lijn met de katholieke Leer. Wie oprecht het goede probeert te doen, zoekt, zij het vaak onbewust, de wil van God te doen en kan daardoor het eeuwig heil verwerven. Eerder maakte paus Benedictus XVI een expliciete opening naar niet-gelovigen die met een oprecht hart de waarheid zoeken maar niet tot een godsgeloof kunnen komen.

Bron: Katholiek Nieuwsblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 122
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

_O_

En natuurlijk is Jezus de enige Weg, Ursa. Ook als iemand gered zou worden terwijl hij niet geloofde, zal dat door Jezus gaan en zal hij dus Jezus ontmoeten op zijn weg. Als hij Hem tenminste niet al vele malen ontmoet en bemind heeft in de (lijdende) naaste die op zijn pad kwam of in het lijden dat hij zelf droeg. Want niemand draagt het kruis ooit alleen. En komt al het goede dan niet ook van Jezus, die God is, vandaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat humanist grapt over het feit dat mensen het nieuwswaardig vinden dat atheïsten ook goede dingen kunnen doen. Tussen het baby eten en bidden tot Satan door doneer ik zo nu en dan wel eens wat geld aan een goed doel. :+

Het artikel gaat natuurlijk om het feit dat dit de eerste keer is dat een paus zoiets zegt, en dat is best nieuwswaardig, maar het komt een beetje raar over. Het is net alsof men hiervoor nooit had verwacht dat atheïsten goede dingen deden en dat de paus dit kleine misverstandje nu even rechtzet. "Ja, óók atheïsten kunnen goede dingen doen". :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
ZELFS atheïsten!? Het moet niet gekker worden!
Paus Franciscus heeft wereldwijd opzien gebaard met zeer expliciete uitspraken over het vermogen om het goede te doen, zelfs door atheïsten.

_O- Het viel mij ook gelijk op. Zelfs die bozo's kunnen nog weleens wat goed doen, geweldig.

Wel goed verder hoor wat ie zegt, het doet me denken aan de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Wie heeft zijn naaste liefgehad? De priester, de leviet of de barmhartige Samaritaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Atheisten hebben me meer laten nadenken over wat onrecht en rechtvaardig is dan vele christenen. Jezus zou het met velen goed kunnen vinden als ik me niet vergis.

Zou het met Jezus ook prima kunnen vinden denk ik. Lijkt me een relaxte vent. Lekker een wijntje drinken en filosoferen over het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het artikel gaat natuurlijk om het feit dat dit de eerste keer is dat een paus zoiets zegt, en dat is best nieuwswaardig

Wie de feiten niet kent, denkt al snel dat iets nieuws is. Zalig de onwetenden, zij zullen veel nieuws horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kom het hele woordje "zelfs" in dat artikel niet tegen, Humanist.
Regel twee.
En de paus hoeft zich toch ook niet steeds maar te beperken tot de typisch Nederlandse stokpaardjes waar we toch nooit uitkomen.

Weet niet wat je met typisch NLs stokpaardje bedoelt.

Ik denk dat humanist grapt over het feit dat mensen het nieuwswaardig vinden dat atheïsten ook goede dingen kunnen doen. Tussen het baby eten en bidden tot Satan door doneer ik zo nu en dan wel eens wat geld aan een goed doel. :+

Het artikel gaat natuurlijk om het feit dat dit de eerste keer is dat een paus zoiets zegt, en dat is best nieuwswaardig, maar het komt een beetje raar over. Het is net alsof men hiervoor nooit had verwacht dat atheïsten goede dingen deden en dat de paus dit kleine misverstandje nu even rechtzet. "Ja, óók atheïsten kunnen goede dingen doen". :+

Juist.

Ik vind het wel goed dat deze uitspraak door zo'n hoge autoriteit gedaan wordt overigens. Alle beetjes helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hij voerde daarin een fictief gesprek tussen een priester en een (on)gelovige die zich afvraagt wie wel en niet het goede kan doen. Het doen van het goede is een eigenschap van God die bij de schepping als gebod in ieder mensenhart is gelegd omdat de mens beeld en gelijkenis van God is. Het verlangen en het vermogen om het goede te doen beperkt zich daarom niet tot katholieken, christenen of gelovigen.

Wat mij gelijk weer opvalt is de claim die de Paus dan gelijk weer legt op de ongelovigen.

Ze zijn misschien niet slecht maar dat komt door God. Dat is met de ene hand iets geven en het met de andere terug pakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik denk dat MJ en Humanist niet helemaal snappen dat dit niet zomaar een d0000h uitspraak is, maar een theologisch en religieus behoorlijk belangrijk statement.

en snap jij ook dat het to-taal geen nieuws is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Regel twee.

Dat zag ik later ook inderdaad. ;) Maar ook dat was geen uitspraak van de paus.

Weet niet wat je met typisch NLs stokpaardje bedoelt.

Homohuwelijk, celibaat, condoomgebruik, dus zo'n beetje alles wat met seks te maken heeft. Nederlanders willen nog weleens verrassend eenzijdig zijn als ze spreken over de katholieke Kerk.

Ik vind het wel goed dat deze uitspraak door zo'n hoge autoriteit gedaan wordt overigens. Alle beetjes helpen.

Nou ja, vooral sinds Vaticanum II is door de Kerk vrij duidelijk al hetgeen geleerd wat de paus nu zegt. Hij zegt in feite dus helemaal niets nieuws, was ook niet de eerste die zoiets zei (zoals het artikel op het eind ook al merkt), maar het is wel mooi dat hij dit toch weer even benadrukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie heeft zijn naaste liefgehad? De priester, de leviet of de barmhartige Samaritaan?

De Samaritaan voelde zich het meest verwant (want zelf slachtoffer) met de halfdode man langs de weg.

Wij blijken vooral empathie te voelen voor verwanten, voor vreemdelingen is dat heel wat minder.

Als het een proef was geweest had je de uitslag van te voren kunnen voorspellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat MJ en Humanist niet helemaal snappen dat dit niet zomaar een d0000h uitspraak is, maar een theologisch en religieus behoorlijk belangrijk statement.

Jawel hoor. En hopelijk ook vrij belangrijk voor hoe er naar atheïsten in het algemeen gekeken wordt in bepaalde landen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weet niet wat je met typisch NLs stokpaardje bedoelt.

Homohuwelijk, celibaat, condoomgebruik, dus zo'n beetje alles wat met seks te maken heeft. Nederlanders willen nog weleens verrassend eenzijdig zijn als ze spreken over de katholieke Kerk.

Heeft niet zoveel te maken met NLrs hoor. Dit is wel de algemene trend bij mensen die het niet met de paus eens zijn.

Bovendien zijn het vrij goede argumenten tegen het Vaticaan. Vandaar dat het ook vaak (naar jouw mening ad nauseam) wordt gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid